N-VA lijkt me verder eigenlijk de meest voorspelbare puzzel op alle vlakken qua "postjes", zelfs al laten ze niet in hun kaarten kijken.
- Bart De Wever: premier, redenen zijn hier al door anderen vermeld.
Hij zal wel nog op één of andere manier campagne voeren voor de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen maar verder... - Antwerpen:
- Els Van Doesburg als uitvoerend burgemeester van Antwerpen, duidelijk een vrouw met meerdere talenten (conservatieve inhoud, charisma en laten we er niet flauw over doen: staat ook niet mis op een verkiezingsposter*, dat werkt ook in de politiek), plus dan heeft Antwerpen een jonge, vrouwelijke burgemeester, dat staat mooi.
- Koen Kennis als de machtige man achter de schermen, die zelf het charisma ontbreekt (staat ook een pak minder schoon op een verkiezingsaffiche overigens**) om burgemeester te worden.
- Federaal:
- Jan Jambon vice-premier federaal (want onder Zweeds heeft die destijds wel een gewaardeerd en goed parcours gereden als ik me niet vergis op BiZa).
- Theo Francken als federale scherpschieter, opnieuw staatsecretaris van migratie wie weet,
of ditmaal zelfs misschien minister van Defensie als ie mag dromen. - Sander Loones als West-Vlaming die ook iets moet krijgen. Als Melissa Depraetere niet de Noordzee-portefeuille krijgt, krijg hij hem wel.
- Vlaams:
- Diependaele als trouwe, grijze partijsoldaat Vlaams Min-Pres.
- Demir als Vlaamse scherpschutter
- De Ridder als Vlaams minister van Antwerpen, Peumans zal wellicht geen succeswensen sturen (en terecht, ik moet ze ook niet)
- ... [joker voor Ben Weyts] zie hieronder.
- wat doen we in hemelsnaam met Ben Weyts...

want denk niet dat ze (andere partijen) hem nog Onderwijs gaan gunnen denk ik dan (ik vind zijn werk op dat vlak dubbel: een aantal goede realisaties: corona-beleid, onderwijs terug richten op kwaliteit, een aantal verdoken besparingen: leerkrachten zogezegd sneller benoemen maar grootste teleurstelling: koepels onvoldoende aangepakt en te weinig gedaan aan de structuur van het lerarenberoep).
Nu goed, ik zie die nog wel terug mobiliteit krijgen ofzo, dat kunnen ze nog verpakken als "terug naar de oude liefde", waar is de foto van Ben Weyts en de Oosterweel-mascotte wanneer je hem nodig hebt...
Anderzijds N-VA is wel nog de machtigste partij, heeft onderwijs niet voor niets geclaimd, maar zelfs dan zouden ze de misstappen misschien toch wel eens beu mogen worden? Dronken in het parlement staan zeveren, in een onderbroek voor de klas gaan staan (neen, Ben Weyts, dat is geen pyjama). - Meest interessante vraag: wie neemt het voorzitterschap van de N-VA over? Want ook dat zal Bart De Wever niet officieel kunnen blijven doen zelfs wanneer hij de facto de baas blijft achter de schermen.
Ben Weyts lijkt me niet stabiel genoeg, mogelijks dan wel Sander Loones...
Jammer voor hun dat Valerie Van Peel het afgebold is, zou een zeer goede kandidate geweest zijn denk ik om de verschillende vleugels van de N-VA te verzoenen. Net als "voetbalman" wiens naam me even ontgaat.