Herfst 2021 & winter 2021/2022

Ik vind het echt onrealistische kaarten. Die rug op 25 december is zo belachelijk gevormd. We zitten letterlijk tussen de invloedsfeer van een depressie in Ierland en een depressie in Finland-West Rusland met daar tussen een zone met oostenwinden, ook al zijn er westenwinden ten zuiden van ons (Frankrijk, Spanje, Italie etc.) en ten oosten van ons (eigenlijk alles al vanaf Polen). Het slaat echt nergens op. Uiteindelijk zoals verwacht stort dat dan in. Maar de 240h kaart van EC is dan weer absurd.

61c36fb43818f.png

Hier zie je die delicate kwestie rond kerst. In feite raakt de koude lucht toch ook niet bij ons, omdat het te ver doorzakt, en al even snel volledig instort.

Maar dan zie je dit weer.

61c37582adc33.png

Is absoluut een belachelijke kaart. Wij in de milde lucht (eigenlijk gewoon echt zeer zacht). Maar de paarse lucht is een voorbode van iets heel erg extreem.

61c376dcdcd47.gif

Een kaart van -28°C overdag ten noordoosten van Moskou.

Ter informatie, we zien Tula. In Tula iets van een -25°C overdag, dus kijkend. Dat is A-B-S-U-R-D als de temperatuur nog nooit onder -34.3°C in januari is gegaan sinds 1897 OOK s'nachts.

Hier zit je dan weer met dubbele cijfers overdag.

61c375efedf6c.png

Hier zie je de luchtsoort tegenover normaal. De luchtsoort bij ons zou flink te warm zijn (4 tot 6°C te warm). in Oekraine zit je met een luchtsoort die minstens 12°C kouder is dan normaal rond deze tijd v/h jaar in Oekraine. (je kan niet zien of het nog kouder is omdat de schaalverdeling niet groot genoeg is)

Natuurlijk 240 uur ver en dus niet al te serieus nemen, maar gewoon de kaart alleen al is zo belachelijk.

EDIT: yr.no is nog niet geupdatet, maar ik wil echt wel eens de volgende update zien. (Tula, Smolensk, Moskou opzoeken).

____

Maar voorlopig wint de zachte lucht het (en ook de vochtige lucht).

eps_bewolkingskans_06260.png

Op de zon moeten we ook niet echt rekenen de komende dagen.

61c373bae5b9f.png

Het gevecht tussen zeer warme lucht die vanuit het zuidwesten naar onze contreien gaat (de oranje kleuren) tegenover de eigenlijk extreme kou in het noordoosten moeten we blijven in de gaten houden. Lijkt heel scherp te blijven botsen.
zot eigl dat gevecht tss de warme en koude lucht . Brrr moet bibberen zijn voor die Russische troepen daar aan de grens met Oekraïne

tgaat 15°C worden tot na nieuwjaar
grijs.
en regen.
Dergelijke extreme temperaturen zijn de laatste jaren toch gebruikelijker geworden. 13°C in december of januari dat was vroeger toch zeer uitzonderlijk.
Het is ook niet dat er door de opwarming van het klimaat egaal 2°C bijkomt, maar dat de gebieden met warme lucht gewoon noordelijker komen te liggen en ook langer blijven liggen. Zie december 2015, toen het gemiddeld 9,5°C was en toen we wekenlang met zuidenwinden zaten.

Dergelijke extreme temperaturen zijn de laatste jaren toch gebruikelijker geworden. 13°C in december of januari dat was vroeger toch zeer uitzonderlijk.
Het is ook niet dat er door de opwarming van het klimaat egaal 2°C bijkomt, maar dat de gebieden met warme lucht gewoon noordelijker komen te liggen en ook langer blijven liggen. Zie december 2015, toen het gemiddeld 9,5°C was en toen we wekenlang met zuidenwinden zaten.
Het kan maar goed zijn voor de gasprijzen.

En ik hoop dat we een beetje de zon te zien krijgen, of dat nu +10°C of -10°C is. Niet te veel regen zodat er veel kan gefietst worden.
Een weekje sneeuw zoals vorige winter, dat is voor mij ideaal.

En een elfstedentocht kan toch niet doorgaan dit jaar, dus daar hebben we de kou ook al niet voor nodig. De kou mag voor mij ook voor een jaartje in lockdown.
De kou en dan bedoel ik echte koude voor langere tijd, niet zo een koudeprikje zoals de afgelopen dagen, is toch al langere tijd in lockdown lijkt mij.

En een elfstedentocht kan toch niet doorgaan dit jaar, dus daar hebben we de kou ook al niet voor nodig. De kou mag voor mij ook voor een jaartje in lockdown.
Zou die nog plaatsvinden in de komende 10 jaar? De laatste editie was in 1997. Het mag dan wel eens stilaan komen 😕

Zou die nog plaatsvinden in de komende 10 jaar? De laatste editie was in 1997. Het mag dan wel eens stilaan komen 😕
Als alles perfect valt, kan het nog, maar net zoals het in de afgelopen 10 jaar het niet gebeurd is, is dat nog geen garantie dat het daarvoor wel in de komende 10 jaar zal gebeuren. Het verleden geeft geen garanties op de toekomst. Tegelijkertijd kunnen strenge winters wel nog degelijk voorkomen, ze komen alleen door klimaatverandering minder voor dan vroeger. Daarnaast zijn veiligheidsvoorschriften tegenover vroeger ook strenger geworden. Een winters zoals die in 2012 had in 1912 wel tot een elfstedentocht geleid bijvoorbeeld.

Nog ver weg, maar dit is absurd.

dI7028k.png

Temperaturen tot -30 / -35 in West-Rusland en overdag -25°C / -30°C.

u3PJOCl.png

61c9ee4c41859.png

De kou is daar enorm aanwezig. Zelden zo een kaarten gezien voor NW-Rusland.

Op Ameland (Waddeneiland) ook enorme ijsschotsen gespot

61c9893d0e760.JPG
61c9890a39b55.JPG

Dit vond ik de meest extreme kaart.

0WOsPbI.png

Laatst bewerkt:
61cadff53eb00.png

Er ligt 3 keer meer ijs in de Botnische golf tegenover normaal. De piek komt er meestal mediofebruari. Nu het zeewater wat kouder aan het worden is kan de ijsvorming nu ook wel sneller in gang schieten.

Er ligt dubbel zoveel ijs ok tegenover minstens 75% van alle jaren. Een v/d jaargangen met heel veel ijs is 2010-2011, ook toen in gang gezet door een vroeger start v/d winter (december 2010).

EDIT: even opgezocht bron is dus 2007-2020 dus echt ver gaat het niet echt terug, dat is de kanttekening, wel vermoed ik dat dit het tweede beste ijssituatie is sinds 2010-2011 dus, vandaar dat we ruimschoots dat kwartiel voorblijven. Sowieso 14e jaar sinds 2007 (of 15e), dus als je 3/4e wegdenkt, zit je al bij de 3 beste winters sindsdien of 3 beste ijsniveaus voor de Botnische golf.

Verder even klimatologie gekeken van Helsinki. Voorlopig is de winter daar net een tikkeltje te koud of eigenlijk 0.2°C onder normaal. Meer naar het noordoosten vermoed ik al wat kouder dan normaal. In Helsinki is de klimaatsprong van 1988-1989 eigenlijk pijnluik duidelijk. Het is alsof we op 1 of 2 jaren tijd van het ene klimaat naar het andere klimaat zijn gesprongen en niet geleidelijk aan, en aan onze winters is dat ook hier te zien. Alsof niet enkel de temperatuur steeg, maar ook de oceaaninvloed in 1988/1989 maar welke reden dat is weet ik niet. In '85, '86, '87 hadden we koude winters, en nadien is dat op 1,2,3 verdwenen. Er is wel meer gebeurd, sindsdien is elk orkaanseizoen nu quasi een bovengemiddeld seizoen, en de ergste droogtejaren in de Sahel zijn toen geeindigd, ik denk dat de NH in het geheel een klimaatsprong maakte, waardoor een verschil optrad tussen NH en ZH en dus ook de moessons heeft veranderd op korte tijd. Nu is dat verschil alleen maar groter aan het worden waardoor dat zichtbaarder wordt.

Er is alleszins iets gebeurd in 1988/1989 dat alles ontregeld heeft.

image_large

EDIT: volgens mij heeft het met dit te maken. Daardoor dus het pre-90's en het post 90's klimaat hier toch in Europa.

Laatst bewerkt:
Dit weekend zit ik in de Ardennen (buurt van xhoffraix, rond de 500 meter hoogte). Ik zie opeens in de voorspellingen voor dit weekend in die regio sneeuw opduiken. Zou toch een onverwachte meevaller zijn.

iemand die wat gerichter in de "hocus-pocus" kaarten kan kijken en mijn vermoedens kan bevestigen (dan wel met hoongelach neersabelen)

Vandaag & morgen behoorlijk veel regen, vooral in de zuidelijke landshelft.

61d2cc2590b17.jpg

Visualisatie van klimaatverandering hier (lokaal dus). Zonniger, meer neerslag maar minder neerslaguren in de herfst - winter en lente (maar meer neerslag die valt in de zomer of door convectieve neerslag maar vreemd genoeg lijkt onweer af te nemen). En uiteraard ook veel warmer weer. Qua windpatroon is vooral zuidwestenwind en zuidenwind toegenomen terwijl noordenwinden noordwestenwinden de grote verliezers zijn. Oostenwinden komen wel nog voor, maar voor de winterliefhebbers misschien eerder in de verkeerde seizoenen (al heb ik daar geen bevestiging van).

Ik heb ergens gelezen dat het beperken van zwaveldioxide en luchtvervuiling een oorzaak kan zijn voor de klimaatsprong waargenomen op het einde van de jaren '80 hier. En dat is misschien wel zo. Anderzijds verandering in zeewatertemperaturen zal ook een rol spelen (ook Middelandse Zee en Atlantische Oceaan). Het dominante windpatroon is veranderd tegenover vroeger, meestal heb je noordenwinden eerder in de lente (vandaar maartse buien, aprilse grillen) omdat het land zachter is dan de oceaan. Misschien dat relatief gezien de oceaan vaker minder zacht is dan het land, waardoor de zuidenwinden toenemen. Ook denk ik dat relatief gezien door de Atlantic Cold Blob de noordelijke AO kouder is dan de zuidelijke AO waardoor je toch een sterkere westcomponent krijgt (door grotere verschillen hier) en dus sterkere straalstroom hier relatief tegenover elders. Anderzijds beweegt die straalstroom minder sterk, en meandert ze of buigt ze en dat lijkt mij dan te verklaren door de zeer sterk opwarmende poolgebied tegenover de Evenaar waardoor het verschil in temperatuur tussen evenaar en pool een stuk kleiner is, wat meestal de straalstroom dan weer afzwakt, en systemen trager doet bewegen. In de zomer is dat effect nog een stuk sterker.

De lente kan niet snel genoeg beginnen voor mij, heb niks tegen kou, of regen, sneeuw MAAR die korte dagen zonder licht heb ik een hekel aan.

Je merkt toch al dat het s'avonds wat langer klaar is. Waar ik een hekel aan heb is dat die langere dagen, zeker tegen februari, je goesting doen krijgen naar de lente terwijl je nog in putje winter zit.

Terug
Bovenaan