GoFundMe voor erfenisrechten

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE

Je papa verliezen is natuurlijk nooit leuk, zeker als het onverwachts zou zijn. Maar als je zo'n 750.000 euro NA aftrek van schulden erft, is het redelijk hemeltergend om zonder duiding dit op te starten:

Blijkbaar gaan de bezittingen over een huis, een studio aan de kust, een staanplaats, 2 garageboxen en een stuk grond. Maar nee, er is door haarzelf een gofundme opgericht om geld te GEVEN (nee, niet lenen) aan haar.

Alle begrip voor wie het standpunt heeft dat erfbelastingen te hoog zijn, dat kan je gerust argumenteren (net zoals er tegenargumenten zijn). Alle begrip voor mensen die even niet weten hoe ze die woningen moeten verkopen en informeren over hoe je een lening aangaat voor die successierechten in tussentijd. Alle begrip voor mensen die naief zo'n go fund me opstarten. Maar zij is al naar de notaris geweest, dus heeft zeker de mogelijkheden gehoord.

oops, zie @Squidward hierboven dus, maar iets langer :)

Maar als je zo'n 750.000 euro NA aftrek van schulden erft, is het redelijk hemeltergend om zonder duiding dit op te starten:

Als ze 210.000 erfenisrechten moet betalen dan erft ze minstens 955.000 euro (en misschien zelfs meer, als het een mix is van roerend en onroerend goed).
Voor 1.533 euro (huidige bedrag gofundme) zet ze zichzelf voor eeuwig te kijk als profiteur.

Als ze 210.000 erfenisrechten moet betalen dan erft ze minstens 955.000 euro (en misschien zelfs meer, als het een mix is van roerend en onroerend goed).
Voor 1.533 euro (huidige bedrag gofundme) zet ze zichzelf voor eeuwig te kijk als profiteur.

Er zou blijkbaar toch een hoop schulden opzitten. Vermoedelijk geen schuldsaldo verzekering, of eentje die niet dekt bij zelfmoord.

Edit: heel artikel gelezen, 50k schulden en 160k erfrechten.

die 955 - 200 = het bedrag dat ik bedoelde.

Mss moet ik ook eens een gofundme oprichten.

Met als verhaal: "daarom".

Misbruik maken van de enkele zotten die er wel intrappen.

---
Wat beschrijft het best waarom je geld inzamelt?
Ander
Bedrijven en ondernemingen
Begrafenissen en herdenkingen
Bruidsparen
Community
Creatief
Dieren
Evenementen
Familie
Geloof
Hulpverlening Oekraïne
Medisch
Milieu
Noodgevallen
Onderwijs en collegegeld
Reizen
Sport
Vaste lasten
Vrijwilligerswerk
Wedstrijden
Wensen

Euhm. Wensen, denk ik. Veel geld gewenst.

Er zou blijkbaar toch een hoop schulden opzitten. Vermoedelijk geen schuldsaldo verzekering, of eentje die niet dekt bij zelfmoord.

Schulden komen op de passiva-zijde en verminderen de belastbare som. Dus 955K activa en geen passiva, of 1455K activa en 500K passiva, of 9955K activa en 9000K passiva, geven dezelfde erfbelasting.
Enkel als ze onroerend goed ter waarde van meer dan 745K zou erven, zou ze in de problemen komen als ze geen eigen middelen kan inzetten. In elk ander scenario kan ze een stuk van het onroerend/roerend activa omzetten om daarmee de passiva af te lossen.

Je papa verliezen is natuurlijk nooit leuk, zeker als het onverwachts zou zijn. Maar als je zo'n 750.000 euro NA aftrek van schulden erft, is het redelijk hemeltergend om zonder duiding dit op te starten:

Blijkbaar gaan de bezittingen over een huis, een studio aan de kust, een staanplaats, 2 garageboxen en een stuk grond. Maar nee, er is door haarzelf een gofundme opgericht om geld te GEVEN (nee, niet lenen) aan haar.

Alle begrip voor wie het standpunt heeft dat erfbelastingen te hoog zijn, dat kan je gerust argumenteren (net zoals er tegenargumenten zijn). Alle begrip voor mensen die even niet weten hoe ze die woningen moeten verkopen en informeren over hoe je een lening aangaat voor die successierechten in tussentijd. Alle begrip voor mensen die naief zo'n go fund me opstarten. Maar zij is al naar de notaris geweest, dus heeft zeker de mogelijkheden gehoord.

Ik vind de mensen die storten naar de gofundme nog hatelijker. Dit is gewoon eigenlijk een scam, net zoals het artikel waarin er geen woord gerept wordt hoeveel ze ongeveer erft.
Moet geen precies bedrag zijn, maar ze kunnen toch wel wat nuanceren.

Inderdaad. Aan de Oostkust van de VS, wat nu bv. Maine is, was kreeft trouwens ook voor arme mensen en iets dat je zeker niet in het openbaar at als je niet de reputatie van armoezaaier wou.
Inderdaad, een tijd geleden gehoord dat mensen hun kreeftschalen begroeven in de tuin omdat het schande was om kreeft te eten, en men wou niet dat die schalen gezien werden in de vuilbak.

210k is 27% dus die erft quasi een miljoen euro. Je moet maar durven.

Deze immense successierechten en zijn nog lopende leningen bedragen in totaal ongeveer 200.000 euro. Dit kan ik als jonge student onmogelijk betalen zonder bezittingen te verkopen waarvoor mijn vader zijn hele leven hard heeft gewerkt.

Jammer dat je dan 1 woning moet verkopen natuurlijk maar woorden schieten tekort om dit te omschrijven.
Papa had veel geld maar geen schuldsaldo?

Deze immense successierechten en zijn nog lopende leningen bedragen in totaal ongeveer 200.000 euro. Dit kan ik als jonge student onmogelijk betalen zonder bezittingen te verkopen waarvoor mijn vader zijn hele leven hard heeft gewerkt.

Jammer dat je dan 1 woning moet verkopen natuurlijk maar woorden schieten tekort om dit te omschrijven.
Welke bank leent geld zonder schuldsaldoverzekering?

Veel afbetaalde activa.

Waarvan papa gedacht zal hebben als Lien 1 miljoen in haar schoot geworpen krijgt dan zal ze een stuk van die activa kunnen verkopen om die eventuele beperkte schulden af te betalen alsook de verplichte erfenisrechten. Of een lening aangaan.

Nu bon, ik verschiet er niet van. Er zijn redelijk wat mensen die erfenisrechten diefstal vinden. En vinden dat voor zaken waar de ouders hard voor gewerkt hebben dat dit zonder erfenisrechten aan hen moet gegeven worden. Want daar hebben ze recht op.

Ik begrijp het sentiment natuurlijk als er oplossingen bestaan waarmee je in plaats van 200k maar 30k moet betalen. Maar misschien moeten we die oplossingen afschaffen.

Welke bank leent geld zonder schuldsaldoverzekering?
Als uw activa groot genoeg zijn kan dat perfect. Uiteindelijk is de beslissing over het aangaan van de schuldsaldo een eigen keuze.

ik ken niet alle verzekeringen, maar bij mijn schuldsaldoverzekeringen (ING & Belfius) wel indien het contract al minstens 1 jaar loopt.
Zeker van, ik dacht dat ook toen ik even googelde en bij ethias de vermelding las dat zelfmoord niet gedekt werd het eerste jaar.

Maar dan las ik dit :
indien de verzekerde overlijdt ten gevolge van een opzettelijke handeling van de verzekeringnemer of de begunstigde

Kan mij moeilijk inbeelden dat zelfmoord niet gecategoriseerd kan worden als een opzettelijke handeling van de verzekeringnemer.

Inderdaad wat hatelijk, ze kan perfect zaken verkopen en heeft nog steeds een hoog bedrag als erfenis waar velen nog maar kunnen van dromen.

Ik wou als sarcasme € 1 geven met als commentaar “Ier nen euro”, maar helaas.

IMG_7458.jpeg

Terug
Bovenaan