Geschil met ziekenhuis

Ik heb dus wel degelijk een kamer toegewezen gekregen, als ze me dat ook nog eens hadden aangerekend dan was het dek van de dam. En de labo heeft voor mij helemaal geen toegevoegde waarde gehad, de labo moeten zij doen voor de ingreep.
het is niet omdat uw factuur enkel labo vermeldde dat uw factuur rond de kamer niet nog apart kan toekomen. Het zou niet de eerste keer zijn dat dat allemaal apart binnenkomt (mijn ervaring).

Kan zijn dat ge trouwens uw parkeerticket kunt laten valideren als ge op dagopname zit. Volgende keer eens vragen aan verpleegpost (voor gewoon consult sowieso niet)

Volgens mij niet, het onderzoek ervoor was een gastroscopie als ik me niet vergis (buis door de keel).

Bloedgroep zou al bekend moeten zijn bij hen aangezien ik daar al een paar keer ben geweest.

Het gaat mij persoonlijk niet om de 15 euro, het gaat mij om het principe dat ze dingen aanrekenen en dat het potentieel onterecht is. Ze rekenen wel vaker links en rechts mensen dingen onterecht aan, er zijn volgens mij ook topics over. Dat is waar ik over struikel en ik vind niet dat wij dat altijd zomaar moeten slikken. Een vriendin werkt in dat ziekenhuis en ze zegt ook dat ik dat misschien terug kan vragen van de verzekering maar dan krijgt het ziekenhuis nog altijd zijn zin en daar gaat het mij om (als het onterecht is voor alle duidelijkheid).
Het labo wordt gefactureerd door een andere dienst die in se niets met de ingreep te zien heeft maar facturen uitstuurt voor wat uitgevoerd is.
Dus in deze zou de dienst die de ingreep doet dat aan het labo moeten terugbetalen in plaats van jij die dit betaalt.
Daar komt het toch op neer denk ik?

Het zet me wel aan het denken. Even een andere hypothetische vraag.
Stel dat je aan een grote sportwedstrijd zou meedoen waarvoor je een medisch attest bij een arts nodig hebt om te mogen deelnemen. Die wedstrijd wordt vervolgens geannuleerd en je krijgt jouw inschrijfgeld terug. Zou je dan ook de kosten voor dit medisch attest willen recupereren bij die organisatie?

Much ado about nothing lijkt mij maar ik heb van eerdere berichten begrepen dat het eerder in de principiële richting te zoeken valt.
Gezien het een geplande opname was, heb je op voorhand geen algemene voorwaarden moeten ondertekenen voor opname? Zou beginnen met die na te lezen en te checken of daar eventueel passages in vermeld staan van onderzoeken die zouden kunnen gebeuren?

Ja al is het maar om een signaal uit te sturen dat hun beleid moet veranderen. Ze mogen ook wel wat verantwoordelijkheid nemen, een ziekenhuis blijft een business op het einde van de dag (met een winst van 5 miljoen euro in 2024 in dit geval) dus bepaalde verliezen moeten ze ook maar incalculeren.

De gewone mens blijft maar betalen en dat is prima zolang het eerlijk blijft. In de voorwaarden staat niets over eventuele kosten bij annulatie. Als dat wel het geval was, dan had ik geen voet om op te staan.

Laatst bewerkt:
het is niet omdat uw factuur enkel labo vermeldde dat uw factuur rond de kamer niet nog apart kan toekomen. Het zou niet de eerste keer zijn dat dat allemaal apart binnenkomt (mijn ervaring).

Kan zijn dat ge trouwens uw parkeerticket kunt laten valideren als ge op dagopname zit. Volgende keer eens vragen aan verpleegpost (voor gewoon consult sowieso niet)
Als dat het geval is, dan zal ik het hier zeker melden. Ik vind het nogal durven eerlijk gezegd.

Ah dat wist ik niet, dat zeggen ze natuurlijk ook niet want parking is kassa kassa he.

Laatst bewerkt:
Het labo wordt gefactureerd door een andere dienst die in se niets met de ingreep te zien heeft maar facturen uitstuurt voor wat uitgevoerd is.
Dus in deze zou de dienst die de ingreep doet dat aan het labo moeten terugbetalen in plaats van jij die dit betaalt.
Daar komt het toch op neer denk ik?

Het zet me wel aan het denken. Even een andere hypothetische vraag.
Stel dat je aan een grote sportwedstrijd zou meedoen waarvoor je een medisch attest bij een arts nodig hebt om te mogen deelnemen. Die wedstrijd wordt vervolgens geannuleerd en je krijgt jouw inschrijfgeld terug. Zou je dan ook de kosten voor dit medisch attest willen recupereren bij die organisatie?

Goh, als patiënt boeit me dat eerlijk gezegd voor geen meter. Ik ben in het ziekenhuis voor een ingreep, hoe het ziekenhuis ingedeeld is qua diensten is voor mij irrelevant. Wie het betaalt is voor mij ook niet van belang, zolang het aan hun kant is. Mijn factuur komt ook van het ziekenhuis als geheel en niet van een bepaalde dienst.

Ik vind niet dat mijn verzekering moet opdraaien voor hun problemen (of het nu drukte is of overmacht) want de afspraak wordt niet nagekomen langs hun kant.

Wat betreft jouw voorbeeld: Als de fout ligt bij de organisatie van de sportwedstrijd, absoluut. Mijn medische keuring had maar één doel en dat is deelnemen aan de sportwedstrijd dus ik vind wel dat ze dat mogen vergoeden. Als ze zich daarvoor hebben ingedekt in de voorwaarden, dan is het een ander verhaal natuurlijk. Dat ik bijvoorbeeld speciaal nieuwe schoenen heb gekocht voor de wedstrijd is mijn probleem, dat was geen voorwaarde.

Laatst bewerkt:
Goh, als patiënt boeit me dat eerlijk gezegd voor geen meter. Ik ben in het ziekenhuis voor een ingreep, hoe het ziekenhuis ingedeeld is qua diensten is voor mij irrelevant. Wie het betaalt is voor mij ook niet van belang, zolang het aan hun kant is. Mijn factuur komt ook van het ziekenhuis als geheel en niet van een bepaalde dienst.
Hier zit inderdaad de denkfout.
Op dit moment heb jij op jouw naam inderdaad een openstaande factuur bij een bepaalde dienst.
Jij moet nu op goodwill rekenen van een ander dat die dit voor jou zal betalen.
Maar zolang die dit niet doet, blijf jij persoonlijk wel in de problemen zitten.

Ik begrijp helemaal uw redenering. Maar openstaande facturen op mijn naam zou ik zelf wel betalen en dan proberen dat geld terug te vorderen.

Hier zit inderdaad de denkfout.
Op dit moment heb jij op jouw naam inderdaad een openstaande factuur bij een bepaalde dienst.
Jij moet nu op goodwill rekenen van een ander dat die dit voor jou zal betalen.
Maar zolang die dit niet doet, blijf jij persoonlijk wel in de problemen zitten.

Ik begrijp helemaal uw redenering. Maar openstaande facturen op mijn naam zou ik zelf wel betalen en dan proberen dat geld terug te vorderen.

Ik vind goodwill wel een heel sterk woord, aangezien zij hun afspraak niet nagekomen zijn en ik wel. Ik vind dat dat hun plicht is, want de kost aan mijn kant is al veel groter dan de kost aan hun kant.

Ik wacht nog af wat de ombudsdienst zal zeggen en dan zal ik wel zien. Hou jullie op de hoogte :)

Nogmaals, betaal gewoon. Houd die principe voor grotere zaken, en houd ajb de ombudsdienst voor dat bedrag niet bezig.

Ik begrijp je sentiment, maar ik zet mijn principes niet aan de kant om zo verder bij te dragen aan monsterwinsten van ziekenhuizen. En voor hetzelfde geld had het een zaak van duizenden euro's kunnen zijn. Het principe blijft hetzelfde, namelijk verantwoordelijkheid nemen.

Ik begrijp je sentiment, maar ik zet mijn principes niet aan de kant om zo verder bij te dragen aan monsterwinsten van ziekenhuizen.
En je denk dat die 15euro verschil zal maken?
Wacht tot je weet hoeveel het riziv zal hebben opgelegd (voor die specifieke test, maar ook het verblijkbaar in het hospitaal). Zoek maar niet op "riziv engineering" of je wordt ambetant.
Als je wil ambetant doen, en iets wil doen aan die monsterwinsten, is om altijd te vragen naar een geconventioneerde zorgverlener, en een prijsinschatting te vragen vooraleer bepaalde ingrepen te laten doen. Dat heeft impact.

Die 15 euro? Gohja

Ik had nog het geluk dat de contactpersoon van het universitair onderzoek daar nog werkte in dat ziekenhuis. Dus die kon aan de facturatieafdeling zeggen dat die factuur geschrapt moet worden en de deurwaarder stopgezet moest worden.
Chance, blij dat je niet gewoon had betaald. Ik heb de indruk dat er velen gewoon zullen betalen om er gewoon vanaf te zijn.

En je denk dat die 15euro verschil zal maken?
Wacht tot je weet hoeveel het riziv zal hebben opgelegd (voor die specifieke test, maar ook het verblijkbaar in het hospitaal). Zoek maar niet op "riziv engineering" of je wordt ambetant.
Als je wil ambetant doen, en iets wil doen aan die monsterwinsten, is om altijd te vragen naar een geconventioneerde zorgverlener, en een prijsinschatting te vragen vooraleer bepaalde ingrepen te laten doen. Dat heeft impact.

Die 15 euro? Gohja
Toch 15 euro minder dan ze verdienen. Ik hoop in elk geval dat meer mensen zich niet blijven laten doen.

Bedankt voor de tip, ik zal dat zeker meenemen naar een volgende keer.

Chance, blij dat je niet gewoon had betaald. Ik heb de indruk dat er velen gewoon zullen betalen om er gewoon vanaf te zijn.
Ik bekijk het altijd zo: Stel ik ben bedrijfsleider en ik verstuur 'onterecht' facturen naar 10000 mensen, maar ik maak bewust telkens een foutje van 10€ - volkomen onterecht- elke keer in mijn voordeel. Ik stuur herinneringsbrieven en ik dreig met ne deurwaarder. Hoeveel van die 10000 mensen zouden zeggen: Ach ik betaal gewoon dan ben ik er vanaf. 90%? Nice! Dat is dan 90k extra in de pocket zonder er al te veel moeite in te steken. :p

Nu gaan mensen zagen: Je ziet spoken Makila. Ja misschien maar ik ben altijd sceptisch als het over geldzaken gaat en ik ga default altijd uit van worst case scenario's om mij geld af te troggelen. Dat is gewoon hoe ik ben.

Laat we maar even werken voor hun centen. Al zou ik er geen maximale inspanning van maken. Zeggen ze finaal dat je toch moet betalen: Betaal dan gewoon want deze zaak win je niet als ze het op de spits drijven.

Toch 15 euro minder dan ze verdienen. Ik hoop in elk geval dat meer mensen zich niet blijven laten doen.
Ik vind dit niet vallen onder "zich laten doen", er is een test gebeurd en die moet gewoon betaald worden.
Laat we maar even werken voor hun centen. Al zou ik er geen maximale inspanning van maken. Zeggen ze straks dat je toch moet betalen: Betaal dan gewoon want deze zaak win je niet als ze het op de spits drijven.
Ze hebben voor hun centen gewerkt, tenzij ze dat staal in de vuilbak gooien. En zelf dan heeft iemand bloed afgenomen uiteindelijk.

Ze hebben voor hun centen gewerkt, tenzij ze dat staal in de vuilbak gooien. En zelf dan heeft iemand bloed afgenomen uiteindelijk.
Hij heeft al een berichtje gestuurd (zo heb ik het toch begrepen) met de vraag om een geste (de factuur te laten vallen). Welke mens gaat dan de factuur reeds betalen vooraleer er een reactie op terug gestuurd wordt? Dat men het oneens is dat hij de factuur al dan niet moest betwisten: Fair enough maar ie heeft ze betwist.

Dat hij eerst eens wacht op het antwoord en als ze daarna nog vragen om te betalen: Dan betaalt ie gewoon hé. Het op de spit drijven is inderdaad ook niet nodig.

"Monsterwinsten" van ziekenhuizen. Wat gaan we nog lezen?

Hij heeft al een berichtje gestuurd (zo heb ik het toch begrepen) met de vraag om een geste (de factuur te laten vallen). Welke mens gaat dan de factuur reeds betalen vooraleer er een reactie op terug gestuurd wordt?

Dat hij eerst eens wacht op het antwoord en als ze daarna nog vragen om te betalen: Dan betaalt ie gewoon hé.
Je zegt om ze te laten werken voor hun centen, wel dat hebben ze toch gedaan? Geen idee op wat je infeite reageert.

Je zegt om ze te laten werken voor hun centen, wel dat hebben ze toch gedaan? Geen idee op wat je infeite reageert.
Mijn excuses ik had je even fout begrepen, dat is het nadeel van een tekstforum.

En ik bedoel natuurlijk 'zweten / een heel klein beetje meer moeite' doen voor hun centen.
Een mailtje of berichtje terug sturen met daarin: sorry je zal en moet betalen kerel! is ook maar 1 minuutje extra moeite. ;)

Geen ziekteverlof, geen klein verlet. Gepland bezoek aan een ziekenhuis valt daar niet onder.
Ik vind het nu wel raar om niet te betalen voor iets wat je wel gehad hebt... ook al heb je het vervolg nog niet gehad. Daar moet je ook niet voor betalen.
Ik breng gewoon van het ziekenhuis een briefke binnen en dat werd gewoon uitbetaald hoor.
Hetzelfde met de tandarts, verlof neem ik daarvoor niet hoor.Dat werd gewoon betaald zonder gezever....

Terug
Bovenaan