zwarten
Well-known member
Kijk als mijn land verschrikkelijke zaken doet en ik moet mij verplicht hierover publiekelijk uitspreken zou ik me wel heel ongemakkelijk voelen. Die overheid kan zich wel eens tegen mij keren en kzou niet gerust zijn met biepers rondom mij.Verklaar je dan beter.
Dat Israël op dit moment bezig is met een genocide, kan je op het moment dat de meeste experten en mensenrechtenorganisaties het er over eens zijn dat het zo is, niet meer wegzetten als louter een mening. Je kan je nog verstoppen achter het feit dat er geen juridische uitspraak is gevallen, maar dat is op dit moment toch eerder een zwaktebod. "Conformeren met de opinie van de organisatoren" dan, dat lijkt alsof het hier gaat om een meningsverschilletje over welk bier het lekkerste is, of over het nut van de meerwaardebelasting. Het gaat hier over het veroordelen van een genocide, die op dit moment plaatsvindt. Tussen jouw eerste post en mijn laatste zijn er alweer tientallen Palestijnen vermoord. Als je dat niet kan veroordelen, dan heeft een organisatie alle recht in de wereld om je geen plaats in de schijnwerpers op hun podium te gunnen, want dan sta je diametraal tegenover hun waarden. Het is die man zijn goed recht om de oorlog van zijn regering niet te willen veroordelen, vrijheid van mening enzovoort, maar het is evenzeer het recht van een concertorganisator om artiesten die geen genocide willen veroordelen een podium te bieden.
Dat wil niet zeggen dat we elke Israëliër automatisch verdacht moeten maken, maar nogmaals: de feiten in Israël zijn wat ze zijn. Ik zou het van de daken schreeuwen moest België zich schuldig maken aan wat Israël doet.
Je kan elk initiatief en maatregel voor gelijk wat ridiculiseren wanneer je ze isoleert, maar dan ben je spelletjes aan het spelen en intellectueel niet eerlijk. Net zoals ten opzichte van Rusland past dit allemaal in een veel breder kader van initiatieven en maatregelen om druk te leggen op het regime en de bevolking om een beleidswijziging te bekomen. Of dat iets gaat uithalen is de vraag, zie het zoveelste sanctiepakket tegen Rusland, maar wat is het alternatief? Wegkijken? 75 jaar na datum nog eens afkomen met 'wir haben es nicht gewusst'?
Alle gekheid op een stokje maar een overheid (die heel ver durft gaan) heeft heel wat tools om zijn inwoners het leven moeilijk te maken.Als buitenlander is het gemakkelijker om je uit te spreken over zulke wanddaden. Als israeli zal het moeilijker liggen. Geen correcte reactie van Gennez of Gent festival volgens mij.
toch eens aan chatgpt gevraagd of er al precedenten waren
Voorbeelden
- Meir Baruchin
- Hij is een Israëlische leraar (geschiedenis & maatschappijleer) die op Facebook teksten had geplaatst waarin hij zijn verdriet uitte over de dood van Palestijnse burgers na luchtaanvallen door het Israëlische leger. Anadolu Ajansı+2Le Monde.fr+2
- Als gevolg daarvan werd hij ontslagen van zijn baan, werd zijn onderwijslicentie geschorst, werd hem verboden om te solliciteren naar andere lerarenposities, en werd hij gearresteerd (en even in voorlopige hechtenis gezet) onder beschuldigingen als “verraad” en “verstoring van de openbare orde”. Anadolu Ajansı+2Le Monde.fr+2
- Zijn huis werd doorzocht, zijn telefoon en andere apparaten werden in beslag genomen. Le Monde.fr+2Anadolu Ajansı+2
- Hij is later deels hersteld (hij heeft van het rechtsstelsel weer zijn baan teruggekregen), maar de zaak werd ook gezien als illustratie van een bredere trend van het beperken van kritiek binnen Israël. Le Monde.fr+1
- Ofer Cassif
- Cassif is een lid van de Knesset (parlement) uit de linkse partij Hadash-Ta’al; hij is Joods en tevens Arabisch-Israëlisch. Israel National News+3timesofisrael.com+3News24+3
- Hij heeft herhaaldelijk kritiek geuit op Israëlische militaire acties in Gaza, de benadering van de regering, en hij heeft zijn steun uitgesproken voor het initiatief van Zuid-Afrika aan het Internationaal Gerechtshof (ICJ) waarin Israël ervan beschuldigd wordt genocide te plegen. timesofisrael.com+2News24+2
- Als gevolg daarvan is hij geschorst uit parlementaire debatten en commissies voor vrij lange periodes (6 maanden in één geval), hij verliest (gedeeltelijk) salaris, hij wordt beperkt in zijn rechten als parlementslid (spraakrecht, inbreng, etc.). timesofisrael.com+2The Jewish Press - JewishPress.com+2
- Er zijn pogingen geweest om hem volledig uit de Knesset te verwijderen, maar die zijn niet gelukt wegens onvoldoende steun in het parlement. timesofisrael.com+1
Recente gevallen
- Ofer Cassif (Joodse MK van Hadash-Ta’al)
- Hij is herhaaldelijk geschorst uit de Knesset wegens kritiek op de oorlog in Gaza. The Times of Israel+1
- In juli 2025 werd hij geschorst voor twee maanden over verklaringen waarin hij Israël beschuldigde van oorlogsmisdaden, kritiek op de behandeling van Palestijnen, en steun voor internationale onderzoeken. The New Arab
- Hij verliest voor die periode ook een deel van zijn salaris. The Times of Israel+1
- Meir Baruchin (leraar)
- Hij werd in oktober 2023 ontslagen omdat hij social media-posts had geplaatst waarin hij kritiek leverde op de Israëlische acties in Gaza, onder meer beschuldigingen tegen het leger. Anadolu Ajansı+1
- Zijn onderwijslicentie werd geschorst, hij mocht niet solliciteren naar andere onderwijsposities, zijn telefoon en apparaten werden in beslag genomen, en hij werd gearresteerd wegens onder andere “verraad” en “verstoring van de openbare orde”. Anadolu Ajansı
- Academica Nadera Shalhoub-Kevorkian
- Een Palestijnse juridische scholar aan de Hebreeuwse Universiteit die werd gedetineerd vanwege uitspraken in een podcast. The Guardian
- Haar detentie werd gezien als een signaal van toenemende druk op academici die kritiek uiten. The Guardian
Laatst bewerkt:
En waarom zou je je vertrouwen in de politiek verliezen? In een RvB van organisaties die subsidies krijgen zitten altijd politici, als controlemechanisme en bij culturele organisaties zeker ook om brede vertegenwoordiging van de gemeenschap te hebben.