Grenzen aan humor? Will Smith slaat terug.

imo wel.

Allemaal kwestie van 'punch up' of 'punch down' zoals men zegt.

Pestkoppen die lachen met een enkeling in de klast? niet ok.
Comedian die lacht met iemand rijk en machtig? wel ok.

Chris Rock zijn grap over een kind van 1 van die aanwezigen daar was imo niet ok geweest.
Er is een stukje van Theo Maassen waar hij lacht met prins Friso die in een coma ligt, je voelt het ongemak in de zaal maar er wordt wel gelachen.

Ja, maar jij vergeet wel dat het niet zo is dat iedereen achter de gepeste staat, en de pestkop veroordeelt. Zo werkt het niet. Oké, het zijn kinderen. Al kan pesten onder volwassenen of op het werk ook, of zelfs op het internet. Maar als jij voortdurend dezelfde shit over je heen krijgt, en dan reageer je daar van af, dan is de reactie van de mensen die er naar eigen zeggen weinig mee te maken hebben soms ook wel degoutant, dan is het plots de gepeste die in fout of de persoon is die tegen niets kan of een psycho is bijvoorbeeld. Ik denk dat jij dat wat onderschat. Ook al heb je gelijk dat van een pestkop niet verwacht zou mogen worden dat hij een grap maakt over een ander, laat staan herhalende kwetsende grappen. Daar zit het verschil in, maar voor de rest is het eigenlijk hetzelfde. En of het van Chris Rock verwacht werd dat hij dit moest doen vandaag, betwijfel ik.

Maar opnieuw: pestgedrag is heel wat anders dan een comedian die in een hele resem roast één mop maakt over je en die je dan niet kan pruimen.
Ik ben zelf zowat heel mijn jeugd gepest dus tuurlijk kan ik dat wel inschatten.

Ik merk (maar heb niet de volledige 10 pagina’s gelezen) dat jullie precies 2 zaken hetzelfde vinden:

Lachen met een ziekte of een aandoening
Lachen met een individu die deze ziekte of aandoening heeft

Voor mij kunnen beiden, maar hier is het eerste scenario volledig ok en kan het grappig zijn en kan je in het tweede scenario wel eens de wind van voren krijgen. Ik vind 1 ook vaak grappig, terwijl ik 2 wel smakeloos vind.

Rock mag gerust met alles lachen. Niks hoeft taboe te zijn voor mij. Maar als je dan echt personen gaat viseren, moet je ook niet verbaasd zijn dat je mensen boos maakt.

Hetzelfde toch met vrijheid van meningsuiting?
Je mag bepaalde dingen zeggen, maar je moet dan ook begrijpen dat sommige deuren voor je zullen sluiten (cfr Trump en zijn gevolg dat van twitter were gegooid).

Rock mag gerust met alles lachen. Niks hoeft taboe te zijn voor mij. Maar als je dan echt personen gaat viseren, moet je ook niet verbaasd zijn dat je mensen boos maakt.

Hetzelfde toch met vrijheid van meningsuiting?
Je mag bepaalde dingen zeggen, maar je moet dan ook begrijpen dat sommige deuren voor je zullen sluiten (cfr Trump en zijn gevolg dat van twitter were gegooid).
Ja, maar wat als Will Smith in plaats van een slag geeft, een pistool ergens uit neemt, en dan Chris Rock neerschiet. Dan sluit Will Smit technisch gezien ook sommige deuren voor jou, eigenlijk alle deuren. Je zegt dat hij niet verbaasd moet zijn dat hij mensen boos maakt, maar wat je wel onderschat is dat elke reactie van iemand die hij/zij viseert ook totaal anders kan zijn (en dat in extreme gevallen die reacties ook extreem kunnen zijn).

Kan ik niks aan doen, hij staat op video te lachen met Rock's grap totdat Pinkett kwaad instructies geeft.
Dat is jouw interpretatie.
Ik heb ook wel eens gelachen omdat iedereen lachte om na 2s tot het besef te komen dat het niet grappig was, of zelfs persoonlijk tot mij gericht was.

Hij kan ook hebben zitten lachen van ‘wacht maar manneke, dit is nie ok’.

Het is echt gemakkelijk om vanuit uw stoel heel het scenario in te schatten op basis van 3 seconden beeldmateriaal.

Ja, maar wat als Will Smith in plaats van een slag geeft, een pistool ergens uit neemt, en dan Chris Rock neerschiet. Dan sluit Will Smit technisch gezien ook sommige deuren voor jou, eigenlijk alle deuren. Je zegt dat hij niet verbaasd moet zijn dat hij mensen boos maakt, maar wat je wel onderschat is dat elke reactie van iemand die hij/zij viseert ook totaal anders kan zijn (en dat in extreme gevallen die reacties ook extreem kunnen zijn).
Ik keur geweld in geen enkele vorm goed.
Smith had nooit de slag moeten geven.

Maar mensen boos maken is niet hetzelfde als ze in een moorddadige bui doen schieten he…
Nu ben je er toch wel over aan het gaan.

Iemand die onder invloed is van alcohol of drugs kan ook plots minder remmingen hebben.

Het gaat hier over een, in het algemeen, fatsoenlijk persoon die ik geen wapen zie trekken.

Zoals al gezegd: dat gebeurt gewoon voor zaalshows van comedians hoor. Net als voor tv-programma's...
Dat soort scripted grollen zijn dan ook de laagste vorm van humor en de reden dat ik bijna nooit naar die fake humor tv-programma's kijk.

Als je op voorhand moet afstemmen welke mop je wanneer gaat zeggen, en wanneer het publiek geforceerd moet lachen dan knijp je de ziel uit de kunst en ben je gewoon maar war humor aan het acteren. Echt humor talent zit juist in het aanvoelen van het moment en de spontaniteit.

Ik vond het laag van Will Smith. Rock is een comedian, die lachen met alles en iedereen. Vooral laag omdat hij eerst zit te lachen, dan precies doorheeft dat Jada niet lacht, om dan nog bewust de keuze te maken om Rock aan te vallen.

Ik keur geweld in geen enkele vorm goed.
Smith had nooit de slag moeten geven.

Maar mensen boos maken is niet hetzelfde als ze in een moorddadige bui doen schieten he…
Nu ben je er toch wel over aan het gaan.

Iemand die onder invloed is van alcohol of drugs kan ook plots minder remmingen hebben.

Het gaat hier over een, in het algemeen, fatsoenlijk persoon die ik geen wapen zie trekken.
Het is een extreem voorbeeld en meer dan 99,99% van de gevallen zal het niet gebeuren, maar het kan wel. En je zegt: "je kan een reactie verwachten als je dat doet". Als je pech hebt, dan zo een reactie. Ik vind het een redelijke "let live, let die" reactie van jou.

Kan ik niks aan doen, hij staat op video te lachen met Rock's grap totdat Pinkett kwaad instructies geeft.
"Kwaad instructies geeft" is wat jij op de video ziet? Ik niet.
Ik zie iemand die lacht tijdens een awardshow waarbij hij constant moet denken hoe iets overkomt, waarbij de clou audiovisueel is aangegeven en waarbij heel het publiek wat lacht. Dan lach je mee. Tot je beseft waar je mee aan het lachen bent. Of misschien zelfs tot je ziet dat je vrouw er niet mee kan lachen. Jij maakt ervan dat Will Smith instructies krijgt, of Will Smith dit doet omdat hij opgehitst wordt door de echte villain hier, zijn vrouw :D

Heel relevant voor deze thread, en waar de discussies me hier doen aan denken is de film Joker. Het is natuurlijk fictie, ik vind het eigenlijk relevant voor deze thread, dus als je hem nog niet gezien hebt, raad ik hem zeker aan om hem eens te kijken.

Serieus pakske onzin al gelezen hier.
Op geen enkele manier valt het goed te praten dat er iemand een slag gaat geven aan een standup comedian die een show host en deze naar goede gewoonte in typische Amerikaanse roast-stijl doet waarbij, zoals altijd, met groepen en individuen gelachen wordt. Op geen enkele manier.
Hier wordt zelfs gedaan alsof dit iets nieuws is. Vorige keer werd er nog gezegd dat Leonardo Dicaprio zijn lief te oud geworden was tegen dat de film gedaan was en over Mel Gibson werd los gezegd dat hij een racist was. Dat wordt dan wat ongemakkelijk weggelachen, meer niet.

Dat soort scripted grollen zijn dan ook de laagste vorm van humor en de reden dat ik bijna nooit naar die fake humor tv-programma's kijk.

Als je op voorhand moet afstemmen welke mop je wanneer gaat zeggen, en wanneer het publiek geforceerd moet lachen dan knijp je de ziel uit de kunst en ben je gewoon maar war humor aan het acteren. Echt humor talent zit juist in het aanvoelen van het moment en de spontaniteit.
Je beseft dat dat bij quasi alle stand up comedians gebeurt he. Want nu komt de vraag: is de humor in de grap, of in de reactie van de persoon?

En de reden waarom mensen het onhaalbaar vinden om toestemming te vragen, is omdat iedereen het antwoord weet op "is het oké als we lachen met de ziekte van uw vrouw?"...

Zou het bvb oké zijn om nu op een Music Award show een grap te maken over dat Dave Grohl een gevaar is want dat iedereen die bij hem in de buurt komt zichzelf van kant maakt. Terwijl hij in de zaal zit? Ik dénk niet dat dat oké is...

Het is een extreem voorbeeld en meer dan 99,99% van de gevallen zal het niet gebeuren, maar het kan wel. En je zegt: "je kan een reactie verwachten als je dat doet". Als je pech hebt, dan zo een reactie. Ik vind het een redelijke "let live, let die" reactie van jou.
Nee want ik keur geweld niet goed.

Serieus pakske onzin al gelezen hier.
Op geen enkele manier valt het goed te praten dat er iemand een slag gaat geven aan een standup comedian die een show host en deze naar goede gewoonte in typische Amerikaanse roast-stijl doet waarbij, zoals altijd, met groepen en individuen gelachen wordt. Op geen enkele manier.
Hier wordt zelfs gedaan alsof dit iets nieuws is. Vorige keer werd er nog gezegd dat Leonardo Dicaprio zijn lief te oud geworden was tegen dat de film gedaan was en over Mel Gibson werd los gezegd dat hij een racist was. Dat wordt dan wat ongemakkelijk weggelachen, meer niet.
Misschien waren zij daar ook niet tevreden mee. Misschien is het eigenlijk juist hoog tijd dat iemand zegt: "en neen, nu niet". Want als niemand dit doet, wie zal het dan wel doen, en waar stopt het dan. Er moet ooit iemand opstaan, en zeggen: "dit kan niet", want hoe kan je anders aangeven dat dit niet kan. Het is jammer maar soms leert een mens enkel bij door incidenten en niet door positieve feedback, diplomatie of goede uitwisselingen (al kan het ook natuurlijk), maar niet altijd. Of de slag de correcte actie was, is niet aan mij om te zeggen en laat ik in het midden. Het gaat ook niet om systematisch geweld voor mij, maar sowieso bepalen waarin geweld gerechtvaardigd is en wat minder erg is dan andere soorten geweld is ook een dunne lijn, en niets iets waar ik me over wil uitlaten, maar het is ook complexer dan dat. Om je te verdedigen, is er soms geweld nodig. De Oekraïners bewijzen dat op dit moment maar al te goed, wat een ander topic is, maar wel aangeeft dat het soms niet anders kan terwijl sommigen hier zeggen dat geweld nooit gerechtvaardigd is.

Degene die denken dat het gestaged was. Je kan mooi zien dat Rock na de klap ook een gebalde vuist maakt en bijna de reflex heeft om hem een vuistslag te verkopen maar vlug zijn hand terug achter zijn rug doet.
Dat was me direct opgevallen.

Stel je voor dat hij hem een vuistslag terug heeft, ging helemaal gestoord geweest zijn. Wel respect dat hij hem kan inhouden, ging me niet gelukt zijn.

Maar het is niet bepalend voor hoe moreel iets is. Een moord plegen in Brussel is geen ergere daad dan een moord plegen in Brugge omdat moorden in die laatste stad minder een probleem zijn. Je vrouw slaan is niet moreel gezien niet erger als je onder demografische groep valt waar dat zo frequent gebeurt dat het een maatschappelijk probleem is.

En ik wil niet meteen zeggen dat het hier een zwart wit verhaal is, het viel me gewoon op dat in een andere context met vrij gelijkaardige feiten, het alleen al uiten van argumenten pro degene die geweld pleegt op zich al beschouwd zou worden van slechte smaak te getuigen, terwijl die discussie nu wel openlijk gevoerd kan worden. Is inderdaad ook het geval als je op café met een vechtpartij zit, dan gaan we er ook vaak vanuit het slachtoffer wel niet onschuldig zal zijn en is dat ook niet controversieel om zo iets te zeggen.
Ik snap dat je vanuit een heel robuust en consistent denkkader wil redeneren om alle misdrijven en daden een plek te geven. Een moord is een moord, da's ok. Er zijn natuurlijk altijd verzachtende omstandigheden mogelijk (wat ik denk dat je zelf ook beseft), maar het verschil met je vergelijking tussen wat WS doet en huiselijk geweld heeft voor mij althans niks met de wettelijke ernst van het feit te maken; WS mag voor mij even hard gestraft worden als een man die zijn vrouw slaat.

Maar ik kan alleszins begrip opbrengen voor iemand die -mogelijk- heeft geleden onder de ziekte van zijn vrouw en de tol die zoiets vraagt op een gezin, en daardoor zijn remmen verliest als iemand een zeer ongepaste mop maakt. De context maakt dat de discussie over de menselijkheid van dit soort daden helemaal anders is dan bij pakweg huiselijk geweld, waar de maatschappelijke discussie veel vernietigender zal zijn voor de dader omdat de machtsverhoudingen compleet anders zijn. Een interessante tussenstap is de denkoefening waarbij de presentator vrouwelijk had geweest. Dat zou Smith alleszins een pak duurder komen te staan, ook weer door andere machtsverhoudingen van man tov vrouw.

Is het oké als iemand lacht met het feit dat Freddy Mercury AIDS had?
Of met de kanker van Goedele Liekens?

Imo: nee... dat is niet oké.
Jeroom heeft in de Slimste Mens toch 's zitten lachen met Freddy Mercury. Dat hij gestorven was door een overdosis ma(a)nzaad.

En die mop van Chris Rock is toch heel onschuldig. GI Jane is super stoer, dus ik zou het zelfs eerder als een compliment beschouwen. Als hij zou willen, kon hij veel grovere moppen gemaakt hebben (die vrouw staat bekend als de matras van Hollywood). Jammer dat ze het cliché heeft bevestigd dat vrouwen geen humor hebben.

Misschien waren zij daar ook niet tevreden mee. Misschien is het eigenlijk juist hoog tijd dat iemand zegt: "en neen, nu niet". Want als niemand dit doet, wie zal het dan wel doen, en waar stopt het dan. Er moet ooit iemand opstaan, en zegt: "dit kan niet", want hoe kan je anders aangeven dat dit niet kan. Het is jammer maar soms leert een mens enkel bij door incidenten en niet door positieve feedback, diplomatie of goede uitwisselingen (al kan het ook natuurlijk), maar niet altijd. Of de slag de correcte actie was, is niet aan mij om te zeggen en laat ik in het midden. Het gaat ook niet om systematisch geweld voor mij, maar sowieso bepalen waarin geweld gerechtvaardigd is en wat minder erg is dan andere soorten geweld is ook een dunne lijn, en niets iets waar ik me over wil uitlaten, maar het is ook complexer dan dat. Om je te verdedigen, is er soms geweld nodig. De Oekraïners bewijzen dat op dit moment maar al te goed, wat een ander topic is, maar wel aangeeft dat het soms niet anders kan terwijl sommigen hier zeggen dat geweld nooit gerechtvaardigd is.

Wat gisteren gebeurde is gewoon de conclusie van gevaarlijke retoriek als "woorden zijn ook geweld"

Je ziet het hier al op de manier waarop geweld goed gepraat wordt omdat iemand met "alopecia" een groepke is waar niet mee gelachen kan worden dus de reactie verstaanbaar is. Tja...
Zo zijn er ondertussen al 101 groepjes waar je geen humor meer mag over maken. Als we allemaal met geweld gaan moeten reageren zijn we ver af van de zogezegd tolerante maatschappij waarvoor gepleit wordt.

Terug
Bovenaan