Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Ik ben heel tevreden van die P1 meter van home wizard. Ideaal om Realtime uw verbruik/productie te zien. Ook ideaal om uw warmtepomp te monitoren op pendelen. In de nabije toekomst ga ik mij eens verdiepen in home assistant om nog beter de warmtepomp fijn te regelen en te monitoren.

Maak u echter geen illusies. Ge krijgt het nooit uitgelegd aan uw vrouw dat het verstandig is al uw groot verbruikers te spreiden.

Ik ben heel tevreden van die P1 meter van home wizard. Ideaal om Realtime uw verbruik/productie te zien. Ook ideaal om uw warmtepomp te monitoren op pendelen. In de nabije toekomst ga ik mij eens verdiepen in home assistant om nog beter de warmtepomp fijn te regelen en te monitoren.

Maak u echter geen illusies. Ge krijgt het nooit uitgelegd aan uw vrouw dat het verstandig is al uw groot verbruikers te spreiden.
Ben al 3 dagen aan het proberen en elke keer krijg ik een repliek dat ik het overdrijf. Maar ja vandaag dus al gezien dat het geen overbodige luxe is. En ze heeft ook geen flauw benul van wat een grootverbruiker is en wat niet.

Ben al 3 dagen aan het proberen en elke keer krijg ik een repliek dat ik het overdrijf. Maar ja vandaag dus al gezien dat het geen overbodige luxe is. En ze heeft ook geen flauw benul van wat een grootverbruiker is en wat niet.
Heb je al becijferd wat de financiële impact zou zijn mocht ze haar gedrag wijzigen?
Misschien is dat voldoende om het haar te doen beseffen, ofwel is het niet genoeg voor jou om je continu druk over te maken 😛

Ik zou dat nu de eerste maand wat afwachten en kijken waar jullie ‘aanvaardbare’ piek ligt en wat makkelijk bij te sturen valt. Je hele gedragspatroon dagdagelijks opvolgen en gedwongen bijsturen, daar word je ook niet gelukkig van hoor.

Heb je al becijferd wat de financiële impact zou zijn mocht ze haar gedrag wijzigen?
Misschien is dat voldoende om het haar te doen beseffen, ofwel is het niet genoeg voor jou om je continu druk over te maken 😛

Ik zou dat nu de eerste maand wat afwachten en kijken waar jullie ‘aanvaardbare’ piek ligt en wat makkelijk bij te sturen valt. Je hele gedragspatroon dagdagelijks opvolgen en gedwongen bijsturen, daar word je ook niet gelukkig van hoor.
Voila. Het verschil tussen een lagere piekwaarde (bv. 4kwh) en hoge piekwaarde (bv. 10kwh) is 300 EUR/jaar of 25 EUR/maand. Uiteindelijk moet je dan de afweging maken of uw comfort die prijs waard is. Ofwel kies je beiden om een switch te maken en het capaciteitstarief te (proberen) verlagen, ofwel doe je dat niet, maar het is wel iets waar heel uw gezin actief mee moet bezig zijn wil je het enigzins doen lukken.

Voila. Het verschil tussen een lagere piekwaarde (bv. 4kwh) en hoge piekwaarde (bv. 10kwh) is 300 EUR/jaar of 25 EUR/maand. Uiteindelijk moet je dan de afweging maken of uw comfort die prijs waard is. Ofwel kies je beiden om een switch te maken en het capaciteitstarief te (proberen) verlagen, ofwel doe je dat niet, maar het is wel iets waar heel uw gezin actief mee moet bezig zijn wil je het enigzins doen lukken.
Digitale teller is sowieso omgooien en aanpassen voor ons. Zoals ik al zei hebben we warmtepomp en zonnepanelen. Dus als werkende mensen 's avonds verbruiken wat er overdag geproduceerd was zoals met onze terugdraaiende teller zit er niet meer in. Of meer absurder zoals het eigenlijk was: ons huis in de winter verwarmen met wat we in de zomer geproduceerd hadden. Dus de rekening zal zo al een pak duurder worden zonder capaciteitstarief door het effectief verbruik dat er in de winter bijkomt. Daar ga ik mijn verwarming geen graad lager voor zetten.

Maar als ik mij dan toch moet aanpassen en de start van mijn vaatwasser of wasmachine uitstel om overdag te draaien met elektriciteit van mijn panelen dan vind ik ook dat je meteen met het capaciteitstarief rekening kan houden. Vraag ik dat tot in het absurde en als kluizenaar te leven? Nee dat ook weer niet, maar als ik door iets waar ik zelf invloed op heb op de factuur 100€ kan uitsparen, dan wil ik daar wel een kleine inspanning voor doen door niet alles achteloos tegelijk op te zwieren.

Digitale teller is sowieso omgooien en aanpassen voor ons. Zoals ik al zei hebben we warmtepomp en zonnepanelen. Dus als werkende mensen 's avonds verbruiken wat er overdag geproduceerd was zoals met onze terugdraaiende teller zit er niet meer in. Of meer absurder zoals het eigenlijk was: ons huis in de winter verwarmen met wat we in de zomer geproduceerd hadden. Dus de rekening zal zo al een pak duurder worden zonder capaciteitstarief door het effectief verbruik dat er in de winter bijkomt. Daar ga ik mijn verwarming geen graad lager voor zetten.

Maar als ik mij dan toch moet aanpassen en de start van mijn vaatwasser of wasmachine uitstel om overdag te draaien met elektriciteit van mijn panelen dan vind ik ook dat je meteen met het capaciteitstarief rekening kan houden. Vraag ik dat tot in het absurde en als kluizenaar te leven? Nee dat ook weer niet, maar als ik door iets waar ik zelf invloed op heb op de factuur 100€ kan uitsparen, dan wil ik daar wel een kleine inspanning voor doen door niet alles achteloos tegelijk op te zwieren.
Daarvoor is een P1 meter wel handig voor. Dat geeft u wat zicht op hoe uw elektrische apparaten verbruiken.

In de praktijk heeft het ons vooral geleerd dat er amper een aanpassing nodig was. Ik ga er wel bij vermelden dat het om een nieuwbouw gaat waar ook alle toestellen nieuw zijn. Hebben ook een warmtepomp.
Je kunt perfect een vaatwasser en wasmachine samen laten draaien. Deze draaien bij ons evengoed samen overdag, als het nodig is.
Het is vooral de opstart en einde dat een hoger verbruik weergeeft. Daartussen is dat verbruik laag. In de praktijk was het toch al niet zo dat wij een vaatwasser opzetten en dan snel naar het wasmachine liepen om deze ook op te zetten. Daar zat evengoed 15 minuten tijd tussen en dan is de piek van het wasmachine toch al weg.

Enkel onze warm water run van de warmtepomp hebben we er wel voor aangepast. Deze laat ik draaien tussen 13:30u - 16:45u. Omdat tijdens deze we meestal niet actief koken. Alsook meeste kans op zonneproductie en warmer weer (L/W warmtepomp).
Moest hier binnenkort een EV komen, lijkt het mij wel interessant om deze slim aan te sturen. Voor de rest vind ik het niet waard bij ons.

Capaciteitstarief is ook een verschuiving van netkosten. Je gaat nu minder per kWh betalen, maar dat deel vind je dan terug in capaciteitstarief. Als je dus een piek hebt, is het ook niet een ramp.

Laatst bewerkt:
Ik plan hier ook een P1 HomeWizard aan te schaffen, maar weet niet of al wat ik wil ermee mogelijk is:
1. Uitlezen van watermeter en gasmeter. Die zijn ook al digitaal en gekoppeld met elektriciteitsmeter. Op Fluvius zie ik alleszins kwartierwaarden voor gas, maar op MyFarys is de data totaal onbruikbaar: veel dagen/uren zonder waarden, en dan dagen/uren aan een stuk exact dezelfde waarde.
2. Realtime elektriciteitsverbruik queryen (in kW), en is er een limiet hoe vaak ik (lees: Home Assistant) dat kan/mag ?
3. De absolute meterstanden uitlezen. Zodat ik ook een betrouwbaarder bron heb ik van dag/week/maand-verbruiken door zelf de diff's te nemen tussen 2 opnames.

Afrekening op reëel verbruik aanvragen en afstappen van het maandelijks voorschot.
Zou ik ook doen. Dan is het misschien wel duurder in de winter maar dan komen er ook geen verrassingen aan het einde van de rit.

Voorlopig zit ik nog met een terugdraaiende teller en hopelijk kan ik dat nog wat rekken tot in juni ofzo wanneer het eindafrekening is.

Net even contact opgenomen met fluvius, inderdaad dat formulier invullen online.
Als het aan de provider ligt zal het 2-3 weken duren, als ze het zo niet kunnen oplossen moet er iemand langskomen en gaat het over langer dan 1 maand.
@GvR
Vandaag opgebeld geweest, 24ste komt er technieker langs om het te bekijken en indien intern defect worden deze vervangen.

@GvR
Vandaag opgebeld geweest, 24ste komt er technieker langs om het te bekijken en indien intern defect worden deze vervangen.
Ah hier komen ze ook langs binnenkort. De oplossing was hoogstwaarschijnlijk de volledige meter vervangen en ook de gasmeter 🫡
Kostelijk grapje als ze dat op zoveel plaatsen moeten doen..

Vrijdag is onze digitale meter geïnstalleerd. Zonnepanelen met terugdraaiende teller, dus we konden niet meer weigeren na 1 januari. We zijn nu zondag en ik had de vrouw al genoeg gezegd dat ze niet te veel te gelijk te samen moest opzetten. Kom ik hier net thuis: kinderen net in bad geweest nadat ze naar de KSA geweest zijn en warmtepomp opnieuw water aan het warmen, vaatwasser aan, wasmachine met de vuile kleren van de KSA aan, aan het koken, de steamer... Al een schone piek voor het capaciteitstarief. En dankzij de warmtepomp zal het zo al een dure affaire worden met die digitale meter. Dat zal een serieuze klets bij zijn.

Nu heb ik dit weekend wel al eens zitten kijken naar apps en zaken om eens te kijken om alles wat beter in de gaten te houden en visueler te maken. Eventueel wat zaken slimmer te maken aan de hand van de monitoring.
Die P1 meter van homewizard lijkt mij het beste om alles wat sneller te monitoren dan via de fluvius website?
Onze wartempomp maakt enkel warm water tussen 14 en 16h. Dus 1 run per dag wanneer onze PV op haar max zit (meeste panelen op het westen).
Voor douchen is dat meer dan genoeg. Als er 's avonds een bad genomen is en de temperatuur in de boiler is teveel gezakt, gebeurd er om 5h een nieuwe run. Dan zijn er nooit grootverbruikers bezig.

Onze wartempomp maakt enkel warm water tussen 14 en 16h. Dus 1 run per dag wanneer onze PV op haar max zit (meeste panelen op het westen).
Voor douchen is dat meer dan genoeg. Als er 's avonds een bad genomen is en de temperatuur in de boiler is teveel gezakt, gebeurd er om 5h een nieuwe run. Dan zijn er nooit grootverbruikers bezig.

Heeft je pomp automatische legionellabescherming?

Heeft je pomp automatische legionellabescherming?
Ze kan een wekelijkse legionella run doen en je kan kiezen op welke dag en het tijdstip. Ik heb dat uitgezet en we doen geen legionella run, maar ik zou niemand aanraden om dat zomaar uit te zetten zonder de risico's op te zoeken.

Ik sta op voor de komende weken een digitale teller te krijgen.

Er is waarschijnlijk geen ontkomen meer aan of kan je nog weigeren?

Welke investering zouden jullie doen om het energieverbruik wat te optimaliseren?

Welke investering zouden jullie doen om het energieverbruik wat te optimaliseren?
Heb je zonnepanelen?

De goedkoopste en makkelijkste 'investering': Koop zo'n P1-meter van Homewizard om uw verbruik op te volgen. Dat geeft meteen goede inzichten in sluimerverbruik, piekvermogens en als je zonnepanelen hebt: Wanneer en hoeveel je live aan het opwekken bent.

Duurdere opties: Batterij, slimme laadpalen, slimme stopcontacten, etc.

Mensen met een P1-meter van HomeWizard. Via het IP adres van de P1 meter kan je meer details zien wat die uitleest via
Wat betekent het veldje
active_power_average_w70
Da's denk ik het globale gemiddelde van het afgenomen vermogen (over de hele actieve periode van de P1 meter denk iK):
active_power_average_wNumberThe active average demand.

Heb je zonnepanelen?

De goedkoopste en makkelijkste 'investering': Koop zo'n P1-meter van Homewizard om uw verbruik op te volgen. Dat geeft meteen goede inzichten in sluimerverbruik, piekvermogens en als je zonnepanelen hebt: Wanneer en hoeveel je live aan het opwekken bent.

Duurdere opties: Batterij, slimme laadpalen, slimme stopcontacten, etc.
Ja, zonnepanelen.

Voor de duurdere opties pas ik voorlopig nog.

Eens wat opzoekwerk doen in verband met de P1-meter.

Wat is het voordeel van maandelijks af te rekenen tov met voorschot te werken?

Momenteel hebben we voorschot en krijgen we wel altijd nog iets terug.

Ik heb net nog eens de meterstanden doorgegeven.

Ik kan nu wel al vrij zeker zijn dat ik 1000 € meer ga moeten betalen omdat de terugdraaiende teller wegvalt?

Laatst bewerkt:
@GvR
Ah hier komen ze ook langs binnenkort. De oplossing was hoogstwaarschijnlijk de volledige meter vervangen en ook de gasmeter 🫡
Kostelijk grapje als ze dat op zoveel plaatsen moeten doen..
Deze ochtend beiden vervangen.
P1 data van elektriciteit werkte meteen terug normaal.
Gas is stilgevallen sinds afkoppeling en nog niet hersteld.
Op mijn fluvius ook nog geen wijzigingen maar dat zal ook even duren waarschijnlijk voor die nieuwe meter daar herkend wordt?

Terug
Bovenaan