Het hangt echt nog af van model tot model. Verder lijkt zondag ook te verlopen zoals vandaag dus dan heb je een soort van "drieling".
Max windstoot berekend in de komende 60 uur volgens ALARO, dat is het weermodel dat KMI gebruikt (dus ons weermodel). Ik heb geen idee hoe hun model presteert. Maar dit gaat richting 110-120 km/u in het binnenland. Aan de zee 140 km/u. In Nederland zou het zelfs nog forser zijn, met daar 180 km/u aan zee (de witte stipjes zijn zelfs 200 km/u). Maar dat lijkt mij een beetje te overdreven, want ik denk dat het overcompenseert voor reliëf en dat soort zaken als detailmodel en dan moet je niet naar die puntjes kijken. Maar zelfs los daarvan lijkt dit wel erg fors.
Nieuwste GFS valt nog mee (tov wat ik al gezien heb) blijft natuurlijk fors. 110-120 km/u in het westen van BE en meer naar het oosten dan tot 100 km/u. Harder dan dat moet het voor mij echt niet worden.
Qua setting erg vergelijkbaar met deze storm uit 1990.
Dit is de motor van "de jet". In snel tempo wordt eigenlijk zachte lucht naar hier geblazen vanuit de subtropen. In Canada erg koud en stroomt veel koud op de oceaan. De grote temperatuurverschillen zorgen voor een sterke en krachtige straalstroom, terwijl de polar vortex zeer krachtig is nu. Het hart ligt daar ook van in Canada, en dat koelt niet alleen Canada in de stratosfeer aan, maar door stratospheric-to-tropospheric interaction koelt het Canada aan de grond af. De kou die de oceaan op stroomt zorgt voor destabiliteit met het relatieve warmere zeewater, en draagt dus bij aan de sterke straalstroom. Doordat de kou vooral tot in het poolgebied blijft, zijn de verschillen tussen gematigde breedtes en noordpoolgebied ook een stuk scherper en ook dat draagt bij aan dit.
Het is een zeer onrustige oceaan, wat in de Atlantische Oceaan door het samenkomen van verschillende weersystemen vaak voor "gigantische golven" zorgt. Een fenomeen waar de Bermuda triangle doorgaans voor gekend is. De kust van Newfoundland ligt daar wel nu niet, maar dit is wellicht hetzelfde fenomeen door de weersituatie van enkele dagen geleden omdat het er nu iets rustiger is (maar elders is dat niet zo).