cege
Well-known member
Het is toch echt intellectueel oneerlijk discussiëren in deze thread hoor... 10 miljoen euro vermogen is slechts 'hogere middenklasse', ... bijna 1% transactietaks bij koop/verkoop...
Ik vind dit terug:
![]()
Taks op beursverrichtingen (TOB)
www.test-aankoop.be
Voor aandelen geldt voor zover ik terugvind bijvoorbeeld al die 0,35 %, dat is een pak minder dan 1,00%.
Kom kom - hoeveel transacties doe je per jaar? Ik zie ze wel degelijk passeren.
0.35% op een klassiek aandeel. Koop + verkoop is 0.7%. In de veronderstelling dat het gestegen is, is dat dicht bij 1% van je originele aankoop waarde.
Op veel buitenlandse aandelen komt er nog een buitenlandse tax/stamp duty/whatever ze het noemen bij. 1% is geen bij de haren getrokken waarde.
Zie hieronder wat voorbeeldjes die Bolero mij vertelt. ~10k telkens
Gewoon aandelen in usa 0.35 + 0.35 tax
4 stuks Google in USA
Beurskosten en taksen
98,08 USD
0,70%
Gewoon aandelen in frankrijk 0.35 + 0.35 tax + 0.3 FTT (Franse extra tax)
125 stuks Sanofi in Parijs
Beurskosten en taksen
110,00 EUR
1,00%
Gewoon aandelen in UK 0.35 + 0.35 tax + 0.5 Stamp duty (UK extra tax - er is nog een extra 1 pond/10k als je hoger gaat)
500 stuks BHP in UK
Beurskosten en taksen
143.6 Pond
1,21%
Dus ja - 1 %, zeer oneerlijke discussie... Next...
Die 1,32 % is voor fondsen. Dus ja, beetje kromme afronding? Zelfs het gemiddelde van die 3 tarieven zit eerder dichter bij de 0,6 % dan bij de 1,00 %.
Ik had het over aandelen, jij komt met fondsen af. In die fondsen zit die afroming intrensiek ook verwerkt. maar dat is een andere discussie.
Men moest eens dezelfde belastingen heffen op aandelen/fondsen/etc. als modale mensen betalen op hun stukje vastgoed, zelfs wanneer dat hun enige eigen woning is - lees: basisbehoefte -, registratierechten gaande van 3% tot 10% (afhankelijk van waar en wanneer je kocht) of zelfs 21% BTW (ik heb dat laatste betaald), jaarlijks: onroerende voorheffing, belastingen op de nutsvoorzieningen in die woningen (want het is niet dat je die zomaar even kan afsluiten) of belastingen op leegstand.
Nu wordt het helemaal van de pot gerukt. Je betaalt belastingen op nutsvoorzieningen. Wat dat te maken heeft met een vastgoed als investering is me vreemd. Ik betaal ook belastingen op mijn elektriciteit die ik gebruik om in te loggen in online banking, gaan we dat er ook in trekken ?