Grenzen aan humor? Will Smith slaat terug.

Ja maar dan plaats jij humor (goede of slechte) ook per definitie onder de noemer intolerantie.

En het is net paradoxaal dat je tolerantie zou prediken door intolerant te zijn tov andere meningen of comedy. Wees dan eerlijk in die mate dat jij vindt dat jij (ik bedoel nu niet jou persoonlijk) vindt dat jij de enige bent die moreel de juiste beslissingen maakt en bijgevolg de rest die daar niet mee akkoord is immoreel is en als jij vindt dat die de grens over gaan het zwijgen moeten opgelegd worden of geen platform moeten krijgen.
Ik heb die dunk niet van mezelf, vandaar dat ik ook vind dat iedereen moet kunnen zeggen wat hij wil ongeacht hoe dom of kwetsend dat ook mag zijn.
Maar discussies/humor/... zijn niets waard als je niet het risico kan lopen om te kwetsen of op zere teentjes te trappen. Mocht de wetenschap nooit tegen de scheentjes van de Kerk hebben getrapt stonden we nu ook nergens op dat vlak, als extreem voorbeeld.

In dit voorbeeld had Smith dit veel beter kunnen oplossen door bijvoorbeeld op te staan en te vertrekken, een statement te doen,... ipv naar geweld te grijpen als we het dan over tolerantie hebben.
Er is ook een bepaalde norm en fatsoen om wat jij als intolerantie percipieert aan te vechten in plaats van iemand op zijn gezicht slaan.
Want als een kwetsend woord een vrijgeleide kan zijn om iemand op zijn gezicht te slaan dan kan je natuurlijk quasi elke provocatie als vrijgeleide zien voor geweld.
Of humor intolerant is, moet misschien case per case gezien worden, maar in dit geval gaat het om een persoonlijke (kwetsende) grap tegenover een persoon en iemand die die persoon wilt beschermen of kwaad wordt op dat hij wordt aangevallen en misschien iets doet dat hij achteraf niet had moeten doen of te emotioneel reageerde. Ik reageer soms ook te emotioneel, it happens. Ja, misschien had het op een andere manier opgelost kunnen worden, maar zoveel tijd om iets te doen heb je natuurlijk niet.

Ik vind het niet zo zwart-wit, en ik vind het persoonlijk een moeilijke discussie.

Humor heeft net als het geven van een kus geen consent nodig.
Ik denk dat de meeste rechters niet van mening zijn dat je geen consent nodig hebt voor het geven van een kus. De reden dat je het niet expliciet moet vragen is omdat je dat hoort aan te voelen.

Net zoals bij humor en lachen met iemand haar ongeneeslijke ziekte, dan voel je dat dus duidelijk niet aan.

Hij roast mensen om hun reactie te zien... Wel hij heeft een reactie gehad.
Ja, maar sommige mensen hebben daar moeite mee. Misschien hebben bepaalden daar "geen consent" voor nodig, maar ik zelf ben dus bijvoorbeeld niet in staat om te weten wanneer dat gepast is, want die automatiek is er niet. Ik weet wel wanneer het zeker niet gepast is (dus uitsluiten van, op straat ga je geen vreemde kussen bijvoorbeeld), maar ik zal moeilijk weten wanneer het wel gepast is, en daar voorzichtiger in zijn dan een normale mens denk ik.

Verder, je kan over veel zaken grappen maken, dat moet niet per se op iemand of zelfs groepen mensen gericht zijn, er zijn verschillende vormen v. humor natuurlijk. Humor moet bijvoorbeeld niet per se betrekking hebben met iemand anders, niet dat ik daarom pleit voor dat uitsluitend dat soort humor, maar ik zeg gewoon dat het ene het andere niet uitsluit.

"Kwaad instructies geeft" is wat jij op de video ziet? Ik niet.
Ik zie iemand die lacht tijdens een awardshow waarbij hij constant moet denken hoe iets overkomt, waarbij de clou audiovisueel is aangegeven en waarbij heel het publiek wat lacht. Dan lach je mee. Tot je beseft waar je mee aan het lachen bent. Of misschien zelfs tot je ziet dat je vrouw er niet mee kan lachen. Jij maakt ervan dat Will Smith instructies krijgt, of Will Smith dit doet omdat hij opgehitst wordt door de echte villain hier, zijn vrouw :D
Ah ge zijt mee, eindelijk; Het is allemaal Jada haar fout natuurlijk. Zij heeft geen gevoel voor humor en heeft met haar flitsende ogen haar man woedend doen opstaan om hem een peer op zijn muil te gaan geven. Het is natuurlijk ook relevant dat zijn vrouw buitenechtelijke relaties heeft gehad (al dan niet met toestemming) want dat illustreert nog eens hoe slecht ze is en hoezeer Will Smith in haar macht is.

Verbazingwekkend dat nog geen enkel nieuwsmedium het daarover heeft gehad, een complot is het. Altijd afkomen met 'vrouwen zijn ook gewoon maar mensen'. Nee, wij weten wel beter.

Of humor intolerant is, moet misschien case per case gezien worden, maar in dit geval gaat het om een persoonlijke (kwetsende) grap tegenover een persoon en iemand die die persoon wilt beschermen of kwaad wordt op dat hij wordt aangevallen en misschien iets doet dat hij achteraf niet had moeten doen of te emotioneel reageerde. Ik reageer soms ook te emotioneel, it happens. Ja, misschien had het op een andere manier opgelost kunnen worden, maar zoveel tijd om iets te doen heb je natuurlijk niet.

Ik vind het niet zo zwart-wit, en ik vind het persoonlijk een moeilijke discussie.

Hij had nochtans wel tijd genoeg hé.
Hij staat op, wandelt 10-15 seconden tot daar. Gaat zitten, scheldt nog wat verder.
Veel later heeft hij de kans om zich te verontschuldigen tijdens zijn speech maar ook die gebruikte hij om zijn gedrag proberen goed te praten.

En nogmaals het is een comedian op een podium hé, niet iemand die langs hem staat en zijn vrouw uitscheldt waarbij hij in een plotse opwelling een slag uitdeelt.

Humor heeft net als het geven van een kus geen consent nodig.
Ik denk dat de meeste rechters niet van mening zijn dat je geen consent nodig hebt voor het geven van een kus. De reden dat je het niet expliciet moet vragen is omdat je dat hoort aan te voelen.

Net zoals bij humor en lachen met iemand haar ongeneeslijke ziekte, dan voel je dat dus duidelijk niet aan.

Hij roast mensen om hun reactie te zien... Wel hij heeft een reactie gehad.
Er is geen enkele wet die een rechter handhaaft en een persoon verplicht om een toestemming te vragen om een ander persoon om die een kus te mogen geven.
Je zegt zelf: de reden dat je het bij een kus niet expliciet vraagt, is omdat je het hoort 'aan te voelen'. En dat geldt ook voor humor.

Daarom dat we ook lachen met ongeneeslijke ziekten. Extreme domheid, pedofilie, AIDS, blinden, melaatsen, etc ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Er is toch een gigantisch verschil tussen de hypocrisie van een groep op de korrel nemen, en lachen met een ongeneselijke ziekte van iemand die voor je zit. Zijn vrouw heeft alopecia.
Daarstraks een vrouw op de radio die een extreme vorm had van alopecia. Op amper 3 weken tijd van veel haar naar nul komma nul. Geen enkel pijltje haar meer op haar hele lichaam. Echt alles weg.

Ze was toen 30 (nu is ze 33 jaar). Dat moet toch ook alles behalve leuk zijn niet?

Daarstraks een vrouw op de radio die een extreme vorm had van alopecia. Op amper 3 weken tijd van veel haar naar nul komma nul. Geen enkel pijltje haar meer op haar hele lichaam. Echt alles weg.

Ze was toen 30 (nu is ze 33 jaar). Dat moet toch ook alles behalve leuk zijn niet?

Ik ken ook zo een meisje.
Die ziet daar enorm van af ja, zet nu ook haar goedkeuren voor Smith op haar socials.
Ik heb daar begrip voor se, maar dat keurt geweld tegen comedians nog altijd niet goed. Niet, dat ik mij geroepen voel nu tegen haar Rock te gaan verdedigen.

Ik hou zelf eigenlijk wel erg van groffe humor, dus vond dit eigenlijk nog niet zo'n 'harde' grap. Lijkt me dat veel komieken wel ergere dingen kunnen verzinnen over dit onderwerp. Indien Smith was blijven zitten en niets had gezegd, vraag ik me af of er wel een haan gekraaid had naar deze grap, ik denk het eigenlijk niet.

Voor mij zijn er geen limieten. Een komiek moet kunnen lachen met eender wat. Het publiek zal wel bepalen of het grappig is of niet. Het publiek zal wel bepalen of hij/zij nog een toekomst heeft op het podium. Een grap over de ziekte/aandoening van een groep of individu moet wel spot-on zijn en goed uitgebalanceerd, en is ongetwijfeld ook één van de moeilijkste onderwerpen.

Dat maakt dat een komiek ook wel moet kunnen verdragen dat ie de wind van voren krijgt in/op (sociale) media achteraf. Dat is de keerzijde. Maar denk niet dat veel komieken daar problemen mee hebben. Fysiek geweld is gewoon vele bruggen te ver en dit is een gevaarlijk precedent voor een sector die de laatste 10 jaar toch al vaker onder vuur is te komen liggen.

Verschiet er echt nog steeds van dat er zoveel mensen het gedrag van Will goed praten. Hij heeft iemand geslagen. Dit kan gewoonweg niet.
Was de grap erover van Chris, dit valt te bekijken. Wou hij echt met intensie haar kwetsen? Dat betwijfel ik. Het is en blijft een komediant en die durven wel met groffer geschut schieten. In dit geval verwees hij naar een personage van een film.

Niet slecht bedoeld he want waarschijnlijk krijg ik hier ook op mene vinger weer iets gewezen, maar soms zoeken we het allemaal gewoon. Dat is hetzelfde dat iedereen sociale media heeft en alles er maar op smijt en dan gaat er ene is iet op zeggen dan dan bloedt de neus van die persoon en voordat we het weten staat het weer op HLN.

Will smith moest thans eerst lachen met de grap.
Het is pas na de reactie vd vrouw gezien te hebben dat er iets brak in hem.
Ik ben 100% voor vrije meningsuiting. Maar je moet dan ook tegen de reactie van de tegenpartij kunnen
Moest er iemand lachen met de borstkanker die mijn vrouw gehad heeft (een persoonlijke aanval) en ik zou zien dat ze emotioneel erop zou reageren, ik zou ook slaan denk ik

Inderdaad, hij zat eerst te lachen.
Pas na de reactie van zijn vrouw, zal hij als neanderthaler zijnde gedacht hebben “dit moet ik even rechtzetten, want anders krijg ik straks op mijn donder van mijn vrouw als we terug thuis zijn”.’’

Is zeker niet fake… kijk maar naar de gezichtsexpressie van Rock wanneer Smith begint te roepen…

Verschiet er echt nog steeds van dat er zoveel mensen het gedrag van Will goed praten. Hij heeft iemand geslagen. Dit kan gewoonweg niet.
Ik denk dat één van de meest gebruikte zinnen in dit topic ‘geweld lost niets op’ is. Er is werkelijk niemand die het slaan goed praat.

Moesten we het daarover hebben dan was deze thread vrij snel ten einde. Dan zou de eerste post zijn ‘geweld is bad mmkay’ en de rest van de posts zou zijn ‘dat denk ik er ook van’, in het kwadraat.

We hebben hier een discussie over de grenzen van humor, zeker in deze context. Hetgeen dat voor de slag vooraf ging. En hoe dit anders kon opgelost worden.

Ik denk dat één van de meest gebruikte zinnen in dit topic ‘geweld lost niets op’ is. Er is werkelijk niemand die het slaan goed praat.

Moesten we het daarover hebben dan was deze thread vrij snel ten einde. Dan zou de eerste post zijn ‘geweld is bad mmkay’ en de rest van de posts zou zijn ‘dat denk ik er ook van’, in het kwadraat.

We hebben hier een discussie over de grenzen van humor, zeker in deze context. Hetgeen dat voor de slag vooraf ging. En hoe dit anders kon opgelost worden.
Als je zelf je carrière uitgebouwd hebt met een serie waarmee je mensen uitlacht (dik zijn, klein zijn, dom zijn,..) dan ben je de laatste die het recht heeft om iemand een klap te geven die je vrouw uitlacht.

En vooral omdat ze er wel zelf luchtig leek mee om te gaan in haar filmpje over haar kaalgeschoren hoofd. Dan zou ik als komiek ook wel denken dat ze tegen die grap zou kunnen.

Er is geen te trekken grens. Dat is net het moeilijke.. En wie gaat de grens bepalen?
Als komiek kun je het enkel inschatten en hier heeft hij het verkeerd ingeschat en dat zag hij al aan jada haar gezicht (dat zag je aan zijn reactie na de grap al) ook al zonder dat Willie ook nog eens stoer moest komen doen.

Laatst bewerkt:
Heeft chris Rock eigenlijk al ergens gereageerd nadien op het voorval? Ik ben wel eens benieuwd naar zijn kijk op de zaak.

Mijn 2 centen: Will kon er mee lachen tot ie de hint van zijn vrouw doorhad. Mannen zijn soms wat traag van begrip.

Inderdaad, hij zat eerst te lachen.
Pas na de reactie van zijn vrouw, zal hij als neanderthaler zijnde gedacht hebben “dit moet ik even rechtzetten, want anders krijg ik straks op mijn donder van mijn vrouw als we terug thuis zijn”.’’

Is zeker niet fake… kijk maar naar de gezichtsexpressie van Rock wanneer Smith begint te roepen…
Er is letterlijk onderzocht dat mensen ook lachen als een stand-up comedian een grap maakt die nergens op slaat. Puur om "niet uit de toon te vallen". Dat zegt dus helemaal niks...
Wel erg hoeveel mensen hier nog steeds niet het verschil zijn tussen 1 persoon persoonlijk aanvallen vs een groep. Lachen met kale kankerpatiënten is geen goeie humor, maar kan. Lachen met een kankerpatient in uw publiek niet. Zo ingewikkeld is dat nu toch niet.

Al had ik liever gehad dat zijn vrouw zelf het podium op was gelopen en hem daar beginnen kleineren totdat hij van het podium weggelopen was.

Ik ken ook zo een meisje.
Die ziet daar enorm van af ja, zet nu ook haar goedkeuren voor Smith op haar socials.
Ik heb daar begrip voor se, maar dat keurt geweld tegen comedians nog altijd niet goed. Niet, dat ik mij geroepen voel nu tegen haar Rock te gaan verdedigen.
Ik vind beiden in fout.
Humor heeft zijn grenzen, en dit was er misschien wel over. (Iedereen zijn mening natuurlijk maar Will heeft het recht de grap er over te vinden)
Anderzijds om dit dan public voor miljoenen mensen te tonen? Je kan dit beter privé bespreken en zeggen dat dit echt NOK is.

Wel erg hoeveel mensen hier nog steeds niet het verschil zijn tussen 1 persoon persoonlijk aanvallen vs een groep. Lachen met kale kankerpatiënten is geen goeie humor, maar kan. Lachen met een kankerpatient in uw publiek niet.
Je neemt er nu wel een extreem voorbeeld bij. Maar, waarom zou dat niet kunnen?
Andrew Schulz doet niet anders . Hij pikt er toeschouwers uit op oa. hun uiterlijke kenmerken, en zet hen voor schut. Hilarische shows.
Deal with it, it's comedy.

En hoe hard wordt dat ene grapje van Chris trouwens opgeblazen zeg.
Men doet hier alsof hij minutenlang venijnig uithaalde naar Jada, terwijl hij één zinnetje zei (die bovendien nog eens in de "extra light" categorie valt): "Jada, can't wait for GI Jane 2"
Oh the horror. 😱

Publieke excuses van Smith is het minste wat we hier mogen verwachten. Wat een ezel, en weer een "prachtig" voorbeeld erbij voor de jeugd.
In Chris' schoenen zou ik na het incident zijn gaan liggen, en nadien klacht gaan neerleggen.

Andrew Schulz doet niet anders . Hij pikt er toeschouwers uit op oa. hun uiterlijke kenmerken, en zet hen voor schut. Hilarische shows.

Men doet hier alsof hij minutenlang venijnig uithaalde naar Jada, terwijl hij één zinnetje zei (die bovendien nog eens in de "extra light" categorie valt): "Jada, can't wait for GI Jane 2"
Oh the horror. 😱

Publieke excuses van Smith is het minste wat we hier mogen verwachten. Wat een ezel, en weer een "prachtig" voorbeeld erbij voor de jeugd.
In Chris' schoenen zou ik na het incident zijn gaan liggen, en nadien klacht gaan neerleggen.
Dat zou ik net zwak vinden. Gewoon laten gelijk het is, Chris heeft hier niks mee te winnen of te verliezen om hier nog verder op in te gaan.

Denk dat de publieke opinie wel al uitgemaakt heeft wie hier de verliezer is.
Vraag me wel af wat in Will zijne kop is omgegaan, zit er eerst mee te lachen, ziet de reactie van Jada en begint te flippen over een flauw mopke.

Jongens, wat een agressieve gek die Will Smith.
Zelfs tijdens het hoogtepunt van de Oscar uitreiking kan hij zijn handen niet thuis houden.

Oh the horror. 😱

Zoals de publieke excuses die hij in zijn speech een beetje later al deed?
En Chris is dan een voorbeeld? Iemand die lacht met iemand anders haar ongeneeslijke ziekte? Benieuwd of hij het grappig vindt moest hij kaal worden door teelbalkanker en ze daarmee beginnen lachen...
En het verschil met Schulz: zoals je zegt, dat is een show waarbij niks anders gebeurd. Daar naartoe gaan is zoals meedoen aan van die Roast tv-programma's.
De Oscaruitreiking is niét zo'n show.

Je beseft dat dat bij quasi alle stand up comedians gebeurt he. Want nu komt de vraag: is de humor in de grap, of in de reactie van de persoon?

En de reden waarom mensen het onhaalbaar vinden om toestemming te vragen, is omdat iedereen het antwoord weet op "is het oké als we lachen met de ziekte van uw vrouw?"...

Zou het bvb oké zijn om nu op een Music Award show een grap te maken over dat Dave Grohl een gevaar is want dat iedereen die bij hem in de buurt komt zichzelf van kant maakt. Terwijl hij in de zaal zit? Ik dénk niet dat dat oké is...
Ja. Dat mag. Niets belet ons van dat smakeloos te vinden en af te keuren. Het is niet omdat iemand smakeloos is in zijn uitspraken dat men fysiek geweld mag gebruiken. Als zatte rene morgen in het cafe de frans een trek op zijn muil geeft omdat de frans zei dat sabine (de vrouw van zatte rene) wel een heet pateke is en dat de frans daar wel nog schoon zou opzitten gaan we dan ook zeggen dat dat fysiek geweld oke is gezien de frans hier wat smakeloze praat uitkraamt. Nergens is het gedrag van WS goed te praten. Dat CR zijn grap smakeloos was, daar kan wel over gediscussieerd worden maar er zijn betere manieren om dat duidelijk te maken dan hem een klets op zijn kaak te geven. Wat er nu gedaan is is fysiek geweld goedkeuren als je maar gekwetst genoeg ben. Misschien moeten we dat aan het wetboek toevoegen, fysiek geweld is ok als je maar genoeg butthurt bent.

Terug
Bovenaan