| Analoge meter | Digitale meter |
| Zonnepanelen | --- prosumententarief
+++ terugdraaiende teller | + verkoop geïnjecteerde stroom |
| capaciteitstarief | == forfaitaire 2,5kW prijs | -(--) gemiddelde maandpieken voorbije 12 maanden gebaseerd op je echte gegevens, met een minimum van 2,5kW per maand*. |
| monitoring | geen/manueel kijken naar de teller*** | allerhande monitoringmogelijkheden** |
| slimme sturing | geen gebaseerd op de meter | allerhande sturing die integreert met de monitoringmogelijkheden |
| variabel tarief | +/- Jaarverbruik wordt uitgesmeerd aan de hand van een verbruiksprofiel. Dat kan voordelig of net niet zijn afhankelijk van je verbruikspatroon | +/- Werkelijk verbruik wordt aangerekend, ook als je geen maandelijkse afrekening hebt. (voorschotten blijven voorschotten natuurlijk, die te hoog of te laag kunnen zijn) |
* De digitale meter maakt dus dat je capaciteitstarief nooit lager is als datgene je betaalde met een analoge teller.
** De "easy mode" monitoring mogelijkheid blijft wel de HomeWizard P1 meter. Zelfs mijn Siemens Vaatwasser kan daar mee babbelen om te starten als er injectie is... Als je gewoon historische (max kwartier)data wil bekijken, dan volstaat zelfs de gratis mijn.fluvius.be.
*** Je kan natuurlijk altijd een EnFluRi sensor laten installeren en dan heb je evengoed dezelfde monitoring, en bvb de Shelly 3EM Pro integreert best ook wel met andere toestellen. Geen idee of die een app hebben of niet. Dit vereist technically speaking wel een keuring, aangezien je iets wijzigt aan de vaste installatie...
Ik vergeet waarschijnlijk dingen hierboven maar da's ongeveer waar ik op kan komen. Ik denk niet dat er nog kostenposten zijn die verschillen die hier niet in mijn tabelletje staan.