Gratis banken: Argenta, Keytrade

Ik vermoed dat Keytrade gemoedelijker zal staan hiertegenover maar beiden zullen het aan controle onderwerpen.

Mogelijks/waarschijnlijk tijdelijke blokkering waarbij ze bewijs opvragen van oorsprong aankoop en verkoop, via welk platform e.d.

Ik zou zeker pro actief hen contacteren als het om die bedragen gaat. Als het om veel transacties gaat, zie ik Argenta wel in staat om je nadien op vriendelijke wijze te vragen de rekening af te sluiten.
Toch gek. Men gaat er meerwaardebelasting op heffen maar je bent in hun ogen wel een crimineel.

Kga ze morgen eens opbellen.

Iemand enig idee hoe keytrade of argenta omgaan met grote sommen komende van crypto exchange? Laat ons stellen in brokken van 10k...
Ik heb een paar maanden geleden 40k overgeschreven naar Argenta. Ik had oorspronkelijk 10k geïnvesteerd met loongeld. Het werd niet geblokkeerd maar ik kreeg wel heel veel vragen over de oorsprong en bestemming van de gelden. Het ging zodanig ver dat ze vroegen naar bewijsstukken van elke loonfiche, bewijs van aankoop/verkoop, etc. Dat heb ik allemaal aangeleverd, maar daar stopte het niet. Ze wouden ook een bewijs van alle transacties die ik ooit heb gedaan in crypto, op alle platformen waar ik actief zou zijn, met bewijs van hoeveel geld ik momenteel heb in crypto. Ik heb dit niet aangeleverd omdat ik het overdreven vond en heb hen gezegd dat 40k alles is dat ik heb en het is nu uitgecasht. Ze hebben me gezegd dat ze geen verdere actie zullen ondernemen maar dat het vanaf nu verboden is om geld over te schrijven komende uit crypto en als ik dit zou doen zullen ze de klantenrelatie stopzetten.

Ze zijn precies streng aan het controleren op crypto transacties. Ik heb vorige week van mijn Degiro rekening 210k overgezet naar Crelan (voor aankoop vastgoed), geen enkele vraag over gehad.

Ze zijn precies streng aan het controleren op crypto transacties. Ik heb vorige week van mijn Degiro rekening 210k overgezet naar Crelan (voor aankoop vastgoed), geen enkele vraag over gehad.
De vragen zijn na een paar maanden gekomen. Ik dacht initieel ook dat er geen issue was omdat de transactie niet was geblokkeerd.

Laat zeker weten wat hun respons is!
Rondje bellen gedaan:
Argenta: zeer weigerachtig, zien het allemaal liever niet. Sprak uit, we blokkeren en weigeren heel vaak die stortingen komende van crypto exchanges. Langdurige vragenlijsten en processen. Ik werd net niet als crimineel bestempeld.

Keytrade: zeer meegaand. Deed er totaal niet moeilijk over. Kan zijn dat ze nadien wat info vragen. Hen best op voorhand eens contacteren als er grote sommen zouden binnenkomen.

Als er iemand nuttige feedback heeft van andere banken, altijd welkom om te delen :)

Rondje bellen gedaan:
Argenta: zeer weigerachtig, zien het allemaal liever niet. Sprak uit, we blokkeren en weigeren heel vaak die stortingen komende van crypto exchanges. Langdurige vragenlijsten en processen. Ik werd net niet als crimineel bestempeld.

Keytrade: zeer meegaand. Deed er totaal niet moeilijk over. Kan zijn dat ze nadien wat info vragen. Hen best op voorhand eens contacteren als er grote sommen zouden binnenkomen.

Als er iemand nuttige feedback heeft van andere banken, altijd welkom om te delen :)
Thanks voor de feedback. Beetje zoals ik verwacht had. Het ding is natuurlijk dat Belgische banken het recht hebben om zo'n transactie te weigeren in het kader van anti-witwas wetgeving. Dat betekent dan ook wel dat mits correcte staving om dat te ontkrachten, ze de storting wel zouden moeten aanvaarden.

Zelf heb ik ervaring gehad bij Crelan en daar was het geen probleem, maar werden er inderdaad ook bijkomende vragen gesteld. Ik voldeed daarbij aan onderstaande criteria:
  • Gekende klant en mijn gebruiksrekening is effectief bij hen
  • Mijn aankoop was ook via hun rekening verlopen en kon bewezen worden
  • Was van een officieel platform. Er zijn er verschillende waar FSMA voor waarschuwt die vermoedelijk direct een njet opleveren.

Dus op zich zomaar bij een andere bank gaan aankloppen waar je geen klant bent en daar als eerst transactie dan vragen om crypto's te laten storten... Ik denk niet dat ze daar happig op gaan zijn.

Tja, Argenta is gewoon een ouw mensen bank. Die schieten al half in paniek wanneer je 1000€ cash gaat storten aan het loket (want geld storten via ATM kan bij hen niet).
Ondanks alle gebreken die Keytrade heeft is het wel de bank die het meest 'innoveert'.

Beetje rare opmerking. Argenta heeft te minste kantoren vs Keytrade.
In welke zin innoveert Keytrade? Payconiq heeft jaren niet deftig gewerkt tot sindskort en ze ondersteunen nog steeds geen uitgaande instantoverschrijvingen, waarschijnlijk pas tegen de opgelegde deadline van de EU. Je kan ze op dat vlak moeilijk vergelijken met neobanken zoals Revolut.

Verder enkele jaren geleden rond de 6000 euro naar Argenta verstuurd van Bitstamp zonder vragen.

Niemand met beobank hier? Heb er wel een rekening, en tot nu toe echt een no questions asked bank...

Keytrade is inderdaad niet zo innovatief, ben er al 20 jaar klant en er is op de voorgrond maar weinig veranderd.

Tja, Argenta is gewoon een ouw mensen bank. Die schieten al half in paniek wanneer je 1000€ cash gaat storten aan het loket (want geld storten via ATM kan bij hen niet).
Dat hangt eerder van de kantoorhouder en zijn medewerkers af dan dat dit echt aan Argenta zelf ligt.

En 1000€ kan ik bij geen enkele bank nog storten (ook bij oa ING lukt dat niet meer). Nu verloopt dit via een algemeen cashpoint. Je bedoelt dat het met een Argenta bankkaart ook niet kan in de cashpoints. Met oa een ING kaart gaat dit wel.

Ondanks alle gebreken die Keytrade heeft is het wel de bank die het meest 'innoveert'.

Ik vraag mij eigenlijk ook af hoe je bijkomt dat "Keytrade" de bank is die het meest innoveert.
Geen Google Wallet/Apple Pay integratie,
Payconic werkt maar half bij Keytrade (Je kan geen geld ontvangen via Payconic. Ik heb nu een Argenta rekening daarvoor.)
hun 2FA systeem was toch soms heel onhandig (Je hebt je GSM nodig om te betalen, ok. Maar wat als je indertijd je overschrijving deed in de browser van je GSM? Onmogelijk. Later kwam dan pas de app.),
bankkaarten ontvangen die op dag 1 kapot waren,
Cheapass customer service (duidelijk uitbesteed.),
Keyplan is gewoon een vermomde hoge kosten fonds,
Vaak onduidelijk (Wat zijn nu de voorwaarden om een platinum kredietkaart te krijgen...? Ik snap wel dat ze dat niet aan iedereen willen uitdelen maar ik vind dat niet zo klantvriendelijk om zo obscuur mogelijk te doen. Ik denk zelfs nefast qua interne procedure want je moet heletijd aanvragen weigeren.),
Geen enkel mogelijkheid om cash geld te storten (Heel zelden nodig maar toch, soms heb je dat eens nodig. Verkoop wat tweedehands en je zit met een paar 1.000 euro rond te slingeren. Ik wil dat op een rekening.),
Ik vraag mij af hoe makkelijk het is om een rekening over te zetten bij geval van overlijden. Je denkt daar nooit aan als rekeninghouder maar godverdomme, sommige banken zijn daar moeilijk in. Dat zijn nu soms zaken dat je liever een fysieke kantoor hebt waar je in een 20 minuten gesprek al de stappen overloopt zodat je zeker bent dat alles in orde is. Belfius, gesprek van 20minuten, In 1 week tijd alles in orde, 0 euro kosten. KBC: heel online gedoe, 30euro kosten, duurde maanden tijd. Waar ik mij dan zelfs afvraag: "heel die online procedure, is dat echt goedkoper als organisatie dan een fysieke afspraak van 20minuten waar iemand een checklist afloopt". bij Keytrade lijkt dat 100 euro te kosten :eek:.

Cheap ja, innovatief dat is wel serieus overdreven.. Het meest innovatieve dat ze hebben, is dat je een hypothecaire lening kan afsluiten online. Dat is innovatief maar dat is het ook :p.

Niemand met beobank hier? Heb er wel een rekening, en tot nu toe echt een no questions asked bank...

Keytrade is inderdaad niet zo innovatief, ben er al 20 jaar klant en er is op de voorgrond maar weinig veranderd.

Ik hou niet van Beobank omdat ze van mij verwachten dat ik langskom op kantoor om mijn adres te veranderen. In een tijd waar alles online gaat... Sindsdien heb ik Beobank opgegeven.
Kan zijn dat ze ondertussen wel veranderd zijn maar ik verwacht nu wel van een bank dat ze nu niet meer van die domme procedures hebben wat je zelfs niet eens van een overheid verwacht.

Ik vraag mij eigenlijk ook af hoe je bijkomt dat "Keytrade" de bank is die het meest innoveert.
Geen Google Wallet/Apple Pay integratie,

Kan gewoon.

Payconic werkt maar half bij Keytrade (Je kan geen geld ontvangen via Payconic. Ik heb nu een Argenta rekening daarvoor.)

Ik ontvang geregeld geld via payconic, werkt gewoon. Ik heb 3 zichtrekeningen en gebruik meestal wero, maar payconic werkt gewoon met keytrade.

Cheapass customer service (duidelijk uitbesteed.),

Bwah, als je belt voor technische vragen dan idd wel. Maar als je belt ivm je kaarten of iets qua beleggen zijn ze toch altijd heel duidelijk.

Keyplan is gewoon een vermomde hoge kosten fonds,

Klopt, maar dat is elk beleggingsplan van élke bank.

Vaak onduidelijk (Wat zijn nu de voorwaarden om een platinum kredietkaart te krijgen...? Ik snap wel dat ze dat niet aan iedereen willen uitdelen maar ik vind dat niet zo klantvriendelijk om zo obscuur mogelijk te doen. Ik denk zelfs nefast qua interne procedure want je moet heletijd aanvragen weigeren.),

Bij andere banken is dat toch even "obscuur"? Ze kijken naar je inkomsten, je vaste kosten, ...
Bij Fortis en Belfius zijn die procedures even "obscuur", bij KBC zijn ze veel vlotter. Van de andere banken weet ik niet.

Geen enkel mogelijkheid om cash geld te storten (Heel zelden nodig maar toch, soms heb je dat eens nodig. Verkoop wat tweedehands en je zit met een paar 1.000 euro rond te slingeren. Ik wil dat op een rekening.),

Tja, dat heb je met onlinebanken eh. Maar er is geen enkele mens die u verbiedt om een 2e zichtrekening te nemen waar je wel geld op kan storten.

Ik vraag mij af hoe makkelijk het is om een rekening over te zetten bij geval van overlijden. Je denkt daar nooit aan als rekeninghouder maar godverdomme, sommige banken zijn daar moeilijk in. Dat zijn nu soms zaken dat je liever een fysieke kantoor hebt waar je in een 20 minuten gesprek al de stappen overloopt zodat je zeker bent dat alles in orde is. Belfius, gesprek van 20minuten, In 1 week tijd alles in orde, 0 euro kosten. KBC: heel online gedoe, 30euro kosten, duurde maanden tijd. Waar ik mij dan zelfs afvraag: "heel die online procedure, is dat echt goedkoper als organisatie dan een fysieke afspraak van 20minuten waar iemand een checklist afloopt". bij Keytrade lijkt dat 100 euro te kosten :eek:.

Geen idee, maar dat zal wel dat zo'n zaken bij KT duurder zijn. Daar zit ook een stuk van hun verdienmodel in. Geen kosten bij 'normaal' gebruik, wel relatief veel als ze een speciale 'actie' moeten ondernemen.

Cheap ja, innovatief dat is wel serieus overdreven.. Het meest innovatieve dat ze hebben, is dat je een hypothecaire lening kan afsluiten online. Dat is innovatief maar dat is het ook :p.
Beetje rare opmerking. Argenta heeft te minste kantoren vs Keytrade.
In welke zin innoveert Keytrade? Payconiq heeft jaren niet deftig gewerkt tot sindskort en ze ondersteunen nog steeds geen uitgaande instantoverschrijvingen, waarschijnlijk pas tegen de opgelegde deadline van de EU. Je kan ze op dat vlak moeilijk vergelijken met neobanken zoals Revolut.

Tgoh, innovatief was misschien het verkeerde woord :oi22:, maar die bank voelt voor mij "hip" aan. Ok, instantoverschrijvingen hebben ze (nog) niet, payconic en apple pay hebben lang niet gewerkt en je kan bvb. je domicilieringen niet in de app zien, maar in de 2 jaar dat ik er nu klant ben heb ik ze toch wel wat zien evolueren. Hun blogs en onderzoeken zijn interessanter dan andere banken, de app is aangenaam eenvoudig (zonder 7000 verschillende knoppen zoals bij andere banken) en hun kredietkaarten zijn vrij superieur op die van andere banken.

Als enigste bank is het wrs geen goede bank, maar als je het combineert met een andere zichtrekening bij KBC of Belfius ofzo, dan wel.

Ik weet nu niet of het vanaf 1k is maar iedere bank moet aml regels volgen wanneer het gaat om cash. Ook stortingen dus. Heeft niks met banknaam te maken.

Ik weet nu niet of het vanaf 1k is maar iedere bank moet aml regels volgen wanneer het gaat om cash. Ook stortingen dus. Heeft niks met banknaam te maken.

Klopt, maar die antiwitwaswetgeving zegt niet vanaf welk bedrag de alarmbellen moeten afgaan. Bij Argenta zijn ze toch een stuk paniekeriger dan bij grootbanken. Enfin, mensen die veel met cash werken (zelfstandigen, ...) zitten wrs toch nooit bij Argenta.

Klopt, maar die antiwitwaswetgeving zegt niet vanaf welk bedrag de alarmbellen moeten afgaan. Bij Argenta zijn ze toch een stuk paniekeriger dan bij grootbanken. Enfin, mensen die veel met cash werken (zelfstandigen, ...) zitten wrs toch nooit bij Argenta.
Je kan perfect 100€ per week in ne pot steken in huis en na 30 jaar met 156k naar de bank gaan. :tongue:
OK dat is niet zo slim en het is belachelijk MAAR het kan wel. Dat is gewoon 100 % wit geld waarop belastingen betaald werden.

Een bank kan u als klant dan stopzetten of u aanmelden bij de overheid als 'verdacht'.

Maar hoe gaan ze u kunnen beboeten of bestraffen? Want het is en blijft wit geld.
Moet de overheid niet bewijzen dat uw geld zwart geld is? (wat het in dit scenario helemaal niet is)
Anders is dat toch de omgekeerde wereld niet? :unsure:

Ik ben het nu even aan het overdenken maar toch: Nu we toch hier over bezig zijn, what if ??? ... :)

Je kan perfect 100€ per week in ne pot steken in huis en na 30 jaar met 156k naar de bank gaan. :tongue:
OK dat is niet zo slim en het is belachelijk MAAR het kan wel. Dat is gewoon 100 % wit geld waarop belastingen betaald werden.

Een bank kan u als klant dan stopzetten of u aanmelden bij de overheid als 'verdacht'.

Maar hoe gaan ze u kunnen beboeten of bestraffen? Want het is en blijft wit geld.
Moet de overheid niet bewijzen dat uw geld zwart geld is? (wat het in dit scenario helemaal niet is)

Ik ben het nu even aan het overdenken maar toch: Nu we toch hier over bezig zijn, what if ??? ... :)

Jij beseft niet dat er in bepaalde situaties "omgekeerde bewijsvoering" effectief bestaat.
(in de zin van: jij moet bewijzen wat de herkomst is. Niet de overheid.)

Ik denk dat Argenta inderdaad iets voorzichtiger is, want argenta is zo’n 20x kleiner? Er zijn zo ver ik weet geen wettelijke bepaling rond de grootte vh bedrag maar kan me ergens voorstellen dat de gehanteerde normen ook zo zouden verschillen.

Verder hebben de meeste banken enkel maar te verliezen bij het hele crypto gebeuren.
Jij beseft niet dat er in bepaalde situaties "omgekeerde bewijsvoering" effectief bestaat.
Nu de concrete situatie zou op basis van de code VS biljetten gemakkelijk te bewijzen zijn.
A) je moet cash afhalingen hebben, tenzij je (ik weet niet of het gaat) in de supermarkt geld laat teruggeven
B) als je het effectief in een pot steekt gaan de codes op de biljetten dit aantonen

In geval van een witwasonderzoek door het gerecht naar de herkomst van verdachte gelden, geldt er omgekeerde bewijslast. Het is aan u om te bewijzen dat het geld effectief wit is. Heel moeilijk met een grote zak cash, tenzij je 30 jaar uw uittreksels met geldafhalingen bijgehouden hebt.

Hehe .. stel je erft van een suikertante maar je vindt een kluis met daarin 5 miljoen euro zwart geld ..

Je moet dan wachten op de volgende regularisatieperiode (wanneer de overheid nog eens een toerreke doet) of je kan dit beter opspenderen in Dubai.

Terug
Bovenaan