Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Ik denk op N-VA te stemmen hier in Leuven. Nochtans in 2018 met volle overtuiging voor Ridouani gestemd, maar de afgelopen legislatuur heeft toch wat pijnpunten blootgelegd. Geen idee of het onder invloed van Groen gebeurde, dat kan natuurlijk ook. Maar naar mijn gevoel is de stad te veel bezig geweest met haar imago naar de buitenwereld en veel minder naar wat de inwoners zelf belangrijk vinden.
Wat zijn die pijnpunten dan precies volgens jou?
Nu, dat Ridouani perceptie heel belangrijk vindt, is zeker zo. Ik vind de (NVA) oppositie echter zeer zwak.

Oa hét verkiezingsthema van 2018: het aanbod aan zwembaden in Leuven en deelgemeenten. Er is letterlijk niets gebeurd, in tegendeel. Het paradepaardje in de Vaartkom bleek studie na studie onhaalbaar, maar men bleef er aan vasthouden. Nu wordt er dan eindelijk aan een alternatief gewerkt, maar dat kan je bezwaarlijk een degelijk zwemaanbod noemen. Ondertussen is het zwembad van Kessel-Lo dik 2 maanden toe geweest wegens lekken in het kleuterbad, gewoon door de ouderdom die reeds jarenlang gekend is.
En dus ook daar weer: prestige naar de buitenwereld lijkt alweer veel belangrijker dan wat de inwoner nodig heeft.

En ahja, het mobiliteitsplan van Kessel-Lo is ook een zootje. Maar dat is vooral op het conto van Groen te schrijven natuurlijk.

Eerste keer dat ik hier in Mol moet gaan stemmen, vorige keer was dat nog in Antwerpen. Ik ben niet zo goed op de hoogte van de lokale gemeentepolitiek, dus ik ga me eens wat moeten inlezen in de programmapunten.

Vooral benieuwd hoe hard de stemming gaat afwijken van de Vlaamse en federale resultaten en welke lokale partijen het zouden aandurven om het VB in zee te gaan.

Hier heb je 1 van de redenen waarom VB in Denderleeuw en bij uitbreiding de hele Denderstreek zo goed scoort, voor de gewone Belg/Vlaming is het onveiligheidsgevoel hier zeer groot.
Denderleeuw en ook o.a. Ninove worden stilaan voorsteden van Brussel helaas.

Hier heb je 1 van de redenen waarom VB in Denderleeuw en bij uitbreiding de hele Denderstreek zo goed scoort, voor de gewone Belg/Vlaming is het onveiligheidsgevoel hier zeer groot.
Denderleeuw en ook o.a. Ninove worden stilaan voorsteden van Brussel helaas.
En in de officiële criminaliteitscijfers scoort Denderleeuw helemaal niet zo slecht. De reden waarom VB ginder zo hoog scoort, is omdat ze heel goed zijn in het aanpraten van een onveiligheidsgevoel en het creëren van angst, niet omdat het er effectief onveilig of zelfs onveiliger dan andere gemeenten of stationsbuurten zou zijn.

Ik woon in 1 van de gemeenten die gaan fusioneren in 2025.

Ik ben vooral benieuwd of er een kandidaat burgemeester uit mijn gemeente komt. Op het moment horen we vooral waaien dat het een eenzijdige feestje is van de andere gemeente en de restjes de politici van onze gemeente zijn.

Benieuwd ook naar een aantal verkozen met de recente verkiezingen of zij ook een rol gaan opnemen lokaal.

Daarbuiten meer bezig met de verkiezingen van de stad waar ik voor werk. Die inpak gaat voor mij groter zijn dan die vanwaar ik woon.

Hier in Ieper toch wel een aparte situatie:

In 2018 werd een coalitie OpenVLD-Vooruit-NVA gesloten. Na meer dan 100 jaar katholieken als burgemeester, waren ze serieus afgestraft en belanden ze in de oppositie.

Tussen 2018 en 2024 is het Vlaams Belang hier uit elkaar gespat en komt de lijsttrekster bij de volgende verkiezingen onder "Ieper2030" op. Het is voorlopig nog onduidelijk of er een lokale lijst zal komen van het Vlaams Belang en of "Ieper 2030" iets zal bereiken behalve 2-3 zetels, is ook onduidelijk.

Groen stelt bij ons ook weinig voor en de relatief dynamische voorzitter (ook ex-jongerenvoorzitter Groen) en fractieleider zijn verhuisd naar Gent.

Als toppunt, is er een nieuwe stadslijst OpenVLD-CD&V-NVA. Met 22 van de 31 zetels zou die voldoende marge moeten hebben, maar:

- huidige burgemeester én (niet herverkozen) parlementslid Emmily Talpe haalde al bij al weinig voorkeursstemmen gezien haar bekendheid
- Katrien Desomer doet een stuk beter (weliswaar vanop een sterkere lijst), maar staat op de 2e plaats en het kanton ieper bestaat ook uit de "boerengemeenten" langemark en zonnebeke, die toch eerder CD&V aanleunen.
- NVA-kopstuk Eva Ryde haalde slechts het zesde aantal voorkeursstemmen

Voor Vooruit is het bemoedigend dat die hierboven het dus in vergelijking met de Vooruit-kandidaten het niet goed doen én dat de andere kandidaten van andere partijen het helemaal zwakjes doen.

Vraag is dus of Vooruit zal profiteren van de zwakte van de andere partijen en ervoor kan zorgen dat én Vooruit samen met de andere oppositiepartijen de meerderheid breekt (of té nipt maakt) én de kleine partijen zwak genoeg zijn om niet als coalitiepartner gekozen te kunnen worden.

Uitslag bij vorige verkiezingen: Voorkeurstemmen in kanton Ieper (iets ruimer dan Ieper alleen)
Katrien Desomer (CD&V) 2323 stemmen (3e plaats-Kamer)
Valentijn Despeghel (Vooruit) 2252 stemmen (5e plaats-Vlaams Parlement)
Emmily Talpe (Open VLD) 1715 stemmen (2e plaats-Vlaams Parlement)
Philip Bolle (Vooruit) 1693 stemmen (5e plaats-Kamer)
Eva Ryde (N-VA) 1369 stemmen (2e plaats-Vlaams Parlement)
Lies Sampers (CD&V) 1330 stemmen (9e plaats-Vlaams Parlement)
Sarah Bouton (Open VLD) 455 stemmen (8e plaats-Kamer)
Kathleen Bevernage (Groen) 141 stemmen (13e plaats-Vlaams Parlement)
Peter Degand (PVDA) 131 stemmen (4e plaats-Kamer)
Riane Malfait (Groen) 98 stemmen (5e opvolger-Kamer)
Steve Elleboudt (PVDA) 89 stemmen (12e plaats-Vlaams Parlement)
Jean-Pierre Bouckaert (Groen) 67 stemmen (16e opvolger-Vlaams Parlement)
Geert Vanlangendonck (PVDA) 42 stemmen (8e opvolger-Vlaams Parlement)
Koen Durnez (Voor U) 41 stemmen (7e plaats-Vlaams Parlement)

En in de officiële criminaliteitscijfers scoort Denderleeuw helemaal niet zo slecht. De reden waarom VB ginder zo hoog scoort, is omdat ze heel goed zijn in het aanpraten van een onveiligheidsgevoel en het creëren van angst, niet omdat het er effectief onveilig of zelfs onveiliger dan andere gemeenten of stationsbuurten zou zijn.

En kom je er nog dagelijks/wekelijks sinds je verhuis naar Brugge? Ik anders wel, ook al woon ik al 7 jaar in Haaltert. Ik laat me niet echt beinvloeden door de lokale Vlaams Belangers, waarbij ik toch sterke twijfels heb of ze de capaciteiten hebben om in een gemeente te regeren, heb ik ook ogen in mijn kop en heb ik de wijken (of laat ons ze maar quartiers noemen tegenwoordig) hard zien veranderen. Je waant je op bepaalde momenten in de Leeuwbrugwijk rond het station in Kinshasa.

Ik kan er niet meer stemmen, en zie mezelf ook niet snel op VB stemmen, maar ik snap dat veel mensen hier problemen mee hebben. Zwerfvuil heb ik als kind in Denderleeuw amper geweten, nu massa's veel zwerfvuil. Leerkrachten uit de lagere/secundaire scholen die alsmaar meer de taalproblematiek aanhalen. Winkels die verdwijnen en vervangen worden door dag/nacht winkels waarvan de uitbaters geen Nederlands meer spreken. Er is afgelopen week nog een nieuwe dagwinkel bijgekomen op het dorp. Uitbaters zijn Afganen en spreken geen Nederlands noch Frans. Slagers en bakkerijen verdwijnen. Er komen Exotische winkels, Afrikaanse winkels, Western Unions,...

Zeer veel immigratie dat te snel is gegaan, en niet iedereen is in staat zich daar evensnel aan aan te passen. Daarvoor moet het VB echt geen angstcultuur komen zaaien.

En kom je er nog dagelijks/wekelijks sinds je verhuis naar Brugge? Ik anders wel, ook al woon ik al 7 jaar in Haaltert. Ik laat me niet echt beinvloeden door de lokale Vlaams Belangers, waarbij ik toch sterke twijfels heb of ze de capaciteiten hebben om in een gemeente te regeren, heb ik ook ogen in mijn kop en heb ik de wijken (of laat ons ze maar quartiers noemen tegenwoordig) hard zien veranderen. Je waant je op bepaalde momenten in de Leeuwbrugwijk rond het station in Kinshasa.

Ik kan er niet meer stemmen, en zie mezelf ook niet snel op VB stemmen, maar ik snap dat veel mensen hier problemen mee hebben. Zwerfvuil heb ik als kind in Denderleeuw amper geweten, nu massa's veel zwerfvuil. Leerkrachten uit de lagere/secundaire scholen die alsmaar meer de taalproblematiek aanhalen. Winkels die verdwijnen en vervangen worden door dag/nacht winkels waarvan de uitbaters geen Nederlands meer spreken. Er is afgelopen week nog een nieuwe dagwinkel bijgekomen op het dorp. Uitbaters zijn Afganen en spreken geen Nederlands noch Frans. Slagers en bakkerijen verdwijnen. Er komen Exotische winkels, Afrikaanse winkels, Western Unions,...

Zeer veel immigratie dat te snel is gegaan, en niet iedereen is in staat zich daar evensnel aan aan te passen. Daarvoor moet het VB echt geen angstcultuur komen zaaien.
Dat klopt, Denderleeuw is een voorstad van Brussel aan het worden. Maar dan heb je het over een onveiligheidsgevoel omwille van mensen die er anders uitzien, een andere cultuur hebben of niet dezelfde taal spreken. Maar als het gaat over effectieve criminaliteit, dan is dat onveiligheidsgevoel gewoon niet terecht, of in elk geval niet in verhouding.

Laatst bewerkt:
Ik stem op de meest capabele kandidaat, niet per sé op een partij. In onze gemeente is dat vrij duidelijk:

CD&V: aan 'de macht', maar typische tsjevenpolitici: merkwaardige beslissingen, machtsbelust, luisteren niet naar de burger en nu zie je ze overal opduiken om handjes te schudden in hun kostuum.
NVA: ook in de meerderheid. Enkele vrij bekwame mensen in hun midden. Zou ik nog overwegen. Waren vorige legislatuur redelijk anti-CD&V en moesten hun kar wat draaien om het compromis te vinden. Zo gaat dat...
VLD: in de oppositie. Zwijgen me te veel naar mijn goesting. Niemand krijgt het er warm van. Waren vorige legislatuur aan de macht en lagen aan de basis van de totale hertekening van ons centrum (waar momenteel zowat alle handelaars gaan lopen zijn).
Vooruit: in de meerderheid. Doet mee om mee te doen. Zijn blij dat de schepen hebben en knikken meer van 'ja' dan wat anders.
VB: weinig bekwaam. Stellen de meest gekke, idiote vragen in de gemeenteraad en dragen weinig of niets bij. Om van te huiveren als zo'n mensen een schepen zouden moeten afvaardigen.
Groen: Hier zit één gast bij die ongelooflijk goed zijn dossiers kent. Zéér bekwaam. Krijgt er een peulschil voor als gemeenteraadslid, steekt vele uren in studeren. Ik stem normaal niet op Groen, maar deze gast verdient het echt om stemmen te krijgen: stelt ook de juiste vragen en is kritisch wanneer het moet. Is ook zeer bereikbaar en staat open voor iedereen, links of rechts.

Dat klopt, Denderleeuw is een voorstad van Brussel aan het worden. Maar dan heb je het over een onveiligheidsgevoel omwille van mensen die er anders uitzien, een andere cultuur hebben of niet dezelfde taal spreken. Maar als het gaat over effectieve criminaliteit, dan is dat onveiligheidsgevoel gewoon niet terecht, of in elk geval niet in verhouding.
Ja oke , dat het onveiliger is zit wat in de mensen hun hoofd , maar de vervreemding van de maatschappij is daarom niet minder belangrijk. Dat je in het Nederlands niet overal meer geholpen kunt worden is problematisch. De Belgische cultuur verdwijnt/verandert wel snel in bepaalde steden/wijken.

Niet elke vorm van criminaliteit/vandalisme wordt aangegeven en/of haalt de statistieken.

In heb een jaar in het station van Denderleeuw gewerkt, en heb daar toch wel het een en het ander gezien/gehoord. Verbazend veel zwartrijders, agressieve reizigers op de treinen. En ze laten die gewoon doen om escalatie te vermijden. Treinbegeleiders doen er niets aan omdat de kans reëel is om neergestoken te worden.

Er zijn bepaalde ritten waarbij ze geen vrouwelijke treinbegeleiders inzetten, en waar de treinbegeleider gewoon niet uit zijn "kotje" komt. Zelfs Securail heeft het opgegeven om mee te rijden op die ritten.

Dat zijn meerdere incidenten per dag die nergens in de cijfertjes belanden omdat daar niets mee gedaan wordt.

Dat de criminaliteitscijfers niet stijgen, kan ook te wijten zijn aan de omstandigheid dat de meeste burgers vermijdingsgedrag gaan vertonen, bv. 's avonds niet meer buiten komen in bepaalde wijken. Op die manier is er effectief geen stijging van de criminaliteit, maar dat wil niet zeggen dat het onveiligheidsgevoel niet terecht is.

En zoals gezegd, heel veel 'kleine' overlast komt niet in de statistieken, bv. vrouwen naroepen, zwerfvuil, ... Nochtans heeft dit een grote impact op de leefbaarheid van een buurt.

Ik vind het wraakroepend om te lezen dat er mensen zijn die de verloedering en het gevoel van onbehagen blijven afschilderen als een denkbeeldig probleem. Alsof het enkel zou gaan om wantrouwen tegenover mensen die er anders uitzien. Terwijl heel het sociale weefsel en samenhorigheidsgevoel in bepaalde centrumsteden aangetast is.

Ik woon in 1 van de gemeenten die gaan fusioneren in 2025.

Ik ben vooral benieuwd of er een kandidaat burgemeester uit mijn gemeente komt. Op het moment horen we vooral waaien dat het een eenzijdige feestje is van de andere gemeente en de restjes de politici van onze gemeente zijn.

Benieuwd ook naar een aantal verkozen met de recente verkiezingen of zij ook een rol gaan opnemen lokaal.

Daarbuiten meer bezig met de verkiezingen van de stad waar ik voor werk. Die inpak gaat voor mij groter zijn dan die vanwaar ik woon.

Ik vind het raar dat er eigenlijk niet gefuseerd wordt voor de verkiezingen of stemmen na de fusie. Ik woon ook in één van de fusie gemeenten en ons politieke landschap kan er toch helemaal anders uitzien eens we één geheel zijn.

Ik vind het raar dat er eigenlijk niet gefuseerd wordt voor de verkiezingen of stemmen na de fusie. Ik woon ook in één van de fusie gemeenten en ons politieke landschap kan er toch helemaal anders uitzien eens we één geheel zijn.

als je in een gemeente woont die fuseert op 1 januari 2025 ga je nu toch al stemmen voor de nieuwe gemeenteraad. Normaliter zullen de lijsten dus al gemengd zijn en voorzien zijn op het nieuwe aantal gemeenteraadsleden? Of begrijp ik je opmerking niet helemaal?

als je in een gemeente woont die fuseert op 1 januari 2025 ga je nu toch al stemmen voor de nieuwe gemeenteraad. Normaliter zullen de lijsten dus al gemengd zijn en voorzien zijn op het nieuwe aantal gemeenteraadsleden? Of begrijp ik je opmerking niet helemaal?

Nee dat was effectief mijn vraag maar ik zie het nu inderdaad dat de lijsten hier ook al gefusioneerd zijn. Iets wat ik compleet gemist had.

Jos D'Haese gaat dan toch voor de burgermeesterscherp in Antwerpen. Sweet mother of God.
'tis een stemmenkanon. BDW zal alvast zijn Antwerps nest niet kunnen verlaten of er zwaait een rode vlag aan het schoon verdiep.

Wel triest voor Ben Van Duppen die naar de coulissen wordt gewezen.

Stemmenkanon met "dank" aan TikTokker's en moslim-kiezers...
(en vooraleer ik hier verketterd wordt, ik parafraseer quasi volledig letterlijk een bron van de VRT-bron: "Ze zijn geloofwaardig, hebben de juiste mensen en spreken jongeren en moslims aan" zegt politicoloog Peter Van Aelst (UAntwerpen))

Triest eigenlijk als je het enerzijds moet hebben van fragmentarische en tactisch geknipte videoclips (D'Haese doet z'n tussenkomsten gewoon op maat van z'n TikTok'clips) én anderzijds schaamteloos campagne voeren op een buitenlandse oorlog in het Midden-Oosten, waarbij men dan ook natuurlijk onvoorwaardelijk = ongenuanceerd de kaart van de Palestijnse zaak trekt...

Als je daarmee de burgemeestersjerp zou behalen toon je gewoon aan dat waar gemeentepolitiek in kleine steden en gemeenten al van kleutertuin-niveau is, dat het in onze grootsteden niet veel beter is, of zo mogelijk zelfs erger...

De enige grotere tristesse daar in Antwerpen is dat er intussen joden op de lijst van het Vlaams Belang gaan staan... oh ironie.

Terug
Bovenaan