Herfst 2021 & winter 2021/2022

Het hangt echt nog af van model tot model. Verder lijkt zondag ook te verlopen zoals vandaag dus dan heb je een soort van "drieling".

620d253b4dafb.png

Max windstoot berekend in de komende 60 uur volgens ALARO, dat is het weermodel dat KMI gebruikt (dus ons weermodel). Ik heb geen idee hoe hun model presteert. Maar dit gaat richting 110-120 km/u in het binnenland. Aan de zee 140 km/u. In Nederland zou het zelfs nog forser zijn, met daar 180 km/u aan zee (de witte stipjes zijn zelfs 200 km/u). Maar dat lijkt mij een beetje te overdreven, want ik denk dat het overcompenseert voor reliëf en dat soort zaken als detailmodel en dan moet je niet naar die puntjes kijken. Maar zelfs los daarvan lijkt dit wel erg fors.

620d20481aae0.gif

Nieuwste GFS valt nog mee (tov wat ik al gezien heb) blijft natuurlijk fors. 110-120 km/u in het westen van BE en meer naar het oosten dan tot 100 km/u. Harder dan dat moet het voor mij echt niet worden.

Qua setting erg vergelijkbaar met deze storm uit 1990.
620ce7d4739c8.png

620ce7dd3f854.png

620d0fb7b558a.jpg

Dit is de motor van "de jet". In snel tempo wordt eigenlijk zachte lucht naar hier geblazen vanuit de subtropen. In Canada erg koud en stroomt veel koud op de oceaan. De grote temperatuurverschillen zorgen voor een sterke en krachtige straalstroom, terwijl de polar vortex zeer krachtig is nu. Het hart ligt daar ook van in Canada, en dat koelt niet alleen Canada in de stratosfeer aan, maar door stratospheric-to-tropospheric interaction koelt het Canada aan de grond af. De kou die de oceaan op stroomt zorgt voor destabiliteit met het relatieve warmere zeewater, en draagt dus bij aan de sterke straalstroom. Doordat de kou vooral tot in het poolgebied blijft, zijn de verschillen tussen gematigde breedtes en noordpoolgebied ook een stuk scherper en ook dat draagt bij aan dit.

Het is een zeer onrustige oceaan, wat in de Atlantische Oceaan door het samenkomen van verschillende weersystemen vaak voor "gigantische golven" zorgt. Een fenomeen waar de Bermuda triangle doorgaans voor gekend is. De kust van Newfoundland ligt daar wel nu niet, maar dit is wellicht hetzelfde fenomeen door de weersituatie van enkele dagen geleden omdat het er nu iets rustiger is (maar elders is dat niet zo).

Laatst bewerkt:
In de beruchte storm van 1990 werden in het binnenland rukwinden gemeten boven de 150km/u.

"Tussen 25 januari en de nacht van 28 februari op 1 maart wordt België geteisterd door een recordaantal stormen in een tijdspanne van iets meer dan een maand. In een of meerdere meetpunten worden windstoten genoteerd van meer dan 100 km/u op 25 en 28 januari, op 3, 8, 11, 12, 14, 26, 27 en 28 februari en op 1 maart. De schade is vooral aanzienlijk op 25 januari, op 3 en 26 februari en tijdens de nacht van 28 februari op 1 maart. Op 25 januari, tijdens de eerste storm, registreren we in Bevekom een maximale windstoot van 168 km/u: dit is voor ons land de hoogste waarde van de eeuw. Elders bereiken de maximale windstoten snelheden tot 152 km/u in Saint-Hubert en tot 145 km/u in Oostende. Er is overal in het land veel schade."

Geeft aan wat er mogelijk is als alles "goed" valt. Zou nu in theorie ook kunnen.

Had carnaval doorgegaan ze konden de stoeten weer aflassen zoals 2020. Gooit corona geen roet in het eten, dan is het wel het weer.

Had carnaval doorgegaan ze konden de stoeten weer aflassen zoals 2020. Gooit corona geen roet in het eten, dan is het wel het weer.

Dan is het maar beter dat het weer roet in het eten gooit dit jaar dan volgend jaar.

Ik ben ook wel ergens blij dat de winter niet te streng is, want de gas- en energieprijzen zijn veel te hoog, en een strenge winter was ook nutteloos want hadden we omstandigheden gehad die een elfstedentocht toelieten, dan gooide corona wel roet in het eten

Ik hoop dan wel dat we onze kou niet in maart of april krijgen dit jaar. Want dat is dan ook weer nutteloze kou waar de winterliefhebber niets mee is. Dat gebeurt de laatste tijd al wel vaker, dat het qua winterweer niet wilt lukken in de cruciale maanden, maar dan wanneer het kalf al verdronken is, dan lukt het op de kaarten plots allemaal wel, maar dan is de zonkracht al te groot om nog winterweer van betekenis te krijgen.

Wat het weer betreft, krijg ik meer 2020 vibes dan 2021. Dus that's a good thing i guess.
Hopelijk een mooi zonnig voorjaar zoals in 2020.

Wat het weer betreft, krijg ik meer 2020 vibes dan 2021. Dus that's a good thing i guess.
Hopelijk een mooi zonnig voorjaar zoals in 2020.
Daar teken ik voor. 2021 was echt een rotjaar dat zo snel mogelijk vergeten mag worden. Het enige wat ik me herinner als positief aan 2021 is dat we toch 1 week echt winterweer gehad hebben.

KMI gaat nu toch forser waarschuwen. Men was opvallend voorzichtig de voorbije dagen vond ik. Maar de aandacht kan nu wel meer verlegd worden omdat de vorige situatie nu achter de rug is (die van afgelopen nacht). Dat zal meegespeeld hebben denk ik, en met dat men in tussentijd bevestiging van de modellen kan krijgen.

Ben al blij dat het door de dag is. Heb afgelopen nacht al niet te veel geslapen. Om een of andere reden heb ik altijd héél veel paniek dat de zonnepanelen van het dak zouden vliegen als het zo hard waait :unsure:

Ben al blij dat het door de dag is. Heb afgelopen nacht al niet te veel geslapen. Om een of andere reden heb ik altijd héél veel paniek dat de zonnepanelen van het dak zouden vliegen als het zo hard waait :unsure:
Ik heb dat met de zonnepanelen van de buren naast ons , plat dak maar wel de ideale hoek van 40° dus de kracht dat er onder die panelen gaat bij hevige wind... :')

Gisteren toch de vliegenramen weggenomen aan onze vensters en enkele flappen uit de draadpanelen zodat die niet meer volle wind pakken.
Heeft me toch geruster doen slapen :)

Vrijdag zou het hoogtepunt nu eerder door de dag komen te liggen @Lakigigar

Gisteren toch de vliegenramen weggenomen aan onze vensters en enkele flappen uit de draadpanelen zodat die niet meer volle wind pakken.
Heeft me toch geruster doen slapen :)

Vrijdag zou het hoogtepunt nu eerder door de dag komen te liggen @Lakigigar
Ja klopt, met eventueel ook nog een buienlijntje voorafgaand waar ook de windstoten al fors kunnen zijn, wat in bepaalde modellen terugkeert maar niet alle.

Zaterdag ook een randdepressie dus dan zal op het piekmoment ook veel wind staan, maar niet zo erg als morgen verwacht (of zoals afgelopen nacht). Zondag op maandag zal ook fors zijn verder met een vergelijkbare situatie als afgelopen nacht.

Ik zou je vliegenramen toch al zeker tot maandag binnenhouden.

Voor de rest geldt zoals altijd in zo een situatie: geen auto onder een boom parkeren etc.

Met 150km/u zou ik toch ook niet op mijn gemak zijn. De kans op stormschade in mijn tuin wordt dan groot. Niet alleen dag, maar dan zou ik ook schrik krijgen dat mijn zonnepanelen van het dak zouden waaien (ze zouden tot 160km/u aankunnen maar ik zou het lot niet tarten). Morgen werk ik van thuis dus ik hoef de baan gelukkig niet op.

Voor Nederland ziet het er alleszins niet goed uit, de schade daar zal groot zijn. Dat zijn al orkaanwinden dat daar voorspeld worden.

Vanaf welke windsnelheden moet ik me eigenlijk zorgen beginnen te maken dat mijn zonnepanelen van het dag kunnen waaien? :unsure:
Ik ben nu al aan het paniekeren voor morgen en overmorgen.

150 km/u is al extreem, is een zeer tijdelijke piek en er wordt duidelijk bijgezegd: "mogelijk tot 150 km/u aan de kust". Twee woorden die daarbij opvallen zijn kust en mogelijk.

Daarbij je kan nu moeilijk dingen ondernemen om te voorkomen dat zonnepanelen (of dakpannen) van het dak kunnen waaien. Als het zo is, dan is het zo. Wat je kan doen, doe je en wat je niet kan verhinderen kan je ook niet verhinderen. Bij een extreme weersituatie (dus als het effectief extreem wordt) zal dat erkend worden als een extreme weersituatie (overmacht) en zal je bij schade ook in aanmerking komen voor een rampenfonds of een verzekering, maar zover zijn we nog niet.

Ik heb al extreme dingen gezien, maar het meest van die "extreme dingen" was vooral voor Nederland. Windstoten 190-200 km/u voor de Waddeneilanden heb ik al een paar keer voorbij zien komen op detailmodellen als worst-case scenario voor daar. Maar zelfs in die scenario's zag ik geen 150 km/u voor diep in het binnenland in Vlaanderen (als max windstoot), maar wel aan de kust.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan