Grote gezinswagen

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Wij hebben nu 2 auto's die vervangen moeten worden op termijn. Ze zijn nu 16 (Renault Modus, 210000km) en 11 (Citroen C4 Picasso, 250000 km) jaar oud. Eentje willen we vervangen door een nieuwe, grote gezinswagen, de andere zal later een tweedehandse genre Berlingo worden.

Voor de grote gezinswagen hebben we moeite om onze ideale auto binnen het budget te vinden. Budget is max 55000 euro (te veel eigenlijk, maar anders vinden we te weinig verschillende modellen). Kan nog een tweetal duizend hoger qua particulierprijs omdat we wat extra korting via onderneming hebben (fleet-kortingen).

Voorwaarden:
- grote kofferruimte, liefst volledig plat als de zetels op de 2e rij platgelegd worden.
- break/Monovolume-achtig (kofferruimte moet achteraan recht zijn, maximaal nuttig volume)
- Mag van vriendin geen Dacia of een bestelwagen-achtig iets zijn (dus geen Berlingo, Caddy, ...). Ik wil geen BMW/Mercedes (niet dat dit binnen budget zou passen)
- 360 graden camera
- moet hybride of plug-in hybride zijn (om fiscale redenen), electrisch kan onmogelijk bij ons (gebrek aan laadpalen en geen deftige oplaadmogelijkheid thuis)
- 4 wielen en een stuur (de rest doet er dus niet echt toe, dingen zoals Airco zijn wel handig)

Wat we tot nu toe al bekeken hebben:
- Ford, Opel, Volvo, Citroen: niks te vinden binnen budget of afmetingen
- Renault Espace: nét iets te klein, maar zou ermee door kunnen als het moet. Jammer van de oneffen laadvloer.
- Kia Sorento: groot maar nét te duur, jammer dat er zoveel standaard extra opzit voor die prijs, mocht wat minder uitgerust zijn (Kia Sportage is dan weer te klein).
- Renault 5008: te klein en onhandig wegens laadvloer.
- Volkswagen Tayron: iets te klein, maar idem zoals Espace (ziet er wel mooier uit binnenin en handigere bediening van automaat)

Ik ga nog naar Skoda (Superb, Kodiaq?), maar mis ik nog andere auto's of zien jullie nog opties?

Ik zou kijken naar Skoda. Qua kofferruimte gewoon de perfecte wagen. Wij hebben de Octavia en qua koffer is die al enorm groot.

Nieuw of 2e hands? Volvo v90, xc60/xc90
Staat hierboven: moet nieuw zijn. Volvo valt qua prijs volledig af, niet te betalen.
VW Multivan en een nieuwe vriendin zoeken als ze het te bestelwagen achtig vindt.
Kost teveel (de nieuwe vriendin) en is dan weeral iets té groot (de auto).
Ik zou kijken naar Skoda. Qua kofferruimte gewoon de perfecte wagen. Wij hebben de Octavia en qua koffer is die al enorm groot.
gaan we vandaag nog naar kijken, lijkt me idd ook zeker interessant.
Kijk zeker ook eens bij mazda.
Zeer goede wagens en mooi afgewerkt tegenwoordig.
Modellen CX60 en CX80
Mazda
Merci, niet echt aan gedacht aangezien die garage hier toch op een 10-tal km ligt en het toch wel handig is dat je te voet kan naar je garage (bij ons liggen er zo'n 10 garages binnen de 2km). Kijken of we iets vinden bij Skoda dat écht ons gedacht is, anders gaan we mss daar kijken.

Als jullie een VW Tayron al te klein vinden dan blijven er wel niet veel opties meer over buiten genre multivan of caddy maxi.
Je haalt zelf al de skoda kodiaq, wat prijs/kwaliteit/ruimte een zalige auto is, aan maar zal redelijk gelijk zijn aan de tayron vermoed ik.
Mazda cx60 is dan zeker te klein en de cx80 waarschijnlijk ook + te duur.
Dus wat je wil bestaat niet en je zal dus keuzes moeten maken.
Design vs ruimte. Tayron vs multivan of caddy maxi dus.

Volvo is sowieso niet heel ruim qua kofferruimte. De XC40 en 60 zijn bijna gelijk en is behoorlijk klein vergeleken met onze Octavia. Wel veel mooier qua design natuurlijk

Het zal toch richting een Superb combi en een Passat variant gaan, die hebben als ik het hier goed lees 690 liter ruimte.

Ik schrik ook telkens als vrienden van me met deze auto de koffer opendoen. Dat is echt een balzaal.
Beide lijken me (mits niet te gek te doen in de configurator) wel te landen rond die 55k?

(Wel geen recht-recht koffer, maar dan ga je idd naar busjesmodellen moeten gaan)

- Renault Espace: nét iets te klein, maar zou ermee door kunnen als het moet. Jammer van de oneffen laadvloer.
Zelfstandige Renault garage in de buurt bij ons had wel echt interessante prijzen een half jaar terug. Toen een Renault Scenic E-tech gekocht met in totaal 20% korting (bij voorleggen geldig BTW nr): +/- helft voor stockwagen en +/- helft fleetkorting. Dus staar je zeker niet blind op de prijzen die online staan.

Die kortingen bij merken verschillen wel en zijn afhankelijk vd periode van het jaar en de drukte. Bij Mercedes ging er bv. niks extra meer af tov prijs op hun website bij stockwagens. Skoda zijn ook wel echt topwagens qua ruimte.

Merci, niet echt aan gedacht aangezien die garage hier toch op een 10-tal km ligt en het toch wel handig is dat je te voet kan naar je garage (bij ons liggen er zo'n 10 garages binnen de 2km).
Dit zou ik eens aan de garage voorleggen, en eventueel afspreken dat ge voor elk probleem of onderhoud een gratis vervangwagen kunt krijgen. Mogelijk gaan ze daar wel in mee als ze zien dat ze een nadeel hebben tegenover de andere merken.

Ik heb dat zelfs afgesproken terwijl hier geen enkele garage ligt binnen de +- 10 km (buiten een Peugeot dealer).

Honda cr-v full hybrid als dit model je aanstaat ??)
Phev cr-v valt af qua prijs maar de gewone hybrid moet lukken
ik lees 1070 liter koffervolume met de achterzetels plat. We hebben minstens 1800 nodig.
Skoda superb combi.
Net naar Skoda geweest, vond mijn vrouw lelijk. Wel onder de indruk van de Skoda Kodiaq, met een prijs van 47904,30 euro voor een plug-in hybride met 120 (dus 100?) km batterij (opties Pack Assisted Drive Plus (voor de 360 graden camera), pack acoustic met sunset (geluidsdemping/zijdelingse geblindereerde ruiten) en opbergvakken/koffertapijt.

Het zal toch richting een Superb combi en een Passat variant gaan, die hebben als ik het hier goed lees 690 liter ruimte.

Ik schrik ook telkens als vrienden van me met deze auto de koffer opendoen. Dat is echt een balzaal.
Beide lijken me (mits niet te gek te doen in de configurator) wel te landen rond die 55k?

(Wel geen recht-recht koffer, maar dan ga je idd naar busjesmodellen moeten gaan)
Skoda Kodiaq heeft 910 liter ruimte (tot 2100l met neergeklapte banken), het is eerder daarvoor dat we gaan. Hebben we ook echt wel nodig omwille van bijberoep. 690 is te weinig.

Als jullie een VW Tayron al te klein vinden dan blijven er wel niet veel opties meer over buiten genre multivan of caddy maxi.
Je haalt zelf al de skoda kodiaq, wat prijs/kwaliteit/ruimte een zalige auto is, aan maar zal redelijk gelijk zijn aan de tayron vermoed ik.
Mazda cx60 is dan zeker te klein en de cx80 waarschijnlijk ook + te duur.
Dus wat je wil bestaat niet en je zal dus keuzes moeten maken.
Design vs ruimte. Tayron vs multivan of caddy maxi dus.
We hadden de indruk dat de Skoda Kodiaq nét iets ruimer is, we kregen daar 5 curverboxen vlot in (niet getest bij de Tayron). Nu, er staat een testrit gepland op 17 september en Skoda en VW zijn 1 garage, dus we kunnen nog wel eens vergelijken.

Dus staar je zeker niet blind op de prijzen die online staan.
klopt, zeker met BTW-nummer kan je daar totaal niet op afgaan. Wel dom dat ze voor een BTW nummer een andere prijs geven, terwijl dat een auto is die je gewoon als particulier zeker ook zou kopen (en 't is nu niet dat we er plots 2 gaan kopen :)).

Dit zou ik eens aan de garage voorleggen, en eventueel afspreken dat ge voor elk probleem of onderhoud een gratis vervangwagen kunt krijgen.
Mja, we gaan toch niet voor een Mazda, gezien de enige garage binnen 30km er eentje is die zijn Fiat licentie kwijtgespeeld is en waarvan we dan ook twijfelen of binnenkort die niet gaat opgaan in een andere... Service is ook wel belangrijk om mee rekening te houden.

Skoda Kodiaq inderdaad! We hebben voor kantoor dit jaar 2 Kodiaqs besteld, 2 Superbs en 2 Fabia's. Zijn in 2018 van Volvo geswitcht naar Skoda en zeer tevreden over de kwaliteit en verhouding met prijs. Enorm veel kofferruimte en voor gezinnen ideaal.

Ik zou wel eerder naar de Plugin hybride kijken en niet de mild hybride, bij deze laatste heb ik al van enkele personen gehoord dat ze wat problemen ondervonden. (ik lees nu dat je inderdaad naar de Plugin aan het kijken bent)

De nieuwe Superb lelijk vinden is natuurlijk smaak maar echt excentriek kan je de wagen niet noemen.. Eerder basic misschien. Geen Dacia, geen Skoda Superb, geen Multivan, misschien dat uw vrouw toch iets chiquer wilt qua uitstraling? :p Dan past de Kodiaq allicht ook op dat vlak wat meer bij jullie keuze qua uitstraling.

Je zegt "grote gezinswagen", maar hoeveel zitplaatsen heb je nodig? Indien 6 of 7 ben je inderdaad al beperkt qua keuze (want je wil ook nog veel koffer, en bij de meeste modellen die van 5 naar 7 omvormen door 2 zitjes open te klappen in de koffer verlies je enorm veel kofferruimte en kan je nog amper 1 valies zetten daarachter.
Bij Volvo XC90 valt de koffer nog mee met de 3e zetelrij opengeklapt, en gewoon in 5zetel configuratie heb je een enorme koffer.
Jammer dat het geen EV mag zijn, want de Kia EV9 zou geschikt zijn.

Voor prijs: je hoeft geen nieuw te configureren auto te kopen, je kan ook bij elk merk naar de stockwagens kijken of naar de jonge tweedehands <2j oud. Die zijn ook interessant aan te kopen met btw nummer voor korting, en de meesten zijn zeer goed uitgerust al.

Staat hierboven: moet nieuw zijn. Volvo valt qua prijs volledig af, niet te betalen.

Stond toch nergens in de tekst dat dit nieuw moet zijn ? Een jonge tweedehandse (1-2 jaar oud). Is dan ook al makkelijker om binnen het budget te blijven.

KIA Sorento zou dan zo wel binnen budget zijn of makkelijker komen. En je kan ook even kijken of er bij Toyota niets is dat u aanstaat. Waarbij ik mij dan baseer op het feit dat je bij KIA 7 jaar garantie hebt en bij Toyota 10 jaar. Als je daar dan 1 - 2 jaar afhaalt heb je nog altijd vlot een gelijkaardige garantie als bij een nieuwe wagen bij de doorgegeven opties. En heb je toch al snel de kans dat er meerdere duizenden euro's afgaan van de prijs.

Toch als het de intentie is om de wagen voor langer te houden dan de typische leasebak. En toyota wordt toch ook gezien als een firma met betrouwbare modellen. Al zijn ze niet strikt gezien de meest sexy modellen.
https://nl.toyota.be/modellen/corol...ium=cpc&utm_campaign=13660520322&utm_content={adgroupname}&utm_term=toyota%20corolla&gad_source=1&gad_campaignid=13660520322&gclid=CjwKCAjwt-_FBhBzEiwA7QEqyEM7XKAbwNor79txMAxopZQjja-L8zMav5AfcZ8E4c54A8cW59qHIhoCGi0QAvD_BwE

Stond toch nergens in de tekst dat dit nieuw moet zijn ? Een jonge tweedehandse (1-2 jaar oud). Is dan ook al makkelijker om binnen het budget te blijven.
"Eentje willen we vervangen door een nieuwe, grote gezinswagen"
KIA Sorento zou dan zo wel binnen budget zijn of makkelijker komen. En je kan ook even kijken of er bij Toyota niets is dat u aanstaat. Waarbij ik mij dan baseer op het feit dat je bij KIA 7 jaar garantie hebt en bij Toyota 10 jaar. Als je daar dan 1 - 2 jaar afhaalt heb je nog altijd vlot een gelijkaardige garantie als bij een nieuwe wagen bij de doorgegeven opties. En heb je toch al snel de kans dat er meerdere duizenden euro's afgaan van de prijs.

Toch als het de intentie is om de wagen voor langer te houden dan de typische leasebak. En toyota wordt toch ook gezien als een firma met betrouwbare modellen.
mijn zus werkt bij Toyota, volgens haar is er niks in hun aanbod (tenzij we naar hilux-dingen gaan)

Terug
Bovenaan