Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

• Ja

Stemmen: 160 76,2%
  • Nee

Stemmen: 50 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    210
Toch allemaal gek he. De generatie van mijn vader (1939) deden ze in zijn kindertijd hun goei kleren aan als ze eens naar het Stad (A'pen) gingen, want dat was een hele belevenis. (15km afstand). En zijn tante was al bejaard als ze de eerste keer de zee zag. Nu is de andere kant van de wereld de gewoonste zaak en soms zelfs maar een weekendje weg. (Post is geen shaming, gewoon een vaststelling).
Internationaal en nationaal reizen is dan ook veel toegankelijker geworden dan toen. En mogelijks zelfs goedkoper momenteel maar dat is heel moeilijk te vergelijken want is appelen met peren vergelijken.

Gewoon al het wagenbezit toont perfect hoe mensen tegenwoordig makkelijker afstanden/reizen doen die vroeger moeilijk haalbaar waren:
XspaIKj.png

bron

En als je het correct wilt bekijken, bekijk je het samen met de bevolking natuurlijk:
C5STBwr.png

bron

In 1930 was er dus 1 wagen per 81 inwoners (alle leeftijden). In 2020 was het 1 wagen op 2 inwoners...

goedkoop ook echt duurkoop is op termijn.
Uit de context, maar ik denk dat bovenstaande vroeger meer waarheid bevatte dan tegenwoordig?
Als je vroeger een Miele (vaatwasser, wasmachine,...) kocht, dan wist je dat je wat meer betaalde maar dat je daarmee dan ook 20 jaar verder kan. Terwijl je bij een goedkoop merk wel kon verwachten stukken te hebben niet lang nadat de garantieperiode verstreken is.

Maar ik denk dat tegenwoordig de verschillen in kwaliteit toch kleiner zijn geworden en dat het dus helemaal niet altijd nog duidelijk is wat nu de beste keuze is. In de Gamma of Hubo twijfel ik toch steeds enorm tussen een kwaliteitsmerk of het huismerk aan de helft van de prijs. Kijk, mocht dat huismerk vroeg stuk gaan, dan kan ik nog een tweede gaan kopen en ben ik nog steeds goedkoper af...

Uit de context, maar ik denk dat bovenstaande vroeger meer waarheid bevatte dan tegenwoordig?
Als je vroeger een Miele (vaatwasser, wasmachine,...) kocht, dan wist je dat je wat meer betaalde maar dat je daarmee dan ook 20 jaar verder kan. Terwijl je bij een goedkoop merk wel kon verwachten stukken te hebben niet lang nadat de garantieperiode verstreken is.

Maar ik denk dat tegenwoordig de verschillen in kwaliteit toch kleiner zijn geworden en dat het dus helemaal niet altijd nog duidelijk is wat nu de beste keuze is. In de Gamma of Hubo twijfel ik toch steeds enorm tussen een kwaliteitsmerk of het huismerk aan de helft van de prijs. Kijk, mocht dat huismerk vroeg stuk gaan, dan kan ik nog een tweede gaan kopen en ben ik nog steeds goedkoper af...

Funny you say.

De cheapass wasmachine van Electrolux heeft het na 16 (!) jaar begeven. 16 ! En dat beestje heeft gedraaid, vooral de laatste 5y met dat leger aan kinderen hier.

Nu staat er een deftige en grote (10kg) AEG van 1000 euro. Passen de dubbele dekens en zo deftig in en heeft stoomfunctie. Zodat we niet meer naar schoonmoeder moeten crossen met dubbele dekens en bepaalde kleedjes van de madam. Eens benieuw of die duurkoop geen duurdere koop wordt.

Met verfborstels doe ik dat wel snel, omdat ik er toch vanuit ga dat ik na die schilderbeurt vele jaren niet meer ga moeten schilderen. Dan ga ik geen geld steken in high grade materiaal. Met gereedschap dat je vaker gebruikt kan je wel meer letten op de kwaliteit. Soms koop je ook gewoon iets omdat de verpakking er mooi uit ziet.

Maar ik denk dat tegenwoordig de verschillen in kwaliteit toch kleiner zijn geworden en dat het dus helemaal niet altijd nog duidelijk is wat nu de beste keuze is
Het grote probleem is dat het meer ne gok geworden is. Buiten goedkope brol en deftige, dure producten heb je tegenwoordig ook deftige, goekope spullen en dure brol op de markt... Vroeger was duur nog grotendeels synoniem met kwaliteit waar dat nu niet meer zo is.

Vroeger ging Pratchett zijn Boots theory nog op, nu niet meer.

En verder heb je natuurlijk ook de nieuwe tussenklasse binnen onze wegwerpmaatschappij: een instap-product of goedkoper product voor sporadisch gebruik. Doet uiteindelijk hetzelfde als het dure product maar is van minderwaardige kwaliteit dus slijt rapper.

Het grote probleem is dat het meer ne gok geworden is. Buiten goedkope brol en deftige, dure producten heb je tegenwoordig ook deftige, goekope spullen en dure brol op de markt... Vroeger was duur nog grotendeels synoniem met kwaliteit waar dat nu niet meer zo is.
Je kan nog wel een beetje filteren... alles dat plots langs alle kanten via ads, social media & vooral via (al dan niet sketchy) influencers gepushed wordt is waarschijnlijk te mijden als de pest. Maar het is inderdaad meer en meer gokken zoals je zegt, ik heb hier T-shirts liggen die ik 10 jaar geleden gekocht heb voor €9/stuk waar letterlijk niks aan is. Ik heb T-shirts gehad die meervouden kosten en na 3 keer wassen klaar zijn voor de vuilbak.

Door de band genomen blijft een goeie vuistregel: "koop niet het allergoedkoopste voor zaken die je intensief gebruikt, maar weet ook goed dat je snel in een zone komt waar meerprijs niet langer in lijn ligt met de extra value die je maar krijgt". Vooral over dat 2de deel durven mensen zichzelf graag voorliegen maar dan komen we snel uit bij:
Soms koop je ook gewoon iets omdat de verpakking er mooi uit ziet.

Laatst bewerkt:
Funny you say.

De cheapass wasmachine van Electrolux heeft het na 16 (!) jaar begeven. 16 ! En dat beestje heeft gedraaid, vooral de laatste 5y met dat leger aan kinderen hier.

Nu staat er een deftige en grote (10kg) AEG van 1000 euro. Passen de dubbele dekens en zo deftig in en heeft stoomfunctie. Zodat we niet meer naar schoonmoeder moeten crossen met dubbele dekens en bepaalde kleedjes van de madam. Eens benieuw of die duurkoop geen duurdere koop wordt.
Ons grootvader is ook 86 geworden en rookte als een turk elke dag 2 pakjes...

Om maar te zeggen, 1 zwaluw maakt de lente niet:

Hmm, op dat soort sites komen natuurlijk ook alleen degene klagen met problemen. Degene zonder problemen zie je daar typisch niet.
Want kijk, dat topmerk waar @cege nu een machine van gekocht heeft:

Zo'n sites geven ook een vertekend beeld natuurlijk. Mensen zijn rapper genijgd een extreme mening te delen/review te geven. En bij reviews gaat men ook sneller klagen dan iets ophemelen. Dus de 1* reviews gaan altijd oververtegenwoordigd zijn.

Als je even een paar andere spelers opzoekt:

Eigenlijk zijn alle merken KUT !!

Maar goed, ik laat jullie wel binnen 10y weten of mijn wasmachine nog werkt of niet!

Funny you say.

AEG & Electrolux zijn eigenlijk hetzelfde, misschien beetje zoals Skoda en VW. Onder de kap identiek eigenlijk.

Hmm, op dat soort sites komen natuurlijk ook alleen degene klagen met problemen. Degene zonder problemen zie je daar typisch niet.
Want kijk, dat topmerk waar @cege nu een machine van gekocht heeft:
Ik wilde juist even mijn punt halen door de score van Miele te laten zien (gezien ik geen fan ben van AEG), bij deze :rofl:

Helemaal correct. Jezelf financieel versmachten voor toch maar met merk x of model y te rijden, stupid.

Mijn vader had wel een goede richtlijn die hij vaak herhaalde tegen mij: nooit meer geld aan een auto geven dan je op een jaar verdient.

Bij ons was dat, hetgeen je op 1 jaar kon sparen.

Toch allemaal gek he. De generatie van mijn vader (1939) deden ze in zijn kindertijd hun goei kleren aan als ze eens naar het Stad (A'pen) gingen, want dat was een hele belevenis. (15km afstand). En zijn tante was al bejaard als ze de eerste keer de zee zag. Nu is de andere kant van de wereld de gewoonste zaak en soms zelfs maar een weekendje weg. (Post is geen shaming, gewoon een vaststelling).

Ik ben ook nog zo opgegroeid. Tot mijn 13 of zo was dat gewoon het geval. Ik had 1 set goede kleren. Die je dan bij feestgelegenheden moest aandoen. En dan had ik voor de rest gewone kledij. De zee heb ik 1 keer gezien. Week-endjes weg was geldverspilling (vb citytrips not done). De eerste trip naar het buitenland was via Erasmus...

Waarbij ik ondertussen de kledij van toen ik 18 was nog altijd in mijn klerenkast zit. En dat dient nog altijd. Al ben ik wel uit een ganse resem aan broeken gegroeid. Waardoor ik langzaamaan een paar nieuwe jeansen moet kopen... indien er iemand wat deftige hints heeft doe gerust :p. Ik haat winkelen...

Waarbij ik dan een apart stukje in mijn kast heb voor als ik de zoveelste kluszaken moet doen waar ik dan een paar van mijn oudere kledij naar relegeer. Of toen ik mijn muren van de woning verfde of...

Ik ben ook nog zo opgegroeid. Tot mijn 13 of zo was dat gewoon het geval. Ik had 1 set goede kleren. Die je dan bij feestgelegenheden moest aandoen. En dan had ik voor de rest gewone kledij. De zee heb ik 1 keer gezien. Week-endjes weg was geldverspilling (vb citytrips not done). De eerste trip naar het buitenland was via Erasmus...

Waarbij ik ondertussen de kledij van toen ik 18 was nog altijd in mijn klerenkast zit. En dat dient nog altijd. Al ben ik wel uit een ganse resem aan broeken gegroeid. Waardoor ik langzaamaan een paar nieuwe jeansen moet kopen... indien er iemand wat deftige hints heeft doe gerust :p. Ik haat winkelen...

Waarbij ik dan een apart stukje in mijn kast heb voor als ik de zoveelste kluszaken moet doen waar ik dan een paar van mijn oudere kledij naar relegeer. Of toen ik mijn muren van de woning verfde of...
Ik denk dat iedereen zijn levensstijl naar zijn budget moet aanpassen. Maar dan is wat jij hier schrijft nu toch ook niet de norm hé. Ik vind dat er een verschil is tussen financieel slimme beslissingen nemen (uit noodzaak desnoods) en elke "frivoliteit" wegzetten als geldverspilling, wat je IMO bij de generatie van onze ouders en grootouders nu wel eens zag. Soms om dan op het kerkhof te belanden met een berg geld en een berg spijt. Die spijt dan vooral omdat mensen niets hebben meegemaakt of gezien.

Kledij, daar kan iedereen zijn voorkeur in hebben, maar ook daar is er denk ik wel heel wat gezonde ruimte tussen kledij 20 jaar bijhouden en de -misdaad tegen de mensheid- fast fashion waar je elke week brol van Primark of Shein binnenhaalt. Ik ben ook opgegroeid met je thuis meteen om te kleden in iets gemakkelijker en meer afgesleten, en kledij voor allerhande kluswerk bij te houden, maar ik koop nu ook wel met enige regelmaat nieuwe kledij.

YouTube staat vol met filmpjes over hoe hoog je financiële buffer moet zijn met het oog op ofwel early retirement (mits opofferingen) ofwel comfortabel de levensstijl blijven aanhouden, ook als je niet meer werkt. De catch bij die berekeningen is natuurlijk dat je nooit weet hoe oud je gaat worden en hoeveel geld er daarbij nodig zal zijn voor medische uitgaven, verzorging etc.
Ook worden een hoop aannames gemaakt op het vlak van rendement, inflatie, fiscale politiek van de overheid, etc. De realiteit is dat die aannames de bal volledig kunnen mis slaan (en vaak ook doen).

Terug
Bovenaan