bij mijn weten Is dat neutraal als je het geslacht niet kent. 'moderne' Fransen gebruiken wel Ch(e)(è)r(e) denk ik, maar da's geen correct Frans volgens de academieIs dat niet enkel bij een man?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
bij mijn weten Is dat neutraal als je het geslacht niet kent. 'moderne' Fransen gebruiken wel Ch(e)(è)r(e) denk ik, maar da's geen correct Frans volgens de academieIs dat niet enkel bij een man?
Jama da's net het punt, dat je het niet weet.Dat heeft niets met woke te maken, het is gewoon slecht Nederlands.
Beste,
Geachte,
Toffe,
Lieve,
Gele,
Blauwe,
WIE? WAT?
"Cher" (of "chère") zonder meer is zo mogelijk nog erger dan het Nederlandse "Beste,".bij mijn weten Is dat neutraal als je het geslacht niet kent. 'moderne' Fransen gebruiken wel Ch(e)(è)r(e) denk ik, maar da's geen correct Frans volgens de academie

Ik snap dat je hierbij stilstaat. Besef wel dat wat je ook zegt of doet, het nooit voor iedereen perfect zal zijn*. Om die reden maak ik me er niet meer druk in en gebruik ik het door sommigen blijkbaar verguisde 'Beste,' zonder meer, bij gebrek aan beter.Simpele vraag: hoe begin je een mail / brief / ... genderneutraal wanneer je iemands functie, naam, ... niet kent?
"Beste" of Geachte" zonder meer vind ik, en vele anderen, onbeleefd.
Het internet heeft geen idee. De overheden blijven steken bij "mevrouw" en "meneer".
https://taaladvies.net/geachte-of-beste-als-aanhef/ weliswaar met de nota "We werken momenteel aan een herziening van dit advies, met het oog op genderbewust taalgebruik."
![]()
Brieven en e-mails - De aanspreking
Gebruik een aanspreking met Geachte in officiële contexten of als u nadrukkelijk respect of beleefdheid wilt uitdrukken. Gebruik Beste of Dag in combinatie met de achternaam of een rolbenaming als u de geadresseerde op een beleefde maar toch persoonlijke manier wilt aanspreken, bijvoorbeeld in...www.vlaanderen.be
Ik denk dat Beste/Geachte zonder meer dan wat de consensus is.Ik snap dat je hierbij stilstaat. Besef wel dat wat je ook zegt of doet, het nooit voor iedereen perfect zal zijn*. Om die reden maak ik me er niet meer druk in en gebruik ik het door sommigen blijkbaar verguisde 'Beste,' zonder meer, bij gebrek aan beter.
Een simpele 'Goedemorgen/-middag/-avond' kan in bepaalde contexten ook in mijn ogen. Dan laat je zoals bij het Franse 'Bonjour' de echte aanspreking vallen en begroet je de mensen op een natuurlijke manier.
* Ik zie in deze post o.a.:
- inconsequent gebruik van '/' en ',' in opeenvolgende opsommingen in dezelfde zin,
- "[...] vind ik, en vele anderen, [...]" terwijl het "vinden ik en vele anderen" of "vind ik samen met vele anderen" moet zijn,
- een laatste 'zin' waarin een hyperlink zonder meer een volledige bijzin vormt.
Welkom bij de klantendienst, waar je mails ontvangt van “[email protected]” met boodschappen zoals “mijn frigo is stuk, heb ik nog garantie?”.Ik vraag me trouwens wel af in welke situatie je mailt of schrijft naar iemand waarvan je diens functie of naam niet kent? Dit is toch in 99% van de situaties gekend?
Ok maar waaróm zou iemand het niet op prijs stellen om gewoon die beste of geachte te lezen? Als het beste mevrouw is en die persoon ziet zichzelf als enby of is in transitie, dan snap ik het. Maar gewoon beste met niets achter, is misschien niet ideaal/lui maar toch niks om in uw gat gebeten te zijn? Het lijkt mij met de huidige gender-hutsepot zelfs het veiligst van allemaal.
De mails die ik het liefste krijg zijn die die eindigen met ??????????????Ik begin mijn mails altijd zonder aanhef, en in lower case.
En ik sluit steevast af met "mvg en prettig weekend". Ook al is het nog maar maandag.![]()
Wij hadden zo'n ingenieur. Z'n mails waren precies alsof ik ermee op MSN zat.De mails die ik het liefste krijg zijn die die eindigen met ??????????????
"wanner komen jullie langs?????????????????????"
Ik heb zo ook een contact gehad met iemand. Constant zo mails, en zich van geen kwaad bewust blijkbaar dat dat super boertig overkomt.Wij hadden zo'n ingenieur. Z'n mails waren precies alsof ik ermee op MSN zat.
Hier ook een ingenieur die haar berichten vaak afsloot met '10X'. Heeft eventjes geduurd eer ik doorhad dat dat dus 'thanks' wilde zeggen.Wij hadden zo'n ingenieur. Z'n mails waren precies alsof ik ermee op MSN zat.
Ah, heerlijk zulke mails."Projet Urgent!!!!!! !!!!!!!!!!!"
Ik krijg daar geen boertige indruk van. Ik vind het gewoon kinderachtig.Ik heb zo ook een contact gehad met iemand. Constant zo mails, en zich van geen kwaad bewust blijkbaar dat dat super boertig overkomt.
Hi team,