(Hand)stoomreiniger voor radiatoren?

June

Active member
Iemand ervaring met het schoonmaken tussen de radiatoren met behulp van een stoomreiniger?
Hier in huis twee met allergieën (huisstofmijt) en een met astma. Ben toch wel geschrokken van wat er tussen de elementen zit ondanks nog elk element met een ragger nagelopen, afgelopen seizoen. De verwarming durven we nog niet aan te doen.

Met de stofzuiger is het niet weg te krijgen dus nu wil ik een stoomreiniger proberen.

Ik weet dat mijn ouders daar elk jaar handdoeken en lage plantenbakken onder zetten en dan water daar door laten lopen met een gieter.

Ik weet dat mijn ouders daar elk jaar handdoeken en lage plantenbakken onder zetten en dan water daar door laten lopen met een gieter.
Oh, kan het zo praktisch zijn. Krijg je daar het meeste mee weg? Doen ze nog iets in het water (schoonmaakmiddel, azijn of ..) .. en ja een simpele lage plastic plantenbak past er wel het beste onder natuurlijk. 🤔

Oh, kan het zo praktisch zijn. Krijg je daar het meeste mee weg? Doen ze nog iets in het water (schoonmaakmiddel, azijn of ..) .. en ja een simpele lage plastic plantenbak past er wel het beste onder natuurlijk. 🤔

Ze doen daar niets bij. Heb er zelf geen ervaring mee, ik heb geen radiatoren.
Maar ze doen dat al 30 jaar, zal dus wel werken veronderstel ik.

Zou ik persoonlijk niet aanraden. Radiatoren zijn binnenin vaak niet voldoende gespoten, dus de kans op roest is zeer groot als je water door je radiatoren gaat laten lopen.

Zou ik persoonlijk niet aanraden. Radiatoren zijn binnenin vaak niet voldoende gespoten, dus de kans op roest is zeer groot als je water door je radiatoren gaat laten lopen.

Hmm, dat zou kunnen, zijn radiatoren die overigens vol zitten met water dan zo slecht afgewerkt?
Het zal in elk geval wel beter zijn dan een stoomreiniger... Je geraakt toch met bijna niets daartussen (heb het dan over een radiator bestaande uit 2 platen en daar zo een geplooid ijzer tussen). Mijn ouders hebben op sommige plaatsen zo enkel 2 platen zonder iets tussen, die zijn makkelijker.

Heb je daar ervaring mee of is het een suggestie? Mijn radiatoren zijn 90 cm hoog (en dan is er nog een kleintje),
Geen ervaring zelf mee maar thuis deed mijn zus dat zo met een stofzuiger die kon blazen. De natte handdoeken zorgden ervoor dat het stof eraan bleef kleven.

Je kan al beginnen met een simpele radiator borstel. Desnoods even met mond of stofmasker op als je zwaar allergisch bent
Deze verwijdert al veel groot stof.

Daarna kan je altijd wel even stoom erdoor blazen ofzo als het echt proper moet zijn. Ik heb hier geen ervaring mee.

Hmm, dat zou kunnen, zijn radiatoren die overigens vol zitten met water dan zo slecht afgewerkt?
Hangt waarschijnlijk ook wel van het merk af, maar ik zou het risico niet nemen. Ik heb al wel wat verroeste radiatoren gezien. Bij mijn ouders is dat bvb ook het geval en zij kappen dan zelfs geen water door de radiatoren. En bij ons thuis waren er ook roestsporen bij sommige radiatoren voor ik ze terug geschilderd had.

Houd er ook rekening mee dat je water en zuurstof nodig hebt voor roest, dus in het gesloten circuit zal het allemaal wel meevallen.
Het zal in elk geval wel beter zijn dan een stoomreiniger... Je geraakt toch met bijna niets daartussen (heb het dan over een radiator bestaande uit 2 platen en daar zo een geplooid ijzer tussen). Mijn ouders hebben op sommige plaatsen zo enkel 2 platen zonder iets tussen, die zijn makkelijker.
Ik gebruik zo'n borstel zoals @Yo-Han deelde.

Je kan al beginnen met een simpele radiator borstel. Desnoods even met mond of stofmasker op als je zwaar allergisch bent
Deze verwijdert al veel groot stof.

Daarna kan je altijd wel even stoom erdoor blazen ofzo als het echt proper moet zijn. Ik heb hier geen ervaring mee.

Ha, sorry dat ik zo laat reageer. Deze borstel heb ik.. het werkt ook redelijk goed maarrrr.. de manier waarop deze radiatoren gemaakt zijn (lang en breed, en met heel veel “vakjes”) moet je de borstel er insteken, ronddraaien (heen en weer gaat niet) eruit halen, in de volgende opening steken, ronddraaien etc.. Sommige gaten zijn zo smal dat de borstel er niet in kan of zo nauw dat je de borstel kapottrekt van het handvat bij het uithalen.

Ik heb nu een lange, lage plantenbak en heb eerst wat azijn en later ontvettend schoonmaakmiddel tussen gespoten om erna water tussen te gieten. Dat helpt zeker goed en er komt heel wat zwart water vanaf maar er blijft nog wat achter. Kattenharen gaan lastiger weg. Een combinatie luchtdruk en water is mogelijk een goed duo. De haardroger is te log, omslachtig en niet sterk genoeg.

Ondertussen ben ik daarom aan het kijken naar een air duster omdat die wat sterker zou zijn dan een haardroger kan blazen.

Hangt waarschijnlijk ook wel van het merk af, maar ik zou het risico niet nemen. Ik heb al wel wat verroeste radiatoren gezien. Bij mijn ouders is dat bvb ook het geval en zij kappen dan zelfs geen water door de radiatoren. En bij ons thuis waren er ook roestsporen bij sommige radiatoren voor ik ze terug geschilderd had.

Houd er ook rekening mee dat je water en zuurstof nodig hebt voor roest, dus in het gesloten circuit zal het allemaal wel meevallen.

Ik gebruik zo'n borstel zoals @Yo-Han deelde.

Naar mijn idee blijf het niet lang nat & binnen zijn de radiatoren ook voorzien van wat (spray)verf dus roesten, dat zal wel loslopen, denk ik zo. Dit hoeft ook niet elke maand,. Of elk jaar.
Hoe lang gaan radiatoren mee? Deze zitten er al 17 jaar ondertussen.

Wij hebben convectorradiatoren. Heel tevreden van maar het is een groot nadeel dat het stofkoten zijn. Wij blazen die uit met een compressor.

Dat zijn grondconvectoren, er bestaan muurconvectoren ook. Ziet er wat uit als een radiator maar is een ander systeem van verwarmen. Wij kenden het ook niet, maar de loodgieter verklaarde ons voor gek toen we vroegen om te vervangen door radiatoren. Enkel uitbreken voor vloerverwarming was diens advies.

@June nee, is een compacter model: iets als dit

Dat zijn grondconvectoren, er bestaan muurconvectoren ook. Ziet er wat uit als een radiator maar is een ander systeem van verwarmen. Wij kenden het ook niet, maar de loodgieter verklaarde ons voor gek toen we vroegen om te vervangen door radiatoren. Enkel uitbreken voor vloerverwarming was diens advies.

@June nee, is een compacter model: iets als dit
Dank je voor de link.

Gelukkig is de keuze nu makkelijker geworden zoiets als hierboven of toch een air duster.. eh.. 😱

Geen idee of het werkt maar ik brainstorm even - een licht vochtige dweil aan een trekveer binden?
Leuk idee! Creatief, daar hou ik van… maar dat past er niet door.. die dweil al niet.. maar die trekveer? Ook niet , denk ik. Als ik alleen al wist hoe ik dat rooster aan de bovenkant eraf kon halen, kon ik met een oude panty het hele midden van links naar rechts doen. Dat zou 1/3 zijn.
Geen idee wie dit heeft ontworpen maar het is een onmogelijk ding.

Geen tips om het te kuisen hier. Maar ik lees af en toe de tip om ventilatoren onder een radiator te zetten om de verwarming wat vlotter te laten gaan.
Misschien kunnen die ventilatoren ook voorkomen dat er te veel stof ophoopt?

Terug
Bovenaan