GoFundMe voor erfenisrechten

Die kan toch gewoon effe naar de bank gaan voor een lening denk ik …onderpand genoeg en weinig risico .
Geen inkomen, studente, dus enige echte inkomen zou huuropbrengsten zijn.
Geen idee of banken dat als stabiel inkomen beschouwen, twijfel er wat aan, ze willen dat je terugbetaalt, niet dat ze via verplichte verkoop en bijhorende rompslomp aan hun geld moeten geraken.
Bovenstaande terzijde, als de hoofdwoning een dure villa is, en de andere eigendommen niet voldoende zijn om de schulden en succesie mee te betalen kan het wel lastig worden...

Sowieso, gaan bedelen bij vreemden om je geld te geven lijkt me een hele vreemde.

Je papa verliezen is natuurlijk nooit leuk, zeker als het onverwachts zou zijn. Maar als je zo'n 750.000 euro NA aftrek van schulden erft, is het redelijk hemeltergend om zonder duiding dit op te starten:

Blijkbaar gaan de bezittingen over een huis, een studio aan de kust, een staanplaats, 2 garageboxen en een stuk grond. Maar nee, er is door haarzelf een gofundme opgericht om geld te GEVEN (nee, niet lenen) aan haar.

Alle begrip voor wie het standpunt heeft dat erfbelastingen te hoog zijn, dat kan je gerust argumenteren (net zoals er tegenargumenten zijn). Alle begrip voor mensen die even niet weten hoe ze die woningen moeten verkopen en informeren over hoe je een lening aangaat voor die successierechten in tussentijd. Alle begrip voor mensen die naief zo'n go fund me opstarten. Maar zij is al naar de notaris geweest, dus heeft zeker de mogelijkheden gehoord.

oops, zie @Squidward hierboven dus, maar iets langer :)
2, weer typisch zo’n HLN-artikel waar ze komen bleiten om geld te schooien.

Als ik het goed lees is ze al 3 jaar aan het studeren want ze gaat naar 1ste masterjaar, dus op 24 gestart ofzo.

Dat je na middelbaar efkens een sabbatjaar neemt maar dan zit je nog met een serieus gat van 18-24, dan is het inderdaad wel van de pot gerukt om zo te komen schooien.

Laatst bewerkt:
2, weer typisch zo’n HLN-artikel waar ze komen bleiten om geld te schooien.

Als ik het goed lees is ze al 3 jaar aan het studeren want ze gaat naar 1ste masterjaar, dus op 24 gestart ofzo.

Dat je na middelbaar efkens een sabbatjaar neemt maar dan zit je nog met een serieus gat van 18-24, dan is het inderdaad wel van de pot gerukt om zo te komen schooien.
Goh, daar kan je moeilijk een uitspraak over doen, er zijn genoeg redenen waarom iemand een gat heeft zonder lui te zijn. Iemand kan eerst proberen te werken (als zelfstandige?), kan gezorgd hebben voor familielid, kan zelf het persoonlijk psychisch/fysisch hebben gehad,...

Het krijgen van een grote som en dan nog geld voor vragen, daar kan je geen goeie uitleg voor geven... Alles, WSS wil ze gewoon niet dat ze iets van haar pa's bezittingen moet verkopen, maar er kan weinig emotionele binding zijn met enkele garages, lijkt me.

Of het kind is nog over-emotioneel na de zelfmoord van haar vader en gaat nog wel bij zinnen komen en zien dat er nog andere opties zijn dan impulsief een crowdfunding doen? Die is waarschijnlijk in een paniekske geschoten na een bezoekje aan de notaris.

Dat is hier al vermeld geweest: verschillende banken/verzekeringen dekken dat wel na 1 jaar, dat is dus een keuze geweest van de papa.
Ik had een collega die dat had voorgehad: haar man pleegt zelfmoord, 1 week ofzo voor dat de schuldsaldoverzekering wél zou zijn tussengekomen in de lening... pijnlijk en dus brute pech, want een paar weken langer wachten en die vrouw had zich over haar woning en die van haar kinderen geen zorgen moeten maken.

Ik heb datzelfde jaar mijn lening afgesloten en die clausule ook eens grondig gelezen...

De jongevrouw in dit artikel... 't is pijnlijk wat haar overkomen is, emotioneel zal die er gewoon zeer slecht voor staan op dit moment en HLN parasiteert zoals volleerde riooljournalisten op haar lijden om nog een beetje anti-overheid sentiment te voeden, maar rationeel bekeken heeft die jongedame financieel een luxeprobleem, ze zal geen verlies lijden, ergste dat er kan gebeuren is dat ze de "leukste" eigendom misschien toch niet kan houden zelfs al verkoopt ze de andere eigendommen, wegens geen eigen inkomen. Maar zelfs daar zal een bank of misschien zelfs de overheid wel coulant kunnen zijn denk ik dan: ze studeert voor een master, dus over een paar jaar zal die wel werk hebben normaliter?

Volgens haar Linkedin is ze toch gewoon aaneensluitend aan het studeren geweest. Jaartje (of twee) langer gedaan op het middelbaar want in 2016 afgestudeerd, jaar bijzondere wetenschappelijke vorming, twee jaartjes rechten en sindsdien aan de VUB psychologie waar ze sinds 2019 studeert en in 2025 probeert af te studeren, dus een jaartje langer dan nodig gedaan over die opleiding.

Dus op zich niks spectaculair imo - zonder die allicht verkeerde keuze voor rechten eigenlijk al bij al een "normaal" traject.

Of het kind is nog over-emotioneel na de zelfmoord van haar vader en gaat nog wel bij zinnen komen en zien dat er nog andere opties zijn dan impulsief een crowdfunding doen? Die is waarschijnlijk in een paniekske geschoten na een bezoekje aan de notaris.
Correctie: impulsief een crowdfunding opzetten + interview aan HLN (dat ze mogelijks zelf gecontacteerd heeft, maar dat weten we niet) om nog meer mensen naar de crowdfunding te sluizen...

Ik vind het vooral schaamteloos, zeker als je het HLN artikel leest en ze dingen zoals dit zegt:
De notaris schatte het totale bedrag van de successierechten en nog lopende leningen van Liens vader op maar liefst 210.000 euro. “Dat kan niemand betalen”, zegt Lien moedeloos. "Het enige dat ik echt hoopte te houden, is het huis in Weerde (deelgemeente van Zemst, red.) waar hij woonde. Zelf pendelde ik tussen papa en mama, die in Kapelle-op-den-Bos woont. Maar met deze successierechten moet ik waarschijnlijk ook dat verkopen en zelfs dan is het onzeker of ik het zal redden.
Dat is niet impulsief, dat is manipulatief om mensen geld af te troggelen bovenop de al aanzienlijke erfenis. Waarbij er tal van opties bestaan om de erfbelasting te betalen, waarover de notaris haar waarschijnlijk ook wel geïnformeerd heeft. En de notaris zal wat in het vet staat ook wel niet gezegd hebben, want dat is gewoon zever en op de emoties van lezers spelen. Maar kom, easy money zeker.

Mogelijks over-emotioneel ja, maar het is geen kind hé. Het is een volwassen vrouw van 27.

Ik vind het toch ook zeer schaamteloos.

Ik begrijp dat het zeer zwaar is dat dit bovenop het verlies van haar vader komt en ze genoodzaakt is om onroerende goederen te verkopen om de erfbelasting te kunnen betalen.

Maar de feiten verdraaien en doen alsof je het niet kan/gaat redden en dan maar een crowdfunding opzetten is er wel over. Maar de menigte op sociale media gaat er blijkbaar graag in mee, allicht enkel op basis van de clickbait titel.

Papa heeft wel goed geboerd als treinbestuurder... een vermogen van 1M... ik had een andere job moeten kiezen.
Dat vastgoed werd in die generatie ook gemakkelijker opgebouwd door vastgoed dat toen goedkoper was icm de meerwaarde natuurlijk. Een luxe die de huidige generatie niet kent.

Dat vastgoed werd in die generatie ook gemakkelijker opgebouwd door vastgoed dat toen goedkoper was icm de meerwaarde natuurlijk. Een luxe die de huidige generatie niet kent.
En mogelijk net een argument vòòr erfbelasting.

Dan moet ze die eigendom(men) maar verkopen die ze erft. Als ze dan na aftrek van die successierechten nog 750000 euro over heeft moet ze zich niet direct financiële zorgen maken lijkt me.

Mag je mij eens uitleggen.
Als je x-aantal eigendommen makkelijker kon verzamelen en makkelijk kunt doorgeven, creëer je een soort kaste waarin je geboren wordt, of je vergroot dat effect op z'n minst. En persoonlijk vind ik dat een goed argument voor erfbelasting. Hoe groter die kloof wordt tussen de kaste van de 'hebbers' en de 'niet-hebbers', hoe minder geslaagd ik dat vind voor ons als samenleving. Zeker omdat in dit geval 'hebbers' niet noodzakelijk hetzelfde is als 'verdieners'.

Terug
Bovenaan