Genderneutrale aanhef

Wie? = Degene die de mail leest
Bij een bijvoegelijk naamwoord hoort een zelfstandig naamwoord.

Ik vind het geweldig hoe een paar verontwaardigden kennelijk "woke invloeden" zien in een oude (verouderde?) grammaticaregel van onze taal. :laugh:

Altijd al Beste, gebruikt, nog nooit heeft er iemand er een probleem mee gehad :)

Na een paar mails met dezelfde persoon schakel ik over naar Dag voornaam, of zelfs Hi,

Idem voor mails naar mij; meestal beginnend met Beste, en daarna Dag,

De vraag wordt hier weer in het belachelijke getrokken, uiteraard.

Ik mail naar een algemeen info-adres van een bedrijf om een offerte op te vragen. Een (voor)naam of gender ken ik dus niet.

Ik heb er dan maar "Geachte Bedrijfsnaam-medewerker" van gemaakt.

Wat is er onbeleefd aan beste/geachte?
Zie taaladvies link. Onder cillega's en vrienden wordt dat ook als ongepast beschouwd door een meerderheid. Geen representatieve doorsnee van de bevolking, neen.

"Het zelfstandige gebruik van Geachte en Beste als aanspreekvorm kan handig zijn in een brief of e-mail die voor meerdere mensen bedoeld is of wanneer het geslacht van de ontvanger onbekend is. Niet iedereen stelt het evenwel op prijs om op die manier aangeschreven te worden. Geachte en Beste kunnen daarom beter niet zelfstandig als aanhef gebruikt worden."

Zie taaladvies link. Onder cillega's en vrienden wordt dat ook als ongepast beschouwd door een meerderheid. Geen representatieve doorsnee van de bevolking, neen.

"Het zelfstandige gebruik van Geachte en Beste als aanspreekvorm kan handig zijn in een brief of e-mail die voor meerdere mensen bedoeld is of wanneer het geslacht van de ontvanger onbekend is. Niet iedereen stelt het evenwel op prijs om op die manier aangeschreven te worden. Geachte en Beste kunnen daarom beter niet zelfstandig als aanhef gebruikt worden."
Denk dat het toch wel indicatief is dat niemand beste hier als vreemd aanziet

Dan wens je hem/haar/het alsnog een fijne dag toe! :support:
Nog wat lachen met die mens. (Ja, ik trek het op flessen om aan te geven dat het probleem dan wel eerder bij de ontvanger ligt)

Imo is gewoon vriendelijk en beleefd pogen te zijn toch iets waar men geen aanstoot kan aan nemen. Als je een mail krijgt waar men u aanspreekt met beste of geachte en je daardoor misnoegd bent dan zegt dit meer over jezelf dan over diegene die de mail gestuurd heeft.

Laatst bewerkt:
Nog wat lachen met die mens. (Ja, ik trek het op flessen om aan te geven dat het probleem dan wel eerder bij de ontvanger ligt)

Imo is gewoon vriendelijk en beleefd pogen te zijn toch iets waar men gaan aanstoot kan aan nemen. Als je een mail krijgt waar men u aanspreekt met beste of geachte en je daardoor misnoegd bent dan zegt dit meer over jezelf dan over diegene die de mail gestuurd heeft.
Dit dus.

En als je het dan toch puur om het grammaticale te doen is, wat ik als halve taalpurist best kan appreciëren, wees dan gewoon een beetje creatief? Afhankelijk van de context is er toch altijd wel een genderneutraal woord te vinden zoals lezer/medewerker/...

Ikzelf zou het alleszinds geweldig vinden om een e-mail te krijgen met als aanhef "Gegroet, nietige sterveling" of "Geachte aardbewoner". Al is "Beste mijnheer" ook goed. Of "mevrouw". Eerlijk waar, I couldn't care less. Negen op de tien keer lees ik dat toch niet.

Dat heeft niets met woke te maken, het is gewoon slecht Nederlands.

Beste,
Geachte,
Toffe,
Lieve,
Gele,
Blauwe,

WIE? WAT?
Dit dus hé.

Ik schrijf altijd "Beste heer/mevrouw+achternaam" of "Beste+voornaam". Die "beste" kan wel eens worden vervangen door Goedemiddag, Geachte, Goedemorgen, ... Gewone collega's als eens "Dag+voornaam". Enkel de tofste collega's krijgen nog eens "Waarde" of "Allerliefste" of "Uwe Gezegende Doorluchtigheid".

Gewoon Beste, vind ik niet juist. Daar mist iets. En begin niet met Goede morgend of Heykes. Daar krijg ik het van.

Dit dus hé.

Ik schrijf altijd "Beste heer/mevrouw+achternaam" of "Beste+voornaam". Die "beste" kan wel eens worden vervangen door Goedemiddag, Geachte, Goedemorgen, ... Gewone collega's als eens "Dag+voornaam". Enkel de tofste collega's krijgen nog eens "Waarde" of "Allerliefste" of "Uwe Gezegende Doorluchtigheid".

Gewoon Beste, vind ik niet juist. Daar mist iets. En begin niet met Goede morgend of Heykes. Daar krijg ik het van.
Afsluiting: ciaokes byekes

Is dat niet enkel bij een man?

Het is 'Cher, Chère' als vervanging voor 'Beste/Geachte' volgens een aantal sites, maar dan zit je weer met genders aan te spreken en pakt een non-binair persoon er mogelijks aanstoot aan...

Het wordt er niet makkelijker op. :tongue:

Ik krijg vaak bonjour wanneer een Franstalige mailt dus ik vermoed dat dat ok is.
Hier is dat gewoon "Bonjour" 🤷🏼
Bedankt voor de tip, maar kan dit ook gebruikt worden in een meer formele context?
Het klinkt enorm informeel, maar ik kan ook mis zijn...

@OP
Ik gebruik telkens 'Beste,'.
Dat is het makkelijkst/snelst. :tongue:

Is dat niet enkel bij een man?

Het is 'Cher, Chère' als vervanging voor 'Beste/Geachte' volgens een aantal sites, maar dan zit je weer met genders aan te spreken en pakt een non-binair persoon er mogelijks aanstoot aan...

Het wordt er niet makkelijker op. :tongue:

Bedankt voor de tip, maar kan dit ook gebruikt worden in een meer formele context?
Het klinkt enorm informeel, maar ik kan ook mis zijn...

@OP
Ik gebruik telkens 'Beste,'.
Dat is het makkelijkst/snelst. :tongue:
Maak er dan "Bonjour M/Mme" van. 😝

Nee hoor, is prima voor normale (zakelijke) communicatie. Ik ga er nu wel van uit dat je daarmee communiceert en niet met notarissen of advocaten of weet ik veel wie super hard op correcte aansprekingen zal hameren.

Altijd al Beste, gebruikt, nog nooit heeft er iemand er een probleem mee gehad :)
Ik wel al, vriendelijk geantwoord met terug 'Beste,' als aanspreking.
Kreeg ik opnieuw een epistel als antwoord.
-> 'delete' :laugh:

Maak er dan "Bonjour M/Mme" van. 😝

Nee hoor, is prima voor normale (zakelijke) communicatie. Ik ga er nu wel van uit dat je daarmee communiceert en niet met notarissen of advocaten of weet ik veel wie super hard op correcte aansprekingen zal hameren.
Vaak ook dus ik hou het liefst zo formeel mogelijk zodat er zo min mogelijk kans is op gezaag achteraf. :)

Terug
Bovenaan