Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Gratis openbaar vervoer gaan ze betalen omdat ze geen kaaitunnel willen aanleggen. Snapt die man het verschil niet tussen een eenmalige investering en recurrente kosten?
Ook fout dat hij focust op gratis OV ipv beter OV. Beter OV gaat al héél veel geld kosten, en dan heb je het hog niet gratis gemaakt.
Maar een kleine minderheid gaat de auto laten staan omdat de bus plots gratis wordt.

Ook fout dat hij focust op gratis OV ipv beter OV. Beter OV gaat al héél veel geld kosten, en dan heb je het hog niet gratis gemaakt.
Maar een kleine minderheid gaat de auto laten staan omdat de bus plots gratis wordt.
OV is al quasi gratis voor veelgebruikers (spotgoedkope abbonementen voor veel groepen, werkende krijgen het veelal volledig betaald door werkgever)

Anderzijds heb ik BDW zelden zo nerveus gezien, hij kwam niet zo zelfverzekerd over als anders
PVDA verkoopt een verhaal aan de mensen waarin de wereld beter wordt, zonder dat ze daar zelf iets voor moeten doen. VB doet exact hetzelfde. Dat zijn bewust vage verhalen, die een ideaalbeeld schetsen dat schijnbaar makkelijk te realiseren valt, zolang groep x maar geviseerd wordt. Bij de communisten is dat door geld te halen bij de rijken, bij VB is dat door geld te besparen door migranten en Walen buiten te gooien.

De Wever kan alleen maar die dromen doorprikken, vertellen dat die niet realistisch zijn. Het verhaal dat hij in de plaats stelt, is dan misschien wel realistischer, maar warm word je er niet van. En vooral, daar is de boodschap dat je het ook zelf moet doen. Dat verkoopt veel minder vlot. En niet dat De Wever zelf niet vies is van een leugentje of twee, maar partijen als VB en PVDA teren daarop. En wie mee is met de spinsels van de extremisten, die krijg je niet makkelijk weer aan boord.

Hij heeft ook weinig om naar uit te kijken met de gemeenteraadsverkiezingen. De kans is reëel dat hij een coalitie gaat moeten vormen met Vooruit en Groen, en dus een veel linksere koers gaat moeten varen in Antwerpen. Hoe gaat de achterban dat verteren? Een ander scenario is dat PVDA wint en er in slaagt om Vooruit en Groen in een coalitie te krijgen, dan is al zijn werk voor niets geweest. En alsnog een coalitie met VB verzekert een leegloop naar die partij bij de volgende verkiezingen.

PVDA en Vlaams Belang zijn toch partijen van holle slogans.

Vlaams Belang wil als ze in het lokale bestuur zitten een bestaand asielcentrum sluiten iets wat onrealistisch is.

Vroeger was het de 'basse classe' van de samenleving die vooral op VB stemde nu is de partij toch overal goed geïntegreerd in alle lagen van de samenleving.

Zouden Vooruit en Groen echt een coalitie aangaan met PVDA in 't Stad ? Lijkt me toch echt nefast voor de haven. En waarom zeggen die niet duidelijk njet zoals De Wever deed bij VB. Zo maak je PVDA groter.

Ik zie PVDA en Fouad Ahidar als de grote winnaars als het op de steden aankomt. Groen & Vooruit weten precies niet hoe ze daar mee moeten omgaan.

Vooruit is wel vrij duidelijk over PVDA, maar Groen laat het inderdaad veel te flou. Dat is een kapitale fout.

Ik zie PVDA en Fouad Ahidar als de grote winnaars als het op de steden aankomt. Groen & Vooruit weten precies niet hoe ze daar mee moeten omgaan.
Zelfde verhaal als hierboven hé. Hun beloftes zijn realistischer, en vragen ook een inspanning van de mensen zelf. En veel mensen steken oordoppen in nadat hen een verhaal is voorgeschoteld waarbij alles beter wordt zonder dat ze er zelf iets voor moeten doen. Die terug naar de realiteit brengen is niet evident.

Als die bouwpromotoren natuurlijk vnl. dure appartementen bouwen op het Nieuw-Zuid en het Eilandje, gaat dat het probleem betaalbaar wonen niet oplossen he.

De ontwikkeling van de wijk Nieuw-Zuid werd initieel uitgetekend onder Janssens maar in 2014 bracht het college van De Wever het geplande aandeel sociale woningen van 25 procent terug naar 11 procent. Serieuze cadeau voor de ontwikkelaar Triple Living want dat betekende een grotere ROI. Gemiddelde huurprijs in 2019 was hier rond de 1000 euro per maand.
Verhuisketen: mensen die verhuizen naar die duurdere segmenten zorgen voor meer aanbod in de mensen net de klasse er onder, die op hun beurt weer hun huis weer verkopen naar mensen die iets minder geld hebben.
Meer bouwen is in het algemeen goed voor iedereen.

Verhuisketen: mensen die verhuizen naar die duurdere segmenten zorgen voor meer aanbod in de mensen net de klasse er onder, die op hun beurt weer hun huis weer verkopen naar mensen die iets minder geld hebben.
Meer bouwen is in het algemeen goed voor iedereen.

Meer bouwen is goed voor iedereen maar niet indien dat betekent dat er amper sociale woningen bijkomen. Daar hebben mensen lager op de socio-economische ladder die uit de private markt geprijsd zijn weinig aan. Er is een gigantische lange wachttijd voor sociale woningen en er is de afgelopen legislatuur weinig tot niets aan gedaan door Matthias Diependaele. Dan vind ik het enorm jammer dat men dat budget onbenut laat en eveneens beslist om de voorziene 25% aan sociale woningen te halveren.

Laatst bewerkt:
Toont aan hoe hypocriet de cultuurwereld is. VB is verderfelijk, maar wel oproepen voor een andere extreme partij te stemmen.

Ik hou van cultuur en ga meerdere keren per maand naar musea en voorstellingen, maar ik ben zeer blij dat ik verder niks met dat wereldje te maken moet hebben.

Toont aan hoe hypocriet de cultuurwereld is. VB is verderfelijk, maar wel oproepen voor een andere extreme partij te stemmen.

Ik hou van cultuur en ga meerdere keren per maand naar musea en voorstellingen, maar ik ben zeer blij dat ik verder niks met dat wereldje te maken moet hebben.
Hoe erg ik tegen de PVDA ben, stel je het nu ook wel verkeerd voor.

De reden waarom men tegen VB is, is omdat men tegen discriminatie racisme is, niet omdat men tegen extremismen per se is. Dat is dus niet hypocriet (ook al is het slecht).

Het is ook niet omdat PVDA extremistisch is, dat ze volledig gelijk zijn qua kwaad en dat iedereen die tegen VB is, ook tegen PVDA zou moeten zijn. Net zoals niet iedereen die tegen PVDA is, per se ook tegen VB moet zijn.

Het kwaad van PVDA is (imho) van een ander niveau, maar, voor de duidelijkheid, wat mij betreft ook zeker genoeg om er nooit voor te stemmen.

Het is niet omdat beide extreem zijn, dat ze gelijk zijn. Als je gaat kijken op de matrix economisch links-rechts en ethisch conservatief-progressief, dan is PVDA in de eerste plek extremistisch omwille van hun plek op de economische as, VB omwille van hun plek op de ethische as.

In die zin is (toch zeker in de ogen van "links") VB een fundamenteel groter gevaar voor onze manier van samenleven, voor onze normen en waarden, onze rechten, onze vrijheden en onze democratie dan PVDA, al zijn die op een aantal van die punten ook heel twijfelachtig. Terwijl PVDA in de eerste plaats een catastrofe zou betekenen voor onze economie.

Dus ik snap wel dat er heel wat mensen zijn die een coalitie met PVDA wel zien zitten, dat is om bovengenoemde redenen helemaal niet zo hypocriet als het lijkt wanneer je enkel naar de stempel "extreem" kijkt. Persoonlijk ben ik daar wel absoluut tegen, enerzijds omdat de standpunten van PVDA op economisch vlak een bedreiging vormen voor onze maatschappij, anderzijds omdat ik er van overtuigd ben dat je met extremisten, onafhankelijk van het onderwerp, je geen duurzame samenleving kan opbouwen.

PVDA is wat mij betreft vooral omwille van ethische standpunten niet OK: persvrijheid is voor mij de fundament van onze democratie en een partij die niet ondubbelzinnig landen afkeurt die die persvrijheid extreem beknotten, is voor mij een ethisch héél problematische partij.

Verder volg ik je wel. Ik denk dat PVDA minder op korte termijn kwaad zou kunnen (persvrijheid beknot je in een land als Belgiê niet in 1 dag) en lokaal uitstekend werk kan leveren in bepaalde wijken, maar op nationaal niveau zijn ze op lange termijn even erg als het VB.

Benieuwd hoe Jonathan Holslag het gaat doen in Tienen.

Het verkiezingsprogramma van de lokale partij Durf is uitgebreid en degelijk onderbouwd. Holslag communiceert goed.

PVDA is wat mij betreft vooral omwille van ethische standpunten niet OK: persvrijheid is voor mij de fundament van onze democratie en een partij die niet ondubbelzinnig landen afkeurt die die persvrijheid extreem beknotten, is voor mij een ethisch héél problematische partij.

Verder volg ik je wel. Ik denk dat PVDA minder op korte termijn kwaad zou kunnen (persvrijheid beknot je in een land als Belgiê niet in 1 dag) en lokaal uitstekend werk kan leveren in bepaalde wijken, maar op nationaal niveau zijn ze op lange termijn even erg als het VB.
Mee eens.

Benieuwd hoe Jonathan Holslag het gaat doen in Tienen.

Het verkiezingsprogramma van de lokale partij Durf is uitgebreid en degelijk onderbouwd. Holslag communiceert goed.

Netjes. Da's een uitgebreider omschreven programma dan veel partijen federaal of Vlaams hebben 😅

Ook op links is de campagne messcherp, niet ondenkbaar dat daar ook gevolgen voor het VB kunnen ontstaan.

kwam die nationaal op met een programma in dezelfde stijl, ik stemde er direct op. Imo een voorbeeld voor veel politieke partijen kwa (eerlijke) communicatie.
goh, behalve dat er meer cijfers in staan en dat de layout beter is, vind ik dit nu niet direct zo enorm verschillend ua inhoud van een "gewoon" programma van veel andere partijen:

Zie bvb voor Antwerpen - Vooruit:

We gaan toch aan de imam niet geven wat we de bisschop hebben afgepakt!” Bloed, zweet en tranen heeft het in dit land gekost om van de katholieke dwingelandij af te raken. En toen geloof en religie eindelijk terechtgekomen waren waar ze thuishoren, in de privésfeer, nam een andere godsdienst het openbaar domein gewoon over. Gefaciliteerd door een linkse – jawel – kerk die om stemmen verlegen zat en zit.

Nagel/kop.

Terug
Bovenaan