Genderneutrale aanhef

bij mijn weten Is dat neutraal als je het geslacht niet kent. 'moderne' Fransen gebruiken wel Ch(e)(è)r(e) denk ik, maar da's geen correct Frans volgens de academie
"Cher" (of "chère") zonder meer is zo mogelijk nog erger dan het Nederlandse "Beste,".

Dan is "Bonjour" een veel betere aanhef. Soms kan het ook helpen als je de geadresseerde aan een (genderneutrale) categorie kan koppelen, bv Cher client, Cher utilisateur, enz. Idem in het Nederlands.

Als je al weet dat het een heer of vrouw betreft weet je al bij wie het terecht gaat komen en zal je de naam ook wel weten zeker? Meeste brieven die ik schrijf zijn naar naamloze gigantische diensten waar je nooit weet bij wie het terecht komt dus dat hou ik altijd neutraal en gewoon beste of geachte zonder meer.

Simpele vraag: hoe begin je een mail / brief / ... genderneutraal wanneer je iemands functie, naam, ... niet kent?
"Beste" of Geachte" zonder meer vind ik, en vele anderen, onbeleefd.

Het internet heeft geen idee. De overheden blijven steken bij "mevrouw" en "meneer".

https://taaladvies.net/geachte-of-beste-als-aanhef/ weliswaar met de nota "We werken momenteel aan een herziening van dit advies, met het oog op genderbewust taalgebruik."
Ik snap dat je hierbij stilstaat. Besef wel dat wat je ook zegt of doet, het nooit voor iedereen perfect zal zijn*. Om die reden maak ik me er niet meer druk in en gebruik ik het door sommigen blijkbaar verguisde 'Beste,' zonder meer, bij gebrek aan beter.

Een simpele 'Goedemorgen/-middag/-avond' kan in bepaalde contexten ook in mijn ogen. Dan laat je zoals bij het Franse 'Bonjour' de echte aanspreking vallen en begroet je de mensen op een natuurlijke manier.

* Ik zie in deze post o.a.:
- inconsequent gebruik van '/' en ',' in opeenvolgende opsommingen in dezelfde zin,
- "[...] vind ik, en vele anderen, [...]" terwijl het "vinden ik en vele anderen" of "vind ik samen met vele anderen" moet zijn,

- een laatste 'zin' waarin een hyperlink zonder meer een volledige bijzin vormt.

Ok maar waaróm zou iemand het niet op prijs stellen om gewoon die beste of geachte te lezen? Als het beste mevrouw is en die persoon ziet zichzelf als enby of is in transitie, dan snap ik het. Maar gewoon beste met niets achter, is misschien niet ideaal/lui maar toch niks om in uw gat gebeten te zijn? Het lijkt mij met de huidige gender-hutsepot zelfs het veiligst van allemaal.

Ik snap dat je hierbij stilstaat. Besef wel dat wat je ook zegt of doet, het nooit voor iedereen perfect zal zijn*. Om die reden maak ik me er niet meer druk in en gebruik ik het door sommigen blijkbaar verguisde 'Beste,' zonder meer, bij gebrek aan beter.

Een simpele 'Goedemorgen/-middag/-avond' kan in bepaalde contexten ook in mijn ogen. Dan laat je zoals bij het Franse 'Bonjour' de echte aanspreking vallen en begroet je de mensen op een natuurlijke manier.

* Ik zie in deze post o.a.:
- inconsequent gebruik van '/' en ',' in opeenvolgende opsommingen in dezelfde zin,
- "[...] vind ik, en vele anderen, [...]" terwijl het "vinden ik en vele anderen" of "vind ik samen met vele anderen" moet zijn,

- een laatste 'zin' waarin een hyperlink zonder meer een volledige bijzin vormt.
Ik denk dat Beste/Geachte zonder meer dan wat de consensus is.

@*: Forumpost vs formele mail...

Ik vraag me trouwens wel af in welke situatie je mailt of schrijft naar iemand waarvan je diens functie of naam niet kent? Dit is toch in 99% van de situaties gekend?
Welkom bij de klantendienst, waar je mails ontvangt van “[email protected]” met boodschappen zoals “mijn frigo is stuk, heb ik nog garantie?”.

Ik heb meerdere situaties waar personen zich niet kenbaar maken en hun e-mailadres u niet veel wijzer maken.

Zelf gebruik ik dus ook gewoon “Beste,”.

Ik begin mijn mails altijd zonder aanhef, en in lower case.
En ik sluit steevast af met "mvg en prettig weekend". Ook al is het nog maar maandag. :thumb:

Ok maar waaróm zou iemand het niet op prijs stellen om gewoon die beste of geachte te lezen? Als het beste mevrouw is en die persoon ziet zichzelf als enby of is in transitie, dan snap ik het. Maar gewoon beste met niets achter, is misschien niet ideaal/lui maar toch niks om in uw gat gebeten te zijn? Het lijkt mij met de huidige gender-hutsepot zelfs het veiligst van allemaal.

Inderdaad, niets mis mee.
Enfin mij overkomt het al es dat ze op basis van mijne naam mevrouw schrijven en dan zeg ik dat ook gewoon ff met ne kwink. No biggie.

Maar gewoon inderdaad "beste" gebruik ik gewoon altijd.

Wij hadden zo'n ingenieur. Z'n mails waren precies alsof ik ermee op MSN zat.
Hier ook een ingenieur die haar berichten vaak afsloot met '10X'. Heeft eventjes geduurd eer ik doorhad dat dat dus 'thanks' wilde zeggen.

Op mijn vorige werk was er ook een verkoper wiens berichten in Outlook ik heel makkelijk kon filteren door simpelweg vijf uitroeptekens in de zoekbalk te typen. "Projet Urgent!!!!!! !!!!!!!!!!!"

Ik heb zo ook een contact gehad met iemand. Constant zo mails, en zich van geen kwaad bewust blijkbaar dat dat super boertig overkomt.
Ik krijg daar geen boertige indruk van. Ik vind het gewoon kinderachtig.

Dringend!!!!

Dag Anderson,

Hoe staat het met zaak x???? Weet productie van deze wijziging???
Graag seintje!!!

Zie prentje in bijlage!!

Groeten,
Bart, den achterlijken ingenieur.

Edit: oh, ik vergeet dit nog, van dezelfde persoon:

Machine Y staat stil.... hopelijk straks terug draaiende....
Nog geen antwoord van klant....

Kan jij hier iets aan doen.... ???

Terug
Bovenaan