Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Binnenkort wordt er hier ook een digitale meter geplaatst. Los van het niet meer kunnen genieten van een terugdraaiende teller, maak ik mij vooral zorgen om de plaatsing zelf. Toch al iets teveel verhalen gelezen op internet waarbij elektrische apparaten stuk blijken te zijn na installatie van deze digitale meter. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Alles wat in een stopcontact zit, zal ik uiteraard uittrekken, maar voor bijvoorbeeld gasketel, alarmcentrale, kookplaat is dit niet mogelijk.

Binnenkort wordt er hier ook een digitale meter geplaatst. Los van het niet meer kunnen genieten van een terugdraaiende teller, maak ik mij vooral zorgen om de plaatsing zelf. Toch al iets teveel verhalen gelezen op internet waarbij elektrische apparaten stuk blijken te zijn na installatie van deze digitale meter. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Alles wat in een stopcontact zit, zal ik uiteraard uittrekken, maar voor bijvoorbeeld gasketel, alarmcentrale, kookplaat is dit niet mogelijk.
Je kan die kringen in de kast ook uitschakelen als je ze eerst wil kameren?

De installateur hier vroeg om bepaalde toestellen uit het stopcontact te trekken zoals televisie en computer en gasketel. Ook vroeg hij om de zonnepanelen uit te schakelen.

Van de overige toestellen heeft hij niets gezegd.

Ik heb weet van 2 gevallen waar de eerste beste onderaannemer de digitale meter met veel te grote bouten heeft willen vastzetten in de muur van een garage. Living ligt achter die garage. Plakwerk in de living ligt eruit ter hoogte waar ze geboord hebben.

In een ander geval heeft de persoon die er woont net op tijd kunnen ingrijpen. Is een pand die vroeger gebruikt werd als winkel, omgebouwd tot woonst. Onderaannamer ging kabel over de plinten in de living laten lopen en bovenop de plint vastzetten met zo'n kabelklemmen. Eigenaar woonst was niet akkoord, dan ging hij de kabel in hoek tussen plafond en muur hangen. Heeft die kerel buiten gestoken.

Als ze bij mij komen neem ik verlof en sta ik op hun handen te kijken. Elke seconde.

gisteren de digitale meter ontvangen op het werk.

geldt uiteraard niet als thuis situatie, maar toch bump ik even de thread om te zien hoe actueel de poll nog is.
iedereen kan dus wijzigen, indien je hem al zou hebben gekregen.

Net digitale meter installatie gehad. Helaas gedaan met de leute van zonnepanelen en terugdraaiende teller :(

Wat moet is sowieso doen om dit allemaal wat te monitoren en te kijken hoe we dit zo goedkoop mogelijk houden?

Net digitale meter installatie gehad. Helaas gedaan met de leute van zonnepanelen en terugdraaiende teller :(

Wat moet is sowieso doen om dit allemaal wat te monitoren en te kijken hoe we dit zo goedkoop mogelijk houden?

Zelf deze gekocht en gekoppeld in HomeAssistant: https://smartgateways.nl/en/product/smart-meter-wifi-gateway/
Site geeft ook een download naar template dat je kan gebruiken om alles op te volgen (als begin), daarna kan je zelf beginnen monitoren met bv DSMR-reader
Bedankt, die HomeWizard lijkt wel makkelijk te gebruiken dus ik bestel zo eentje. Ik moet nog beginnen aan het hele HomeAssistant verhaal en wat ik er allemaal mee zou willen doen.. Toch nog iets positief wat die digitale meter met zich mee brengt ;)

Hier staat ook een projectje op het programma om een home assistant te maken. Ik heb een oude tablet (samsung tab s3)terug productief kunnen maken met een custom rom.

Nu nog vervanging zoeken voor de raspberry pi 3b als dat nodig is en het corrupte sdkaartje en we zijn vertrokken.

Da's duurder dan de P1 meter van homewizard. Is er een reden om dat spul te hebben eerder dan de homewizard?
Ik had al een draaiend homeassistant systeem, geen zin om in een ander ecosysteem te stappen.
Alsook, je data is maar 1 jaar beschikbaar, tenzij je voor het energy+ pakket gaat.
The basic functionalities (free version) of the app supports up to 12 months of data per meter. This means that when your 13th month starts, your 1st month will automatically be deleted etc.
With Energy+ you can view/save your data for as long as you want. Go to Settings > Energy+ to enable Energy+
[...]
With an Energy+ subscription, you get additional access to multiple exclusive functionalities for as little as €0.99 per month or €11.95 per year

Je kan toch gewoon die HomeWizard inladen in HomeAssistant? Dat moet je namelijk ook doen bij de oplossing die jij voorstelt dus ik vind het een hele vreemde vergelijking

Je kan de Homewizard P1 meter zelfs 100% local draaien als ik mij niet vergis (cloud connection uitzetten).

Maar dan zijn er goedkopere oplossingen als dat het doel is en je wat handig bent. Ik heb gewoon een Wemos D1 mini met 1 pullup weerstand, wat draad en RJ12 plug gebruikt omdat ik het nog liggen had. ESPHome erop geflashed, korte config met DSMR component en zat direct in Home Assistant. Uiteindelijk is de Homewizard P1 meter hetzelfde principe, dat is ook gewoon een ESP module. Die heeft enkel nog wat meer componenten voor backwards compatibility van de DSMR4 meters (in België niet van toepassing dus).

Interessant!

Als je die p1 meter in je digitale teller hebt gestoken, hoe verbind je die dan juist met je wifi home netwerk?

En newbie question: als ze digitale meter plaatsen, is dit dan automatisch ook voor je gas meter ook?
Want ik zie op je link dat je je gasverbruik ook kunt uitlezen.
Ik dacht dat enkele elektriciteitsmeters waren die ze nu vervangden.

3e en laatste vraag. Heb je die p1 meter dan nodig?
Ik dacht dat je standaard kon zien via een fluvius portaal wat je verbruik is..

Interessant!

Als je die p1 meter in je digitale teller hebt gestoken, hoe verbind je die dan juist met je wifi home netwerk?

En newbie question: als ze digitale meter plaatsen, is dit dan automatisch ook voor je gas meter ook?
Want ik zie op je link dat je je gasverbruik ook kunt uitlezen.
Ik dacht dat enkele elektriciteitsmeters waren die ze nu vervangden.

3e en laatste vraag. Heb je die p1 meter dan nodig?
Ik dacht dat je standaard kon zien via een fluvius portaal wat je verbruik is..

Via de homewizard app geef je wifi instellingen aan de p1 meter.

P1 meter is live data in de app, fluvius is met 72 uur vertraging.

Terug
Bovenaan