Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Afspraak midden oktober bevestigd. Op de site staat wel nog steeds dat ik niet opgenomen ben in de planning.

Harde twijfel. Hoe ziet dat zwart bakje eronder uit? Ik kan het nog steeds namaken om de executie uit te stellen. :laugh:
Het zit verwerkt in het omhulsel van de meter, dus namaken wordt lastig. :biglaugh:

Er zit een grotere zwarte kast bevestigd op de muur, daar komt kabel van Fluvius toe en vertrekt die naar zekeringskast. Op die kast is dan de teller gemonteerd met daaronder een kleiner zwart bakje met een rode "knop". Het is eigenlijk geen knop, maar een indicator van de hoofdschakelaar => Rood=stroom ligt aan, als hoofdschakelaar wordt uitgezet of uitvalt, wordt dat "knopje" groen.
Bij mij is het gewoon een rond gat en kan je naar binnen kijken, want dat rood/groen plaatje dat zorgt voor de indicatie is afgevallen en ligt waarschijnlijk gewoon ergens onderin dat bakje. :unsure:

2021 - eerste brief dat ze de digitale meter kwamen installeren. Kort daarna mede door Demir een brief dat het uitgesteld werd.
September 2025 - digitale meter wordt geïnstalleerd. :laugh:

Iemand er al van gehoord dat je opgebeld wordt voor een info-sessie thuis over de digitale meter?
Mijn schoonmoeder heeft zo een telefoon gekregen en een afspraak hiervoor. Verder heeft ze niets van briefwisseling o.i.d. gekregen. Ik vind dat nogal verdacht en fishy (pun not intended). Heb haar gezegd dat ik eens zal rondhoren voordat ze iemand binnenlaat. Zie ook niet in waarom ze uitleg zou moeten krijgen hierover, meter wordt normaal geinstalleerd en dat is het.
Zelf kreeg ik gewoon een brief met uitnodiging om een afspraak te maken.

Iemand er al van gehoord dat je opgebeld wordt voor een info-sessie thuis over de digitale meter?
Mijn schoonmoeder heeft zo een telefoon gekregen en een afspraak hiervoor. Verder heeft ze niets van briefwisseling o.i.d. gekregen. Ik vind dat nogal verdacht en fishy (pun not intended). Heb haar gezegd dat ik eens zal rondhoren voordat ze iemand binnenlaat. Zie ook niet in waarom ze uitleg zou moeten krijgen hierover, meter wordt normaal geinstalleerd en dat is het.
Sketchy as hell.

Dikke neen, nog nooit van zoiets gehoord.

Ik heb enkel maar een mail gekregen van die derde partij die het effectief installeert voor Fluvius, ook geen officiële briefcorrespondentie. Had het beter ook wat nog zitten rekken, mijn eerste eindafrekening was om bij te huilen.

bij mij komen ze hem binnen 2 weken installeren.

Ik hoor nu vreemde zaken, zoals dat je vanaf je een piek hebt in je verbruik, een hele maand dat piek tarief moet betalen? of hoe zit dat juist?

En ik heb een airco en sauna die redelijk wat verbruikt, dus vanaf ik die 1 keer zou aansteken, zit ik wellicht al aan dat piekverbruik dan?

Dus zonder thuisbatterij maar met zonnepanelen, kan ik best enkel die 2 toestellen aansteken als de zon schijnt?
Of ga ik zowiezo met die piek zitten, omdat ze zware verbruikers zijn?

Ik hoor nu vreemde zaken, zoals dat je vanaf je een piek hebt in je verbruik, een hele maand dat piek tarief moet betalen? of hoe zit dat juist?

Vreemde zaken? Het enige vreemde is dat jij blijkbaar nog nooit gehoord hebt over het capaciteitstarief. Google dit woord en je vindt genoeg uitleg hierover.

Vreemde zaken? Het enige vreemde is dat jij blijkbaar nog nooit gehoord hebt over het capaciteitstarief. Google dit woord en je vindt genoeg uitleg hierover.
Klopt, ik kende de term niet.

Heb me zonet wat ingelezen, maar het is dus wel een gemiddelde van je piekmomenten die ze nemen, en ook dat is maar een deeltje van je bedrag dat je betaalt. Dus het is nu niet zo dat je 1 keer aan die piek zit, dat je hele factuur daaraan wordt berekend, zoals me was verteld.

Bedankt voor de info.

Heb me zonet wat ingelezen, maar het is dus wel een gemiddelde van je piekmomenten die ze nemen, en ook dat is maar een deeltje van je bedrag dat je betaalt. Dus het is nu niet zo dat je 1 keer aan die piek zit, dat je hele factuur daaraan wordt berekend, zoals me was verteld.

Neen, het is geen gemiddelde van je piekmomenten dat ze nemen. Je zal dat mis geïnterpreteerd hebben.
Ze noemen het een piek omdat ze je gemiddeld verbruik per kwartier bekijken en daarvan de hoogste nemen in een maand. Dat piekverbruik is hetgeen je capaciteitstarief bepaalt. En dat is dus gewoon een nettarief, heeft niets te maken met je eigenlijke energiekosten. Ook met analoge meter betaalde je al capaciteitstarief, maar omdat ze met zo een meter geen kwartier-waarden kunnen meten, wordt die berekend op een forfait van 2.5kW.
Je moet rekenen dat je per maand, ruwweg €5 per kW betaalt. Als je dus gedurende een kwartier (*) je airco laat draaien aan pakweg 10kW, gaat je piek die maand dus minstens 10kW zijn en je die maand dus minstens €50 aan capaciteitstarief betalen.

(*) Maar ze kijken dus letterlijk per kwartier van een uur. Dus meting van x:00 tot x:15, dan van x:15 tot x:30, enz... Dus als je bvb je airco 15 minuten laat draaien van x:07 tot x:22, gaat je piek lager zijn.

Je moet rekenen dat je per maand, ruwweg €5 per kW betaalt. Als je dus gedurende een kwartier je airco laat draaien aan pakweg 10kW, gaat je piek die maand dus minstens 10kW zijn en je die maand dus minstens €50 aan capaciteitstarief betalen.
Amai dat is veel.

Dus als ik hem 1 keer aan steek die maand, of 10 keer, maakt dan geen verschil meer uit? zowiezo betaal ik die +- 50 € ?

En hoeveel zou dit nu bedragen vermoed je, met de analoge meter?

Tja, in het Witte Huis hoor je daar niet veel over zeker...

Nog niet helemaal juist juist wat @ViperHD zegt denk ik: het is het gemiddelde van de kwartier-piek van de voorbije 12 maand dacht ik. Dus als je voor 12 maand lang, gedurende één kwartier 10kW gebruikt, hang je er idd aan voor dat tarief. Het is alleen het hoogste kwartier van elke maand dat gebruikt wordt, alle andere, lagere kwartieren van die maand zijn van geen tel voor de berekening. Al gebruik je nog 100 keer 9kW gedurende een kwartier, dat wordt niet meegenomen.

Dus als ik hem 1 keer aan steek die maand, of 10 keer, maakt dan geen verschil meer uit? zowiezo betaal ik die +- 50 € ?

Inderdaad. Dat is het absurde aan dat capaciteitstarief. Als je 1x (al dan niet bedoeld) een serieuze kwartierpiek hebt, maakt het voor de rest van de maand niet meer uit wat je doet.

En hoeveel zou dit nu bedragen vermoed je, met de analoge meter?

Heb ik hierboven al gezegd. Wie analoge meter heeft, krijgt een capaciteitstarief berekend op een forfaitaire 2.5kW. Ik denk dat nagenoeg niemand een kwartierpiek van maar 2500W heeft, dus van zodra je een digitale meter hebt, zal je capaciteitstarief omhoog gaan. Het is niet voor niets dat er veel zijn die dat zo lang mogelijk proberen uit te stellen.

het is het gemiddelde van de kwartier-piek van de voorbije 12 maand dacht ik.

Dat is hetzelfde he. Als je elke maand de kwartierpiek bepaalt, en het gemiddelde daarvan x12 doet, is dat hetzelfde als gewoon elke maandpiek optellen.
EDIT: allez ja... ik denk dat je dat bedoelt, want als ik je post nog eens lees, lijk je zelfs te suggereren dat het de piek over 12 maand is die je tarief over een haal jaar bepaalt. Dat is natuurlijk niet zo. Zou wel wat zijn. 1x onbedoeld een piek en je mag voor het hele jaar afdokken. Is al erg genoeg dat het een hele maand bepaalt.

Lap, installateur werpt 1 blik op de meter: "dat mag ik niet vervangen".
Kennelijk is de kabel die binnenkomt niet goed, dus daar moet Fluvius zelf voor komen omdat er een andere kabel het huis in moet.
Zullen weer breekwerken worden aan de oprit etc. Plezant.

Installateur zei me dat dit geen probleem zou zijn om de premie aan te vragen wanneer de meter geïnstalleerd zou worden (niet meer dit jaar zei de installateur). Klopt dat?

klopt @ViperHD , ik bedoel zoals ik schreef: voor iedere maand wordt de piek geregistreerd. Je jaartarief wordt bepaald door het gemiddelde van de 12 maandpieken (van de voorbije 12 maanden). Als die natuurlijk voor elke maand toevallig 10kW is, dan is het gemiddelde natuurlijk ook 10kW.
Maar ik kan mij voorstellen dat wie 's winters zijn warmtepomp gebruikt tegelijk met zijn auto laden, en nog kookt op hetzelfde moment, je hoger uitkomt dan bv in het tussenseizoen, waar je geen verwarming gebruikt (mss wel airco). Die "zware" piek-maanden worden dan voor je jaar-gemiddelde wat uitgenivelleerd door de "lichter" maanden.

Lap, installateur werpt 1 blik op de meter: "dat mag ik niet vervangen".
Kennelijk is de kabel die binnenkomt niet goed, dus daar moet Fluvius zelf voor komen omdat er een andere kabel het huis in moet.
Zullen weer breekwerken worden aan de oprit etc. Plezant.

Installateur zei me dat dit geen probleem zou zijn om de premie aan te vragen wanneer de meter geïnstalleerd zou worden (niet meer dit jaar zei de installateur). Klopt dat?
Nee, klopt niet. De meter moet voor 1 januari 2026 vervangen worden wil je nog de premie krijgen. Het maakt niet uit wat de oorzaak is dat hij er niet voor die datum werd geplaatst.
Hier konden ze hem twee weken terug niet zetten, Fluvius moet nu zelf contact opnemen binnen de 3 jaar, maar premie is foetsie. Nu, je bent de derde na mij en @Spooky waarbij een installateur met 1 seconde kijken zegt dat hij het niet kan. Als we nu kort na nieuwjaar alledrie plots wel een digitale krijgen, ga ik een alu-hoedje kopen denk ik.

Dus het maakt niet uit als ik die airco of sauna aan steek op zonnige momenten en de stroom grotendeels of volledig van m'n zonnepanelen kan halen op dat moment?

edit: volgens mijn installateur gebruikt mijn airco 1 Kw per uur, en geen 10. dus zou nog wel meevallen dan..

Heb ik hierboven al gezegd. Wie analoge meter heeft, krijgt een capaciteitstarief berekend op een forfaitaire 2.5kW. Ik denk dat nagenoeg niemand een kwartierpiek van maar 2500W heeft, dus van zodra je een digitale meter hebt, zal je capaciteitstarief omhoog gaan. Het is niet voor niets dat er veel zijn die dat zo lang mogelijk proberen uit te stellen.

Nadeel is dat 2,5kW het minimum is. Als je dus lager zit, dan brengt fluvius deze toch naar 2,5kW.

Het is wel zo dat je bij een analoge meter meer per kWh betaald aan netkosten. Iemand die dus veel verbruikt zal met een digitale meter ook een hogere piek kunnen trekken, en toch break even draaien.

Als ik me nog voorbeelden kon herinneren was iemand die dat 3500kWh verbruikt van het net en een capaciteitstarief heeft van 4,2kW, gelijkaardig met een analoge meter.

Terug
Bovenaan