Herfst en winter 2022-2023

Heerlijk weertje, dit. Het hoeft niet de hele winter zo te zijn, maar af en toe een koudeprik met een kraakheldere hemel is voor mij toch wel hét wintergevoel. Die prachtige zonsop- en ondergangen en alles bedekt met een wit laagje ...

De kansen op een witte kerst zijn wat gestegen, de GFS oper van deze ochtend komt met een noordelijke stroming en koude bovenluchten.

ccp7Ppo.png

gQnvqFm.png

egbla2J.png

De temperaturen zouden richting normaal tot fris gaan na de verzachting begin volgende week, maar gezien de termijn kan het nog veel verwachten en moeten we er nog niet te veel waarde aan hechten.

Dus ik zou zeggen 10-15% kans op een witte kerst. De kaarten liggen er duidelijk beter voor dan gisteren. Maar alles moet dan wel een beetje goed vallen om het juist op kerst te laten gebeuren.

EC pluim laat een tendens richting normaal zien na de bult begin volgende week (die verzachting is vrijwel zeker), maar daarna gaat het gemiddelde richting normale temperaturen met enkele koude en zachte oplossingen.

6398373026037.png

Heerlijk weertje, dit. Het hoeft niet de hele winter zo te zijn, maar af en toe een koudeprik met een kraakheldere hemel is voor mij toch wel hét wintergevoel. Die prachtige zonsop- en ondergangen en alles bedekt met een wit laagje ...
Dit is het gewoon. En een vuurtje in een korf met een heerlijk glas rode wijn( geen gluhwein).

Het is een kwestie van gewenning vind ik. En gewoon een dikkere trui en jas aandoen. Een muts dragen maakt ook veel verschil. Liever dit dan natte kou bij +3 graden.

De laatste 10 jaar haalden we in december altijd een max temperatuur tussen de 13 en 17 graden. Eerder terug naar (het nieuwe?) normaal dus.
Ik denk dat Chauffagist vooral wil zeggen dat dat een serieus verschil met de huidige temperatuur is, niet zo zeer dat dat abnormaal warm is voor de tijd van't jaar.
Maar bon... Witte Kerst kunnen we weer vergeten zeker?

Het is een kwestie van gewenning vind ik. En gewoon een dikkere trui en jas aandoen. Een muts dragen maakt ook veel verschil. Liever dit dan natte kou bij +3 graden.
Is zo, ik had met momenten meer moeite in oktober met de kou (voor die warmte op einde van de maand) dan nu eigenlijk, omdat ik er nu beter aan gewend ben.

Al is het wel zo dat je in andere winters sneller de verwarming zou aanzetten en bij deze dan toch eens zal nadenken: "is het wel echt nodig?", bijvoorbeeld als je een halfuur later toch buitenshuis moet zijn etc. Ik bedoel je gaat er toch bewuster mee om, en ik verwarm ook niet echt elke kamer. In mijn slaapkamer heb ik de verwarming nog niet aangezet deze winterjaargang. Ook omdat het een moeilijk te verwarmen kamer is, dus in principe zou ik elders moeten slapen, maar voorlopig heb ik er nog geen problemen. Moest het echt -15 zijn overdag, zou ik wel beneden slapen of eventjes verhuizen van kamer. Op zich krijg je vanzelf warm onder de lakens etc. dus zie ik het niet als een probleem. Bovendien is de slaapkwaliteit eigenlijk echt wel goed in deze kou (ivgl met plaknachten in de zomer)

Tegen kou kan je je kleden. In Mongolië dragen ze daar ook van die speciale mutsen.

Ik heb liever warmte dan kou eigenlijk of ik kan er gewoon een stuk beter tegen, maar tegen kou kan je je makkelijker beschermen dan tegen warmte.

Laatst bewerkt:
Ik heb liever warmte dan kou eigenlijk of ik kan er gewoon een stuk beter tegen, maar tegen kou kan je je makkelijker beschermen dan tegen warmte.
Klopt, liever een toerke lopen bij -5 dan bij 30 graden. Al is het ook een groot verschil of ge actief moet zijn of niet. Je kan sowieso bij -5 actief zijn met de gepaste kledij maar bij 30 graden is het een ander verhaal.

Als ge het koud hebt, is het gewoon omdat je niet gepast gekleed bent of je lakens niet dik genoeg zijn.

Terug
Bovenaan