Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het niet meer kunnen liken van posts in politiek en actualiteit is een test om te zien of dit wenselijk is voor het discussiegehalte.Offtopic: is dit topic verplaatst ofzo? De eerste posts hebben likes terwijl dit hier (helaas) niet meer kan![]()
Ja, ‘walgelijk’ is wat ik zei…Stel je voor dat ouders hun geld niet verbrassen en investeren in hun kinderen.
Walgelijk gewoon.
Stel je voor dat ouders hun geld niet verbrassen en investeren in hun kinderen.
Walgelijk gewoon.
Stel je voor dat ouders hun geld niet verbrassen en investeren in hun kinderen.
Walgelijk gewoon.
Hij had het toch ook op kunnen doen? Dure auto's kunnen kopen, feestjes geven, zotte reizen maken. Hij moest daarvoor zelfs zijn vastgoed niet wegdoen, hij kon lenen met dat vastgoed als onderpand.Maar dat is hier letterlijk niet gebeurd? De man heeft zijn geld in vastgoed voor zichzelf gestopt, niet voor zijn dochter.
Hij had het toch ook op kunnen doen? Dure auto's kunnen kopen, feestjes geven, zotte reizen maken. Hij moest daarvoor zelfs zijn vastgoed niet wegdoen, hij kon lenen met dat vastgoed als onderpand.
Dat kan, maar de reden dat het belast wordt is omdat hij zijn inkomen niet allemaal opgesoupeerd heeft tijdens zijn leven. Had hij het allemaal zelf uitgegeven en niets aan zijn dochter nagelaten dan was er niemand die nu zou vragen om dat geld te belasten. Hoewel ie dan bijvoorbeeld net zowel makkelijker geld kon verdienen met vastgoed.Dat is toch naast de kwestie? Volgens jou investeert dus elke ouder impliciet in hun kind(eren) als ze geen dure auto kopen? Want dat is de stelling, dat hij door een eigen huis en garagebox te kopen, in zijn kind heeft geinvesteerd.
Trouwens, dat zijn ook maar aannames. Je weet helemaal niet wat hij met zijn geld gedaan heeft.
Bij de aankoop van een auto wordt je ook belast natuurlijkDat kan, maar de reden dat het belast wordt is omdat hij zijn inkomen niet allemaal opgesoupeerd heeft tijdens zijn leven. Had hij het allemaal zelf uitgegeven en niets aan zijn dochter nagelaten dan was er niemand die nu zou vragen om dat geld te belasten. Hoewel ie dan bijvoorbeeld net zowel makkelijker geld kon verdienen met vastgoed.
Koop er een auto mee en het wordt niet belast, laat het aan je dochter na zodat zij er een auto mee kan kopen en het wordt wel belast.
Idd, maar in beide gevallen evenveel. Er wordt nog eens extra belast als het naar de dochter gaat.Bij de aankoop van een auto wordt je ook belast natuurlijk
En als ik iemand laat komen voor mijn ramen te wassen en die koopt met dat geld een auto is dat geld ook al belast, bovenop het gegeven dat het geld waarmee ik hem betaal al belast is geweest met werkgeversbijdragen, rsz, personenbelasting, gemeentebelasting,Idd, maar in beide gevallen evenveel. Er wordt nog eens extra belast als het naar de dochter gaat.
Het verschil is dat het niet gaat om het belasten van de transacties bij de zaken die je opnoemt, maar bij de waardecreatie. Het inkomen gegenereerd door het wassen van ramen wordt belast, het inkomen voor gelijk welke job jij doet wordt ook belast, dat zijn twee losstaande zaken, zelf als wordt hetzelfde bankbiljet daar gebruikt. Da's bij een erfenis of een gift anders, er wordt niets gecreëerd, er wordt gewoon iets doorgegeven dat ooit verdiend is.En als ik iemand laat komen voor mijn ramen te wassen en die koopt met dat geld een auto is dat geld ook al belast, bovenop het gegeven dat het geld waarmee ik hem betaal al belast is geweest met werkgeversbijdragen, rsz, personenbelasting, gemeentebelasting,
... Bovenop dat geld daarvoor ook al eens belast geweest is...
Zijn wat kringredeneringen naar mijn mening. Geld blijft rondgaan, dus blijft belast worden.
Maar goed, dit is in de hierboven aangehaalde topic ook reeds allemaal gezegd. Dus ook hier is het gewoon een kringetje.
Jij bekijkt dat al sneller langs een positievere kant dan ik, als zo'n dingen lees denk ik direct aan jouwe eerste reden eigenlijkGoh, daar kan je moeilijk een uitspraak over doen, er zijn genoeg redenen waarom iemand een gat heeft zonder lui te zijn. Iemand kan eerst proberen te werken (als zelfstandige?), kan gezorgd hebben voor familielid, kan zelf het persoonlijk psychisch/fysisch hebben gehad,...

Nja, ik zal dan wat teveel met mijn eigen situatie in mijn hoofd zitten maar in mijn geval: van 18j-21j een professionele bachelor gedaan, in juni 2009 afgestudeerd en in oktober 2009 aan't werk gegaan.Volgens haar Linkedin is ze toch gewoon aaneensluitend aan het studeren geweest. Jaartje (of twee) langer gedaan op het middelbaar want in 2016 afgestudeerd, jaar bijzondere wetenschappelijke vorming, twee jaartjes rechten en sindsdien aan de VUB psychologie waar ze sinds 2019 studeert en in 2025 probeert af te studeren, dus een jaartje langer dan nodig gedaan over die opleiding.
Dus op zich niks spectaculair imo - zonder die allicht verkeerde keuze voor rechten eigenlijk al bij al een "normaal" traject.
Het verschil is dat het niet gaat om het belasten van de transacties bij de zaken die je opnoemt, maar bij de waardecreatie. Het inkomen gegenereerd door het wassen van ramen wordt belast, het inkomen voor gelijk welke job jij doet wordt ook belast, dat zijn twee losstaande zaken, zelf als wordt hetzelfde bankbiljet daar gebruikt. Da's bij een erfenis of een gift anders, er wordt niets gecreëerd, er wordt gewoon iets doorgegeven dat ooit verdiend is.
Je mag dat niet gewoon allemaal op 1 hoop gooien, bij beide transacties worden goederen en of geld van eigenaar verwisseld maar daar stopt de gelijkenis. de oosprong van de transacties is anders.
Er zijn inderdaad ook goede redenen om erfenisbelastingen te heffen, maar da's niet omdat alle transacties hetzelfde zijnEn de maatschappij kan om maatschappelijke redenen stellen dat de oorsprong van de transacties er niet toe doet. En dit om redenen waarvan de maatschappij vindt dat dit gewenst is.
En 1 van die redenen kan gezien worden als de reden die Loser hier al heeft gegeven.
Een andere kan gewoon zijn dat de maatschappij vindt dat je een bijdrage aan de maatschappij mag betalen voor het geld dat je ontvangt maar waaraan jij als individu geen meerwaardecreatie aan hebt gegeven.
Een nog andere reden kan gewoon zijn dat we het zien als een belasting om de kosten die eigen zijn aan de maatschappij meer laten bij te dragen zodanig dat we belastingen op waardecreërende processen niet moeten verhogen of kunnen verlagen om onze maatschappij te kunnen laten draaien of verder uit te bouwen.
Wat de reden ook is. Er valt gerust een maatschappelijke reden te voorzien waarom we dit doen.
Voor de leut : http://www.demeester.com/geschiedenissuccessie.htm
In het kort is de oorzaak van successierecht : budgettaire redenen. Omdat men andere bijdragen niet wilde verhogen. Ik begrijp dan ook van geen enkele kant waarom we in budgettaire moeilijke omstandigheden het logisch en evident vinden om successierechten te verlagen.
Dat kan, maar de reden dat het belast wordt is omdat hij zijn inkomen niet allemaal opgesoupeerd heeft tijdens zijn leven. Had hij het allemaal zelf uitgegeven en niets aan zijn dochter nagelaten dan was er niemand die nu zou vragen om dat geld te belasten. Hoewel ie dan bijvoorbeeld net zowel makkelijker geld kon verdienen met vastgoed.
Koop er een auto mee en het wordt niet belast, laat het aan je dochter na zodat zij er een auto mee kan kopen en het wordt wel belast.
Er zijn inderdaad ook goede redenen om erfenisbelastingen te heffen, maar da's niet omdat alle transacties hetzelfde zijn
Da's trouwens net wat ik hierboven eigenlijk probeer over te brengen, in andere gevallen worden de transacties niet belast maar de waardecreatie. Als jij in de winkel voor 20 EUR een hamer koopt maar de winkel heeft daar ook 20 EUR kosten voor gemaakt dan zal er wel een transactie zijn maar wordt er niks belast, en we hebben een complex boekhoudsysteem en fiscale wetgeving om net dat uit te dokteren, of er meerwaarde gecreëerd is en hoeveel. We zouden het onszelf makkelijk kunnen maken en de transactie kunnen belasten zoals we bij erfenissen doen, gewoon een belasting op die 20 euro die van eigenaar verwisseld maar we zouden in absurde en oneerlijke situaties terecht komen.
Je kan erfenisbelastingen ook niet gebruiken om waarde creërende processen minder te belasten, want da's wat er toch gebeurt, mensen beseffen dat er erfenisbelastingen gaan ingehouden worden op hun inkomen, net zoals er inkomstenbelastingen worden ingehouden, de naam van die belastingen maakt niet uit. Als ze een bepaalde actitivieit niet zouden doen omdat het toch teveel belast wordt, gaat dat niet anders zijn of die bealstingen nu als inkomsten- of als erfenisbelastingen betaald worden.
Dat bestaat al, dat noemt men de personenbelasting.We zouden het onszelf makkelijk kunnen maken en de transactie kunnen belasten zoals we bij erfenissen doen, gewoon een belasting op die 20 euro die van eigenaar verwisseld maar we zouden in absurde en oneerlijke situaties terecht komen.
In snap wat je wil zeggen maar ik ben niet helemaal akkoord. Pak nu dat je aan niemand je geld wil nalaten na je dood, geen kinderen, geen vrienden of goede doelen. Waarom zou je dan niet je huis verkopen en het huren in de plaats, of een lijfrente contract nemen? Pak dat je 70 bent en een huis van 500.000 hebt, als je denkt nog 10 jaar te leven zou je elk jaar 50.000 euro min je huur of lijfrente premie kunnen opdoen. Als je het huis wil houden ga je een pak minder luxueus kunnen leven, de reden zal vaak zijn omdat je wil dat je nakomelingen of andere mensen die waarde krijgen.Sorry beryl, je praat weer naast de kwestie. Ik reageer op de stelling dat de man geinvesteerd heeft in zijn kinderen door voor zichzelf een huis te kopen ipv dure reizen of hoeren en cocaine. Die hele discussie over belastingen doet er hier niet toe. De persoon waarop ik reageerde, stelt de feiten gewoon helemaal incorrect voor waardoor er geen correcte discussie gevoerd kan worden.
Een huis voor uzelf kopen, is niet investeren in uw kinderen. In dat geval had je een huis voor je kinderen gekocht of zelfs gewoon geld aan hun geschonken.