Los van de beslissing, het zou natuurlijk gezond zijn als individuele politici niet altijd gewoon de partijlijn (veelal de voorzitter) volgen.
Ik hoop altijd dat het individu nog bestaat in de politiek.
Ik ga ook geen oordeel vellen over de beslissing.
Ik vind het gewoon weer zo'n typisch chaotische verloop zoals het enkel in de lokale politiek kan.
Je hebt een raad van bestuur met een groot deel politieke benoemingen. Dat is niet uit barmhartigheid, dat zijn machtposities en die mensen zouden toch iets verstand moeten hebben.
Ondanks dat je die beslissing perfect kon verdedigen met het argument van de risicobeoordeling. (-> de maatschappij dwingt ons... )
Iets dat ook maar een synthese is van de verschillende inschatting van onafhankelijke partijen zoals de politie en staatsveiligheid. (-> anderen oordelen dat... )
Dat is ook waarschijnlijk de reden dat niemand er initieel over viel.
Maar wat zien we.
Een voorzitter die wat freewheeled, een politiek lid dat van niets weet, de rest dat momenteel ergens onder een steen schuilt, ....
Daar kan je een Monty Python sketch van maken.
En als dat nog niet genoeg was zit je met een premier die:
a) kritiek krijgt van de Joden in zijn machtsbastion;
b) openlijke kritiek krijgt vanuit de Duitse regering;
c) de week van de beslissing moet gaan spreken op een Joods symposium tegen antisemitisme.
Denk dat iedereen ook begrijpt dat, ongeacht zijn persoonlijke overtuiging, hij vorige week volledig in zijn blootje stond.
Imo zijn eigen schuld door zich zelfs in zijn premierschap te blijven binden aan groeperingen met sterke meningen die u op elk moment een mes in de rug kunnen steken, maar soit.
Ik ben geen fan van De Croo of Michel maar ik denk dat zij het wel iets diplomatischer hadden aangepakt. Vooral meer rond de pot draaien tot de storm gaat liggen.