Coolguy
Well-known member
1 dag op het jaar ruzie maken met de hele familie?de Amerikaanse vorm lijkt me nu wel minder aantrekkelijk om in te voeren.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
1 dag op het jaar ruzie maken met de hele familie?de Amerikaanse vorm lijkt me nu wel minder aantrekkelijk om in te voeren.
Nieuwjaarsdag bij de bomma met Nonk luk die nog wat teveel oudjaar in z´n botten heeft en tante Gerda de cava begint te voelen bedoelt ge?1 dag op het jaar ruzie maken met de hele familie?
Inderdaad, we hebben kerstmis al.1 dag op het jaar ruzie maken met de hele familie?
Het is ook een beetje eigen (regionale) invulling. Sterzingen (met Driekoningen) heb ik zelf als kind eens gedaan omdat de school het organiseerde en het geld naar de Damiaanstichting ging, maar verder lijkt dat een stille dood gestorven te zijn in onze streek. Eigenlijk lijken veel van die zaken moeilijk van de grond te komen, Halloween of iets anders, je kan daar niet echt een lijn in trekken. Daardoor verwacht ook niemand dat en doet volgens mij amper iemand de deur open als er dan eens wordt rondgegaan, wat ik dan ook spijtig vind.Uiteraard is Halloween commercie, maar dat zijn de andere feesten ook. Dat bijvoorbeeld Kerstmis en Pasen een achtergrond hebben uit onze eigen cultuur doet er voor mij eigenlijk niet toe.
Ik zou zelf overigens Halloween boven Pasen verkiezen. Pasen stelt wat mij betreft niets voor behalve een keertje samen zijn met de familie misschien. Kerstmis is natuurlijk wel fijn met overal de kerstverlichting, kerstevenementen, kerstfeestjes,... En Halloween is dat toch een beetje in het klein: het is toch ook een periode waarin sommige voortuinen mooi versierd zijn, jack-o-lanterns gemaakt worden en veel halloween-wandelingen georganiseerd worden. Da's toch allemaal veel toffer dan Pasen...
In mijn buurt is het Koekenzingen of Nieuwjaarszingen heel populair. Dat vind ik persoonlijk echt pure afzetterij... Op Oudjaar wordt er door groepen kinderen van deur tot deur gegaan om snoepgoed te verzamelen. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is een liedje zingen, en 99% van de tijd is dat liedje één halve volzin die snel wordt afgehaspeld. Er wordt dus geen inspanning van de kinderen gevraagd, behalve dat ze op je bel drukken.
Dan heb ik liever trick-or-treat of zelfs Driekoningen, waar de kinderen zich tenminste nog voor moeten verkleden en dus wat moeite moeten doen. Je kan dan ook degene die wat meer moeite gedaan hebben, wat meer belonen.

Hier doen ze wel moeite om te zingen en eigenlijk vrij lange liedjes, die ik me niet kan herinneren uit mijn kindertijd. Ik kijk er eigenlijk naar uit om dit te kunnen doen met de dochter.In mijn buurt is het Koekenzingen of Nieuwjaarszingen heel populair. Dat vind ik persoonlijk echt pure afzetterij... Op Oudjaar wordt er door groepen kinderen van deur tot deur gegaan om snoepgoed te verzamelen. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is een liedje zingen, en 99% van de tijd is dat liedje één halve volzin die snel wordt afgehaspeld. Er wordt dus geen inspanning van de kinderen gevraagd, behalve dat ze op je bel drukken.
Dan heb ik liever trick-or-treat of zelfs Driekoningen, waar de kinderen zich tenminste nog voor moeten verkleden en dus wat moeite moeten doen. Je kan dan ook degene die wat meer moeite gedaan hebben, wat meer belonen.
Hier is het 99% van de keren: "Oudjaar, Nieuwjaar, twee koeken is een paar. Gelukkig Nieuwjaar!" en that's it. Snoep aub.Hier doen ze wel moeite om te zingen en eigenlijk vrij lange liedjes, die ik me niet kan herinneren uit mijn kindertijd. Ik kijk er eigenlijk naar uit om dit te kunnen doen met de dochter.
Ja dat was het in onzen tijd ook.Hier is het 99% van de keren: "Oudjaar, Nieuwjaar, twee koeken is een paar. Gelukkig Nieuwjaar!" en that's it. Snoep aub.
Rommelpotterij ook nog gedaan. Dat was jaren 90 en rond 2000. Schoon tijden.Bij ons was dat vroeger de kleinere kindjes ‘s morgens voor snoep etc.
De wat oudere kinderen ‘s avonds om te rommelpotten puur voor geld.
Er was een kasteel in het dorp waar iedereen een briefke van 50 BEF kreeg. In de jaren 80 was dat veel geld.
En als ze weinig geven: "Hoog huis, laag huis, hier woont een gierige pin in huis".Hier is het 99% van de keren: "Oudjaar, Nieuwjaar, twee koeken is een paar. Gelukkig Nieuwjaar!" en that's it. Snoep aub.