Halloween; platte commercie of echt feest?

Uiteraard is Halloween commercie, maar dat zijn de andere feesten ook. Dat bijvoorbeeld Kerstmis en Pasen een achtergrond hebben uit onze eigen cultuur doet er voor mij eigenlijk niet toe.
Ik zou zelf overigens Halloween boven Pasen verkiezen. Pasen stelt wat mij betreft niets voor behalve een keertje samen zijn met de familie misschien. Kerstmis is natuurlijk wel fijn met overal de kerstverlichting, kerstevenementen, kerstfeestjes,... En Halloween is dat toch een beetje in het klein: het is toch ook een periode waarin sommige voortuinen mooi versierd zijn, jack-o-lanterns gemaakt worden en veel halloween-wandelingen georganiseerd worden. Da's toch allemaal veel toffer dan Pasen...

In mijn buurt is het Koekenzingen of Nieuwjaarszingen heel populair. Dat vind ik persoonlijk echt pure afzetterij... Op Oudjaar wordt er door groepen kinderen van deur tot deur gegaan om snoepgoed te verzamelen. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is een liedje zingen, en 99% van de tijd is dat liedje één halve volzin die snel wordt afgehaspeld. Er wordt dus geen inspanning van de kinderen gevraagd, behalve dat ze op je bel drukken.
Dan heb ik liever trick-or-treat of zelfs Driekoningen, waar de kinderen zich tenminste nog voor moeten verkleden en dus wat moeite moeten doen. Je kan dan ook degene die wat meer moeite gedaan hebben, wat meer belonen.

Uiteraard is Halloween commercie, maar dat zijn de andere feesten ook. Dat bijvoorbeeld Kerstmis en Pasen een achtergrond hebben uit onze eigen cultuur doet er voor mij eigenlijk niet toe.
Ik zou zelf overigens Halloween boven Pasen verkiezen. Pasen stelt wat mij betreft niets voor behalve een keertje samen zijn met de familie misschien. Kerstmis is natuurlijk wel fijn met overal de kerstverlichting, kerstevenementen, kerstfeestjes,... En Halloween is dat toch een beetje in het klein: het is toch ook een periode waarin sommige voortuinen mooi versierd zijn, jack-o-lanterns gemaakt worden en veel halloween-wandelingen georganiseerd worden. Da's toch allemaal veel toffer dan Pasen...

In mijn buurt is het Koekenzingen of Nieuwjaarszingen heel populair. Dat vind ik persoonlijk echt pure afzetterij... Op Oudjaar wordt er door groepen kinderen van deur tot deur gegaan om snoepgoed te verzamelen. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is een liedje zingen, en 99% van de tijd is dat liedje één halve volzin die snel wordt afgehaspeld. Er wordt dus geen inspanning van de kinderen gevraagd, behalve dat ze op je bel drukken.
Dan heb ik liever trick-or-treat of zelfs Driekoningen, waar de kinderen zich tenminste nog voor moeten verkleden en dus wat moeite moeten doen. Je kan dan ook degene die wat meer moeite gedaan hebben, wat meer belonen.
Het is ook een beetje eigen (regionale) invulling. Sterzingen (met Driekoningen) heb ik zelf als kind eens gedaan omdat de school het organiseerde en het geld naar de Damiaanstichting ging, maar verder lijkt dat een stille dood gestorven te zijn in onze streek. Eigenlijk lijken veel van die zaken moeilijk van de grond te komen, Halloween of iets anders, je kan daar niet echt een lijn in trekken. Daardoor verwacht ook niemand dat en doet volgens mij amper iemand de deur open als er dan eens wordt rondgegaan, wat ik dan ook spijtig vind.

Pasen is in de streek (of onze familie, wie zal het zeggen) het moment om eieren te laten zoeken door de kinderen, dus dat vind ik eigenlijk nog wel leuk. Of dat nu de klokken zijn die van Rome komen of de paashaas en hoe die zich tot elkaar verhouden krijgt niemand nog uitgelegd maar het is wel tof :unsure:

Hier doen ze wel moeite om te zingen en eigenlijk vrij lange liedjes, die ik me niet kan herinneren uit mijn kindertijd. Ik kijk er eigenlijk naar uit om dit te kunnen doen met de dochter.

Hier doen ze wel moeite om te zingen en eigenlijk vrij lange liedjes, die ik me niet kan herinneren uit mijn kindertijd. Ik kijk er eigenlijk naar uit om dit te kunnen doen met de dochter.
Hier is het 99% van de keren: "Oudjaar, Nieuwjaar, twee koeken is een paar. Gelukkig Nieuwjaar!" en that's it. Snoep aub.

Hier is het 99% van de keren: "Oudjaar, Nieuwjaar, twee koeken is een paar. Gelukkig Nieuwjaar!" en that's it. Snoep aub.
Ja dat was het in onzen tijd ook.

Maar de afgelopen twee jaar heb ik veel "Nieuwjaarke zoete" gehoord, van ons varken heeft 4 voeten, tot ik heb koude voeten en dat ze rap bij de volgende moesten zijn en verschillende varianten erop. Maar bij ons komen eigenlijk redelijk grote zingen omdat het in de namiddag is. Misschien vandaar de creativiteit.

Bij ons was dat vroeger de kleinere kindjes ‘s morgens voor snoep etc.

De wat oudere kinderen ‘s avonds om te rommelpotten puur voor geld.

Er was een kasteel in het dorp waar iedereen een briefke van 50 BEF kreeg. In de jaren 80 was dat veel geld.

Echt een activiteit uitoefenen rond Halloween doen mensen toch ook enkel omdat er zaken zoals een Halloweentocht worden georganiseerd? Of is het echt zo dat kinderen zomaar ongeorganiseerd de straat op gaan om te gaan bellen voor snoep?

Driekoningen gaan zingen is iets dat er inderdaad volledig uit gegaan is. Toen ik kind was hebben we er nog aan de deur gehad met een instrument en echt mooi verkleed als koningen. Was het trouwens tegenwoordig ook al een issue dat iemand zich zou zwart schminken om de rol van de zwarte Balthasar te vertolken? Ik ben toen ik mijn plechtige communie deed met de leering zelfs nog gaan zingen in de Kerstperiode om geld in te zamelen voor Welzijnszorg. Door de toenemende secularisering, de afkeer tegenover alles wat met de kerk en geloof te maken heeft, en het steeds meer rekening moeten houden met de gevoeligheden van allerhande minderheden, zijn veel van die oer-tradities de afgelopen dertig jaar volledig op de schop gegaan. De klokken van Rome zijn bijvoorbeeld ook vervangen door de Paashaas.

Deze zijn dan stilaan vervangen door zaken met een veelal commerciële insteek en die compleet los staan van één of andere vorm van religie.

Bij ons was dat vroeger de kleinere kindjes ‘s morgens voor snoep etc.

De wat oudere kinderen ‘s avonds om te rommelpotten puur voor geld.

Er was een kasteel in het dorp waar iedereen een briefke van 50 BEF kreeg. In de jaren 80 was dat veel geld.
Rommelpotterij ook nog gedaan. Dat was jaren 90 en rond 2000. Schoon tijden.

Terug
Bovenaan