Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
N-VA lijkt me verder eigenlijk de meest voorspelbare puzzel op alle vlakken qua "postjes", zelfs al laten ze niet in hun kaarten kijken.
  • Bart De Wever: premier, redenen zijn hier al door anderen vermeld.
    Hij zal wel nog op één of andere manier campagne voeren voor de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen maar verder...
  • Antwerpen:
    • Els Van Doesburg als uitvoerend burgemeester van Antwerpen, duidelijk een vrouw met meerdere talenten (conservatieve inhoud, charisma en laten we er niet flauw over doen: staat ook niet mis op een verkiezingsposter*, dat werkt ook in de politiek), plus dan heeft Antwerpen een jonge, vrouwelijke burgemeester, dat staat mooi.
    • Koen Kennis als de machtige man achter de schermen, die zelf het charisma ontbreekt (staat ook een pak minder schoon op een verkiezingsaffiche overigens**) om burgemeester te worden.
  • Federaal:
    • Jan Jambon vice-premier federaal (want onder Zweeds heeft die destijds wel een gewaardeerd en goed parcours gereden als ik me niet vergis op BiZa).
    • Theo Francken als federale scherpschieter, opnieuw staatsecretaris van migratie wie weet,
      of ditmaal zelfs misschien minister van Defensie als ie mag dromen.
    • Sander Loones als West-Vlaming die ook iets moet krijgen. Als Melissa Depraetere niet de Noordzee-portefeuille krijgt, krijg hij hem wel.
  • Vlaams:
    • Diependaele als trouwe, grijze partijsoldaat Vlaams Min-Pres.
    • Demir als Vlaamse scherpschutter
    • De Ridder als Vlaams minister van Antwerpen, Peumans zal wellicht geen succeswensen sturen (en terecht, ik moet ze ook niet)
    • ... [joker voor Ben Weyts] zie hieronder.
De vraag op 't N-VA hoofdkwartier zal nu vooral zijn:
  1. wat doen we in hemelsnaam met Ben Weyts... :p
    want denk niet dat ze (andere partijen) hem nog Onderwijs gaan gunnen denk ik dan (ik vind zijn werk op dat vlak dubbel: een aantal goede realisaties: corona-beleid, onderwijs terug richten op kwaliteit, een aantal verdoken besparingen: leerkrachten zogezegd sneller benoemen maar grootste teleurstelling: koepels onvoldoende aangepakt en te weinig gedaan aan de structuur van het lerarenberoep).
    Nu goed, ik zie die nog wel terug mobiliteit krijgen ofzo, dat kunnen ze nog verpakken als "terug naar de oude liefde", waar is de foto van Ben Weyts en de Oosterweel-mascotte wanneer je hem nodig hebt...
    Anderzijds N-VA is wel nog de machtigste partij, heeft onderwijs niet voor niets geclaimd, maar zelfs dan zouden ze de misstappen misschien toch wel eens beu mogen worden? Dronken in het parlement staan zeveren, in een onderbroek voor de klas gaan staan (neen, Ben Weyts, dat is geen pyjama).
  2. Meest interessante vraag: wie neemt het voorzitterschap van de N-VA over? Want ook dat zal Bart De Wever niet officieel kunnen blijven doen zelfs wanneer hij de facto de baas blijft achter de schermen.
    Ben Weyts lijkt me niet stabiel genoeg, mogelijks dan wel Sander Loones...
    Jammer voor hun dat Valerie Van Peel het afgebold is, zou een zeer goede kandidate geweest zijn denk ik om de verschillende vleugels van de N-VA te verzoenen. Net als "voetbalman" wiens naam me even ontgaat.
* & ** ik ben als man mogelijk bevooroordeeld natuurlijk, maar toch, laten we eerlijk zijn... denk zelfs niet dat vrouwen me gaan tegenspreken.

* & ** ik ben als man mogelijk bevooroordeeld natuurlijk, maar toch, laten we eerlijk zijn... denk zelfs niet dat vrouwen me gaan tegenspreken.

Mijn vriendin omschreef Els Van Doesburg als, en ik quote letterlijk "één van de knapste vrouwen die ze ooit heeft gezien." Ze heeft er verder wel geen hoge pet van op, veel te conservatief en zou blijkbaar wel eens gaan lopen met de pluimen van een ander.

Ik zou haar wel uitvoerend burgemeester willen zien worden, alleen al maar om haar niet aflatende strijd tegen sluikstorters.

Ik zal nooit begrijpen waarom mensen buiten Antwerpen nog een redelijk hoge dunk hebben van Kennis. Ik ken echt niemand die hem anders ziet als vooral een beroepspoliticus wiens grootste talent het is om een postje vast te krijgen. Voor mij is hij het toonbeeld van het tekort aan volk dat de N-VA eigenlijk heeft naast De Wever.

Ik zal nooit begrijpen waarom mensen buiten Antwerpen nog een redelijk hoge dunk hebben van Kennis. Ik ken echt niemand die hem anders ziet als vooral een beroepspoliticus wiens grootste talent het is om een postje vast te krijgen. Voor mij is hij het toonbeeld van het tekort aan volk dat de N-VA eigenlijk heeft naast De Wever.

Ik zeg niet dat ik er een hoge dunk van heb: ik zeg dat er een hoge concentratie van macht bij die man zit, dat is exact wat jij zegt: die man verzamelt postjes alsof het postzegels zijn. Of hij ze competent uitvoert, no clue to be honest, maar lijkt mij in Antwerpen toch één van de cruciale pionen van De Wever net om de reden van die machtsconcentratie.

Waarom kan De Wever geen partijvoorzitter blijven?

Dat kan, maar ik ga ervanuit dat hij premier wordt omdat hij die rol zelf ook opeiste. Daar is net méér traditie die dat uitsluit om te combineren met partijvoorzitterschap (i.t.t. andere landen waar dat wel de facto de gang der zaken is: UK/VS/Fr (?)) dan titelvoerend burgemeester zijn (of niet).
Verhofstadt bijvoorbeeld heeft zijn voorzittersrol zelfs opgegeven toen hij formateur werd (toch volgens Wikipedia), idem voor Martens voor hij premier werd.

Partijvoorzitter lijkt mij ook een zéér veeleisende job, zeker voor een grote partij vertegenwoordigd in meerdere partijen, en titelvoerend partijvoorzitter lijkt me nu ook geen enkele meerwaarde te hebben.

Achter de schermen zal een nieuwe partijvoorzitter van N-VA uiteraard wel naar De Wever moeten blijven luisteren.

Rutten stopt om zich te kunnen focussen op Aarschot (voor 2.5 maandjes... want nog veel werk op de plank) zodanig dat ze na de gemeenteraadsverkiezing nog haar burgemeestersjerp heeft om op terug te vallen. Hopende dat haar resultaat goed genoeg gaat zijn om een zitje of positie te kunnen scoren in de regionale politiek.

Want op andere niveaus is of zal er geen plaats meer voor haar zijn. En ze heeft ook geen gooi gedaan naar de voorzitterssjerp.

Postjes voor alles, zeker wanneer het liberale schip op Vlaams en federaal niveau al bijna op de zeebodem ligt...
Ze zal wellicht wel burgemeester van Aarschot kunnen blijven, gemeentepolitiek is kleutertuinpolitiek.

"Aarschot is de beste plek die er is" ... hahaha... nu ja, er zijn toegegeven ergere plekken, en ik snap dat je als kandidaat lokaal circusvertegenwoordiger burgemeester je eigen stad moet ophemelen, maar er is zoiets als overdrijven natuurlijk.

Gwendolyn Rutten is voor mij echt de personificatie van alles wat ik haat aan de politiek in België.
Met als hoogtepunt die krokodillentranen toen met die saga rond VQB en Paul van Tigchelt.

En nu dit er weer bij. We gaan ons mandaat zeker niet uitzitten hoor, want we moeten ons postje behouden in Aarschot.
Echt vreselijk figuur.

Opportunisme op zijn hoogtepunt. Echt, schrap heel die OpenVLD klucht gewoon eens. Die mensen zijn het echt niet waard nog 1 cent van ons belastinggeld te krijgen.

Waarom?

Opportunisme op zijn hoogtepunt. Echt, schrap heel die OpenVLD klucht gewoon eens. Die mensen zijn het echt niet waard nog 1 cent van ons belastinggeld te krijgen.
Zo lang er iemand op stemt moet het zijn dat iemand daar toch geen problemen mee heeft.

Waarom mensen dat denken? Het is iets wat al ouder is dan dat ik de gemeentepolitiek echt volg. Maar het verkeersbeleid in centrum-Antwerpen wordt algemeen keihard afgemaakt, en hij speelt daar een grote rol in. Natuurlijk zal het verkeer in elke stad een heel lastige zijn om zieltjes mee te winnen. Maar de bijzondere manier waarop er hier is omgegaan met "slimme verkeerslichten", waardoor we die pas ruim vijf jaar later hadden dan elke andere fatsoenlijke stad, en 8 jaar later dan aangekondigd, is erg. Hoe fietsstraten worden ingericht, krijgt ook al heel veel kritiek. Onlangs was er dat dodelijk ongeval met die meisjes op het kruispunt, gegrepen door een truck. Daar was wel meer aan de hand, maar toen ten eerste bleek dat op vraag van Kennis het kruispunt pas weer conflictueus was gemaakt, was niemand verbaasd dat hij besliste niet op te stappen. Hij heeft ook al veel kritiek gekregen op de subsidies en zijn nauwe banden met vastgoedmakelaars, én zat op de eerste rij bij het PFOS-gedoe. Hij voert op dit moment 20 mandaten tegelijk uit volgens cumuleo, dus ook dat idee komt niet van nergens.

Omdat De Wever hem onvoorwaardelijk het hand boven het hoofd houdt en hem meer dan ooit nodig heeft om Antwerpen te besturen? Hoeveel niet-Antwerpenaren kennen het palmares van Koen Kennis?

Artikel uit De Tijd, over Van Doesburg waar Kennis ter sprake komt:
[Kennis] doet niet alleen de machine in Antwerpen draaien, De Wever speelt hem ook uit op allerlei economische sleutelposities, gaande van het voorzitterschap van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) tot zowat alle intercommunales die er in Vlaanderen toe doen. Kennis is niet voor niets dé mandatenkoning van Vlaanderen.

De vraag is nu of zwaargewicht Kennis zichzelf nog maar eens wil wegcijferen voor een jonge belofte. Dat is een gevoelige kwestie, bleek in de oorlog die onverwacht uitbrak rond de Antwerpse havenbaas Jacques Vandermeiren. Plots dook het oude gerucht weer op dat Kennis van die job droomt, een stevigere post die past bij zijn ervaring. Niemand zou hem kunnen tegenhouden. Zelfs De Wever niet, ook al heeft die Kennis meer dan ooit nodig om in Antwerpen op de winkel te passen.
Els van Doesburg, koningin van Antwerpen zonder pionnen

Ik zou denken dat het feit dat Peter de Roover achter Els staat mogelijks wel eens zwaarder kan doorwegen dan de ambities en prestaties van Kennis.

Sowieso op het moment dat BdW stopt gaat daar een een deftig robbertje gevochten worden door de partijbonzen. Of BdW moet al zelf voor een stuk de opvolging naar voren schuiven. Maar voorlopig voelt dat niet echt zo aan.

Rutten.... Voor mij dé grap van de Belgische politiek en eigenlijk ook gwn pure ranzigheid.... Ronduit vreselijke figuur, vind ik het. Altijd al geweest voor mij. Vandaag nog maar eens een schoolvoorbeeld waarom dat zo is... Zum kotsen !

Rutten.... Voor mij dé grap van de Belgische politiek en eigenlijk ook gwn pure ranzigheid.... Ronduit vreselijke figuur, vind ik het. Altijd al geweest voor mij. Vandaag nog maar eens een schoolvoorbeeld waarom dat zo is... Zum kotsen !

Ik ga hierin mee met wat je zegt. Zo iemand had nooit in de prive iets kunnen betekenen.

Ik vind dit een interessante ontwikkeling.

Enerzijds is het syndroom van Down nogal verschillend van persoon tot persoon: de ene kan zelfstandig leven zoals eenieder dat doet, terwijl anderen veel zorg nodig hebben. Ik neem aan dat deze Nicolas Vanwinsen tot de eerste categorie behoort en het is duidelijk dat hij al actief is in de gemeente.

Anderzijds is er de vraag of complexe en moeilijke dossiers wel voldoende beheerst kunnen worden door iemand met Down. Een gemeenteraad die constant onderbroken moet worden omdat iemand het niet begrijpt of zijn begeleider moet consulteren schiet niet op.

Maar ik ken de persoon zelf niet dus hij krijgt het voordeel van de twijfel :thumb:

Zolang het op de gemeenteraadslijst is, kan dit imho geen kwaad. Daar heb je sowieso altijd heel wat mensen zitten zonder grote dossierkennis, maar die wel een lokale aanhang hebben. En zelfs als die verkozen geraken, kunnen die soms nuttige zaken doen. Zolang hij niet het idee heeft dat hij bij wijze van spreken over de contractuele details van een leasingscontract van een groot gebouw zich kan moeien.

Terug
Bovenaan