Halloween; platte commercie of echt feest?

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Iets waar men de laatste jaren eind oktober echt niet meer kan naast zien is Halloween. Er worden jaarlijks meer en meer evenementen rond georganiseerd en ook elk jaar komen er meer en meer kinderen -op een véél te laat uur :sop: - bellen om wat snoep te komen schooien.

Op zich snap ik het wel, de avonden worden langer, dan kan het al eens tof zijn om iets te doen 's avonds, maar mij komt het allemaal kunstmatig over. Op het risico een oude, zure zagevent te zijn; ik zie er vooral weer de hand van de commercie in die nog iets moet hebben om de koopperiode tussen de eerste schooldag en Sinterklaas te overbruggen. Geïmporteerd uit Amerika. Twintig jaar geleden was er hier amper iets rond te doen.

Tuurlijk is het commercie, maar dan heb ik liever iets zoals dit waar er nog wat rond hangt qua sfeer dan de platte cash grab die black friday is.

Ik zie het als een najaarscarnaval, de kindjes amuseren er hun toch mee :)

Hier zijn er komen snoep schooien die niet eens verkleed waren. 🤦‍♂️ Beetje moeite mag wel.

Ik heb wel de indruk dat het minder wordt gedaan in gebieden waar St-Maarten wordt gevierd.

Hier zijn er komen snoep schooien die niet eens verkleed waren. 🤦‍♂️
Hier ooit eens ene gehad: "Boeh, ik ben een spook!!! Geef mij twee euro, dan ga ik weer weg!!!"
Heb hem twintig cent gegeven, want hij had tenminste nog een laken met twee gaten op gedaan.

Andere keer, het was rond middernacht, nacht van 30 op 31 oktober. De bel ging en op dat moment denk je alleen maar dat er een agent met slecht nieuws voor de deur staat.
"Ja meneer, we komen nu al voor Halloween, want morgen gaan we weg op vakantie". Die hebben niks gekregen... Of het moet een dichtslaande deur geweest zijn. :unsure:

Die van mij zijn vooral fan van de Halloween specials bij al hun spelletjes en YouTubers. Ze hebben toch gans de ‘spooky month’ met al hun tekeningen enzo monsters en spoken getekend en eigenlijk heel enthousiast geweest. Ik vind het prima omdat het an sich als feest niks moet kosten. Ok, een masker of een kostuum als ze daar zin in hebben (dit jaar niet) maar die zijn goedkoop genoeg te vinden en een fluffy spin en wat snoep van Den Action… Het gaat hem echt meest van al over de sfeer, voor mij als mama is het prima. Van de Sinterklaascatalogus bijvoorbeeld krijg ik meer rillingen dan van Halloween.

Vrouwkes die verkleed als Harley Quinn rondlopen = approved by me
Kay-gell snapt het.

Ik zag vandaag wel een kerel in zijn blote in een uitgeholde pompoen rondlopen. Vond ik iets minder. Dat was ene van de plaatselijke Chiro, dus no way dat ik nog pompoensoep voor de warmste week van die sjarels koop.

Vrouwkes die verkleed als Harley Quinn rondlopen = approved by me
Of Fifth Element, da’s ook een mooi pakje

0_honeykinny_250360371_207448118187462_2424539376056552975_n.jpg

Ik vind van die halloween wandelingen wel iets hebben.

Uiteindelijk word er zoveel toch niet rond gedaan in Belgie ? Het is zeker geen sinterklaas of kerst.

Pasen, sinterklaas & kerst hebben wel een nut?

Ik hou niet van verkleden dus voor mij hoeft het niet, heb er ook niets op tegen voor anderen.

Pasen niet, Sinterklaas en Kerst hebben wat mij betreft wel nut. Zijn toch echte familiefeesten, en dit voor meerdere generaties. Hoewel commercie er de laatste jaren/decennia onlosmakelijk mee verbonden is, met wat niet?, was dat niet de reden voor deze feesten. Halloween heeft geen enkel nut behalve de commercie te pushen. Daarom beschouw ik ze verschillend.

Pasen niet, Sinterklaas en Kerst hebben wat mij betreft wel nut. Zijn toch echte familiefeesten, en dit voor meerdere generaties. Hoewel commercie er de laatste jaren/decennia onlosmakelijk mee verbonden is, met wat niet?, was dat niet de reden voor deze feesten. Halloween heeft geen enkel nut behalve de commercie te pushen. Daarom beschouw ik ze verschillend.

Dan kan je evengoed zeggen dat halloween vrienden samen brengt.

Enige waaruit ik dit afleid is natuurlijk mijn misleidende social media, opzich zie ik wel liever halloween fotos verschijnen dan kerstfotos, maar heb dan liever wel kerst…

Heb wel nog nooit geweten dat kinderen komen aanbellen, en dat is ook niet het eerste wat bij mij opkomt bij halloween.

Dan vind ik Valentijn storender

Niks op tegen eergisteren een post aangemaakt in onze wijk op FB en zeggen dat ze welkom zijn. Er worden dan wel afspraken gemaakt tussen welk uur ze langskomen en dit onder begeleiding van twee ouders.

Maar in de hedendaagse tijden is alles platte commercie.

Zo kunnen we over alles verzuurd beginnen doen. Commercieel word je met andere dagen veel meer uitgeperst (Black Friday, Valentijn, eindejaarsfeesten, etc.).

Halloween hoeft nu niet echt veel te kosten imo. Ik vind het voor de kinderen de sfeer die er rond hangt wel leuk. Op school hebben ze bvb ook een Halloween wandeling georganiseerd, was wel prettig. Ik vind het alleszins aangenamer dan pakweg Pasen.

Halloween is gewoon een extra carnaval dag voor kinderen, met een griezelig tintje. En voor volwassenen is het gewoon een excuus om u op 31 oktober verkleed te gaan bezatten.

In België moeten we per sé alle feesten hebben.

Black friday
Halloween
Sinterklaas
Kerst
Nieuw Jaar
Carnaval
Valentijn
Pasen
+ alle andere officiële feestdagen
Het verwondert mij dat thanks giving nog niet is doorgebroken

Nu, allemaal tof enzo. Maar ik denk dat bvb 90% van de mensen niet weet waarvoor halloween bestaat.

Terug
Bovenaan