Herfst en winter 2022-2023

Gisterenavond met mijn ouders iets gaan eten hier in het dorp en toen we buitenkwamen op volgende manier de 200m naar de auto moeten overbruggen:
slipping-on-ice-gif.gif

Voorlopig geen winterweer, minstens een week zacht weer, veel regen de komende dagen en tijdens het kerstweekend zou het tijdelijk droger worden. Ik krijg alweer heimwee naar de winterse landschappen.

Ik geloof dat we ons niet kunnen voorstellen hoe koud dat wel niet moet zijn.

Ik geloof dat we ons niet kunnen voorstellen hoe koud dat wel niet moet zijn.
En terwijl krijgen wij hier grijs en nat kwakkelweer :(

Ik vraag mij al af of ons energienetwerk op dit moment -20°C aankan op grote schaal.
-45°C dat is bij ons onmogelijk maar -20°C dat kan wel voorkomen, hoewel het in Vlaanderen extreem uitzonderlijk is, iets dat 1 keer voorvalt gemiddeld in 100 jaar.
Theoretisch is dat zeker mogelijk: een sneeuwdek gevolgd door transportkou uit het oosten, gevolgd door enkele heldere en windstille nachten en dan zou het kwik gemakkelijk beneden -10°C graden kunnen gaan en plaatselijk tot -20°C, maar al die factoren moeten dan ook juist vallen om het te laten gebeuren.
Zelfs nu half december is in Vlaanderen op meerdere plaatsen -10°C gescoord zonder sneeuwdek of echte transportkou, de kou die we hadden was voornamelijk stralingskou. Bij transportkou uit Rusland geraakt het kwik overdag ook niet meer boven 0°C.

Enfin, nu moeten we tot half januari geen winterweer meer verwachten denk ik, de kaarten zijn echt wel om van te braken. Voordeel is, dat de gasvoorraden voorlopig niet leeg zullen geraken.

Laatst bewerkt:
Dat is toch wel een verschijnsel van de klimaatopwarming lijkt mij. Waarom moet er altijd een lomp hoog boven Europa liggen die subtropische lucht in onze lichting stuwt? Wintersportgebieden zijn ook gejost met zulke kaarten.

63a586ef48b54.png

In de zomer dikke dertigers met deze kaart.

Ik heb toch het gevoel dat we al de piek van de winter gehad hebben. De lange termijn en seizoensmodellen zullen het dan wel goed gedaan hebben, want die gingen bijna allemaal voor een zachte winter maar de beste kansen op winterweer (zeer) vroeg in het seizoen. Dus als het niet meer wintert eind januari en februari (wat nog altijd kan natuurlijk), dan zullen ze er boenk op gezeten hebben dit jaar, ondanks hun slechte reputatie.

Door het zachte einde van december maken we de koude start van december al goed, en zal december eindigen als een normale decembermaand qua temperatuur. Een tikkeltje zonniger en een tikkeltje droger dan normaal, tenzij we nog een heleboel regen krijgen komende week. De koude start van december kost ons wellicht het record voor warmste jaar (iets wat we wellicht in de komende jaren wel nog breken door klimaatverandering). Daarnaast zal 2022 ook één van de zonnigste jaren ooit zijn, en de zonnigste sedert erg lange tijd, zo goed als zeker zonnigste sinds 2003 (voor België). In Nederland zonnigste jaar sinds begin v/d metingen zelfs. En daar wordt het record zelfs gewoon verpulverd met 160 uren meer dan het vorige record met nog zes korte dagen te gaan.

In Ukkel zitten we aan 1934.7 zonne-uren zonder december meegerekend. Dat is al goed voor de zesde plaats, terwijl de vierde en de vijfde plaats met dertig uren zonneschijn in december ingehaald worden. Nummer 2 en 3: 1949 en 2003 lijken mij net buiten bereik, het kan maar dan moet december 80 zonneuren gehad hebben, en ik denk niet dat de zon zoveel geschenen heeft in Ukkel. 1959 is wel zeker buiten bereik. Dus zo goed als zeker plaats vier denk ik voor 2022 qua zonne-uren. Edit: even net december uitgerekend, we zitten aan ongeveer 35u30. Dat is net genoeg om 1947 met 1968 uur voorbij te steken, met virtueel een uurtje zon meer dan toen. Dus, het wordt de vierde plaats (tenzij ik een rekenfout maakte of te scheutig ben met afronden). Maar de zon kan daar misschien nog enkele uren bijdoen als dat zo is. Plaats 3 is wel buiten bereik nu ook met nog vijf dagen te gaan (zes omdat vandaag ook nog meegeteld moet worden).

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het geen populaire mening zal zijn in dit topic maar ik ben best blij met dit weer:

- de regen is goed voor het grondwaterpeil
- de zachte temperaturen zijn goed voor de energiefactuur van de mensen.

Op persoonlijk gebied kan ik elk jaar minder tegen de kou, zo lijkt het wel. Die ijskoude week (10 dagen?) die we gehad hebben zijn altijd afzien voor mij. Ik kom echt niet graag buiten dan. In de auto stappen is een hel (diesel die vrij traag warm komt, dus dan is het sowieso een half uur warmdraaien onder de carport en zetelverwarming intussen aan want geen zin om 8 à 10 km met jou te rijden - en een jas haat ik tijdens het autorijden). Ik kom gewoon niet buiten en binnen is het 22 graden, en nog kruip ik met een deken in de zetel.

Aan hen die het wel graag hebben: hopelijk hebben jullie ervan genoten. En als het nog weerkomt deze winter, geniet er dan maar weer van. Ik voel me zoals veel van jullie hier zich voelen in juli bij 37 graden als het koud is. Ik ben putje winter geboren als er een dik pak sneeuw lag, maar haat de winter met veel passie…

Ik ga het positief bekijken: de donkerste dag ligt achter ons, en het heeft nog niet gesneeuwd (altijd ellende op de weg).

Terug
Bovenaan