Groep A (Duitsland, Schotland, Hongarije, Zwitserland)

Is het niet omdat de doelman anders de bal gewoon pakt?
Ik ben akkoord dat zonder die deviatie de bal normaliter niet binnengaat, tenzij Sommer een hoop zeep aan zijn handschoenen had, maar er zijn toch in het verleden al voldoende soortgelijke goals gemaakt die uiteindelijk niet werden gecatalogeerd als "owngoal" omdat het schot in eerste instantie wel sowieso tussen de palen ging?

Ik ben akkoord dat zonder die deviatie de bal normaliter niet binnengaat, tenzij Sommer een hoop zeep aan zijn handschoenen had, maar er zijn toch in het verleden al voldoende soortgelijke goals gemaakt die uiteindelijk niet werden gecatalogeerd als "owngoal" omdat het schot in eerste instantie wel sowieso tussen de palen ging?
Die van Gakpo toch ook bvb. Ik zie ook niet meteen het verschil. Beide waren tussen de palen, en beiden zijn afgeweken en indien ze niet waren afgeweken had de doelman ze (mogelijk wel/niet - blijft subjectief) gepakt. Toch is die van Gakpo niet als owngoal gecatalogeerd en deze nu wel...
Dus ik snap het eigenlijk ook niet goed op wat ze zich baseren...

Die van Gakpo toch ook bvb. Ik zie ook niet meteen het verschil. Beide waren tussen de palen, en beiden zijn afgeweken en indien ze niet waren afgeweken had de doelman ze (mogelijk wel/niet - blijft subjectief) gepakt. Toch is die van Gakpo niet als owngoal gecatalogeerd en deze nu wel...
Dus ik snap het eigenlijk ook niet goed op wat ze zich baseren...

Nu staat er wel McTominay als doelpuntenmaker precies. Ze lezen hier mee.

Uit 2022:

Per FIFA guidelines, “[a] defender’s intervention must be deliberate in order for an own goal to be registered against [them].”

Waarom wordt dit gegeven als owngoal?

Normaal gezien worden ballen die tussen het kader gaan toch altijd gegeven aan degene die trapte? In dit geval McTominay dus.
Kleine correctie Pinkman. Inmiddels is de goal door de uefa officieel aan McTominay gegeven. Geen own goal dus.

Wat een idioot systeem is dat van die beste derdes eigenlijk al je er wat bij nadenkt eigenlijk.

Straks wint Hongarije bijvoorbeeld en dan eindigen ze derdes met drie punten terwijl ze nog niet zeker zijn of ze uitgeschakeld zijn of niet. Die moeten dus enkele dagen wachten. Er is geen ruimte voor euforie of teleurstelling en moeten daarna nog enkele dragen trainen om daarna mogelijks huiswaarts te keren.

Wat een beleving zeg.

beste derdes snel terug afschaffen ja, of maak er een extra speeldag van als je echt wil dat er nog meer ploegen bijkomen (maar liefst niet)

De beste derdes slaat gewoon helemaal nergens op. Onbegrijpelijk dat er steeds meer ploegen moeten mee doen en dan dit soort dingen worden verzonnen omdat het werkbaar moet worden.

Op zich akkoord, maar langs de andere kant, zoals men in MidMid ook zei, op zich wel zalig voor landen als Georgië en Albanië dat ze ook eens kunnen genieten van zo'n tornooi en anders eigenlijk geen kans maken.

Het is natuurlijk geen liefdadigheid, maar in dat opzicht vind ik het wel leuk, en het is nu ook niet dat het niveau San Marino is ofzo, best wel nog aardig voetbal.

Terug
Bovenaan