Het probleem is: wat is humor, wanneer wordt humor kwetsend, hoe reageer je er tegen? Eigenlijk vind ik het vergelijkbaar met de divide tussen plagen en pesten, en wat voor de één niet kwetsend lijkt, kan het wel zijn voor een ander. Bovendien als het al voor interpretatie vatbaar is, kan een misverstand sneller voorkomen. Maar humor kan ook als wapen gebruikt worden, en is niet altijd zo onschuldig. Bovendien kennen de we de geschiedenis niet tussen de 2 en kennen we de details niet van waar die vrouw aan lijdt (ik toch niet). Maar misschien weet Chris Rock dat dan weer beter.
Wat als de persoon die de grap maakt niet Chris Rock is, maar iemand anders bijvoorbeeld Donald Trump. Wat als de grap niet over kaalheid en die ziekte ging, maar over "huidskleur" of "ethniciteit" bijvoorbeeld. Hier speelt psychologie en perceptie een grote rol. En als iemand gepest wordt, en die reageert, dan zou de rest van de klas bijvoorbeeld het hebben: "oh wat een psycho, oh wat een loser", als die van zich afbijt. En als die het niet doet als iemand die ook maar alles slikt, een sukkeltje die zich niet kan verdedigen, of waar mensen onrechtstreeks het idee hebben dat de jongen zich niet stoort aan het gepest enzovoort.
Ik vind dit een vergelijkbaar voorbeeld, met Trump die een grap maakt over een journalist die aan een handicap lijd.
En veel mensen die Chris Rock zouden verdedigen, zouden hier specifiek Trump veroordelen. Oké de reporter (of vrouw/entourage van) slaat Trump niet. Trump slaan is misschien ook wat moeilijker dan Chris Rock op een podium. Maar als statement zou het wel kunnen tellen hebben als dat hier was gebeurd, en dat lijkt mij vrij gelijkaardig?
Humor is niet altijd onschuldig, ook al was het de intentie. Humor is ook subjectief. Maar omdat "humor" als onschuldig wordt gezien, kan het als wapen ingezet worden, en velen zijn daar bewust aan. Hoeveel propaganda wordt er niet onder het "mom van humor" verspreid? Denk aan kwetsende memes enzovoort, terwijl "een meme" één van de meest snel verspreidende zaken is over de wereld.