Dus nee, ik kan niet zeggen dat kinderen op school gepushed worden wat betreft sexualiteit.
En ik zie echt geen meerwaarde dat een publieke school enige discussies heeft over seksualiteit/geaardheid.
Ik vind het wel fijn dat je kan inzien dat er ergens een verkeerde conclusie is getrokken.
Ben ik dan juist als ik concludeer dat jij er persoonlijk geen meerwaarde in ziet, maar dat het ondanks het gebrek aan meerwaarde ook geen negatieve invloed zou hebben op de verdere ontwikkeling van een jongere?
Echter een voorbeeld: stel dat een meisje , op haar 8ste begint te twijfelen.
Ik persoonlijk denk dat dat een eigen objectieve mening, met zelfreflectie incl.op die leeftijd onmogelijk wat betreft uw eigen geslacht..
Stel haar ouders zijn héél meegaand, en zien dat hun dochter met autotjes speelt, en wil voetballen met de jongens.
En daarbovenop af en toe zegt dat ze een jongen is. En die ouders willen daar serieus over spreken.
Kan dat dan niet-opzettelijk, leiden tot een slecht traject ? Volgens die belgische site, is er slechts 1 doorverwijsbrief nodig van 1 psycholoog. En dan zit je bij de endicronoloog. Het kan dus heel snel gaan. En ouders lezen OOK dat er veel transseksuelen zwaar emotioneel lijden bij het niet stappen in zo een traject. En die willen dat niet voor hun kind. Dus veel beinvloeding is niet nodig voor ouders om hun kind aan te moedigen.
De link die je deelde van het Genderteam is maar slechts één deel van een traject dat een kind of jongere doorloopt. Voordat je na die doorverwijsbrief bij het genderteam terechtkomt is er al anderhalf jaar gepasseerd. Je hebt daarna nog eens meerdere gesprekken met psychologen/psychiater etc. Het is niet zo dat je na 1 gesprek al meteen bij de endocrinoloog zit met een voorschriftje en snel is het al helemaal niet.
Belangrijk detail dat ook op hun site staat:
Een belangrijke voorwaarde om met puberteitsremmers te starten is de competentie van transgender jongeren om een geïnformeerde toestemming (IC) te geven. Naast de fysieke noodzaak om te starten met puberteitsremmers worden dus ook andere aspecten in rekening gebracht die mee bepalen of een jongere al in staat is om alle voor- en nadelen van de behandeling ten volle te begrijpen, zoals leeftijd, maturiteit, psychologisch functioneren, .... Samen zullen ze bepalen of een jongere in staat is om geïnformeerde toestemming te geven voor de behandeling.
Ik vind het daarom ook zo moeilijk om als buitenstaander een hard standpunt in te nemen hierover. Sommige kinderen zijn op jongere leeftijd al wel in staat om dit te kunnen. Sommige volwassenen zijn dan weer niet in staat daarvoor. Het is niet omdat je plots 18 bent, dat je hier beter toe in staat zou zijn.
Ik ga er dan ook vanuit dat een zorgteam dat multidisciplinair is samengesteld het beter weet dan mij wat een kind nodig heeft. Transities zijn complex op verschillende gebieden en daar is expertise voor nodig. Het is misschien wat naïef van mij, maar ik geloof echt niet dat het Genderteam ook maar enige slechte intentie zou hebben en dat ze altijd in het belang van het kind zullen handelen.
Heb je ooit 'Hij is een Zij' (nu is het 'Hij, Zij, Hen') al eens bekeken? Het staat ergens op de site van NPO3 en het is een serie die de levens volgt van mensen die worstelen met hun genderidentiteit. Op GoPlay staan er ook enkele seizoenen. Het kan boeiend zijn om dit eens te bekijken als je het interesseert. Vooral omdat het je vaak een veel genuanceerder beeld geeft over de situatie en het leven van deze personen in België/Nederland dan bv YouTube. Het lange proces in de genderklinieken komt ook vaak aan bod en ze tonen ook zeker de negatieve kanten van alles.