Gents Festival weert Israëlische dirigent

Wel, ik zie muziek vooral als iets wat mensen verbindt. Zeker in de wereld van koren, orkesten en muziek op dat niveau. Ik zal hier te simpel voor zijn, maar ik vind niet dat iemand die zijn job doet en geen enkele politieke functie heeft zich politiek moet uitspreken. Er is weinig empathie nodig om te beseffen dat dat die man in een onmogelijke positie zou zetten, met sowieso gevolgen voor hem persoonlijk.

"Mijn" zangeres treedt dan wel weer op met een Oekraïens orkest. Zou dat dan pluspunten geven?

Wel, ik zie muziek vooral als iets wat mensen verbindt. Zeker in de wereld van koren, orkesten en muziek op dat niveau. Ik zal hier te simpel voor zijn, maar ik vind niet dat iemand die zijn job doet en geen enkele politieke functie heeft zich politiek moet uitspreken. Er is weinig empathie nodig om te beseffen dat dat die man in een onmogelijke positie zou zetten, met sowieso gevolgen voor hem persoonlijk.
Is aan het hoofd staan van het isreal philarmonic orchestra dan niet enigszins politiek?

Dat is uiteindelijk waar het om draait, hij staat aan't hoofd van dat orkest, dat voor zover ik kan volgen toch wel significante banden met het regime gaat hebben.

Als er mensen zijn die vinden dat dat niet zo is, i'm all ears, ik ben het zeker niet in groot detail aan't volgen. Maar voor zover ik zie zit hij effectief in een positie in dat orkest met politieke implicaties, dus dan begrijp ik een reactie als dit...

't is natuurlijk wss redelijk op't randje van wat we politieke functie/connectie noemen of niet, en 'k zou met veel interesse een diepere dicussie daarover lezen. Maar doen alsof het gewoon gaat over dat hij Isrealisch is.... dan zit iedereen hier gewoon naast elkaar te praten. Hij lijkt duidelijk een functie te hebben met connecties aan het regime.

"Mijn" zangeres treedt dan wel weer op met een Oekraïens orkest. Zou dat dan pluspunten geven?
Er is ook weinig empathie nodig om een genocide te veroordelen ... iets wat veel Israëlische artiesten wel degelijk doen. Op dat vlak is Israël Rusland niet, het is geen onmogelijke positie om de oorlog te veroordelen.

Je kan misschien ook concreet vertellen over wie het gaat, dat praat wat makkelijker.

Tegenwoordig is het altijd nodig om kleur te bekennen of een kant te kiezen, of je bent voor, of je bent tegen.
Deze dooddoener gebruiken wanneer het gaat over een genocide, is ongeveer hetzelfde als ze gebruiken in een gesprek over Marc Dutroux. Je kan dat gebruiken wanneer het gaat over de discussie of het nu curryworst, frikandel of lange hamburger is, als je nuance zoekt of weigert 'kant' te kiezen in kindermoord of volkerenmoord, dan scheelt er iets.

Is aan het hoofd staan van het isreal philarmonic orchestra dan niet enigszins politiek?

In se is dat orkest niet onder leiding van de Israeli overheid. Het is zijn eigen organisatie. Nuja, Festival van Gent zit ook vol met politici in de raad van bestuur :p. Dus hoe apolitiek of politiek iets is, kan ook heel vaag zijn.

Het is ook geen zwart of wit.

In se is dat orkest niet onder leiding van de Israeli overheid. Het is zijn eigen organisatie. Nuja, Festival van Gent zit ook vol met politici in de raad van bestuur :p. Dus hoe apolitiek of politiek iets is, kan ook heel vaag zijn.

Het is ook geen zwart of wit.
't is dat. 'k ken er zelf niet genoeg van om nu echt te zeggen hoe politiek die positie is. Maar echt neutraal maakt het hem niet. En als mensen over die nuance willen discussieren, super interessant.

Maar mensen die doen alsof het probleem gewoon is dat hij Isrealisch is... daar komen we ook geen stap mee verder, dat is niet waarover het hier gaat. (en als ge toch denkt dat het daar over gaat, maak er dan tenminste een argument over, want dat gewoon zeggen zonder zijn functie in het isrealisch orkest te adresseren doet gewoon lijken of ge voor geen meter kunt volgen wat het echte probleem is).

ik begrijp vooral niet, hoe een ethische beslissing van het FestivalVanVlaanderen zo ongelofelijk opgeblazen werd. Duitse premier, bezoek onze premier aan Duitsland, ontslag Christoph D’Haese uit de RvB.
Kunnen we dit niet gewoon laten koelen?

Deze dooddoener gebruiken wanneer het gaat over een genocide, is ongeveer hetzelfde als ze gebruiken in een gesprek over Marc Dutroux. Je kan dat gebruiken wanneer het gaat over de discussie of het nu curryworst, frikandel of lange hamburger is, als je nuance zoekt of weigert 'kant' te kiezen in kindermoord of volkerenmoord, dan scheelt er iets.
Het ging over het wel of niet laten doorgaan van het optreden van die dirigent.

ik begrijp vooral niet, hoe een ethische beslissing van het FestivalVanVlaanderen zo ongelofelijk opgeblazen werd. Duitse premier, bezoek onze premier aan Duitsland, ontslag Christoph D’Haese uit de RvB.

Ja, als de duitse minister van buitenlandse zaken iets "antisemitisch" noemt, komt dat onmiddelijk in de internationale pers.

Was direct te zien op Reuters/AP dus iedereen heeft het gekopieerd in zijn nationale krant. En zo staat in het alle media over heel de planeet. :p

En zit D'haese in dat RvB die dat beslist heeft :p. Maarja, hij kon die dag niet :p.

Het Israëlisch Filharmonisch Orkest is geen organisatie van de Israëlische staat, is gewoon een Israëlische organisatie (met allicht wel staatssteun). Ik heb het hier in het begin al gezegd: hij ging hier niet spelen vanuit zijn rol als directeur van het Israëlisch Filharmonisch Orkest, en bij mijn weten heeft hij ook geen steun uitgesproken voor de oorlog of de genocide. Dan is zo'n individuele boycot mogelijk een overdreven reactie. Anderzijds, dat heb ik al gezegd, gaat het hier niet over zomaar een meningsverschil. Zijn land pleegt een genocide, terwijl itt bvb Rusland of Iran Israël (nog) geen actieve politiek heeft van het bestraffen van dissidenten. Mij zouden ze niet eens moeten vragen naar mijn standpunt, ik zou het luidkeels schreeuwen. Maar als je dan gevraagd wordt, en je weigert categoriek om je uit te spreken ... nja, sorry, dan heb ik daar toch ook weinig begrip voor.
Over die staatssteun en mening uiten, citeer ik even uit de opinie in DM van Alain Platel, die stelt dat het wel degelijk zijn ontslag zou betekenen (https://www.demorgen.be/meningen/da...de-israelische-dirigent-ilan-volkov~bbddd377/ )
Israëlische artiesten die steun willen van de staat moeten een overeenkomst tekenen waarbij ze beloven geen kritiek te uiten op de regering en haar politiek. Zij die dat niet doen, verliezen hun subsidies en over het algemeen verhuizen artiesten en academici die kritiek hebben op het Israëlische regime naar het buitenland.

Om te voorkomen dat een organisatie een genocidair regime steunt door samen te werken met een individu of een instituut dat direct of indirect kan worden gelinkt aan dat regime, is het legitiem en opportuun om dat individu of de organisatie te vragen zich daar openlijk van te distantiëren.

Dat is de vraag geweest van het Gent Festival van Vlaanderen aan dirigent Lahav Shani. Shani is music director van het Israel Philharmonic Orchestra (IPO), een instituut dat door de Israëlische regering wordt gesubsidieerd en ook wordt ingezet als cultureel ambassadeur van dat land. Aan hem werd gevraagd of hij zich kon uitspreken tegen de genocide uitgevoerd door de regering die het IPO subsidieert. Dat wilde en kon Shani uiteraard niet. De genocide ondubbelzinnig en publiek veroordelen zou automatisch zijn ontslag uit het IPO betekenen.

Dat het ook anders kan, bewees de Israëlische dirigent Ilan Volkov onlangs. Na een optreden op de BBC Proms met het Scottish Symphonic Orchestra, nam hij het woord en veroordeelde publiekelijk de genocide. Hij besliste ook om, zolang er ter plaatse geen duurzame oplossing komt, niet langer meer in Israël te willen werken.

Ik vind het ook geen zwart-wit discussie, omdat hij hier inderdaad als persoon zou komen en niet rechtstreeks als vertegenwoordiger van zijn staat. Maar ik neig toch ook eerder naar het idee dat je hem echt wel als deel van die normalisatiecampagne van Israel kan zien en dan lijkt het me legitiem om er als organisatie voor te willen zorgen dat je niet meewerkt aan die campagne. Gezien het hierboven over moslim extremisme ging: stel je eens voor dat de huisdirigent van Al Qaeda (geen bijzonder realistisch concept, maar bon) hier zonder duiding een concert kwam geven.

Culturele en sportieve boycots zijn een krachtig wapen en hebben een grote rol gespeeld in de strijd tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Je merkt ook aan de sterke Israelische reacties op elke boycot dat het hen wel degelijk raakt. Dat raakt dan soms ook 'niet-politieke' mensen die misschien helemaal niet akkoord zijn met wat er in Gaza gebeurt en gewoon hun eigen leven willen leiden. Maar zeker bij mensen zoals deze dirigent die belangrijke en/of sterk aan de overheid gelieerde functies hebben kan je je de vraag stellen wanneer niets doen medeplichtigheid wordt. Wel iets doen zal hen waarschijnlijk wel iets kosten, maar om deze gruwel aan te vechten denk ik dat we dat wel mogen vragen. Collateral damage, zou het IDF zeggen. Er zijn daar ergere vormen van dan mogelijk uw job verliezen.

Merci @utred, dat wist ik niet (en ook weer een blaam voor de Israëlische 'democratie'). Dat maakt dat het natuurlijk wel persoonlijke gevolgen heeft voor hem, maar goed, ik zou in dat geval in zijn situatie meteen ontslag nemen. Zoals je zegt zijn er genoeg Israëlische artiesten die zich wél uitspreken tegen de oorlog en de genocide.

Los van de beslissing, het zou natuurlijk gezond zijn als individuele politici niet altijd gewoon de partijlijn (veelal de voorzitter) volgen.
Ik hoop altijd dat het individu nog bestaat in de politiek.

Ik ga ook geen oordeel vellen over de beslissing.
Ik vind het gewoon weer zo'n typisch chaotische verloop zoals het enkel in de lokale politiek kan.

Je hebt een raad van bestuur met een groot deel politieke benoemingen. Dat is niet uit barmhartigheid, dat zijn machtposities en die mensen zouden toch iets verstand moeten hebben.
Ondanks dat je die beslissing perfect kon verdedigen met het argument van de risicobeoordeling. (-> de maatschappij dwingt ons... )
Iets dat ook maar een synthese is van de verschillende inschatting van onafhankelijke partijen zoals de politie en staatsveiligheid. (-> anderen oordelen dat... )
Dat is ook waarschijnlijk de reden dat niemand er initieel over viel.
Maar wat zien we.
Een voorzitter die wat freewheeled, een politiek lid dat van niets weet, de rest dat momenteel ergens onder een steen schuilt, ....
Daar kan je een Monty Python sketch van maken.

En als dat nog niet genoeg was zit je met een premier die:
a) kritiek krijgt van de Joden in zijn machtsbastion;
b) openlijke kritiek krijgt vanuit de Duitse regering;
c) de week van de beslissing moet gaan spreken op een Joods symposium tegen antisemitisme.
Denk dat iedereen ook begrijpt dat, ongeacht zijn persoonlijke overtuiging, hij vorige week volledig in zijn blootje stond.
Imo zijn eigen schuld door zich zelfs in zijn premierschap te blijven binden aan groeperingen met sterke meningen die u op elk moment een mes in de rug kunnen steken, maar soit.
Ik ben geen fan van De Croo of Michel maar ik denk dat zij het wel iets diplomatischer hadden aangepakt. Vooral meer rond de pot draaien tot de storm gaat liggen.

Laatst bewerkt:
Nope, er is een trend gestart die niet meer te stoppen valt:
  • Dat concert
  • Wielrenners
  • Eurosong
  • ....
Wie een boom wil opzetten zal die ook opzetten, ook al veranderd die boom 0,0 aan de situatie ter plaatse - mocht men wat verder denken moet men niet Israël als doelwit nemen maar de VS.

Edit: iedereen weet wat er daar aan het gebeuren is, het feit dat quasi niemand het wil benoemen en er ook niet tegen ingaat wil zeggen dat er een draagvlak aanwezig is, ongeacht of dat ethisch verantwoord is of niet. Dat is imo de harde realiteit vandaag.

Laatst bewerkt:
Als de Duitse president het anti-semitisch noemt. Ik vind dat wel schadelijk voor België.

Opvallend hoe die palestijnse kwestie voor een tweespalt zorgt binnen de EU. Sanchez van Spanje gaat nu voluit voor Free Palestine, Duitsers en Oostenrijk
staan 100% achter Israël.

Persoonlijk vind ik de man in kwestie geen politicus, dus vind ik niet dat je kan eisen dat die zich moet uitspreken, is ook namens het Duits orkest dat die zou komen.

En hij is trouwens ook chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Die hebben trouwens ook een statement gepubliceerd enkele dagen geleden:

Moeten we dan ook alles en iedereen dat verwant is aan die orkesten gaan cancellen? Want zij blijven achter hun dirigent staan? Ik vraag het me maar af he, hoe ver dat allemaal moet gaan.

Als de Duitse president het anti-semitisch noemt. Ik vind dat wel schadelijk voor België.
Dat is vooral schandelijk voor Duitsland. Opnieuw: zijn Russische voorganger bij het Münchner Philharmoniker is op straat gezet omdat hij zich niet wou distantiëren van de oorlog in Oekraïne. De Duitsers zijn hier verschrikkelijk hypocriet, en sluiten nu voor de tweede keer in 100 jaar de ogen voor genocide. Geen lessen van te trekken hoor.

En hij is trouwens ook chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Die hebben trouwens ook een statement gepubliceerd enkele dagen geleden:

Moeten we dan ook alles en iedereen dat verwant is aan die orkesten gaan cancellen? Want zij blijven achter hun dirigent staan? Ik vraag het me maar af he, hoe ver dat allemaal moet gaan.
'k neem aan dat dat orkest dezelfde consequenties gaat voelen, maar er is niemand bezig over individuele muzikanten in die orkesten te "cancellen", dus geen idee wat uw punt eigl is?

't is blijkbaar een goede dirigent, maar helaas met connecties aan een regime dat genocide aan't plegen is. Dus de orkesten die met hem willen optreden zullen nu tegenwerking krijgen. Ge zit hier met "hoe ver het allemaal moet gaan" te stoken over hoe onredelijk dit allemaal precies is. Maar mensen die politiek verbondne zijn aan genocide mogen daar voor u geen gevolgen aan ondervinden? Dat gaat voor u al ver? En ge hebt schrik dat het nog "verder" gaat gaan met deze oppositie tegen genocide?

Mensen die politiek verbonden zijn aan genocide mogen daar voor mijn part wel gevolgen van ondervinden. Ik vind dat deze persoon gewoon niet daaraan voldoet.

Mensen die politiek verbonden zijn aan genocide mogen daar voor mijn part wel gevolgen van ondervinden. Ik vind dat deze persoon gewoon niet daaraan voldoet.
En dus ipv dat te zeggen begint ge over cancel culture te zagen en van die catchphrases van "hoe ver moet dat nog allemaal gaan" en zo te zeggen?

Als ge vindt dat hij geen politieke link heeft aan het regime, feel free to elaborate. Maar maak dan een argument ipv wat verkiezingstaal te spuien >_<...

Als ik google is't basically het officieuze orkest van Israel en is het mee een symbool van de staat, en verspreid het de Israëlische cultuur. En hij is daar de "musical director", basically de persoon die (muzikaal) aan't hoofd staat daar. Dus ja... 'k begrijp waarom organisaties vinden dat hij te nauw bij het regime (en dus de genocide) betrokken is.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan