StevenFM
Well-known member
Zij haalden onverwacht meer stemmen dan hun lijsttrekker en worden (waarschijnlijk) burgemeester: "Als de mensen het zo willen, mag je dat niet negeren" | VRT NWS Nieuws
De nieuwe regels zijn duidelijk: de kandidaat met de meeste voorkeurstemmen van de grootste partij in de coalitie wordt burgemeester. Ook als die kandidaat geen lijsttrekker was. Wij spraken met 3 opvallende kandidaten die verrassend hun kopman of -vrouw achter zich lieten.
Bijna 2.000 voorkeurstemmen haalde Mathieu Mas van Iedereen 9700! – een lokaal kartel van CD&V en Vooruit – zondag binnen bij de gemeenteraadsverkiezingen in Oudenaarde. Vanop de derde plaats maakte hem dat de stemmenkampioen van de lijst.
Mas won de laatste jaren aan populariteit als schepen. De partij kondigde in oktober vorig jaar dan ook aan dat hij de lijst zou trekken. Maar daar kwam abrupt verandering in.
Een week na de aankondiging was Mas betrokken bij een dodelijk ongeval in zijn thuisgemeente. Een 22-jarige fietser kwam daarbij om het leven. Mas was onder invloed en reed aan een te hoge snelheid.
Mas besloot daarop te stoppen als schepen – maar kwam daar later op terug – en kondigde aan niet meer de lijst te zullen trekken. "Ik maakte de keuze ook uit respect voor de nabestaanden", zei hij toen in Het Nieuwsblad. Hij stelde zichzelf wel nog verkiesbaar, op de 3e plaats: "Ik wil absoluut nog een positief verschil maken voor de inwoners van Oudenaarde."
Er is één scenario waarbij Mas de sjerp niet in de wacht sleept: als alle andere partijen buiten Vlaams Belang in de stad een coalitie vormen. Open VLD, N-VA en Meer dan Groen hebben samen net voldoende zetels om Mas uit het stadhuis te houden. "Ik hoop dat de andere partijen het signaal van de Oudenaardse kiezers zullen respecteren", aldus Mas.
Allereerst vind ik het niet OK dat CD&V/Vooruit die persoon op de lijst laten staan maar dat hij dan nog eens de meeste stemmen haalt vanop plaats drie is toch echt betreurenswaardig. Kondigde ook eerst aan dat hij zich zou terugtrekken maar kwam nadien terug op zijn besluit, tot grote consternatie van de ouders van de overleden fietser. Gerechtelijk onderzoek is ook nog lopende.