Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?

Heeft er iemand eigenlijk is een paar deftige bronnen over het feit dat de jeugd nu echt zo veel meer uitgeeft aan gadgets, reizen, etentjes, afhaalmaaltijden, ... enfin noem maar op.

De statement is niet dat de jeugd 'geld verspilt' aan die nieuwe dingen. Eerder dat een huis kopen nu even moeilijk is als vroeger. Alleen is er nu meer luxe tgo vroeger. Meer luxe voor zelfde effort.

Of nog beter bronnen waaruit blijkt dat de generaties ervoor echt wel zoveel beter met hun geld omgingen, want laat ons een kat een kat noemen als bomma en bompa zaliger smartphones hadden kunnen kopen tijdens hun jeugd ze hadden er gehad he, bestonden afhaalmaaltijden (een Chinees misschien toen al wel uitzonderlijk) ze hadden er gebruikt van gemaakt he, was reizen zo eenvoudig geweest als nu, ze hadden het gedaan he, misschien niet allemaal, zoals nu de jeugd ook niet allemaal, maar het merendeel had het gedaan/gebruikt/gekocht he?

Ik krijg er persoonlijk het vliegend schijt van elk topic dat iets of wat van inhoud overeenkomt met dit topic is het hetzelfde riedeltje: Ja maar ja natuurlijk kunnen jongeren niks kopen, ze doen al hun geld op aan nutteloze zaken, prullen, ... .

Bonuspunten voor als er een paar afkomen met: Wij hebben eerst 10 jaar geleefd zonder verwarming, zonder warme kledij, elke dag 's ochtends één boterham met hesp, 's middags één met kaas en 's avonds één van beiden. Wij gingen niet op reis wij lagen 's avonds onder ons dekentje te dromen van verre reizen zodat we het toch een beetje warm kregen. Maar kijk, wij konden na tien jaar wél onze droomwoning kopen he :love: .

PS: Geen verzuurde huurder ofzo hier, wel nog jeugd (enfin ik reken mij daar toch nog bij) die prima gelukkig is met zijn woning, maar die wel beseft dat hij met zijn gat in de boter gevallen is op financieel vlak, met een twee gemiddelde nettolonen en ouders die niet hadden gesteund was een iets of wat deftige woning kopen, nog enkele jaren zeer lastig geweest zonder aflossing van 2500 euro de maand ofzo, en ik zit toch ook niet ver van de dertig meer af.

Losstaande van het eeuwig terugkomende gepalaver over uit eten gaan, city-trips en Iphones. Wat is de gemiddelde stijging van vastgoed geweest de afgelopen vijf jaar, 5% ongeveer? Dat is 25.000 per jaar op een standaard nieuwbouw van 500k zoals hierboven ergens werd aangehaald. Ik ben hoger opgeleid en er zijn verschillende jaren geweest waarbij ik +95% van m'n loon heb gespaard en na dat jaar minder waarde voor m'n geld had dan ervoor.

Laat staan zelf een nieuwbouw zetten op 10+ are zoals praktisch elk boomer familielid dat ik ken heeft gedaan. Rentevoeten waren inderdaad hoger maar bij de mensen die ik ken (anekdotisch sure) waren ze binnen de 10 jaar afbetaald. En ja, dat waren huizen met een houtkachel, een mazoutketel, minimale isolatie en zonder ventilatiesysteem. Maar daar had je wel dubbel de bewoonbare oppervlakte en 3 keer de oppervlakte van tuin die tegenwoordig standaard is. Dat zijn zaken die ik als luxe beschouw. En zo'n huis zal je tegenwoordig misschien goedkoper kunnen zetten dan toen door betere technieken en efficiëntie (hoewel materiaal- en grondprijzen), maar ze gaan je aanvraag graag zien binnenkomen op het omgevingsloket. Dat wordt geweigerd nog voor de pdf volledig is geladen.

Maatschappelijk valt dat uiteraard te verdedigen, maar laat ons nu niet doen alsof al die ontwikkelingen zonder kost zijn en dat gewoon "extra luxe" is die zonder meerkost wordt aangeboden.

Op de vraag of jongeren het financieel zwaarder hebben dan de boomers zou ik ook nee antwoorden, als we gewoon naar levensstandaard kijken. Als je het specificeert naar de vaak grootste aankoop van je leven, dan wel.
Ik vind het moeilijk om te zeggen dat een huis aankopen een standaardkost is waarmee je moet vergelijken gezien de vastgoedmarkt toch wel ietwat complexer is qua kostenstructuur. Niet alleen zit je met de aankoop, je zit ook met de steeds meer toenemende onderhoudskost die erbij komt wat je als huurder niet hebt, de registratierechten zijn dan wel een pak goedkoper geworden dan pakweg 10-20 jaar geleden, de "investering" die je erin hebt stagneert mogelijk wat meer in vergelijking met het boomeffect van de afgelopen 40-50-... jaar, etc...

Dus als je dat erbij gaat betrekken wordt de discussie exponentieel ingewikkelder.

Losstaande van het eeuwig terugkomende gepalaver over uit eten gaan, city-trips en Iphones. Wat is de gemiddelde stijging van vastgoed geweest de afgelopen vijf jaar, 5% ongeveer? Dat is 25.000 per jaar op een standaard nieuwbouw van 500k zoals hierboven ergens werd aangehaald. Ik ben hoger opgeleid en er zijn verschillende jaren geweest waarbij ik +95% van m'n loon heb gespaard en na dat jaar minder waarde voor m'n geld had dan ervoor.

Laat staan zelf een nieuwbouw zetten op 10+ are zoals praktisch elk boomer familielid dat ik ken heeft gedaan. Rentevoeten waren inderdaad hoger maar bij de mensen die ik ken (anekdotisch sure) waren ze binnen de 10 jaar afbetaald. En ja, dat waren huizen met een houtkachel, een mazoutketel, minimale isolatie en zonder ventilatiesysteem. Maar daar had je wel dubbel de bewoonbare oppervlakte en 3 keer de oppervlakte van tuin die tegenwoordig standaard is. Dat zijn zaken die ik als luxe beschouw. En zo'n huis zal je tegenwoordig misschien goedkoper kunnen zetten dan toen door betere technieken en efficiëntie (hoewel materiaal- en grondprijzen), maar ze gaan je aanvraag graag zien binnenkomen op het omgevingsloket. Dat wordt geweigerd nog voor de pdf volledig is geladen.

Maatschappelijk valt dat uiteraard te verdedigen, maar laat ons nu niet doen alsof al die ontwikkelingen zonder kost zijn en dat gewoon "extra luxe" is die zonder meerkost wordt aangeboden.

Op de vraag of jongeren het financieel zwaarder hebben dan de boomers zou ik ook nee antwoorden, als we gewoon naar levensstandaard kijken. Als je het specificeert naar de vaak grootste aankoop van je leven, dan wel.
Pfoe, je zit er heel ver naast. Voor covid tot nu zitten we aan zeker +30% wat nieuwbouw betreft. (Cijfers vanuit de organisatie van mn ex-WG. Dus geen statbel)

5% jaarlijks over 5 jaar is bijna 30%, dus je gaat akkoord met zijn stelling.
Aaaaaaah zo had ik het niet begrepen 😄. Had 5% op 5 jaar begrepen (dus 1%/jr). Nee dan klopt de stelling wel!

Nu ook een kleine nuancering..nieuwbouw wordt niet enkel duurder door stijgende materiaalprijzen. Er is ook een prijsstijging door strengere normen vb.

Mja ik ga altijd met dezelfde vergelijking afkomen.

Mijn ouders hebben tot hun respectievelijk 18 en 22 naar school geweest, nooit iets mogen houden van hun loon tot ze gaan huren zijn op 19/23. (Dus daar was geen spaargeld want ze moesten alles afgeven, het was een gunst dat ik toen het mijn toer was 50% mocht houden) Ongeveer 2 jaar gehuurd en dan (ondertussen) een nieuwbouw gezet op een stuk grond van 5000 vierkante meter in een locatie op 30-40 minuten van Gent/Antwerpen/brussel.

Hetzelfde doen in mijn generatie was al +/- onmogelijk en ik vermoed dat het nu al helemaal onmogelijk is.

(en for the record, ik heb nooit een zwart-wit tv gezien, we gingen elk jaar op zomervakantie, etc)

Niet specifiek over jongeren maar het geeft toch wel een bepaald beeld van vroeger vs nu.
Op zich best een interessant artikel om eens te lezen.

Ik kan mij dan wel nog steeds niet van de indruk ontdoen, dat stel dat smartphone pakweg in 1970 echt "deftig" op de markt gekomen was, dat er in 1980 nauwelijks nog mensen of op zijn minst gezinnen hadden geweest zonder.

Nu goed, evolutie in de maatschappij is er, dus dat de uitgaven anders zijn dan pakweg 1970, dat zal zeker zo zijn. De conclusie dat jongeren daarom meer geld uitgeven aan nutteloze zaken en dergelijk meer die volg ik niet, evenals beweringen genre ja tis niet moeilijk dat ze geen huizen kunnen kopen, ze zijn gewoon dommer qua uitgeven van hun geld dan de vorige generaties, een huis kopen is altijd moeilijk geweest en zal altijd moeilijk blijven (waarmee ik niet zeg dat jij dat gezegd hebt, mogelijks sprong ik tout court te snel op mijn paard).
De statement is niet dat de jeugd 'geld verspilt' aan die nieuwe dingen. Eerder dat een huis kopen nu even moeilijk is als vroeger. Alleen is er nu meer luxe tgo vroeger. Meer luxe voor zelfde effort.
Dat laatste zal ik zeker niet ontkennen. Het huizen kopen stuk mwa, ik weet het zo niet, sommige dingen zijn makkelijker toegangkelijker, ... dan ooit. Waarschijnlijk zelfs de meeste dingen. Maar een huis kopen? Ik zou het doodgraag is geprobeerd hebben pakweg vijftig jaar terug in ieder geval.

Maar goed, misschien ben ik te snel geïrriteerd. Ik kan slecht tegen mensen die beweringen doen zoals ik ze had neergeschreven (weliswaar met een hoge dosis overdrijving en sarcasme), met als gevolg dat ik die beweringen misschien te snel zie terwijl ze er niet zijn, het kan.

Op zich best een interessant artikel om eens te lezen.

Ik kan mij dan wel nog steeds niet van de indruk ontdoen, dat stel dat smartphone pakweg in 1970 echt "deftig" op de markt gekomen was, dat er in 1980 nauwelijks nog mensen of op zijn minst gezinnen hadden geweest zonder.

Nu goed, evolutie in de maatschappij is er, dus dat de uitgaven anders zijn dan pakweg 1970, dat zal zeker zo zijn. De conclusie dat jongeren daarom meer geld uitgeven aan nutteloze zaken en dergelijk meer die volg ik niet, evenals beweringen genre ja tis niet moeilijk dat ze geen huizen kunnen kopen, ze zijn gewoon dommer qua uitgeven van hun geld dan de vorige generaties, een huis kopen is altijd moeilijk geweest en zal altijd moeilijk blijven (waarmee ik niet zeg dat jij dat gezegd hebt, mogelijks sprong ik tout court te snel op mijn paard).

Dat laatste zal ik zeker niet ontkennen. Het huizen kopen stuk mwa, ik weet het zo niet, sommige dingen zijn makkelijker toegangkelijker, ... dan ooit. Waarschijnlijk zelfs de meeste dingen. Maar een huis kopen? Ik zou het doodgraag is geprobeerd hebben pakweg vijftig jaar terug in ieder geval.

Maar goed, misschien ben ik te snel geïrriteerd. Ik kan slecht tegen mensen die beweringen doen zoals ik ze had neergeschreven (weliswaar met een hoge dosis overdrijving en sarcasme), met als gevolg dat ik die beweringen misschien te snel zie terwijl ze er niet zijn, het kan.
ik ben akkoord dat je niet zomaar kan zeggen dat de jeugd hun geld aan domme dingen uitgeeft. Wel op een andere manier. Zaken als smartphone en internet lijken mij redelijk cruciaal in de huidige samenleving. Net zoals een auto ook wel nodig is wil je je enigszins wat flexibel verplaatsen. Maar die is dan weer niet echt "essentieel" als in dat je echt niet zonder zou kunnen maar je plaatst jezelf er wel wat mee buiten de samenleving terwijl je vroeger die keuzes niet moest maken. De samenleving zit gewoon helemaal anders in elkaar en met de globalisering en social media is de druk veel hoger richting bepaalde keuzes. En die hebben allen een bijhorend prijskaartje.

Zou eigenlijk ook gewoon graag eens meegemaakt hebben hoe het was in 1965 bvb. In mijn straat waren toen 20 cafés (grootouders hadden er een) - voor een restaurant moest je zowaar naar de stad. Qua sociale contacten moet dat mss wel een verrijking geweest zijn- nu goed, de mogelijkheden qua ontspanning van vandaag had men toen niet. Niet de bedoeling om te vervallen in vroeger was alles beter maar gewoon heel anders, met elk voor en nadelen.

Ik beschouw mezelf nog als jongeren. Geen brusselse jongere weliswaar. Maar ik heb niet het gevoel dat ik het financieel zwaarder heb, in tegendeel. Double income maakt het al een hele poos gemakkelijker dan het eeninkomen van mijn ouders. Wel een gewoon leefbaarhuis gekocht ipv een nieuwbouw of totaal renovatie. Slechts één auto op de oprit in plaats van twee auto's. Geen jaarlijkse intercontinentale reis laat staan tweewekelijks restaurantbezoek. Dus behalve een veel beter huis zowat dezelfde consumptieniveau als onze ouders en ik ben zeer gelukkig, ook financieel. Al maak ik me het mezelf wel gemakkelijker dan wat precies het gemiddelde lijkt te zijn voor mijn peers (nieuwbouw, 2 auto's, hogere consumptie).

Vele zullen het zwaarder hebben maar voor een stuk is dat wel self-imposed. En dat is op zich niet negatief, wat dat zijn gewoon onderliggende keuzes die gemaakt worden omdat het financieel blijkbaar dan toch te dragen is.

Of nog beter bronnen waaruit blijkt dat de generaties ervoor echt wel zoveel beter met hun geld omgingen, want laat ons een kat een kat noemen als bomma en bompa zaliger smartphones hadden kunnen kopen tijdens hun jeugd ze hadden er gehad he,
Verschil is ook wel. Toen de gsm's uitkwamen hadden de allemaal een goedkope 3310.
De duurdere Nokia's met kleurenschem, gps had bijna niemand.

Nu zie ik elk neefje/nichtje in de familie rond 18-22j schoolgaand met een iPhone 16 pro max, Galaxy Z fold etc.. top telefoons eigenlijk voor tiktok, Snapchat en Instagram

Verschil is ook wel. Toen de gsm's uitkwamen hadden de allemaal een goedkope 3310.

Nu zie ik elk neefje/nichtje in de familie rond 18-22j schoolgaand met een iPhone 16 pro max, Galaxy Z fold etc.. top telefoons eigenlijk voor tiktok, Snapchat en Instagram

Probleem is dat ze nu een iphone krijgen als cadeau en dat wordt voor hen de "default".
Terwijl ik aan mijn kinders een Xiaomi van 80 euro zou geven :p.

Het beeld van vroeger is verwrongen zoals Cege hier zei. Iedereen denkt dat in de jaren '70 iedereen in een zelfgebouwde villa woont omdat ze in zoiets zijn opgegroeid in de jaren '90 en '00.
Ze vergeten dat hun ouders ook eerst in een krot hebben gewoond waar het wc buitenstond en er niet eens een douche was.

Tja. Maar daar vergelijk je het natuurlijk fout. Als je gemiddelde stijging van het vastgoed bekijkt, moet je dat ook vergelijken met de gemiddelde maandlonen en niet anekdotisch met jouw loon. Die cijfers zijn bekend tot en met 2022 en de laatste 5j stijging daar was +12.4%.
K5bvyET.png

ik ben akkoord dat je niet zomaar kan zeggen dat de jeugd hun geld aan domme dingen uitgeeft. Wel op een andere manier. Zaken als smartphone en internet lijken mij redelijk cruciaal in de huidige samenleving. Net zoals een auto ook wel nodig is wil je je enigszins wat flexibel verplaatsen. Maar die is dan weer niet echt "essentieel" als in dat je echt niet zonder zou kunnen maar je plaatst jezelf er wel wat mee buiten de samenleving terwijl je vroeger die keuzes niet moest maken. De samenleving zit gewoon helemaal anders in elkaar en met de globalisering en social media is de druk veel hoger richting bepaalde keuzes. En die hebben allen een bijhorend prijskaartje.

Zou eigenlijk ook gewoon graag eens meegemaakt hebben hoe het was in 1965 bvb. In mijn straat waren toen 20 cafés (grootouders hadden er een) - voor een restaurant moest je zowaar naar de stad. Qua sociale contacten moet dat mss wel een verrijking geweest zijn- nu goed, de mogelijkheden qua ontspanning van vandaag had men toen niet. Niet de bedoeling om te vervallen in vroeger was alles beter maar gewoon heel anders, met elk voor en nadelen.

Ik wil niet cynisch klinken, maar het leven is een opeenvolging van oude wijn in nieuwe zakken. Wat nu de dagelijkse starbucks coffee is of de smartphone was vroeger de papieren gazet of de nieuwste zwart-wit tv. Elke generatie heeft zijn hebbedingetjes en elke generatie heeft zijn mensen die alle hebbedingetjes onmiddellijk moeten hebben en een gat in de hand hebben.

Ja, vroeger was je fancy als je naar de stad op restaurant ging. Nu ben je fancy als je elk kwartaal naar een sterrenrestaurant gaat. Er is een absolute verschuiving, maar relatief zijn de verhoudingen tussen mensen nog altijd hetzelfde. De fancy car van vroeger is nu een brakke auto. De fancy car van 20y geleden is nu een standaard auto. De fancy car van nu, zal binnen 20y een standaard auto zijn. Verplaats de lokale johny met fancy car naar 50y geleden en hij koopt de duurste auto van dat moment.

Ik denk dat het te kort door de bocht is om te zeggen 'eet wat minder avocado's en je kunt een huis kopen'.

Wat volgens mij echter wel waar is, is dat de huidige generatie heel veel neut op 'de boomers en hun huizen' (en mij mateloos stoort), terwijl er vroeger ook geen huizen uitgedeeld werden bij de bakker. Ja, de huizenprijzen gaan naar boven, maar dat is a) geen uniek en recent gegeven en b) de lonen gaan ook naar boven - inflatie weet u wel. Ik val in herhaling, maar er zijn 2 parameters om 'housing affordability' te bekijken. 1) % huisbezit en 2) afbetaling capaciteit in % van je maandelijks inkomen. Die 2 parameters zijn al 30-40-50 y zo goed als constant. Tenzij we denken dat er uit het niks boomers bijkomen die doodvallende andere boomers vervangen in de bevolking, lijkt het me evident dat de jeugd die gaten in de statistieken opvult en er dus niet bijzonder veel anders is in de huiskoopmarkt vs 30 40 50y geleden.

De bomma had een wc in de tuin staan, een badkamer was gewoon een pompbak achteraan de keuken, ... De mensen van 50y geleden hadden ook wel door dat het comfortabeler was om een wc in het huis te hebben en een deftige badkamer (zoals de koning e, meneer). Waarom was dat er niet ? Omdat ze het niet konden betalen. Dus zo 'walk in the park' zal het ook wel niet geweest zijn om een huis te kopen back in the days.

En ja, de warmtepomp en andere nieuwe eisen kosten veel. Maar weet je wat een wasmachine of microgolf vroeger kostten? De nieuwe dingen zijn altijd te duur, suck it up. Overigens denk ik dat je in 2024 warmtepompen bijna gratis bij de bakker krijgt wegens de hype in 2022-2023.

Er gaan ongetwijfeld subgroepen zijn die gepoept zijn, maar daarvoor moet je naar die subgroepen kijken. Alleenstaanden en kopen in grote steden, problematisch. Maar vroeger waren er even goed groepen die gepoept waren. Vroeger was er vb hoge interest of hoge registratierechten of geen woonbonus. Je kunt niet zomaar 1 situatie nemen en dat uitroepen als 'we zijn gepoept'. De data is de data en die toont wat ze is, namelijk constant huiseigenaars % en affordability.

Los van de huizen, moet er niet veel geklaagd worden. De lonen volgen perfect de inflatie in Belgie (op wat tijdelijke quirks na zoals Oekraine gedoe). De welvaart stijgt. GDP stijgt. Consumptie stijgt. De starterslonen stijgen > inflatie. De belasting op laagste lonen is stelselmatig gezakt de voorbije jaren (jobbonus is grotendeels voor starters, bedrijfsauto's % voor starters stijgt al heel tijdje, ...). Er is geen influx van rijke Russen of Britten of whatever in Belgie. Er zijn geen recente influxen of uitfluxen van kapitaal in Belgie. De markt is niet kapot zoals in UK of Silicon Valley. Als je dan afkomt met 'de jeugd heeft het financieel moeilijk', op wat is dat gebaseerd?

Ik heb al gemerkt dat er bij de jeugd een soort van pessimisme heerst over alles. Alsof ze plots in een wereld gedropt zijn die helemaal naar de kloten geholpen is, vervuild is, giftig is en weet ik veel wat. De realiteit is echter dat we nog nooit zo veilig verkeer gehad hebben als nu, er minder vervuiling is dan 20-30-40y geleden, het water properder is dan 20-30-40y geleden, voedselveiligheid hoogste ever is, hormonen in vlees laagste ever is, ... Je bent niet in een wereld gesmeten die volledig naar de kloten is, integendeel.

Laatst bewerkt:

Daar valt zeker nog iets voor te zeggen :). Neefjes en nichtjes van de helft van mijn leeftijd lopen hier ook rond met duurder spul dan ik ooit heb gehad.

Nu op de leeftijd van het kopen van een huis (die gemiddeld toch nog iets hoger ligt dan 18-22j denk ik dan) zie ik in mijn omgeving toch echt wel dat er nog weinigen zijn die met de nieuwste iphone rondlopen, als ze een iphone hebben wordt hij gebruikt tot hij echt op is of het is wel een nieuwe maar van het werk. Juist omdat de meesten wel beseffen dat ze niet "alles" kunnen hebben als ze ook een deftige woonst willen zonder daarvoor een belachelijk zware lening te moeten aangaan.

Daar valt zeker nog iets voor te zeggen :). Neefjes en nichtjes van de helft van mijn leeftijd lopen hier ook rond met duurder spul dan ik ooit heb gehad.

Nu op de leeftijd van het kopen van een huis (die gemiddeld toch nog iets hoger ligt dan 18-22j denk ik dan) zie ik in mijn omgeving toch echt wel dat er nog weinigen zijn die met de nieuwste iphone rondlopen, als ze een iphone hebben wordt hij gebruikt tot hij echt op is of het is wel een nieuwe maar van het werk. Juist omdat de meesten wel beseffen dat ze niet "alles" kunnen hebben als ze ook een deftige woonst willen zonder daarvoor een belachelijk zware lening te moeten aangaan.
Mja, over welke leeftijden spreken we dan? Als je zelf 35+ bent, zit je natuurlijk in een compleet andere situatie. Er zitten 1, mogelijks 2 generaties tussen. En een wereld van verschil qua technologische vooruitgang.

Mensen die nu18-22j oud zijn, zijn van kinds af aan opgegroeid met smartphones, tablets, breedband internet, ... Daar zit een groot mentaliteitsverschil want die zijn het gewoon van die dingen constant te hebben en mee te zijn met de nieuwste trends. Dat is de generatie die ook zwaar beïnvloed wordt door social media. Dat kan je dus niet vergelijken met mensen die momenteel 35+ zijn. Die zijn zonder opgegroeid, ook zonder social media opgegroeid.

Vele 35+ kaderen een smartphone (en constant internet en diensten over het internet) dan ook nog als een luxe-product, waar de generatie van 18-22jarigen dit meer als een basisbehoefte aanziet.

Mja, over welke leeftijden spreken we dan? Als je zelf 35+ bent, zit je natuurlijk in een compleet andere situatie. Er zitten 1, mogelijks 2 generaties tussen. En een wereld van verschil qua technologische vooruitgang.

Mensen die nu18-22j oud zijn, zijn van kinds af aan opgegroeid met smartphones, tablets, breedband internet, ... Daar zit een groot mentaliteitsverschil want die zijn het gewoon van die dingen constant te hebben en mee te zijn met de nieuwste trends. Dat is de generatie die ook zwaar beïnvloed wordt door social media. Dat kan je dus niet vergelijken met mensen die momenteel 35+ zijn. Die zijn zonder opgegroeid, ook zonder social media opgegroeid.

Vele 35+ kaderen een smartphone (en constant internet en diensten over het internet) dan ook nog als een luxe-product, waar de generatie van 18-22jarigen dit meer als een basisbehoefte aanziet.
Binnen enkele maanden dertig zelf :) .

Dus dan spreek ik inderdaad wel over mensen in mijn omgeving die hun eerste zeer eenvoudige gsm kregen op hun plechtige communie en netlog etc hebben weten ontstaan. En mogelijks een heel andere generatie, al zal het bij de huidige pakweg twintig jarigen nog af te wachten zijn hoe ze zijn op hun 30ste zeker? Ik geloof nooit dat ze dan nog even veel belang hechten aan de nieuwste smartphone, uitzonderingen daargelaten, puur omdat dat toch echt wel een "makkelijke" kost is om te vermijden, tenzij je je smartphone echt zwaar gebruikt voor specifieke doeleinden doet iedere smartphone wat die moet doen en ik geloof er toch in dat ook de huidige tieners dit later zullen beseffen. Dat ze vergroeid zijn met hun telefoon en dat dat er moeilijk of niet zal uitgaan, dat geloof ik dan (helaas) weer wel.

Probleem is dat ze nu een iphone krijgen als cadeau en dat wordt voor hen de "default".
Terwijl ik aan mijn kinders een Xiaomi van 80 euro zou geven :p.

Het beeld van vroeger is verwrongen zoals Cege hier zei. Iedereen denkt dat in de jaren '70 iedereen in een zelfgebouwde villa woont omdat ze in zoiets zijn opgegroeid in de jaren '90 en '00.
Ze vergeten dat hun ouders ook eerst in een krot hebben gewoond waar het wc buitenstond en er niet eens een douche was.
Ik denk dat je nu over de jaren 50 ofzoiets bezig bent :p Zoals gezegd, twee verdieners zonder zware opleidingen ofzoiets konden perfect een nieuwbouw (met voor die tijd moderne standaard) zetten op een groot stuk grond na een jaar of 2 sparen begin de jaren 80. Dat kan je nu gewoon niet meer.

Ik denk dat je nu over de jaren 50 ofzoiets bezig bent :p Zoals gezegd, twee verdieners zonder zware opleidingen ofzoiets konden perfect een nieuwbouw (met voor die tijd moderne standaard) zetten op een groot stuk grond na een jaar of 2 sparen begin de jaren 80. Dat kan je nu gewoon niet meer.

Maar dat is een eenzijdige interpretatie van het verleden door de bril van vandaag.

Nu is 'zware opleiding' de norm. Nu heeft - ik heb het net opgezocht - 57% van Vlaanderen een hoger diploma. Nogal wiedes dat bijna iedereen die een huis bouwt een hogere opleiding heeft want bijna iedereen heeft een hoger diploma.

In 2001 was dat nog maar 34% (verder gaat het niet terug). Maar ik vermoed dat dat 10-15% geweest zal zijn (de betere random extrapolatie). Vroeger was je dokter op je 20, nu op je 30. Vroeger was je ingenieur op je 18, nu op je 23.

Vroeger was dat niet de norm, nu wel. Maar relatief gezien zal het nog altijd zijn, de 'top' van het inkomen/studie niveau zal kopen, de onderkant waarschijnlijk niet. Waar die top of onderkant dan juist ligt, is irrelevant. Conclusie blijft dat er absoluut verschoven is, maar relatief niet.

Uiteindelijk is er ook een mentaliteitswijziging wat betreft werken. En dan bedoel ik niet puur de jongeren maar in heel de samenleving, van minder werken. Kijk naar dokters of tandartspraktijken die (quasi) allemaal groepspraktijken zijn geworden. Waarom nog 38u per week werken als je ook met 4/5e rond zou komen?
Op mijn eigen werkplek merk je het verschil wel met 20 jaar geleden. Toen in de drukkere periodes iedereen een tandje bijstak en geregeld aan 45u per week kwam. Tegenwoordig zijn de 38 uren toch heilig, overuren bestaan niet meer. Ze zijn ook niet geïnteresseerd in meer verantwoordelijkheid en zich een beetje opwerken en uiteindelijk meer verdienen. (nogmaals, op mijn werkplek)
Dan is de vraag of deze mentaliteitswijziging slecht is? Dit is toch goed? Wat meer genieten vh leven ipv werken en stressen?

Ik denk vooral dat er meer alleenstaanden zijn ivg met vroeger en die hebben het wellicht moeilijk om bij te benen....
Ook de laagste inkomens: hun welvaart is de laatste decennia minder sterk gestegen dan die van de 'rijkeren'.

En of dat jongeren het nu moeilijker hebben of niet, dat is niet relevant, de vraag zou moeten zijn: Waarom het niet wat makkelijker maken voor iedereen? Waarom moet het moeilijk zijn? Er is toch geld genoeg?

Terug
Bovenaan