Herfst 2021 & winter 2021/2022

3 weken geleden een nieuwe tuin omheining laten plaatsen. Één deel van het houtwerk is al gaan vliegen, de overige 4 stukken are holding on for dear life :headshake:

Thnx! Allé voor de uitleg, nie voor het vooruitzicht :)

Ik was nu aan het kijken op windy.com
Welk model is het meest "betrouwbare" eigenlijk ? want tussen 105 en 85 zit toch n wereld van verschil
dat vraag ik me dus ook altijd af.

ik kijk op windy en op ventusky. maar wat is nu eigenlijk het meest betrouwbare en welk model?

Die elektriciteitspaal begint super hard te bewegen hier....
Da's enige dat hier niet bougeert. 't Zijn wel nog van die oude betonnen die gewoon "krak" zeggen eens het te veel wordt. :unsure:

De boom waarvan ik dacht dat hij ging sneuvelen, houdt momenteel nog stand, maar hij staat wel niet meer recht. :lol: Die gaan we dus preventief vellen vrees ik (als hij het overleeft).

620fa38b41aa4.JPG

Voorlopige tussenstand KMI stations in België. Furnes is Frans voor Veurne.

Koksijde heeft een windstoot van 154,1 km/u te pakken.
Veurne nu ook 153.7 km/u.

De zwaarste storm in 30 jaar zal Eunice niet worden. "Daarvoor moet je windsnelheden van 140 à 150 kilometer per uur hebben en volgens de recente gegevens zit dat er niet in", aldus nog de weerman Frank Duboccage.

Oké het weer is onvoorspelbaar en kan a la minute omslaan, maar toch nie de eerste keer dit jaar dat ze erlangs slaan hé

Frank De Boosere kwam net ook op het nieuws vertellen dat ze aan de kust 130km/h hadden gemeten. Dat is toch ook een pak minder dan de metingen zeggen.

T'ergste zal wel in wvl gebeuren zeker? Morgen naar mijn ma int ieperse en naart app in oostduinkerke, ben benieuwd wat ik ga tegenkomen.

De zwaarste storm in 30 jaar zal Eunice niet worden. "Daarvoor moet je windsnelheden van 140 à 150 kilometer per uur hebben en volgens de recente gegevens zit dat er niet in", aldus nog de weerman Frank Duboccage.

Oké het weer is onvoorspelbaar en kan a la minute omslaan, maar toch nie de eerste keer dit jaar dat ze erlangs slaan hé
In feite vind ik dit wel goed voorspeld hoor, maar er zijn heel veel "pitfalls" bij het voorspellen en interpreteren en daarom dat je onzekerheid in verwachtingen of onzekerheidsinterval duidelijker moet aangeven. Men is vaak te sensationeel of anders dan weer overcompenserend voorzichtig. Ik vind het niet relevant of dit de zwaarste storm in 30 jaar is. Dat kan je na de storm evt. beter bekijken, maar voor de gemiddelde mens thuis maakt dat niet uit. In feite was het duidelijk dat de storm intens zou worden, eventueel zeer intens. En men moest code rood voor het westen afkondigen, de treinen gisteren al stilleggen en de scholen sluiten. Blijkt het dan mee te vallen, zoveel te beter.

Het is wel makkelijk om "hier" ook een beetje te verduidelijken :D
Op zich vind ik dat de weermannen een goede taak hebben gedaan. Dat er 1 zinnetje misschien achteraf niet zal kloppen, gaat niemand een ander kwalijk nemen. Was het maar windstoten tot 120 km/u dan zou het KMI (en elke nieuwssite die dit overneemt met 150 km/u) bekritiseerd worden. Enigen die in de fout zijn gegaan is de NMBS. Jill Peeters heeft duidelijk gezegd gisteren waar het op stond, het mechanisme uitgelegd zoals het is, en eigenlijk is haar terugkeer een kwaliteitsinjectie voor VTM.

Als ik oude nieuwsberichten mag geloven waren er tijdens de pukkelpopstorm in 2011 windsnelheden tot 170 kilometer per uur. Maar omdat daar geen officieel meetpunt is telt dat niet mee voor de statistieken of zo?

Toch al veel mensen die schade hebben. Het laatste half uur zijn er hier in Diksmuide al 20 meldingen binnen gekomen van daken die los komen, dakpannen op auto's, bomen omgewaaid op autos, serres die kapot waaien. Tis hier constant op en af met de sirènes.

Terug
Bovenaan