Grenzen aan humor? Will Smith slaat terug.

Ik begrijp het voorval Will Smith-Chris Rock niet goed. En ook niet wie nu gelijk heeft. Ik dacht eigenlijk het omgekeerde, van "ik respecteer iemand die voor zijn vrouw opkomt", en dat je inderdaad niet met alles kan lachen. Ik kijk hier, en ik zie exact het tegenovergestelde sentiment, maar misschien ik iets? Kan iemand het mij evt. uitleggen. Lijkt mij toch "huge" wat er gebeurd is vannacht.

Nouja, geen Academy's zonder controverse...
Iemand die voor zijn vrouw opkomt is zeker te respecteren maar niet als het op die manier gebeurt. Als hij Rock er op had aangesproken en het zo had willen aanpakken dan was Smith er zeker goed uit gekomen. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als Rock na die klap nog iets over Smith zen vrouw had gezegd.
zou ik ook denken. ge hoort regelmatig mensen voor minder praten van "bij mij zou die slaag gehad hebben", maar als een celeb het effectief doet: ho maar.
En tussen zeggen en effectief doen zit nog een grote stap.

Als je iemand fysiek aanvalt ben je op voorhand verloren.

Reacties gegroepeerd:
Facebook comments: Team Smith
HLN comments: Team Smith

Reddit: Team Rock
BG: Team Rock ?

Moest Will Smith het in zijn speech aangehaald hebben dat dit ongepast was had hij wel wat harten kunnen winnen, niet door als een gek iemand te slaan voor een grap. Ik ga wel vaak naar comedyshows en 90% vd grappen zijn ten koste van een persoon/personen.

Alex Agnew en dergelijke zouden niet meer leven als ze een klap kregen bij elke grap die ze maken.

Iemand die voor zijn vrouw opkomt is zeker te respecteren maar niet als het op die manier gebeurt. Als hij Rock er op had aangesproken en het zo had willen aanpakken dan was Smith er zeker goed uit gekomen. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als Rock na die klap nog iets over Smith zen vrouw had gezegd.

En tussen zeggen en effectief doen zit nog een grote stap.

Als Smith zoiets doet bij een comedian over een mop op live televisie dan denk ik dat we ons toch vragen mogen stellen over hoe die reageert als niemand kijkt.

@marcel dit kan bijna niet staged zijn, ondertussen zou Smith al lang gereageerd hebben + dat gescheld erna lijkt me ook nu niet echt in een bepaald scenario te passen.

Moest Will Smith het in zijn speech aangehaald hebben dat dit ongepast was had hij wel wat harten kunnen winnen, niet door als een gek iemand te slaan voor een grap. Ik ga wel vaak naar comedyshows en 90% vd grappen zijn ten koste van een persoon/personen.

Rock is een gekend roaster, dé beste manier was als Smith erna in zijn acceptatie speech Rock geroast had. Dan was hij de held geweest tbh.

Als Smith zoiets doet bij een comedian over een mop op live televisie dan denk ik dat we ons toch vragen mogen stellen over hoe die reageert als niemand kijkt.

@marcel dit kan bijna niet staged zijn, ondertussen zou Smith al lang gereageerd hebben + dat gescheld erna lijkt me ook nu niet echt in een bepaald scenario te passen.

Rock is een gekend roaster, dé beste manier was als Smith erna in zijn acceptatie speech Rock geroast had. Dan was hij de held geweest tbh.
Inderdaad, dat bedoel ik ook.
Het moment dat je op fysiek geweld overstapt ben je verloren.

Als je iemand fysiek aanvalt ben je op voorhand verloren.

Reacties gegroepeerd:
Facebook comments: Team Smith
HLN comments: Team Smith

Reddit: Team Rock
BG: Team Rock ?

Alex Agnew en dergelijke zouden niet meer leven als ze een klap kregen bij elke grap die ze maken.
Reddit en BG hebben relatief gelijkaardige demografie/doelpubliek. Volgens mij zijn er heel wat redditors van r/belgium hier ook actief (en vice versa). Maar natuurlijk zijn dat niet dezelfden als r/film of r/academy (ik ken de subreddit niet). Maar inderdaad, je moet wel rekening houden dat van site tot site en community tot community er een eigen vibe, sfeer, typische memes voor die community enzovoort hangt, en dat dan het algemeen sentiment verandert van community tot community.

Meer uitleg (maar eigenlijk andere discussie)
In grote lijnen merk ik 2 grote internetgeneraties, die opgroeiden met het internet in de jaren '00, en degenen die opgroeiden met het internet de laatste 5 tot evt. 10 jaar, wat meer internationaal, minder grote gender gap en ook jonger en dus anders denken omdat het internet vandaag toegankelijker is in meer delen v/d wereld. Die zijn ook wat alternatiever en blijkbaar komt Japanofilie/weebs enorm op.

In BE/NL is de overgrote groep van nederlandstalige communities het eerste (BG hoort daar ook in thuis). 9L was er ook al in de jaren '00. IMDb is ook van die tijd. LBOXD is meer een type site van de 2e groep (vele subdiscords ook). Maar de nederlandstaligen van de 2e groep vind ik eerder enkel terug op de meer internationale sites/communities, en de mensen die niet zo alt-denkend zijn, houden zich volgens mij minder bezig met "het klassieke internet", en houden het eerder op hypes, sociale media zoals insta en tiktok, evt. twitch/yt.

Vandaar dat je soms heel erg grote verschillen ziet van community tot community en site tot site, maar op de grote sites zijn er daar dan nog onderverdelingen in, en het is complexer dan 2 grote groepen natuurlijk, maar voor het eventjes simpeler uit te beelden doe ik het nu zo. Nouja, andere discussie misschien wel. Maar om de "team xxx" even beter uit te leggen.

FB/HLN valt daar nergens in tussen, en is ook gewoon algemener lijkt mij. HLN ook wat ouder omdat jongvolwassenen zich daar niet mee bezig houden, tenzij om te trollen misschien. En op FB reageer je ook met je echte naam tenzij je een fake-account hebt. Jongvolwassenen gaan dat niet snel doen, want zij zijn opgegroeid met het gegeven dat ze een "gebruikersnaam" hebben en zo "IN of HOT" is FB ook niet meer. Eerder iets dat ze hebben en that's it. Oudere mensen en babyboomers trekken zich daar minder van aan, begrijpen dat minder en zijn ook minder opgegroeid met de gevaren van privacy op het internet.

Laatst bewerkt:
Was blijkbaar geen grap afgaande op diverse amerikaanse media.
LA police department heeft een paar uur geleden bevestigd aan diversie amerikaanse media dat Kris rock GEEN klacht zal indienen.
Ze hebben blijkbaar idd standaard procedure gevolgd en de cops gebeld.

Chris Rock is natuurlijk gekend om zijn grappen die er altijd een beetje over zijn , er ging wel is nen dag komen dat hij tegen de muur liep , maar nooit gedacht dat de muur de hand van Will Smith ging zijn .
Het is niet omdat je familie een beetje weird is dat je kwetsend moet praten over zijn vrouw .
Btw Zwarte vrouwen en hun haar ligt al vrij gevoelig :)

Op de eerste pagina's lees ik iets helemaal anders van Kenpaki en Lint, nochtans. Dat het een "hele tamme grap is", "grow a pair", "een brave mop", "alopecia is het einde van de wereld niet" en "ze ligt niet op haar sterfbed". Daarop reageerde ik.

Het probleem bij die mop is, dat ze gericht is op 1 persoon en dat er net iets te veel ruimte voor interpretatie was waardoor die heel negatief binnenkwam voor die persoon.
Had em er nu gewoon tussen gesmeten dat ze er fantastisch uitzag (en dan 'looking forward to gi jane 2) dan denk ik dat er een pak minder ophef was geweest en, mijn mening uiteraard, dat is ook het sentiment dat hij wou maken met die grap: niet de link leggen tussen haar uiterlijk en de ziekte (negatief) maar de link maken met demi moore (die, voor zover ik weet, toch als knap werd aanzien in die film?)

Chris Rock is natuurlijk gekend om zijn grappen die er altijd een beetje over zijn , er ging wel is nen dag komen dat hij tegen de muur liep , maar nooit gedacht dat de muur de hand van Will Smith ging zijn .
Het is niet omdat je familie een beetje weird is dat je kwetsend moet praten over zijn vrouw .
Btw Zwarte vrouwen en hun haar ligt al vrij gevoelig :)
Waar ligt de grens dan ? Als de grap echt zo smakeloos was had het publiek dat al lang te kennen gegeven hoor, Will Smith zijn eerste reactie was zelf lachen, het was pas toen zijn officier haar mondhoeken naar beneden gingen dat hij in aanvalsmodus ging.

Geubbels in zijn twee seizoenen Taboe doet niets anders dan lachen met minderheden, gesteund door die minderheden zelf. Andere komieken doen dit in hun zaalshows voortdurend. Ga eens na in welke landen er censuur is op komedie, waarbij komedie geregeld is, je gaat meteen een trend zien.

Ik vind dat humor weinig tot geen grenzen mag hebben.

Maar, een persoonlijke grap 'op de man/vrouw' over iemands ziekte (alopecia), dat doe je niet.
Stel u voor dat het over kanker ging ofzo :unsure:
Volgens mij zou zelfs Ricky Gervais dat niet doen. Vooral het 'op de man' aspect, gericht op een individu, dat is niet grappig.

Direct overschakelen op geweld als reactie, dat is ook niet ok. Ik zou als Will Smith + vrouw zijnde gewoon zijn opgestaan en buiten gewandeld. "Fuck the oscars en de presentator, ik wil er niks meer mee te maken hebben."

Maar bon, vreemd genoeg is dit wel goeie PR voor de oscars :unsure:

Waar ligt de grens dan ? Als de grap echt zo smakeloos was had het publiek dat al lang te kennen gegeven hoor, Will Smith zijn eerste reactie was zelf lachen, het was pas toen zijn officier haar mondhoeken naar beneden gingen dat hij in aanvalsmodus ging.

Kunnen we die narratief laten vallen aub? Will Smith wordt niet bestuurd door zijn vrouw. Dat hij eerst lachend op beeld stond, betekent niet dat hij om die grap aan het lachen was. Soms komen dingen later binnen en ze zitten daar allemaal al in 'ah nu moeten we lachen' modus.

en geubels lacht nooit met een specifieke persoon, dus die vergelijking is ook niet ideaal

Kunnen we die narratief laten vallen aub? Will Smith wordt niet bestuurd door zijn vrouw. Dat hij eerst lachend op beeld stond, betekent niet dat hij om die grap aan het lachen was. Soms komen dingen later binnen en ze zitten daar allemaal al in 'ah nu moeten we lachen' modus.

en geubels lacht nooit met een specifieke persoon, dus die vergelijking is ook niet ideaal
Dus komieken mogen niet meer met een specifiek persoon lachen ?

Geubbels in zijn twee seizoenen Taboe doet niets anders dan lachen met minderheden, gesteund door die minderheden zelf. Andere komieken doen dit in hun zaalshows voortdurend. Ga eens na in welke landen er censuur is op komedie, waarbij komedie geregeld is, je gaat meteen een trend zien.
Wie zegt datem met die mop lacht hij n niet met het vorige ?

Geen idee, als ik een goeie grap zie lach ik er nog vaak mee, ook als de volgende grap al bezig is. Ik heb al vaak een grap gemist omdat ik nog met de vorige grap in gedachten zat.

De enigste die me 100% zekerheid weet waar Will mee aan het lachen was is hijzelf.

Het probleem bij die mop is, dat ze gericht is op 1 persoon en dat er net iets te veel ruimte voor interpretatie was waardoor die heel negatief binnenkwam voor die persoon.
Had em er nu gewoon tussen gesmeten dat ze er fantastisch uitzag (en dan 'looking forward to gi jane 2) dan denk ik dat er een pak minder ophef was geweest en, mijn mening uiteraard, dat is ook het sentiment dat hij wou maken met die grap: niet de link leggen tussen haar uiterlijk en de ziekte (negatief) maar de link maken met demi moore (die, voor zover ik weet, toch als knap werd aanzien in die film?)

Dit gevoel heb ik toch ook. Had hij eerst iets gezegd in de zin van "je bent een sterke vrouw, je ziet er prachtig uit, knap dat je jezelf zo open stelt naar buiten toe... en het voordeel is dat de rol in GI Jane 2 je niet kan ontsnappen", dat zou imo helemaal anders over zijn gekomen.

Wat nog steeds Will Smith zijn reactie niet goed praat, integendeel. Ook zijn emo-speech achteraf, ik heb alles nog eens herbekeken, is compleet over the top.

Maar op dat podium tijdens die show, wanneer je grappen maakt over een individu in de zaal, persoonlijk naar die toe, moet je zorgen dat die grap ook gewoon geslaagd is en aanvaard wordt. Niet gewoon denken "je mag met alles lachen en ik roast hier wie ik wil". Nee dus, daar is een tijd en plaats voor, absoluut, maar dat was hier imo niet het geval. Dat is ook helemaal niet te vergelijken met pakweg Geubels of Agnew die tijdens hun shows lachen met een bepaalde groep, zelfs niet met programma's als "the roast of...", waar het onderwerp weet dat dit op hem of haar zal afkomen.

Dus komieken mogen niet meer met een specifiek persoon lachen ?
Zeg ik dat? Ik zeg dat uw vergelijking niet ideaal is. Tuurlijk mag er met specifieke personen gelachten worden, maar een goeie komiek weet dat ge dat voorzichtig aanpakt en dat ge niet met eender welk aspect van een specifieke (en veelal bekende) persoon lacht.

Het probleem is: wat is humor, wanneer wordt humor kwetsend, hoe reageer je er tegen? Eigenlijk vind ik het vergelijkbaar met de divide tussen plagen en pesten, en wat voor de één niet kwetsend lijkt, kan het wel zijn voor een ander. Bovendien als het al voor interpretatie vatbaar is, kan een misverstand sneller voorkomen. Maar humor kan ook als wapen gebruikt worden, en is niet altijd zo onschuldig. Bovendien kennen de we de geschiedenis niet tussen de 2 en kennen we de details niet van waar die vrouw aan lijdt (ik toch niet). Maar misschien weet Chris Rock dat dan weer beter.

Wat als de persoon die de grap maakt niet Chris Rock is, maar iemand anders bijvoorbeeld Donald Trump. Wat als de grap niet over kaalheid en die ziekte ging, maar over "huidskleur" of "ethniciteit" bijvoorbeeld. Hier speelt psychologie en perceptie een grote rol. En als iemand gepest wordt, en die reageert, dan zou de rest van de klas bijvoorbeeld het hebben: "oh wat een psycho, oh wat een loser", als die van zich afbijt. En als die het niet doet als iemand die ook maar alles slikt, een sukkeltje die zich niet kan verdedigen, of waar mensen onrechtstreeks het idee hebben dat de jongen zich niet stoort aan het gepest enzovoort.

Ik vind dit een vergelijkbaar voorbeeld, met Trump die een grap maakt over een journalist die aan een handicap lijd.

En veel mensen die Chris Rock zouden verdedigen, zouden hier specifiek Trump veroordelen. Oké de reporter (of vrouw/entourage van) slaat Trump niet. Trump slaan is misschien ook wat moeilijker dan Chris Rock op een podium. Maar als statement zou het wel kunnen tellen hebben als dat hier was gebeurd, en dat lijkt mij vrij gelijkaardig?

Humor is niet altijd onschuldig, ook al was het de intentie. Humor is ook subjectief. Maar omdat "humor" als onschuldig wordt gezien, kan het als wapen ingezet worden, en velen zijn daar bewust aan. Hoeveel propaganda wordt er niet onder het "mom van humor" verspreid? Denk aan kwetsende memes enzovoort, terwijl "een meme" één van de meest snel verspreidende zaken is over de wereld.

Daarnaast, hij stapt wel eerst heel erg langzaam dat podium op en tot bij Chris Rock. Dan heb je voldoende tijd om na te denken wat je gaat doen en waar je gaat slaan, zeker bij iemand die het niet verwacht en dus niet meteen in verdedigende houding gaat staan.
Neen, hij heeft geen voldoende tijd om na te denken.
Moest hij kalm en rustig zijn zou dat wel het geval zijn maar hij was razend en vol adrealine, dan doe je dommigheden.

Terug
Bovenaan