Hier met al meer dan een jaar een digitale meter zonder zonnepanelen, 2 elektrische wagens en een boiler op elektriciteit, toch wat aanpassingen gedaan om wat te besparen, jammer genoeg niet in lijn met wat de overheid met het capaciteitstarief net wou bereiken...
Het capaciteitstarief is toch weer een pak geld die mij inziens slim kan verhinderd worden en totaal nutteloos lijkt en in feite al z'n nut voorbij gaat omdat er nog altijd een daltarief is waarbij ik dus overdag onder piektarief net meer op m'n verbruik let terwijl er dan net veel meer capaciteit is door zon en ik dan eigenlijk meer of verder moet gaan verbruiken tegenover 's nachts.
Resultaat, 80% verbruik gedurende daltarief.
In m'n situatie probeer ik zoveel als mogelijk het capaciteitstarief te verhinderen door onder 2.5kW te blijven, vooral nu ik m'n zaak afbouw, heeft het minder belang dat bv. de wagens de ochtend erop alweer volgladen zijn. Tenzij we op vakantie vertrekken en de ene wagen quasi leeg is, of ik dringend weg moet, dan zou ik nog durven laden aan 7,4 kW of ga ik wel naar een snellader.
Ik laad nu dus enkel nog continu (nooit tegelijkertijd) op daltarieven, dus overdag behalve in het weekend, niet meer, terwijl dit net zou aangemoedigd moeten worden...
Ook m'n boiler zou ik perfect overdag kunnen laten opwarmen, terwijl het vooral 's nachts is.
Boiler draait op 1.8 kW, allerlei idle toestellen zoals koelkast, diepvriezer, beveiliging en netwerk zitten op 0.2 kW dus laad de wagen zich op dat moment maar op aan 0,5 kW of nooit meer dan 2.3 kW. Dankzij Home Assistant allemaal geautomatiseerd.
Klinkt zielig, maar als je uw verbruik toch kan spreiden over het daltarief, dan mogen ze dit daltarief toch echt wel eindelijk eens gaan afschaffen zodat ik het verbruik ook overdag kan verspreiden.