Gents Festival weert Israëlische dirigent

Sterk staaltje cancel culture, zou lachwekkend zijn moest het niet zo'n intrieste discriminerende beslissing zijn.

Duitse minister beschuldigt Gent Festival van "puur antisemitisme" omdat het concert met Israëlische dirigent annuleert

De organisatie verwijst naar zijn rol als chef-dirigent van het Israëlisch Filharmonisch Orkest. "In het licht van die functie kunnen wij onvoldoende duidelijkheid verschaffen over zijn houding ten opzichte van het genocidaire regime in Tel Aviv", klinkt het bij de organisatie.

Het festival benadrukt wel dat Shani zich in het verleden meermaals heeft uitgesproken voor vrede en verzoening, maar zegt niet voorbij te kunnen aan de bredere context.
Ze hadden die man wel een kans kunnen geven om een statement te maken, dit is nu wel drastisch. Maar deze beslissing heeft geen hol te maken met antisemitisme, dat is echt een drogargument. Kritiek op Israël is géén antisemitisme. Dat mag ook wel eens heel duidelijk worden gezegd. Duitsland heeft op dat vlak echt een dwangneurose.

Dit gaat wel wat verder dan kritiek, wat absoluut wel moet kunnen. Maar hier gaat het wel degelijk om antisemitisme, nl. het uitsluiten van een individu/collectief puur op basis van zijn/hun Joodse identiteit/afkomst. En dat vanuit een organisatie die predikt dat muziek moet 'verbinden'. Opnieuw: lachwekkend maar tegelijk intriest.

Dit gaat wel wat verder dan kritiek, wat absoluut wel moet kunnen. Maar hier gaat het wel degelijk om antisemitisme, nl. het uitsluiten van een individu/collectief puur op basis van zijn/hun Joodse identiteit/afkomst. En dat vanuit een organisatie die predikt dat muziek moet 'verbinden'. Opnieuw: lachwekkend maar tegelijk intriest.
Het gaat niet om het joods zijn, maar om het feit dat hij chef-dirigent is voor het Israëlisch Filharmonisch Orkest. Ik snap wel dat dit vragen oproept. Je gaat ook geen dirigent uitnodigen van het Moskou Filharmonisch Orkest. Maar ze hadden hem wel een kans kunnen geven om een statement te maken, als hij zich dan toch in het verleden al vaak heeft uitgesproken voor vrede en verzoening..

Het is niet dat hij met Israëlische vlaggen staat te zwaaien op het podium of Israëlische propaganda komt brengen. Ik vind het erover. Niet elke Israëliet steunt het huidige beleid van Israël.

Ik vind niet dat niet-politici zich moeten verantwoorden voor de daden van hun leiders.
Als chef-dirigent van het nationale orkest ben je wel een ambassadeur voor je land. Zou dan toch een krachtig signaal zijn om in die hoedanigheid te benadrukken dat er vrede moet komen (en dat Netanyahu berecht moet worden).

Het is niet dat hij met Israëlische vlaggen staat te zwaaien op het podium of Israëlische propaganda komt brengen. Ik vind het erover. Niet elke Israëliet steunt het huidige beleid van Israël.
Blijkbaar (rumor) zou hij een verklaring moeten ondertekenen hebben.
“Wij kunnen onvoldoende duidelijkheid verschaffen over zijn houding ten opzichte van het genocidaire regime in Tel Aviv”, zegt de organisatie. Volgens verschillende bronnen zou Shani geweigerd hebben om een verklaring over Israël te ondertekenen. Gent Festival van Vlaanderen wil dat niet bevestigen.

Als chef-dirigent van het nationale orkest ben je wel een ambassadeur voor je land. Zou dan toch een krachtig signaal zijn om in die hoedanigheid te benadrukken dat er vrede moet komen (en dat Netanyahu berecht moet worden).
Munchner Philhamoniker is toch Duits?

+ in eerste instantie gewoon een dirigent,muzikant. Hij zal die functie als chef-dirigent niet laten vallen omwille van een optreden in Gent. Het is dan nog niet eens het israelisch orkest die komt.

Laatst bewerkt:
En waar moet dat dan precies stoppen? Moeten Belgische dirigenten zich dan ook duidelijk gaan distantiëren van wat Leopold II in Congo heeft aangericht? Of elke Afghaanse dirigent zich distantiëren van wat Al Quada gedaan heeft indertijd? Of elke Syriër? Dat is een straat zonder einde. Deze persoon bekleedt geen enkele politieke functie, laat staan dat het iets te maken heeft met zijn job. Wat hier gebeurd is puur antisemitisme.

En waar moet dat dan precies stoppen? Moeten Belgische dirigenten zich dan ook duidelijk gaan distantiëren van wat Leopold II in Congo heeft aangericht? Of elke Afghaanse dirigent zich distantiëren van wat Al Quada gedaan heeft indertijd? Of elke Syriër? Dat is een straat zonder einde. Deze persoon bekleedt geen enkele politieke functie, laat staan dat het iets te maken heeft met zijn job. Wat hier gebeurd is puur antisemitisme.
Leopold II ligt al bijna 120 jaar in de grond, dat is totaal irrelevant. Toen hij nog leefde werd hij trouwens wel zeer fel bekritiseerd door het buitenland met wat hij in Kongo deed (niet dat wat de Fransen of Britten deden menslievend was, maar dat is een andere discussie).

Maar het gaat hier wel om een chef-dirigent van een nationale symfonie en in die hoedanigheid wel een culturele ambassadeur van een land dat op dit moment, en niet meer dan 120 jaar geleden, een zeer controversiële oorlog aan het voeren is. Dat hij zonder weerwoord wordt gecancelled is niet juist, trouwens. Ze hadden hem op zijn minst de kans kunnen geven om een statement te maken.

Met antisemitisme heeft dit, nogmaals, niets te maken. Helemaal niets. Daarmee praat je alleen maar Netanyahu naar de mond.

Leopold II ligt al bijna 120 jaar in de grond, dat is totaal irrelevant. Toen hij nog leefde werd hij trouwens wel zeer fel bekritiseerd door het buitenland met wat hij in Kongo deed (niet dat wat de Fransen of Britten deden menslievend was, maar dat is een andere discussie).

Maar het gaat hier wel om een chef-dirigent van een nationale symfonie en in die hoedanigheid wel een culturele ambassadeur van een land dat op dit moment, en niet meer dan 120 jaar geleden, een zeer controversiële oorlog aan het voeren is. Dat hij zonder weerwoord wordt gecancelled is niet juist, trouwens. Ze hadden hem op zijn minst de kans kunnen geven om een statement te maken.

Met antisemitisme heeft dit, nogmaals, niets te maken. Helemaal niets. Daarmee praat je alleen maar Netanyahu naar de mond.
Eerlijk gezegd vind ik die kans op een statement nog een pak erger. Dat je iemand met een publieke overheidsrol weert als symbolische protest tegen een specifiek land snap ik (als komt die hier wel niet in die hoedanigheid) maar dat je er iets persoonlijk van gaat maken waar iemand eerst publiekelijk moet conformeren met de opinie van de organisatoren is echt niet ok, dan maak je er iets persoonlijk van en zet je die persoon in een heel moeilijke positie terwijl het totaal niet om zijn persoon gaat.

Maar het gaat hier wel om een chef-dirigent van een nationale symfonie en in die hoedanigheid wel een culturele ambassadeur van een land dat op dit moment, en niet meer dan 120 jaar geleden, een zeer controversiële oorlog aan het voeren is.
En wat heeft die dirigent nu concreet met die oorlog te maken? Dat staat toch volledig los van zijn job als muzikant?
Jij maakt ervan dat hij een culturele ambassadeur is, die man heeft zichzelf nooit die titel toegeëigend, laat staan dat hij iets te maken heeft met het politieke beleid van Israël. Het gaat hier om muziek en cultuur, niet om politiek.

Dat hij zonder weerwoord wordt gecancelled is niet juist, trouwens. Ze hadden hem op zijn minst de kans kunnen geven om een statement te maken.
En waarom moet hij dat dan als enige muzikant doen? Dat wordt nooit gevraagd van andere muzikanten, waarom zou dat nu plots een vereiste zijn? De man houdt zich gewoon afzijdig van de politiek (wat ook volledig losstaat van zijn job). Welke verplichting heeft hij nu om zijn persoonlijke mening over die oorlog te gaan uiten?

Ik vind niet dat niet-politici zich moeten verantwoorden voor de daden van hun leiders.

Tja, dat zou een krachtig signaal zijn ja, maar de vraag is: moet die man daartoe verplicht worden alvorens hij hier met een Duits orkest mag komen optreden?

Ik vind het woord "antisemitisme" hier ook (weeral eens) van de pot gerukt. Als het een jood was met een andere nationaliteit dan de Israëlische dan was het niet gebeurd. Maar het is wel gewoon discriminatie op basis van afkomst natuurlijk.

Wat erger is, is dat het allemaal 'window dressing' is. Het pro-Palestijnse sentiment richt zich helaas op makkelijke doch irrelevante doelwitten als universiteiten en nu dus ook een dirigent. Het idee om zo druk te zetten op de Israëlische regering (wat doorgaans de motivatie dan is) werkt duidelijk niet, dus het is volstrekt nutteloos.

Een boycot van het IPO kan ik zeker wel begrijpen en verdedigen, maar het is niet met dat orkest en niet in zijn hoedanigheid als directeur van het IPO dat hij naar hier komt, maar als dirigent van en met het Münchner Philharmoniker. Als hij dan ook nergens blijk heeft gegeven van de oorlog en de genocide te steunen, is een individuele boycot misschien te verregaand.

Tegelijkertijd, toch weer een aantal mensen hier die de situatie aangrijpen om de wreedheden in Gaza te gaan minimaliseren. "Conformeren met de opinie van de organisatoren", alsof het hier gaat om een meningsverschilletje, en niet om het feit dat Israël een genocide aan het plegen is. Teruggrijpen naar gebeurtenissen van meer dan een eeuw geleden, terwijl het Israëlische democratisch verkozen regime deze week alweer tientallen kinderen vermoord heeft. En in de meeste gevallen absoluut eens met de stelling dat je je als burger niet hoeft te verantwoorden voor je leiders, maar als ik inwoner zou zijn van een land dat doet wat Israël doet, dan is het eerste dat ik zeg tegen elke buitenlander die ik tegenkom dat ik tot in het diepste van mijn ziel tegen het beleid van mijn land ben.

Ook die Duitsers kunnen er toch ook weer wat van qua hypocrisie hoor. Shani is bij het Münchner Philharmoniker de opvolger van de Rus Valery Gergiev die er ontslaan is omwille van, hou u vast, zich onvoldoende te distantiëren van de oorlog in Oekraïne ...

Laatst bewerkt:
Een boycot van het IPO kan ik zeker wel begrijpen en verdedigen, maar het is niet met dat orkest en niet in zijn hoedanigheid als directeur van het IPO dat hij naar hier komt, maar als dirigent van en met het Münchner Philharmoniker. Als hij dan ook nergens blijk heeft gegeven van de oorlog en de genocide te steunen, is een individuele boycot misschien te verregaand.

Tegelijkertijd, toch weer een aantal mensen hier die de situatie aangrijpen om de wreedheden in Gaza te gaan minimaliseren. "Conformeren met de opinie van de organisatoren", alsof het hier gaat om een meningsverschilletje, en niet om het feit dat Israël een genocide aan het plegen is. Teruggrijpen naar gebeurtenissen van meer dan een eeuw geleden, terwijl het Israëlische democratisch verkozen regime deze week alweer tientallen kinderen vermoord heeft.

Ook die Duitsers kunnen er toch ook weer wat van qua hypocrisie hoor. Shani is bij het Münchner Philharmoniker de opvolger van de Rus Valery Gergiev die er ontslaan is omwille van, hou u vast, zich onvoldoende te distantiëren van de oorlog in Oekraïne ...
Waar minimaliseer ik iets of grijp ik een situatie aan? Ik weet niet wat ze hem precies hebben laten tekenen? Zelf zeggen ze “Wij kunnen onvoldoende duidelijkheid verschaffen over zijn houding ten opzichte van het genocidaire regime in Tel Aviv”. Dat woordgebruik lijkt me wel een heel duidelijke mening en zou me kunnen voorstellen dat dit ook de termen waren die ze hem wilden horen zeggen (als ze hem inderdaad een verklaring wilden doen tekenen). Misschien ook niet maar het gaat er wel degelijk om dat het hun mening over het conflict is waaraan zijn verklaring wordt afgemeten.

Het gros van de internationale genocide-experts zijn het er intussen over eens dat Israël bezig is met een genocide, ook in Israël zelf gaan er steeds meer stemmen op die dit erkennen. Dat is op dit moment al lang geen mening meer, maar een vaststelling. Dus ja, dit afdoen als iemand dwingen zich te conformeren aan de "mening" van de festivalorganisatoren is de feiten minimaliseren.

Het gros van de internationale genocide-experts zijn het er intussen over eens dat Israël bezig is met een genocide, ook in Israël zelf gaan er steeds meer stemmen op die dit erkennen. Dat is op dit moment al lang geen mening meer, maar een vaststelling. Dus ja, dit afdoen als iemand dwingen zich te conformeren aan de "mening" van de festivalorganisatoren is de feiten minimaliseren.
Opnieuw, waar heb ik die mening zelfs betwist dat je mij hier zit te beschuldigen van feiten te minimaliseren? Je leest dingen in mijn post die er niet staan om dan gratuite verwijten te smijten.

Een poging om druk te zetten vanuit België - Vlaanderen - Gent - één of andere organisator van een concert en dat via één muzikant-dirigent met als motivatie dat er onduidelijkheid heerst over zijn mening?

Wie met zo een voorstel komt om eender welk probleem op te lossen moet zich dringend eens laten onderzoeken in de bovenkamer. Hoever kan je van de realiteit afdwalen.

Opnieuw, waar heb ik die mening zelfs betwist dat je mij hier zit te beschuldigen van feiten te minimaliseren? Je leest dingen in mijn post die er niet staan om dan gratuite verwijten te smijten.
Verklaar je dan beter.
maar dat je er iets persoonlijk van gaat maken waar iemand eerst publiekelijk moet conformeren met de opinie van de organisatoren is echt niet ok,

Zelf zeggen ze “Wij kunnen onvoldoende duidelijkheid verschaffen over zijn houding ten opzichte van het genocidaire regime in Tel Aviv”. Dat woordgebruik lijkt me wel een heel duidelijke mening

Dat Israël op dit moment bezig is met een genocide, kan je op het moment dat de meeste experten en mensenrechtenorganisaties het er over eens zijn dat het zo is, niet meer wegzetten als louter een mening. Je kan je nog verstoppen achter het feit dat er geen juridische uitspraak is gevallen, maar dat is op dit moment toch eerder een zwaktebod. "Conformeren met de opinie van de organisatoren" dan, dat lijkt alsof het hier gaat om een meningsverschilletje over welk bier het lekkerste is, of over het nut van de meerwaardebelasting. Het gaat hier over het veroordelen van een genocide, die op dit moment plaatsvindt. Tussen jouw eerste post en mijn laatste zijn er alweer tientallen Palestijnen vermoord. Als je dat niet kan veroordelen, dan heeft een organisatie alle recht in de wereld om je geen plaats in de schijnwerpers op hun podium te gunnen, want dan sta je diametraal tegenover hun waarden. Het is die man zijn goed recht om de oorlog van zijn regering niet te willen veroordelen, vrijheid van mening enzovoort, maar het is evenzeer het recht van een concertorganisator om artiesten die geen genocide willen veroordelen een podium te bieden.

Dat wil niet zeggen dat we elke Israëliër automatisch verdacht moeten maken, maar nogmaals: de feiten in Israël zijn wat ze zijn. Ik zou het van de daken schreeuwen moest België zich schuldig maken aan wat Israël doet.

Een poging om druk te zetten vanuit België - Vlaanderen - Gent - één of andere organisator van een concert en dat via één muzikant-dirigent met als motivatie dat er onduidelijkheid heerst over zijn mening?

Wie met zo een voorstel komt om eender welk probleem op te lossen moet zich dringend eens laten onderzoeken in de bovenkamer. Hoever kan je van de realiteit afdwalen.
Je kan elk initiatief en maatregel voor gelijk wat ridiculiseren wanneer je ze isoleert, maar dan ben je spelletjes aan het spelen en intellectueel niet eerlijk. Net zoals ten opzichte van Rusland past dit allemaal in een veel breder kader van initiatieven en maatregelen om druk te leggen op het regime en de bevolking om een beleidswijziging te bekomen. Of dat iets gaat uithalen is de vraag, zie het zoveelste sanctiepakket tegen Rusland, maar wat is het alternatief? Wegkijken? 75 jaar na datum nog eens afkomen met 'wir haben es nicht gewusst'?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan