Kun je dat wat onderbouwen? Dat lijkt me gewoon uw mening te zijn. Ik mag ook zonder auto de infrastructuur voor het grootste deel gebruiken (bv. met de fiets) en de heffing wordt enkel gehoffen op het bezitten van de wagen, of deze nu (veel of weinig) op de openbare weg komt of niet. Een elektrische wagen moet hier ook al niet voor betalen. Dus als je zo'n mening opwerpt, waarbij je eigenlijk al tegenreactie lijkt te verwachten, dan mag je dat ook wat meer onderbouwen. Voor de meeste belastingen wordt je belast op een bepaalde wijze. Hier wordt je duidelijk belast op bezit, niet op gebruik. Dat het doel voor een stuk betalen voor de infrastructuur is, dat is weer iets anders. Maar bij mijn weten is verkeersbelasting, in tegenstelling tot RSZ geen apart overheidspotje dat enkel daarvoor aangewend wordt.
De manier waarop je de vraag stelt is wel heel raar.
Mijn persoonlijke mening wordt ook wel gedeeld door de wetgever maar goed.
U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.
Gebruik maakt van de openbare weg. Of met andere woorden gebruik maakt van de weginfrastructuur.
Argument om dit kracht bij te zetten waarom het geen eigendomsbelasting is:
Ik kan en mag perfect zeer dure en exclusieve wagens bezitten, ik hoef daar 0,0 euro voor te betalen omdat ik deze bezit. Wil ik hiermee op de openbare weg rijden dan dien ik BIV en jaarlijkse verkeersbelasting te betalen omdat ik gebruik wil maken van de openbare weg, van de infrastructuur.
Laat mij eerst beginnen met te zeggen dat het geen perfect systeem is, noch momenteel heel eerlijk maar goed, dit wordt in de nabije toekomst nog aangepast en rechtgetrokken.
Maar de filosofie is als uw wagen meer vervuilt en in theorie de baan meer belast dien je meer belastingen te betalen. Men geeft nu inderdaad een voordeel aan EV’s. Maar dit gaat echt wel nog veranderen want zoals jij ook weet wegen deze wagens meer en dus belasten zij de infrastructuur meer.
We gaan dus meer en meer naar een Nederlands systeem waar de belasting ook op gewicht van het voertuig zou zijn. Iets wat nu ook al telt voor vrachtwagens, meer MTM is meer belasting te betalen.
Oldtimers krijgen ook een grote vrijstelling omdat zij volgens de regelgeving niet veel gebruik kunnen maken van de openbare weg.
En nee er is geen apart potje, het komt uit het algemeen budgetpotje. Maar de inkomsten dekken allesbehalve de uitgaven, je kan dus stellen dat ze inkomsten gewoon integraal naar de uitgaven voor de infrastructuur gaan. Wat via die weg binnenkomt stroomt rechtstreeks terug naar wegen en verkeer.
En zoals je misschien ook weet is de grootste uitgave die voor onderhoud en verbetering van infrastructuur voor gemotoriseerde voertuigen. Lees vrachtwagens en personenwagens.
Ja te voet en met de fiets maak je ook gebruik van de infrastructuur, maar je belast deze veel minder dan gemotoriseerde voertuigen, je maakt ze minder kapot. En de budgetten voor fietspaden en voetpaden zijn om te beginnen al veel lager, plus dit gaat via een andere belasting (vaak de gemeentebelasting of de algemene pot van de overheid).
Het verdere betoog vind ik wat warrig, maar hier lijkt je vooral te herhalen "is reeds belast". Ja, alles is reeds belast. Alle geld dat rondgaat blijft belast worden ad infinitum. Dat is in alle situaties zo. Dat is plots geen argument om voor dit specifiek geval dit plots aan te halen als reden om niet te belasten, dan zou je niets meer mogen belasten. Want alles is reeds belast.
Ik ga wel akkoord dat alle koterij er uit moet om een meer gelijke belasting in de realiteit te krijgen.
De stropop op het einde is wel weinig constructief. Niemand zegt dat welvaart niet mag bestaan.
Ik zeg dan ook niet een totale afschaffing van de successierechten.
Wel dat er echt iets te zeggen valt of deze momenteel wel via een correct, lees eerlijk, tarief verloopt. En dit dus niet verlaagd kan worden.
Een nalatenschap louter zien als geld dat rondgaat en daarom dan ook maar zwaar belast kan worden. Is niet correct.
Uitspraken dat het geld is dat in de schoot geworpen wordt en het een systeem van kasten met kapitaal en geen kapitaal onderhoud, is eveneens niet correct.
Het argument dat een onroerend goed dat je nalaat reeds vele malen belast is, is gewoon correct en gegrond. Ten eerste is dit goed aangekocht met geld waarop belasting op arbeid is betaald, dan bij aanschaf is er een belasting betaald om het goed te verwerven, daarnaast is er een jaarlijkse belasting betaald om het goed te bezitten.
Wanneer je dit goed dan wilt nalaten zou je nog eens een zeer groot bedrag moeten betalen aan belasting. Want ja de belasting dient betaald te worden door de ontvanger, maar het is wel een belasting die in de basis betaald wordt door diegene die het goed nalaat, diegene die dus alle voorgaande belastingen ook reeds betaald heeft.