Gewelddadige incidenten met pro-Palestijse betogers na voetbalmatch in Amsterdam

khendro

Active member
Nota van de moderatie: dit topic werd afgesplitst uit Kleine Nieuwtjes

Aan de andere kant zie je dan wel op sociale media dat ze op gevels klimmen de uren ervoor om palestijnse vlaggen te vernietigen, dat ze voor de uitroeiing en verdere verwoesting van Gaza oproepen en dat ze niet eens de minuut stilte in het stadion voor Valencia respecteren.

Natuurlijk zullen niet alle supporters van Tel Aviv zo zijn, maar er zal ook wel een "harde kern" zijn die het wel wat zelf gezocht heeft.

Laatst bewerkt door een moderator:

Aan de andere kant zie je dan wel op sociale media dat ze op gevels klimmen de uren ervoor om palestijnse vlaggen te vernietigen, dat ze voor de uitroeiing en verdere verwoesting van Gaza oproepen en dat ze niet eens de minuut stilte in het stadion voor Valencia respecteren.

Natuurlijk zullen niet alle supporters van Tel Aviv zo zijn, maar er zal ook wel een "harde kern" zijn die het wel wat zelf gezocht heeft.

Dus als we vlaggen aftrekken en slechte dingen roepen mogen we mensen (waarvan we niet eens zeker weten dat het effectief diegenen zijn die aangevallen worden) dan hebben ze het zelf gezocht?
Zelf gezocht dat ze achtervolgd worden, met wagens aangereden worden, half in coma worden geslagen…
Er is nog iets als een proportionele reactie ALS al blijkt dat dit dezelfde mensen zijn.

Ik ben onlangs ook 10 minuten agressief in mijn gezicht uitgescholden geweest voor alles wat die man lief was zonder hem KO te slaan of met een wagen aan te rijden. Het is ook gewoon een legitieme manier om niet gewelddadig te reageren als je het gevoel hebt dat je geprovoceerd wordt.

Ten andere, moet een voetbalwedstrijd en de komst van fans van een ander land ook geen reden zijn om (voor de zoveelste keer) je punt te willen maken over een buitenlands conflict en dus eigenlijk op die manier zelf beginnen te provoceren.
Die mensen komen naar het voetbal kijken en willen misschien ook eens even de kutsituatie in hun eigen land vergeten.
Het is overigens ook niet de eerste keer dat pro-palestijnse "betogers" in die stad rellen veroorzaken, schade toebrengen,…

Vanmorgen toch eens moeten gniffelen op het Radio 1 nieuws, daar werden dit “opstootjes” genoemd.
Anders is men er nogal snel bij om racisme te roepen, maar als hier mensen letterlijk omwille van hun afkomst/geloof half dood geslagen worden dan wordt dat niet eens geopperd bij Radio 1 en betreft dit “opstootjes”.

Dus als we vlaggen aftrekken en slechte dingen roepen mogen we mensen (waarvan we niet eens zeker weten dat het effectief diegenen zijn die aangevallen worden) dan hebben ze het zelf gezocht?
Zelf gezocht dat ze achtervolgd worden, met wagens aangereden worden, half in coma worden geslagen…
Er is nog iets als een proportionele reactie ALS al blijkt dat dit dezelfde mensen zijn.

Ik ben onlangs ook 10 minuten agressief in mijn gezicht uitgescholden geweest voor alles wat die man lief was zonder hem KO te slaan of met een wagen aan te rijden. Het is ook gewoon een legitieme manier om niet gewelddadig te reageren als je het gevoel hebt dat je geprovoceerd wordt.

Ten andere, moet een voetbalwedstrijd en de komst van fans van een ander land ook geen reden zijn om (voor de zoveelste keer) je punt te willen maken over een buitenlands conflict en dus eigenlijk op die manier zelf beginnen te provoceren.
Die mensen komen naar het voetbal kijken en willen misschien ook eens even de kutsituatie in hun eigen land vergeten.
Het is overigens ook niet de eerste keer dat pro-palestijnse "betogers" in die stad rellen veroorzaken, schade toebrengen,…

Vanmorgen toch eens moeten gniffelen op het Radio 1 nieuws, daar werden dit “opstootjes” genoemd.
Anders is men er nogal snel bij om racisme te roepen, maar als hier mensen letterlijk omwille van hun afkomst/geloof half dood geslagen worden dan wordt dat niet eens geopperd bij Radio 1 en betreft dit “opstootjes”.
Nee natuurlijk niet ik vergoeilijk het gedrag van de "pro-palestijnse" oproerkraaiers zeker niet, maar je kunt wel proberen sereen te zijn en u correct te gedragen in een ander land, zonder nog extra te provoceren.

Nu ik hoop sowieso dat er zoveel mogelijk van de daders gepakt worden en dat er hard gestraft wordt. nadeel is dat in zulke incidenten het lastig is om de effectieve daders te identificeren.....

Ivm uw opmerking van Radio 1, je kan dit effectief zien als antisemetisme en zo zou het ook moeten gezegd worden, maar als ik sommige opmerkingen reeds heb gehoord van presentatoren op Q-music of Radio 2, dan heb ik soms mijn twijfel over de neutraliteit in het conflict Israël- Gaza.

Ik denk niet dat iemand zegt dat het daarom ok is, het geeft enkel aan dat er een zekere provocatie was. Kijk als je een grote groep mensen bij elkaar hebt, ga je ook heethoofden hebben. Het gaat dan nog over voetbal, waar je volgens mij altijd een fractie hebt die gewoon komt om keet te schoppen.

En uiteindelijk, zonder er een discussie voor dat andere topic van te maken: het is een controversieel issue, waarbij zowat heel de wereld Israël laat doen. Dat mensen die misschien familie verloren hebben niet zo rationeel reageren is niet verrassend.
Is geweld tegen Russen naar aanleiding van de inval in Oekraïne ook iets dat per se racisme moet genoemd worden om geen hypocrisie aangewreven te krijgen?

Ik vind het maar flauw, altijd dat muggenziften en dat gespeeld verontwaardigd zijn afhankelijk van de bron.

Ik denk niet dat iemand zegt dat het daarom ok is, het geeft enkel aan dat er een zekere provocatie was. Kijk als je een grote groep mensen bij elkaar hebt, ga je ook heethoofden hebben. Het gaat dan nog over voetbal, waar je volgens mij altijd een fractie hebt die gewoon komt om keet te schoppen.

En uiteindelijk, zonder er een discussie voor dat andere topic van te maken: het is een controversieel issue, waarbij zowat heel de wereld Israël laat doen. Dat mensen die misschien familie verloren hebben niet zo rationeel reageren is niet verrassend.

De provocatie begint al als je politiek beladen thema's mee naar een voetbalwedstrijd brengt door daar met Palestijnse vlaggen te zwaaien, dat is punt 1.

Punt 2: ik reageer op het stuk dat ze "het wel wat zelf gezocht hebben" en dat vind ik dus niet. De reactie zelfs ALS het al dezelfde mensen betreft is méér dan buiten proportie.

Is geweld tegen Russen naar aanleiding van de inval in Oekraïne ook iets dat per se racisme moet genoemd worden om geen hypocrisie aangewreven te krijgen?

Ik vind het maar flauw, altijd dat muggenziften en dat gespeeld verontwaardigd zijn afhankelijk van de bron.

Er werd letterlijk in die filmpjes naar Gaza verwezen.
Als er onschuldige Russen op straat aangevallen worden en er geroepen wordt dat dat vergelding is voor Oekraïne dan is mijn antwoord op je vraag ja.

De provocatie begint al als je politiek beladen thema's mee naar een voetbalwedstrijd brengt door daar met Palestijnse vlaggen te zwaaien, dat is punt 1.

Punt 2: ik reageer op het stuk dat ze "het wel wat zelf gezocht hebben" en dat vind ik dus niet. De reactie zelfs ALS het al dezelfde mensen betreft is méér dan buiten proportie.
In de echte wereld is politiek nu eenmaal met alles gemengd, ik vind het wat naïef om te verwachten dat iedereen (opnieuw, een gemengd publiek waar een hoop volk tussenzit dat daar enkel is voor negatieve redenen) zich gedraagt.

En ja, het is buiten proportie, ik praat die mensen niet goed, ik vind gewoon dat je nogal in een vacuüm redeneert.
Er werd letterlijk in die filmpjes naar Gaza verwezen.
Als er onschuldige Russen op straat aangevallen worden en er geroepen wordt dat dat vergelding is voor Oekraïne dan is mijn antwoord op je vraag ja.
Volgens mij is het gewoon moeilijk om zuiver antisemitisme/racisme, haat wegens de situatie, de geschiedenis, nu te gaan isoleren om exact te duiden wat het is zodat iedereen "tevreden" is met de berichtgeving.

Uiteraard zou dat racisme zijn, gegeven dat er geen andere provocatie is van die persoon in kwestie?

Nu goed, voetbal heeft nu wel een bepaalde aantrekkingskracht op de onderlaag van de maatschappij als excuus om zich te misdragen. Ik denk niet dat we dergelijke voorbeelden moeten gebruiken als een 'zie je wel' voor eender welk kamp t.o.v. hun neiging tot gewelddadig protest.

Uiteraard zou dat racisme zijn, gegeven dat er geen andere provocatie is van die persoon in kwestie?

Nu goed, voetbal heeft nu wel een bepaalde aantrekkingskracht op de onderlaag van de maatschappij als excuus om zich te misdragen. Ik denk niet dat we dergelijke voorbeelden moeten gebruiken als een 'zie je wel' voor eender welk kamp t.o.v. hun neiging tot gewelddadig protest.
Ik probeerde het in de volgende post wat meer uit te leggen, maar ik weet niet of dat nu zo overduidelijk racisme is als je infeite in oorlog bent met elkaar. Er zijn destijds (en nog altijd vermoed ik) wel wat voorbeelden geweest van geweld tegen Russen, soms zonder aanleiding, soms omdat ze dat "beroemde" Z-symbool droegen of een uitspraak deden die politiek getint was.

Voor ons, de buitenstanders, is dat geweld makkelijk buitenproportioneel te noemen en af te keuren (wat ook klopt). Als je daar staat met het schuim op de lippen omdat elders jouw familie wordt uitgemoord, wordt er gewoon niet meer rationeel nagedacht. En dan dus de "factor voetbal".

Maar eigelijk was jouw laatste zin gewoon waar ik op doelde. Je ziet duidelijk dat mensen hier bepaalde conclusies uit willen trekken, je zou het politieke recuperatie kunnen noemen.

Laatst bewerkt:
Zoals meestal zullen beide partijen wel boter op het hoofd hebben. Maar als je die beelden ziet, wtf maat:
  • Tel Aviv supporters die half dood worden gestampt door straatkrapuul
  • Datzelfde krapuul dat mensen dwingt hun ID te laten zien om te bewijzen dat ze niet Joods zijn.
Ondertussen past Israel het reisadvies naar Nederland aan. Hellhole.

Ik probeerde het in de volgende post wat meer uit te leggen, maar ik weet niet of dat nu zo overduidelijk racisme is als je infeite in oorlog bent met elkaar. Er zijn destijds (en nog altijd vermoed ik) wel wat voorbeelden geweest van geweld tegen Russen, soms zonder aanleiding, soms omdat ze dat "beroemde" Z-symbool droegen of een uitspraak deden die politiek getint was.

Voor ons, de buitenstanders, is dat geweld makkelijk buitenproportioneel te noemen en af te keuren (wat ook klopt). Als je daar staat met het schuim op de lippen omdat elders jouw familie wordt uitgemoord, wordt er gewoon niet meer rationeel nagedacht.

Maar eigelijk was jouw laatste zin gewoon waar ik op doelde. Je ziet duidelijk dat mensen hier bepaalde conclusies uit willen trekken, je zou het politieke recuperatie kunnen noemen.
Het is natuurlijk niet omdat iets racisme is, dat je op menselijk en psychologisch vlak geen begrip voor een bepaalde daad of uitspraak kunt hebben, maar dat zijn wel twee verschillende dingen. Dat je als Oekraïner een Rus zonder meer anders gaat bekijken dan een Europeaan lijkt me gezien hun situatie heel begrijpelijk, zelfs heel menselijk, maar het blijft een beoordeling op nationaliteit, ergo racisme (wederom: in het geval van geen verdere provocatie). Een beetje vergelijkbaar zoals de inmiddels beruchte oudere dame uit Denderleeuw op het nationale politieke debat.

Wel helemaal akkoord dat de term 'racisme' te pas en te onpas gebruikt wordt langs alle kanten om een bepaald narratief te schapen, uitermate ergerlijk.

Wilders schrijft vervolgens dat een pogrom was in de straten van Amsterdam. “Wij zijn het Gaza van Europa geworden.

Okay, dit kon echt wel niet door de beugel. Maar wat een overdrijver zeg. Hoe kan ..

Het Israëlische leger is van plan een reddingsmissie te lanceren

.. oei ok, good luck Amsterdam. Was een mooie stad :unsure:

Voor ons, de buitenstanders, is dat geweld makkelijk buitenproportioneel te noemen en af te keuren (wat ook klopt). Als je daar staat met het schuim op de lippen omdat elders jouw familie wordt uitgemoord, wordt er gewoon niet meer rationeel nagedacht. En dan dus de "factor voetbal".

Mja ik ben met je akkoord tot op bepaalde hoogte.

Het zijn geen Palestijnen per definitie die de Israëliërs hebben aangevallen.
Het zijn pro-palestijnse betogers, dus niemands familie wordt daarvan uitgemoord.

Dat zijn in principe ook gewoon buitenstaanders zoals jij en ik, die zich om welke reden dan ook zitten te mengen en hun mening willen tonen. Wat hun goed recht is.

Maar als ik morgen naar een Palestijnse bijeenkomst Palestijnen ga afslaan (omdat ik me verbonden zou voelen met de Israëlische zaak), hun paspoort vraag om te kijken vanwaar ze komen en hen de kop insla en zeg dat het vergelding is voor 7 oktober is dat ook racisme.

Er is een reden dat België uitfans van Israëlische ploegen weigert. Jammer voor de mensen die wel met goede bedoelingen komen maar er is gewoon teveel kans op zulke conflicten.

Israel’s Maccabi Tel Aviv hooligans, protected by police, chanted anti-Arab slurs and a genocidal song in Amsterdam, including lines like “no schools in Gaza because there are no children left” & “Let the IDF win to fuck the Arabs”. They also attacked Palestinian flags. This led locals to retaliate, with some Israelis reportedly hit by a car and thrown into the canal. At least 10 were injured. Israeli government announced plans to send aircraft to evacuate affected from Amsterdam.

The Dutch newspaper De Telegraaf reported that on the night between Wednesday and Thursday, Israelis set fire to a Palestinian flag in a square in Amsterdam and attacked drivers in the area. Additionally, it was reported that Maccabi Tel Aviv fans were singing songs across the city expressing joy over the deaths of Palestinians in Gaza.

Videos circulating on social media showed dozens of Israeli fans singing in a public space, chanting, "Let the IDF win – let's fuck the Arabs." In another video, an Israeli was filmed removing a Palestinian flag from a building in the city, while his friends cheered, shouting, "Burn it already, and be done with it."

Laatst bewerkt:
Het zijn (mijns inziens) hetzelfde soort betogers, die ook op straat zouden komen moest er een bepaalde Noord Afrikaanse ploeg tegen Belgie spelen (winnen of verliezen) en alle winkels kort en klein slaan.

Maar ok, sommige willen het gewoon niet zien.

Er is een reden dat België uitfans van Israëlische ploegen weigert. Jammer voor de mensen die wel met goede bedoelingen komen maar er is gewoon teveel kans op zulke conflicten.

Wel, dat is dan evenzeer gewoon racisme.

Bij Israëlische voetbalfans heb je veel mensen met uitgesproken opinies over Gaza en in Amsterdam heb je een grote pro-Palestijnse populatie met Marokkaanse roots. Voor een land dat gewoonlijk strengt optreedt tegen hooliganisme en waar bv. uitfans bij Ajax-Feyenoord al jarenlang geweigerd worden, vind ik het erg vreemd dat men nu niet preventief heeft opgetreden.

Israël heeft het recht zichzelf te verdedigen. Platgooien die vuile stad!

Nee maar ff serieus: voor mij een typisch voorbeeld van hoe er bij voetbalsupporters altijd een harde kern complete idioten aanwezig is. En dat is steeds bij beide teams.
De bijkomende fout hier is dat er pro-Palestijnse betogers zonder toestemming hebben kunnen samentroepen een km van het stadion. Net als in België is het treurig dat de veiligheidsdiensten bij voetbalmatchen met man en macht aanwezig moeten zijn, zeker bij risico matchen (lees: nog meer idiote hooligans). Als daar dan nog een hoop betogers bij komen hebben de veiligheidsdiensten dat natuurlijk niet meer onder controle.

Ongetwijfeld hebben zowel Israëlische fans als pro-Palestijnse betogers zich misdragen. Maar aangezien we spreken over Amsterdam zullen er vooral jongeren van Turkse en Marokkaanse origine op zoek geweest zijn naar excuses om zich gewelddadig te gaan gedragen.

Het mag ook geen verrassing zijn dat het anti-Israël sentiment wereldwijd is toegenomen (waarmee ik het voor de duidelijkheid niet goedpraat).

Bedoel je dan het weigeren van Israëlische fans of het zingen van 'free Palestine' leuzes?

Dat 2e lijkt me geen racisme. (over de 'from the river to the sea' slogan kan je wel discussiëren, maar 'free free Palestine' niet)
Dat 1e is pure noodzaak omdat de ordediensten de veiligheid anders niet kunnen garanderen, zoals we nu gezien hebben. In een ideale wereld hoeft het niet, maar liever dat er mensen verontwaardigd zijn wegens racisme dan dat er mensen in elkaar geklopt worden.

Terug
Bovenaan