Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Als je gewoon in je browser surft naar
En dan een paar keer snel refresht, dan zou je toch om de seconde iets anders moeten zien van waarden (als er effectief iets verandert natuurlijk).
Ik zie toch minstens om de seconde iets anders in die JSON...
Dan zal het wel aan Loxone liggen dat die over lokale API niet sneller dan 10 seconden kan uitlezen.

In de config kan ik niet onder de 10 sec gaan.

Zal dan eens opzoeken of ik die via een andere manier kan benaderen.

Heb jij wat info over u zelfgemaakte meter?
Heb dat gewoon in elkaar geboxed met wat ik nog liggen had. Op basis van een ESP8266. Had nog een Wemos D1 mini liggen, maakte het makkelijk want dan moest ik niet zelf een voltage regulator voorzien. Is gewoon de D1mini met een pullup weerstand en wat kabel naar een RJ12 plug. Zoiets dus ongeveer (niet mijn schema, online gevonden, maar is zelfde principe):
esp8266_p1meter_bb_PoweredByMeter.png

Dan ESPHome erop met DSMR component. Serial logic level inversion wordt softwarematig gedaan. API verbinding met Home Assistant en wordt ook published op MQTT.

Hier een SlimmeLezer+ gekocht.

Zal eens HA op m'n Proxmox bak installeren en eens uittesten. Zal 't dan meenemen naar Zwitserland, daar werkt het blijkbaar ook op DSMR 5.

hier ook een "afspraak gekregen" dat ze volgende maand komen hem plaatsen.

Wat doe ik nu best? 2 dagen voordien de afspraak weer met een maandje uit te stellen? (en eventueel daarna nog 1 keer), zodat ik de hele zomer nog mee pik?

Mijn jaarlijkse afrekening is op 1 december! Is het uitermate de moeite dat ik het nog probeer te rekken tot 1 december? Of heeft het allemaal weinig zin?

hier ook een "afspraak gekregen" dat ze volgende maand komen hem plaatsen.

Wat doe ik nu best? 2 dagen voordien de afspraak weer met een maandje uit te stellen? (en eventueel daarna nog 1 keer), zodat ik de hele zomer nog mee pik?

Mijn jaarlijkse afrekening is op 1 december! Is het uitermate de moeite dat ik het nog probeer te rekken tot 1 december? Of heeft het allemaal weinig zin?
Dat heeft in principe zin want bij vervanging wordt je negatief saldo in de digitale meter gezet als startpunt. Dit om dus "verlies van geïnjecteerd vermogen" teniet te doen. Dus in dat opzicht maakt het niet uit wanneer tov je jaarlijkse afrekening je een digitale meter krijgt. Enkel het genot van de terugdraaiende teller is iets dat wegvalt natuurlijk.

Of je dat zonder juridische gevolgen nog veel gaat uitgesteld krijgen weet ik niet.
In ieder geval ga je hier gewoon de lastige burger uithangen voor een paar tientallen euro at best.
Proficiat, u heeft iedereen anders zijn energiefactuur toch weer een habbekrats duurder gemaakt.
Want, ahja, de kosten die jij veroorzaakt (enerzijds door langer de terugdraaiende teller te hebben, anderzijds de administratieve en operationele kost van telkens nieuwe afspraken voor de vervanging) moeten ergens door betaald worden.

Proficiat, u heeft iedereen anders zijn energiefactuur toch weer een habbekrats duurder gemaakt.
Want, ahja, de kosten die jij veroorzaakt (enerzijds door langer de terugdraaiende teller te hebben,
allé allé, je insinueert dat de mensen met een digitale meter duurdere tariefkaart hebben , omdat er nog mensen een analoge meter hebben?

Dus dat zou dan betekenen dat de tariefkaarten voor iedereen goedkoper gaan worden, als we allemaal een digitale hebben? Dat geloof je toch niet?
anderzijds de administratieve en operationele kost van telkens nieuwe afspraken voor de vervanging) moeten ergens door betaald worden.
Ik zie geen administratieve kost hoor, als je zelf op een website platform een andere datum in geeft.
Daar zit echt niemand die manueel alles in een planning gooit. Als je een week voordien op een website een andere datum ingeeft, Dan wordt je gewoon later ingepland.
Je gelooft toch niet dat er een bediende bij 3DM of Fluvius zit en zegt "aha vandaag heeft niemand zijn planning gewijzigd, dus ik ga om 12.00 uur smiddags al naar huis ipv 17.00, en ga dus maar 4 uur betaald worden".

Onlangs een afspraak gemaakt met unit-t voor het plaatsen van de meters. Nu krijg ik vandaag telefoon dat ze dit blijkbaar niet kunnen uitvoeren en dat fluvius contact ging opnemen. Heeft iemand dit ook al meegemaakt? Geen idee wat de reden is.

Hier gisteren ook de mail gekregen dat ze half september komen met de digitale meter. Ik ga daar geen moeite in steken om dat uit te stellen. De site van Fluvius is duidelijk: ik ga dan op ongeveer -1000kwh staan en je start dan zogezegd met een negatief saldo op die nieuwe meter. Verbruik ik die 1000kwh nog voor de jaarafrekening komt, betaal ik daar dus 0c voor, net zoals bij de terugdraaiende. Verbruik ik minder, dan wordt dat aan injectietarief vergoed. Verbruik ik minder met de analoge, ben je het meerverbruik gewoon kwijt.
Daarnaast valt ook procumententarief weg. Alleen dat capaciteitstarief gaat hier serieus tegenvallen vrees ik.
Ik had natuurlijk ook nog veel liever de terugdraaiende gehouden, alles in rekening brengende gaat de digitale voor ons toch duurder uitvallen, maar als ze er na nieuwjaar mee komen, verlies ik ook mijn recht op premie (nu nog een 1400 euro).
Ik heb 3DM wel gebeld om te melden dat de ruimte die ze in hun mail als minimum vermelden hier niet aanwezig is en ze gaan met een kleiner model komen. De kabel van Fluvius komt hier nu wel bovenaan toe en blijkbaar moet de digitale langs onder aangesloten worden, maar dat zou de technieker de dag zelf wel beslissen of hij al dan niet kan plaatsen. Als hij beslist dat het niet lukt, hoop ik toch dat ze hier niet plots in 2026 staan met een oplossing of ik ben mijn premie en voordeel kwijt. :lol:

@rubenvb : ik ga akkoord dat het uitstellen van @TRUMP weinig nut heeft, maar dat dat zou zorgen voor extra kosten voor de andere consumenten geloof ik toch ook niet. De administratieve kost zal geen cent per jaar per consument zijn en met de terugdraaiende teller betaal je nog steeds je procumententarief om eventuele kosten te dekken.

@rubenvb : ik ga akkoord dat het uitstellen van @TRUMP weinig nut heeft, maar dat dat zou zorgen voor extra kosten voor de andere consumenten geloof ik toch ook niet. De administratieve kost zal geen cent per jaar per consument zijn en met de terugdraaiende teller betaal je nog steeds je procumententarief om eventuele kosten te dekken.
Ik heb niet gezegd dat het veel is, maar al die uitstelzever is niet gratis want in the end zijn allemaal werkuren die betaald moeten worden.

Indien het prosumententarief de werkelijke kosten van de analoge teller zou dekken, zouden ze de moeite niet doen om die allemaal zo snel mogelijk te vervangen.
allé allé, je insinueert dat de mensen met een digitale meter duurdere tariefkaart hebben , omdat er nog mensen een analoge meter hebben?

Dus dat zou dan betekenen dat de tariefkaarten voor iedereen goedkoper gaan worden, als we allemaal een digitale hebben? Dat geloof je toch niet?
Als Fluvius meer kosten heeft aan heel die transitie dan gaan we hoe je het ook draait of keert daar als burger voor opdraaien ja. Dat ga je onrechtstreeks zien in de tariefkaarten in de vorm van heffingen en ook energieprijzen omdat de leveranciers jouw verbruiksprofiel minder accuraat kunnen inschatten waardoor ze in principe hogere kosten hebben door foute inschattingen van aangekochte stroom ja.
Ik zie geen administratieve kost hoor, als je zelf op een website platform een andere datum in geeft.
Daar zit echt niemand die manueel alles in een planning gooit. Als je een week voordien op een website een andere datum ingeeft, Dan wordt je gewoon later ingepland.
Je gelooft toch niet dat er een bediende bij 3DM of Fluvius zit en zegt "aha vandaag heeft niemand zijn planning gewijzigd, dus ik ga om 12.00 uur smiddags al naar huis ipv 17.00, en ga dus maar 4 uur betaald worden".
Nee, maar hoe langer deze fase aansleept door uitstel, hoe langer de betrokken mensen daarvoor betaald moeten worden.

Daarbij komt ook nog dat digitale meter niet per se wil zeggen dat je ineens meer gaat betalen per jaar...

Ik mag dit uitstelgedrag toch een beetje kinderachtig vinden?
Het zijn geen honderden euro's dat dat gaat kosten hé.
Maar als iedereen zo de ezel gaat uithangen, dan wil ik die meerprijs om dat allemaal af te handelen niet zelf betalen.

Dan zal het wel aan Loxone liggen dat die over lokale API niet sneller dan 10 seconden kan uitlezen.

In de config kan ik niet onder de 10 sec gaan.

Zal dan eens opzoeken of ik die via een andere manier kan benaderen.

Notoir probleem bij loxone van wat ik heb gevonden op het internet. Een Loxone is eigenlijk gewoon een PLC met een gesloten programmatie waar Loxone dan een API over heen heeft gegoten.

Op Tweakers komen die poll rate intervallen wel vaker als een probleem maar boven. Er is ook een modbus limitatie dacht ik daar gelezen te hebben.

Notoir probleem bij loxone van wat ik heb gevonden op het internet. Een Loxone is eigenlijk gewoon een PLC met een gesloten programmatie waar Loxone dan een API over heen heeft gegoten.

Op Tweakers komen die poll rate intervallen wel vaker als een probleem maar boven. Er is ook een modbus limitatie dacht ik daar gelezen te hebben.
in de groep van loxone ook wat zitten zoeken en kwam daar ook naar boven.

Bij modbus laat de software toe om het in te stellen op 0,1 sec.
Ik lees hier ook bepaalde zaken uit met modbus en deze staan ingesteld op 1 sec.

Dit weekend ontdekt dat iedereen van de straat (met zonnepanelen, die nog een analoge meter hadden) hier de voorbije weken een digitale meter heeft geïnstalleerd gekregen maar bij mij blijft het oorverdovend stil. Ik ga er vanuit dat het een van de komende weken wel zal komen , ik wil mijn retroactieve premie ook wel graag verzilveren maar nu nog in dubio wanneer ik zelf eens contact moet opnemen. Ik dacht zo ergens eind september, wanneer mijn zonneproductie helemaal over de top heen is voor dit jaar.

Laatst bewerkt:
Hier met al meer dan een jaar een digitale meter zonder zonnepanelen, 2 elektrische wagens en een boiler op elektriciteit, toch wat aanpassingen gedaan om wat te besparen, jammer genoeg niet in lijn met wat de overheid met het capaciteitstarief net wou bereiken...

Het capaciteitstarief is toch weer een pak geld die mij inziens slim kan verhinderd worden en totaal nutteloos lijkt en in feite al z'n nut voorbij gaat omdat er nog altijd een daltarief is waarbij ik dus overdag onder piektarief net meer op m'n verbruik let terwijl er dan net veel meer capaciteit is door zon en ik dan eigenlijk meer of verder moet gaan verbruiken tegenover 's nachts.
Resultaat, 80% verbruik gedurende daltarief.

In m'n situatie probeer ik zoveel als mogelijk het capaciteitstarief te verhinderen door onder 2.5kW te blijven, vooral nu ik m'n zaak afbouw, heeft het minder belang dat bv. de wagens de ochtend erop alweer volgladen zijn. Tenzij we op vakantie vertrekken en de ene wagen quasi leeg is, of ik dringend weg moet, dan zou ik nog durven laden aan 7,4 kW of ga ik wel naar een snellader.

Ik laad nu dus enkel nog continu (nooit tegelijkertijd) op daltarieven, dus overdag behalve in het weekend, niet meer, terwijl dit net zou aangemoedigd moeten worden...
Ook m'n boiler zou ik perfect overdag kunnen laten opwarmen, terwijl het vooral 's nachts is.

Boiler draait op 1.8 kW, allerlei idle toestellen zoals koelkast, diepvriezer, beveiliging en netwerk zitten op 0.2 kW dus laad de wagen zich op dat moment maar op aan 0,5 kW of nooit meer dan 2.3 kW. Dankzij Home Assistant allemaal geautomatiseerd.
Klinkt zielig, maar als je uw verbruik toch kan spreiden over het daltarief, dan mogen ze dit daltarief toch echt wel eindelijk eens gaan afschaffen zodat ik het verbruik ook overdag kan verspreiden.

Dit weekend ontdekt dat iedereen van de straat (met zonnepanelen, die nog een digitale meter hadden) hier de voorbije weken een digitale meter heeft geïnstalleerd gekregen maar bij mij blijft het oorverdovend stil. Ik ga er vanuit dat het een van de komende weken wel zal komen , ik wil mijn retroactieve premie ook wel graag verzilveren maar nu nog in dubio wanneer ik zelf eens contact moet opnemen. Ik dacht zo ergens eind september, wanneer mijn zonneproductie helemaal over de top heen is voor dit jaar.
Je kan dat opzoeken op website fluvius: https://www.fluvius.be/nl/meters-en...-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker

Ik laad nu dus enkel nog continu (nooit tegelijkertijd) op daltarieven, dus overdag behalve in het weekend, niet meer, terwijl dit net zou aangemoedigd moeten worden...
Ook m'n boiler zou ik perfect overdag kunnen laten opwarmen, terwijl het vooral 's nachts is.
Euh.... Je doet het verkeerd :p

In België heb je enkel dag & nacht tarief met een dubbele teller volgens fluvius. Dag is dan piek en nacht dal (volgens bv Engie); maar jij draait het om... je laadt dus enkel aan het duurdere dag/piek tarief.

Euh.... Je doet het verkeerd :p

In België heb je enkel dag & nacht tarief met een dubbele teller volgens fluvius. Dag is dan piek en nacht dal (volgens bv Engie); maar jij draait het om... je laadt dus enkel aan het duurdere dag/piek tarief.
Neenee ik draai het niet om, gewoon verkeerd verwoord ("niet meer"). M'n grootverbruik enkel tijdens dal, nacht en weekend dus.
Inderdaad een dubbele teller.

Terwijl ik dacht dat daltarief toch op termijn afgeschaft zou worden om met 1 tarief over te blijven om net het gebruik ook overdag meer te spreiden en bevorderen?

Zal toch eens een offerte vragen voor zonnepanelen, alleen hebben we 3 omvormers nodig omdat het een appartementsgebouw is van 3, en energiedelen/gemeenschap momenteel nog te belachelijk duur is.

Boiler draait op 1.8 kW, allerlei idle toestellen zoals koelkast, diepvriezer, beveiliging en netwerk zitten op 0.2 kW dus laad de wagen zich op dat moment maar op aan 0,5 kW of nooit meer dan 2.3 kW.

Volgens mij is de norm minstens tegen 6A laden. Dat is 1,4kW op 1 fase of 4,2kW op 3 fasen.

Zelfs al breekt de fabrikant met deze regel, dan zou ik laden aan minder dan 1,4kW afraden omwille van stijgende verhoudingen laadverlies.

Volgens mij is de norm minstens tegen 6A laden. Dat is 1,4kW op 1 fase of 4,2kW op 3 fasen.

Zelfs al breekt de fabrikant met deze regel, dan zou ik laden aan minder dan 1,4kW afraden omwille van stijgende verhoudingen laadverlies.

Was theoretisch, momenteel pauzeer ik inderdaad de Wallbox als de boiler op schema ingeschakeld wordt. Bij uitschakeling boiler wordt het laden verdergezet. Lager dan 6A (1,38 kW) gaat inderdaad niet.

Eens aan Copilot het laadverlies opgevraagd:

Laag vermogen laden (bijvoorbeeld 0,5 kW) is niet schadelijk voor je EV. Je verliest wel iets meer in omzettingsverliezen, maar het effect is beperkt en veroorzaakt geen extra slijtage van de batterij of de laadhardware.

Efficiëntie bij verschillende laadvermogens​

LaadvermogenInverter + BMS-efficiëntieVerlies (ongeveer)
7,4 kW~ 91 %0,7 kW
3,7 kW~ 89 %0,4 kW
1,0 kW~ 85 %0,15 kW
0,5 kW~ 82 %0,09 kW

• Hoe lager het laadvermogen, hoe hoger het percentage vastverlies in de omvormer en het batterijmanagementsysteem (BMS).
  • Bij 0,5 kW laad je met ~ 82 % efficiëntie, dus verbruikt je auto 0,61 kW uit het net om effectief 0,5 kW in de batterij te krijgen.

Ik ga denk ik m'n contract aanpassen naar een dynamisch, en dan het verbruik regelen met Home Assistant en de Day Ahead Pricing.
Iemand hier die dit al doet?

Laatst bewerkt:
Zolang Fluvius dividenden uitkeert is het capaciteitstsrief zuivere diefstal. Change my mind.

Terug
Bovenaan