Halloween; platte commercie of echt feest?

Ik ben fan van horror en zoetigheden, dus voor mij is dit echt zalig.

Wij houden het wel vrij eenvoudig hoor : met de familie een halloweenwandeling, 's avonds pompoensoep en een leuke horror voor het gezin (dit jaar Sleepy Hollow). Verkleden doen wij niet.

Vorige jaren ook pompoenen uitlepeld met de kinderen. Toch allemaal leuk?

In België moeten we per sé alle feesten hebben.

Black friday
Halloween
Sinterklaas
Kerst
Nieuw Jaar
Carnaval
Valentijn
Pasen
+ alle andere officiële feestdagen
Het verwondert mij dat thanks giving nog niet is doorgebroken

Nu, allemaal tof enzo. Maar ik denk dat bvb 90% van de mensen niet weet waarvoor halloween bestaat.
Dat heeft niets met "België" te zien. De meeste van die dagen worden alleen gepusht vanuit de commerce, daarin heeft Zantas gelijk. En dat is lang niet alleen hier.

Kom seg, bijna elke feestdag is toch platte commercie geworden?
Zolang mensen er plezier aan hebben: who cares?
Ik vind het bijv. ook speciaal dat overtuigde atheïsten alle christelijke feesten blijven vieren (jaja, tzijn familiefeesten), maar ook hier: who cares?
Gewoontes, commerce, doen zoals de massa: buiten degene die zich de extra kosten eigenlijk niet kunnen permiteren wordt niemand geschaad, dus is het toch niet erg.

Edit: ik vind elke feestdag een gepushte zaak. Persoonlijk krijg ik liever een cadeau omdat iemand spontaan aan me dacht, dan omdat het mijn verjaardag is of omdat het kerst is.
Wat is er fun aan kerstcadeau als volwassenen waarbij iedereen afspreekt om max x € uit te geven aan elkaar. Wie heeft daar nu echt baat bij buiten de winkels en 2dehands.be? Hoeveel cadeaus worden niet direct weer doorverkocht?
Een cadeau spontaan vanuit het hart gegeven is 1000x meer waard dan al die 'verplichte' momenten.

Laatst bewerkt:
Kom seg, bijna elke feestdag is toch platte commercie geworden?
Zolang mensen er plezier aan hebben: who cares?
Ik vind het bijv. ook speciaal dat overtuigde atheïsten alle christelijke feesten blijven vieren (jaja, tzijn familiefeesten), maar ook hier: who cares?
Gewoontes, commerce, doen zoals de massa: buiten degene die zich de extra kosten eigenlijk niet kunnen permiteren wordt niemand geschaad, dus is het toch niet erg.
Ik kijk al uit naar de "Ik doe niet mee aan nieuwjaar hoor" posts binnen anderhalve maand.

Ik kijk al uit naar de "Ik doe niet mee aan nieuwjaar hoor" posts binnen anderhalve maand.
Eerlijk? Ik heb dat feest nooit begrepen. Alsof een nieuw jaar verbetering gaat betekenen. Yeah right. Een kalenderdag als een ander.
#droogstoppel

En het meest hatelijke zijn dan de goede wensen van iedereen, zelfs van personen die u een heel jaar niet zien staan of bazen die op u neerkijken. Gtfo met uw hypocrisie.

Kinderen vinden het leuk om zich te verkleden dat is een plus
Het is een reden om mijn vriendin full goth witch te zien gaan dat is een plus
Het is een reden voor taart, boardgames, versieringen, etc

Er was een evenement in de gemeente hier dat de kinderen heel leuk vonden, 15-20 groepjes kinderen aan de deur en we hebben een halloween display buiten ( vriendin haar werk)

Het is een vermakelijke feestdag en als mensen het leuk vinden laat ze doen?

"oh nee die feestdag is commercie" Guess what elke hobby, feestdag of wat dan ook is commercie.

Elke feestdag met ietwat geschiedenis is begonnen uit een (veelal) religieuze traditie maar wordt nu toch volop gebruikt om de kassa te doen rinkelen?

Dat is een beetje een vreemd argument uiteindelijk, aangezien je zelf toch nog kiest hoe commercieel je dat opvat. Halloween zoals we het nu vieren komt natuurlijk wel van de VS, maar goed, we leven nu eenmaal in een kleine wereld.

Zolang mensen zich ermee amuseren lijkt het mij wel ok.

Ik heb niet het gevoel dat ik gepusht wordt om dingen te kopen of om extra geld uit te geven met Halloween. Binnenkort met Black Friday is het 10x erger.

Hier zitten precies veel leuke mensen. 🙃
Nieuwjaar, halloween, kerstmis, carnaval, etc zijn allemaal pure commercie, maar niemand verplicht u om die te vieren eh.
Maar zo die mentaliteit van "ik vind het kak, dus niemand mag het vieren" is er één van ouwe, verzuurde boomers. En ja, dat is persoonlijk bedoeld. :sneaky:

Ik heb ook niet echt iets met halloween, maar het is wel is leuk om een ander weekend te hebben. De dagelijkse sleur is zo al saai genoeg.
Er is hier letterlijk niemand die hier met die mentaliteit heeft gepost, maar alles is goed om uw kinderachtig boomerriedeltje nog eens boven te halen zeker? En dat op een forum waar er misschien twee postende leden zitten die de 'boomer'-leeftijd hebben :sarcastic:.

Ik vind het wel een gezellig 'evenement', maar ik hoop dat het hier uitgroeit in een eigen Vlaamse/Belgische/Europese traditie en niet klakkeloos de Amerikaanse (commerciële) versie overneemt.

Valt mij overigens ook op dat dit jaar het op veel plaatsen dat dia dos muertos tintje aan het krijgen is en wat minder "standaard" halloween.

Valt mij overigens ook op dat dit jaar het op veel plaatsen dat dia dos muertos tintje aan het krijgen is en wat minder "standaard" halloween.
Dat is toch vrijwel elk jaar? Dia Dos Muertos = schedels dus komt dat hier aan bod met Halloween.

Twee jaar geleden heb ik eens een halloweentocht gedaan in Alken. DAT was de moeite. Er werd serieus werk in gestoken om die tocht zo griezelig mogelijk te maken.
(Tot kettingzaagzwierende clowns toe).

Dat is toch vrijwel elk jaar? Dia Dos Muertos = schedels dus komt dat hier aan bod met Halloween.
Día De Los Muertos mannen :unsure:

Mooie traditie uit Mexico wel, hun Allerheiligen, spreekt natuurlijk wel aan gezien het "design". Er is normaalgezien een stoet in de Marollen.

Ook zetten de Mexicanen een altaar thuis met foto's van overledenen en bloemen, drank, kaarsen, ... In Mexico zelf gaan ze op het kerkhof eens goed vieren door op de grafstenen de eten.

Laatst bewerkt:
Día De Los Muertos mannen :unsure:

Mooie traditie uit Mexico wel, hun Allerheiligen, spreekt natuurlijk wel aan gezien het "design". Er is normaalgezien een stoet in de Marollen.

Ook zetten de Mexicanen een altaar thuis met foto's van overledenen en bloemen, drank, kaarsen, ... In Mexico zelf gaan ze op het kerkhof eens goed vieren door op de grafstenen de eten.
Is daar ook geen pixar film over gemaakt?

Het is belachelijk, overgewaaid, onnozel, ... maar wij vinden het leuk en als je er niet wil aan meedoen doe je er ook gewoon niet aan mee.
Super toch. :)

Is daar ook geen pixar film over gemaakt?
Ja, geen slechte zelfs.

p_coco_19736_fd5fa537.jpeg

https://nl.disney.be/films/coco

what's not to like? wat een depri threadstart post imo.

je kan er je gedachten zelfs mee verzetten als je tegen 1 november op ziet, om wat in het halloween thema te blijven. i like it. toch een leuke sfeer, hier in het dorp versieringen, en kinderen die paar halloween tochten hebben gedaan. mensen bijeen . what's not to like?

Iets waar men de laatste jaren eind oktober echt niet meer kan naast zien is Halloween. Er worden jaarlijks meer en meer evenementen rond georganiseerd en ook elk jaar komen er meer en meer kinderen -op een véél te laat uur :sop: - bellen om wat snoep te komen schooien.

Op zich snap ik het wel, de avonden worden langer, dan kan het al eens tof zijn om iets te doen 's avonds, maar mij komt het allemaal kunstmatig over. Op het risico een oude, zure zagevent te zijn; ik zie er vooral weer de hand van de commercie in die nog iets moet hebben om de koopperiode tussen de eerste schooldag en Sinterklaas te overbruggen. Geïmporteerd uit Amerika. Twintig jaar geleden was er hier amper iets rond te doen.
In Vlaanderen hebben we al oud jaar, nieuw jaar .. waarom moeten de kindjes meermaals per jaar aan mijn deurbel hangen? :unsure:

Ik heb er niets op tegen dat men Halloween zelf viert, ik doe dat zelf ook.
Maar de trick or treat aan mijn deurbel??? Als kinderen mij wakker bellen in de avond / nacht dan heb ik daar wel een probleem mee. :tongue:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan