Herfst 2021 & winter 2021/2022

Wel vreemd inderdaad, je zit daar met een 145km/u meting en dan 25km zuidelijker geraken ze niet hoger dan 100km/u. Kan natuurlijk veel aan het relief liggen en zo. Stel dat ik hier boven op de berg, of beneden een windmeter plaats, dan zal dat ook verschillen geven. Of zelfs qua temperatuur of sneeuwhoogte zou dat verschillen kunnen geven. Het zou wel interessant zijn om die lokale verschillen te kunnen zien, 1-2km afstand verschil maar 50m hoogteverschil.
Daar in het oosten halen ze ook 132km/u op één plaats, een pak hoger dan de omringende stations.
Maar ook langs grote rivieren zoals de Rhône bijvoorbeeld heb je lokale weerfenomenen zoals de Mistral die daar soms plots opsteekt en hevige wind kan geven.

Deze nacht zou het al een stuk kalmeren. Maar in de loop van de late middag en -avond zal de wind weer toenemen, maar niet zoals vandaag, maar toch nog windstoten tot 70 km/u, kans op evt. 80 km/u in het westen.

Ook zondag staat er veel wind, vooral na het middaguur met piek ergens in de avond. Na een iets rustigere nacht dan zal maandagochtend en een deel van de namiddag ook behoorlijk winderig verlopen. Maar toestanden zoals vandaag verwacht ik niet. Maar toestanden zoals woensdagnacht kunnen dan wel, met windstoten tot 80/90 km/u, lokaal of in de kustregio's oplopend tot 90/100 km/u op de zwaarste momenten. Maar dat is niet vergelijkbaar met vandaag. Maar natuurlijk ook niet niets dus niet onderschatten opnieuw.
Inderdaad. Als de windrichting dan anders zit kan er toch nog bijkomende schade aangericht worden.

Volgens Windy nog altijd wind tussen de 50-60km/u momenteel, 't voelt hier toch een pak steviger precies. Had toch gehoopt dat het na 19u merkbaar kalmer zou worden (al is dit misschien voor vele al kalm na vandaag).

Volgens Windy nog altijd wind tussen de 50-60km/u momenteel, 't voelt hier toch een pak steviger precies. Had toch gehoopt dat het na 19u merkbaar kalmer zou worden (al is dit misschien voor vele al kalm na vandaag).
Idem hier paar km zuidelijker. Doet nog altijd even vies als namiddag precies.

Hoe zit dat eigenlijk met de verzekering?

Hier in de buurt schade aan oude daken, tot op den draad versleten bij wijze van spreken.
Kunnen die mannen dan nieuw dak claimen via de verzekering? Of hoe gaat dat?

In Sint-Truiden ligt een groot deel zonder stroom.
Zou al opgelost zijn ?
Yes, is opgelost!
Was op verschillende plaatsen in en rond Sint-Truiden (regio Nieuw Sint-Truiden tot Nieuwerkerken), maar was blijkbaar wel vrij snel opgelost heb ik gehoord.
Alleen waren er wel heel wat winkels die de deuren gesloten hebben toen de stroom uitgevallen is waardoor er veel mensen voor een gesloten deur stonden.

Hier in de buurt valt het heel goed mee, ik heb weinig schade gezien. Bij de buren een brievenbus omgewaaid die niet goed vast stond en hier een stuk van het dak van ons tuinhuis gaan vliegen.

Hier in de buurt schade aan oude daken, tot op den draad versleten bij wijze van spreken.
Vraag mij dat ook af. Heb zo een frugal maat die nu een nieuwe omheining wilt claimen. Vorige keer was er een deel omgewaaid en heeft hij massas geld getrokken voor iets wat hij zelf gezet heeft. Wie zet er nu ook houten palen aan de kust.

Hier een nieuwbouw van 6 jaar oud en evenzeer schade aan ons dak. Het was gewoon een ongezien zware storm.

Hier in Duffel nauwelijks schade voor zover ik heb gezien, had wel wat schrik voor mijn oud huis dat ik verkocht heb en waar volgende week de akte van verlijdt.

Hier toch 2 nokpannen achteraan afgewaaid, just 2 nieuwe oude gaan halen. Toch 24 euro voor 2 recup veusten.. Stond constant 15-20 man aan te schuiven bij de lokale pannenboer :')

Hier was er 1 pan afgewaaid, gelukkig gewoon naar beneden gegleden (net naast de velux) en in de goot blijven liggen.
Deksel van de vuilbak was ook gaan vliegen ondanks de 2 kasseien erop, die dacht ik niet meer terug te zien maar ik vond het daarnet wat verder in de gracht terug.

Op wandel met de hond vanmorgen ook een huis of 2-3 gezien met wat pannen weg en iemands wiens omheining in de gracht lag.
Ook een aantal bomen omver of afgekraakt langs de vaart.

‘K was al content dat mijn auto veilig in de garage stond, 1x een boom erop gehad en dat heb ik liever niet meer :)

De hond had ook wel wat schrik, hij wou pas gisterenavond naar buiten en toen we gingen slapen installeerde hij zich op het bed ipv in zijn bench :unsure:

Laatst bewerkt:
Hier geen enkel huis in de buurt zonder schade. Van een paar pannen kwijt tot zelfs een losstaande garage (vrij recent) die weg is.
De enige die geen schade had, heeft nu mijn boom op zijn schuurtje liggen. :unsure:

iemand een idee of je een afsluiting die niet omgewaaid is maar een paar cm scheef/ losgetrokken is kan laten herstellen door de verzekering?

8 van mijn 20 draadpanelen staan nu zo scheef dat ze precies gezet zijn door iemand die eerst 3 bakken leeg gezopen had...

Volgens de nieuwste berekeningen van weermodel GFS moeten we morgenavond rekening houden met windkracht 7 en rukwinden kortstondig dicht in de buurt van 100 km/u. De meeste andere modellen voorzien 10 tot 15 km/u minder, maar het zal dus ongetwijfeld opnieuw stevig gaan waaien.
Not again (Limburg)

BMBC zouden hun windmeters aangepast hebben om de 3s gemiddelden te geven om zo conform de standaarden van het WMO te zijn. Daarmee komt Veurne nu op een maximale windsnelheid van 131km/u uit , niet op 150+km/u zoals eerder beweerd werd (wat dus een verkeerde manier van meten was).

Terug
Bovenaan