Gents Festival weert Israëlische dirigent

Verklaar je dan beter.

Dat Israël op dit moment bezig is met een genocide, kan je op het moment dat de meeste experten en mensenrechtenorganisaties het er over eens zijn dat het zo is, niet meer wegzetten als louter een mening. Je kan je nog verstoppen achter het feit dat er geen juridische uitspraak is gevallen, maar dat is op dit moment toch eerder een zwaktebod. "Conformeren met de opinie van de organisatoren" dan, dat lijkt alsof het hier gaat om een meningsverschilletje over welk bier het lekkerste is, of over het nut van de meerwaardebelasting. Het gaat hier over het veroordelen van een genocide, die op dit moment plaatsvindt. Tussen jouw eerste post en mijn laatste zijn er alweer tientallen Palestijnen vermoord. Als je dat niet kan veroordelen, dan heeft een organisatie alle recht in de wereld om je geen plaats in de schijnwerpers op hun podium te gunnen, want dan sta je diametraal tegenover hun waarden. Het is die man zijn goed recht om de oorlog van zijn regering niet te willen veroordelen, vrijheid van mening enzovoort, maar het is evenzeer het recht van een concertorganisator om artiesten die geen genocide willen veroordelen een podium te bieden.

Dat wil niet zeggen dat we elke Israëliër automatisch verdacht moeten maken, maar nogmaals: de feiten in Israël zijn wat ze zijn. Ik zou het van de daken schreeuwen moest België zich schuldig maken aan wat Israël doet.

Je kan elk initiatief en maatregel voor gelijk wat ridiculiseren wanneer je ze isoleert, maar dan ben je spelletjes aan het spelen en intellectueel niet eerlijk. Net zoals ten opzichte van Rusland past dit allemaal in een veel breder kader van initiatieven en maatregelen om druk te leggen op het regime en de bevolking om een beleidswijziging te bekomen. Of dat iets gaat uithalen is de vraag, zie het zoveelste sanctiepakket tegen Rusland, maar wat is het alternatief? Wegkijken? 75 jaar na datum nog eens afkomen met 'wir haben es nicht gewusst'?
Kijk als mijn land verschrikkelijke zaken doet en ik moet mij verplicht hierover publiekelijk uitspreken zou ik me wel heel ongemakkelijk voelen. Die overheid kan zich wel eens tegen mij keren en kzou niet gerust zijn met biepers rondom mij. :unsure: Alle gekheid op een stokje maar een overheid (die heel ver durft gaan) heeft heel wat tools om zijn inwoners het leven moeilijk te maken.

Als buitenlander is het gemakkelijker om je uit te spreken over zulke wanddaden. Als israeli zal het moeilijker liggen. Geen correcte reactie van Gennez of Gent festival volgens mij.

toch eens aan chatgpt gevraagd of er al precedenten waren

Voorbeelden​

1. Meir Baruchin
    • Hij is een Israëlische leraar (geschiedenis & maatschappijleer) die op Facebook teksten had geplaatst waarin hij zijn verdriet uitte over de dood van Palestijnse burgers na luchtaanvallen door het Israëlische leger. Anadolu Ajansı+2Le Monde.fr+2
    • Als gevolg daarvan werd hij ontslagen van zijn baan, werd zijn onderwijslicentie geschorst, werd hem verboden om te solliciteren naar andere lerarenposities, en werd hij gearresteerd (en even in voorlopige hechtenis gezet) onder beschuldigingen als “verraad” en “verstoring van de openbare orde”. Anadolu Ajansı+2Le Monde.fr+2
    • Zijn huis werd doorzocht, zijn telefoon en andere apparaten werden in beslag genomen. Le Monde.fr+2Anadolu Ajansı+2
    • Hij is later deels hersteld (hij heeft van het rechtsstelsel weer zijn baan teruggekregen), maar de zaak werd ook gezien als illustratie van een bredere trend van het beperken van kritiek binnen Israël. Le Monde.fr+1
  2. Ofer Cassif
    • Cassif is een lid van de Knesset (parlement) uit de linkse partij Hadash-Ta’al; hij is Joods en tevens Arabisch-Israëlisch. Israel National News+3timesofisrael.com+3News24+3
    • Hij heeft herhaaldelijk kritiek geuit op Israëlische militaire acties in Gaza, de benadering van de regering, en hij heeft zijn steun uitgesproken voor het initiatief van Zuid-Afrika aan het Internationaal Gerechtshof (ICJ) waarin Israël ervan beschuldigd wordt genocide te plegen. timesofisrael.com+2News24+2
    • Als gevolg daarvan is hij geschorst uit parlementaire debatten en commissies voor vrij lange periodes (6 maanden in één geval), hij verliest (gedeeltelijk) salaris, hij wordt beperkt in zijn rechten als parlementslid (spraakrecht, inbreng, etc.). timesofisrael.com+2The Jewish Press - JewishPress.com+2
    • Er zijn pogingen geweest om hem volledig uit de Knesset te verwijderen, maar die zijn niet gelukt wegens onvoldoende steun in het parlement. timesofisrael.com+1

Recente gevallen​

1. Ofer Cassif (Joodse MK van Hadash-Ta’al)
        • Hij is herhaaldelijk geschorst uit de Knesset wegens kritiek op de oorlog in Gaza. The Times of Israel+1
        • In juli 2025 werd hij geschorst voor twee maanden over verklaringen waarin hij Israël beschuldigde van oorlogsmisdaden, kritiek op de behandeling van Palestijnen, en steun voor internationale onderzoeken. The New Arab
        • Hij verliest voor die periode ook een deel van zijn salaris. The Times of Israel+1
      2. Meir Baruchin (leraar)
        • Hij werd in oktober 2023 ontslagen omdat hij social media-posts had geplaatst waarin hij kritiek leverde op de Israëlische acties in Gaza, onder meer beschuldigingen tegen het leger. Anadolu Ajansı+1
        • Zijn onderwijslicentie werd geschorst, hij mocht niet solliciteren naar andere onderwijsposities, zijn telefoon en apparaten werden in beslag genomen, en hij werd gearresteerd wegens onder andere “verraad” en “verstoring van de openbare orde”. Anadolu Ajansı
      3. Academica Nadera Shalhoub-Kevorkian
        • Een Palestijnse juridische scholar aan de Hebreeuwse Universiteit die werd gedetineerd vanwege uitspraken in een podcast. The Guardian
        • Haar detentie werd gezien als een signaal van toenemende druk op academici die kritiek uiten. The Guardian

Laatst bewerkt:
Da's een belangrijke nuance, zeker en vast, maar genoeg Israëli's die zich wel nog altijd uitspreken. Naar hun eigen burgers zijn ze in regel nog niet afgegleden naar Russische toestanden. En opnieuw, zijn voorganger bij het Münchner Philharmoniker werd ontslagen omdat hij ... niet voldoende afstand nam van de oorlog in Oekraïne. Bijzonder hypocriet allemaal.

Laatst bewerkt:
En toch vind ik niet dat je iemand kunt verplichten om zijn mening te uiten. Zeker als het niet om een politicus gaat. Die Russen die ze dan bannen vind ik evenzeer erover.

Een boycot van het IPO kan ik zeker wel begrijpen en verdedigen, maar het is niet met dat orkest en niet in zijn hoedanigheid als directeur van het IPO dat hij naar hier komt, maar als dirigent van en met het Münchner Philharmoniker. Als hij dan ook nergens blijk heeft gegeven van de oorlog en de genocide te steunen, is een individuele boycot misschien te verregaand.

Tegelijkertijd, toch weer een aantal mensen hier die de situatie aangrijpen om de wreedheden in Gaza te gaan minimaliseren. "Conformeren met de opinie van de organisatoren", alsof het hier gaat om een meningsverschilletje, en niet om het feit dat Israël een genocide aan het plegen is. Teruggrijpen naar gebeurtenissen van meer dan een eeuw geleden, terwijl het Israëlische democratisch verkozen regime deze week alweer tientallen kinderen vermoord heeft. En in de meeste gevallen absoluut eens met de stelling dat je je als burger niet hoeft te verantwoorden voor je leiders, maar als ik inwoner zou zijn van een land dat doet wat Israël doet, dan is het eerste dat ik zeg tegen elke buitenlander die ik tegenkom dat ik tot in het diepste van mijn ziel tegen het beleid van mijn land ben.

Ook die Duitsers kunnen er toch ook weer wat van qua hypocrisie hoor. Shani is bij het Münchner Philharmoniker de opvolger van de Rus Valery Gergiev die er ontslaan is omwille van, hou u vast, zich onvoldoende te distantiëren van de oorlog in Oekraïne ...

Ik trek je stelling dat jij het allemaal wel zou verkondigen in twijfel moest je in een vergelijkbare positie zitten. Gaat helemaal voorbij aan de realiteit van de situatie voor die man.

We hebben geen idee wat de dynamiek is die hier speelt. Noch wat de consequenties zouden zijn voor die hem of zijn familie thuis is Israël. De Israëlische maatschappij is misschien wel nog sterker gepolariseerd als die in de VS.

Nu is het me toch niet duidelijk meer.
Dat is unaniem gestemd volgens iedereen aanwezig.
Was D'Haese nu lid van de raad van bestuur en bij de steming of niet?
Of is er een verwarring met het Festival van Vlaanderen en het Gents Festival van Vlaanderen?

Nu is het me toch niet duidelijk meer.
Dat is unaniem gestemd volgens iedereen aanwezig.
Was D'Haese nu lid van de raad van bestuur en bij de steming of niet?
Of is er een verwarring met het Festival van Vlaanderen en het Gents Festival van Vlaanderen?
In een gesprek op Radio 1 vanochtend zei hij dat hij niet aanwezig was op de laatste vergadering waar blijkbaar beslist is geweest om de dirigent niet te laten optreden.

Op de vraag waarom hij op de vorige bespreking niet gezegd heeft waarom hij daarmee niet akkoord was: 'Je hebt een recht om te zwijgen om te zien hoe een debat evolueert.'

Right.

Nogal cringe itv was dat.

In een gesprek op Radio 1 vanochtend zei hij dat hij niet aanwezig was op de laatste vergadering waar blijkbaar beslist is geweest om de dirigent niet te laten optreden.

Op de vraag waarom hij op de vorige bespreking niet gezegd heeft waarom hij daarmee niet akkoord was: 'Je hebt een recht om te zwijgen om te zien hoe een debat evolueert.'

Right.

Wat een toeval.
Volgens https://www.gentfestival.be/nl/over-gent-festival
Tijd om die mensen eens op te bellen.

Jan Briers - voorzitter - Ex-CD&V
Anna Marie Charlier
Christoph D'Haese - NVA
Stephanie DHose - OpenVLD
Lucien De Busscher
Hafsa El-Bazioui - Groen
Ivan De Witte
Saloua El Moussaoui - CD&V
Fientje Moerman - Kijk wie hier weer opduikt
Karine Moykens - CD&V
Serge Platel
Daan Schalck
Jan Smets - voormalig kabinetschef en gouverneur van de nationale bank
Johan Thijs
Rik Van de Walle - Rector UGent???
Heidi Delobelle
Sophie Dutordoir - CEO NMBS
Stephanie De Bruyne

Dat is echt weer een verzameling zakkenvullers waar je het vertrouwen in de politiek bij verliest.

Wat een toeval.
Volgens https://www.gentfestival.be/nl/over-gent-festival
Tijd om die mensen eens op te bellen.

Dat is echt weer een verzameling zakkenvullers waar je het vertrouwen in de politiek bij verliest.
Zakkenvullers? Bij een RvB van een culturele vzw? :lol: En waarom zou je je vertrouwen in de politiek verliezen? In een RvB van organisaties die subsidies krijgen zitten altijd politici, als controlemechanisme en bij culturele organisaties zeker ook om brede vertegenwoordiging van de gemeenschap te hebben.

Zakkenvullers? Bij een RvB van een culturele vzw? :lol: En waarom zou je je vertrouwen in de politiek verliezen? In een RvB van organisaties die subsidies krijgen zitten altijd politici, als controlemechanisme en bij culturele organisaties zeker ook om brede vertegenwoordiging van de gemeenschap te hebben.

Akkoord.
Kan de nva, cd&v en openvld dan nu komen uitleggen waarom ZIJ deze persoon hebben geweerd?

Hoe weten we eigenlijk zeker dat het optreden niet doorgaat puur voor potentiële veiligheidsproblemen?
Dat waren leugens van het bestuur van het festival. Eerst zeiden ze dat het veiligheid was nu is het een cultureel boycot, nu zeggen ze ook dat het niet om zijn persoonlijke integriteit gaat maar ze laten het wel afhangen van het al dan niet tekenen van een persoonlijke verklaring.

Right.

D’Haese heeft zich vooral helemaal vastgereden in Terzake. Had het gewoon dat het daar vooral om persoonlijke damage control ging. Pieter-Jan deelde duidelijke die mening, te merken aan zijn vraagstelling.

Mag ik het trouwens zeer ironisch vinden dat België blijkbaar ‘enorme reputatieschade’ lijdt in het buitenland door 1 Israeli die weigert de handelingen van de staat Israël te veroordelen hier niet te laten optreden, maar dat het doden van intussen 20.000 kinderen in Gaza geen probleem is voor de ‘reputatie’?
Ja premier, ik kijk daarvoor ook naar u.

Laatst bewerkt:
Mag ik het trouwens zeer ironisch vinden dat België blijkbaar ‘enorme reputatieschade’ lijdt in het buitenland door 1 Israeli die weigert de handelingen van de staat Israël te veroordelen hier te laten optreden, maar dat het doden van intussen 20.000 kinderen in Gaza geen probleem is voor de ‘reputatie’?
Ja premier, ik kijk daarvoor ook naar u.

Ik ben er helemaal akkoord mee dat dit eigenlijk geen antisemitisme is, maar als we in de context kijken van hoe licht de beschuldiging van racisme en islamofobie de afgelopen decennia toegepast is dan snap ik wel dat dit door andere landen wel degelijk als antisemitisme gezien wordt.

Hadden we in nasleep van het moslimterrorisme in zo'n situaties aan moslims gevraagd om schriftelijke verklaringen te ondertekenen waarin ze zich distantiëren van fundamentalistische regimes en ideologieën dan was dat zonder twijfel ook internationaal opgepikt geweest en waren gelijkaardige beschuldigingen er ook geweest.

Ik ben er helemaal akkoord mee dat dit eigenlijk geen antisemitisme is, maar als we in de context kijken van hoe licht de beschuldiging van racisme en islamofobie de afgelopen decennia toegepast is dan snap ik wel dat dit door andere landen wel degelijk als antisemitisme gezien wordt.

Hadden we in nasleep van het moslimterrorisme in zo'n situaties aan moslims gevraagd om schriftelijke verklaringen te ondertekenen waarin ze zich distantiëren van fundamentalistische regimes en ideologieën dan was dat zonder twijfel ook internationaal opgepikt geweest en waren gelijkaardige beschuldigingen er ook geweest.
Naast het feit dat 'de context van hoe licht de beschuldiging van racisme en islamofobie afgelopen decennia toegepast is' alleen maar in jouw hoofd bestaat en niet de realiteit is, is dit ook gewoon een valse vergelijking. De organisatie vraagt dit niet aan Joden, de organisatie vraagt het aan het hoofd van een Israëlische organisatie. Dat is een belangrijk onderscheid. Opnieuw, zijn Russische voorganger bij het Münchner Philharmoniker is op straat gezet omdat hij zich niet wou distantiëren van de oorlog in Oekraïne - terwijl in Rusland er wel wat hardhandiger wordt opgetreden tegen dissidente stemmen dan vooralsnog in Israël -, daar kraait geen haan naar, daar wordt er niet gegooid met racisme of om ontslag van de bevoegde minister gevraagd.

In de nasleep van het moslimterrorisme is de discriminatie en haat ten opzichte van moslims trouwens alleen maar toegenomen, en bestaat er bij velen wel degelijk de verwachting dat zij actief tonen dat zij zich daarvan afkeren. Opnieuw geen goeie vergelijking dus ...

Naast het feit dat 'de context van hoe licht de beschuldiging van racisme en islamofobie afgelopen decennia toegepast is' alleen maar in jouw hoofd bestaat en niet de realiteit is, is dit ook gewoon een valse vergelijking. De organisatie vraagt dit niet aan Joden, de organisatie vraagt het aan het hoofd van een Israëlische organisatie. Dat is een belangrijk onderscheid. Opnieuw, zijn Russische voorganger bij het Münchner Philharmoniker is op straat gezet omdat hij zich niet wou distantiëren van de oorlog in Oekraïne - terwijl in Rusland er wel wat hardhandiger wordt opgetreden tegen dissidente stemmen dan vooralsnog in Israël -, daar kraait geen haan naar, daar wordt er niet gegooid met racisme of om ontslag van de bevoegde minister gevraagd.

In de nasleep van het moslimterrorisme is de discriminatie en haat ten opzichte van moslims trouwens alleen maar toegenomen, en bestaat er bij velen wel degelijk de verwachting dat zij actief tonen dat zij zich daarvan afkeren. Opnieuw geen goeie vergelijking dus ...
Bij velen bestaat die verwachting inderdaad, maar vooral bij extreem rechts. Welke instantie heeft zich daar ooit voor uitgesproken of daadwerkelijk zo'n stappen als we hier zien gezet?

En wat die voorganger betreft vind ik dat net zowel verkeerd. Da's hypocriet van het Münchner Philharmoniker als dat zo gelopen is, zelfs nog wat erger dan wat hier gebeurt omdat het helemaal persoonlijk zou zijn en het enkel om zijn Russische nationaliteit gaat.

Ik had een pak meer respect gehad voor de huidige beslissing als het gewoon was -> hoofd van een organisatie van de Israëlische staat, dus niet welkom. Die optie van een verklaring laten tekenen maakt er iets vuil van en doet het als een persoonlijke aanval op zijn persoon overkomen.

Ik ben benieuwd wat dit voor de toekomst brengt. Ik zal maar niet te luid wijzen op een concertenreeks die in het najaar in België neerstrijkt, met een wereldberoemde operazangeres van Israëlische afkomst. Die dan ook nog eens passages uit de muziek van "The Prince of Egypt" zal zingen...

Ik ben benieuwd wat dit voor de toekomst brengt. Ik zal maar niet te luid wijzen op een concertenreeks die in het najaar in België neerstrijkt, met een wereldberoemde operazangeres van Israëlische afkomst. Die dan ook nog eens passages uit de muziek van "The Prince of Egypt" zal zingen...
'k begin het wat te krijgen van mensen die hier doen alsof het puur gaat omdat hij israëlisch is. Ben het zelf niet echt aan't volgen dit drama, maar 't draait voor zover ik kan volgen toch hier om:
"Het gaat niet om het joods zijn, maar om het feit dat hij chef-dirigent is voor het Israëlisch Filharmonisch Orkest."

Hij heeft een hoge functie binnen het Israelisch orkest, da's dus een band met het regime dat genocide doet, en wordt daarop afgestraft.

En iedereen die afkomt met "en wat gaat er gebeuren met deze persoon van isrealische afkomst" en "moet iedereen verantwoordelijk zijn voor het regime van hun land van afkomst" moet op dit punt toch bewust het punt negeren?

Het punt is dat hij banden heeft met het regime, dus vanuit zijn functie niet politiek neutraal is, en hij draagt daar de gevolgen voor. Voor uw zangeres: heeft zij een positie die haar politieke connecties geeft tot de genocide? Dan verwacht ik daar de zelfde reactie, indien niet, is er geen probleem.

Laatst bewerkt:
Dat waren leugens van het bestuur van het festival. Eerst zeiden ze dat het veiligheid was nu is het een cultureel boycot, nu zeggen ze ook dat het niet om zijn persoonlijke integriteit gaat maar ze laten het wel afhangen van het al dan niet tekenen van een persoonlijke verklaring.
Dat zijn helemaal geen leugens. Veiligheid is één van de factoren:

“De politie heeft op basis van de analyse van de beschikbare informatie laten weten dat het heel waarschijnlijk is dat het festival zwaar verstoord zou worden door actievoerders, en dat het zeer moeilijk is om de kathedraal en de ingang ervan vrij te houden van actievoerders”, zegt politiewoordvoerder Liesbet De Pauw. “Er waren immers concrete oproepen. Met betrekking tot de beslissing tot afschaffing (van het concert, red.) was er geen overleg met de politie.” https://www.hln.be/gent/de-echte-re...en-in-totaal-100-concerten-bedreigd~a5607da1/

Het kadert ook binnen een culturele boycot tegen Israël, logisch op het moment dat dat land bezig is met een genocide. En net omdat ze niet alle Israëliërs over dezelfde kam willen scheren, laten ze een optie open.

Ik had een pak meer respect gehad voor de huidige beslissing als het gewoon was -> hoofd van een organisatie van de Israëlische staat, dus niet welkom. Die optie van een verklaring laten tekenen maakt er iets vuil van en doet het als een persoonlijke aanval op zijn persoon overkomen.
Het Israëlisch Filharmonisch Orkest is geen organisatie van de Israëlische staat, is gewoon een Israëlische organisatie (met allicht wel staatssteun). Ik heb het hier in het begin al gezegd: hij ging hier niet spelen vanuit zijn rol als directeur van het Israëlisch Filharmonisch Orkest, en bij mijn weten heeft hij ook geen steun uitgesproken voor de oorlog of de genocide. Dan is zo'n individuele boycot mogelijk een overdreven reactie. Anderzijds, dat heb ik al gezegd, gaat het hier niet over zomaar een meningsverschil. Zijn land pleegt een genocide, terwijl itt bvb Rusland of Iran Israël (nog) geen actieve politiek heeft van het bestraffen van dissidenten. Mij zouden ze niet eens moeten vragen naar mijn standpunt, ik zou het luidkeels schreeuwen. Maar als je dan gevraagd wordt, en je weigert categoriek om je uit te spreken ... nja, sorry, dan heb ik daar toch ook weinig begrip voor.

Het is misschien niet kies om de vraag te stellen, maar in verhouding met het wegkijken van een genocide?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan