Hernia's en andere rugproblemen

Ja ik weet het. Toen ik zat te wachten op de CT scan in de rolstoel kreeg ik in mijn been weer zo'n opflakkering maar die is wel na 30s verdwenen. Gisteren ook een vrij lang gesprek gehad met de Kine vh ziekenhuis. Die waarschuwde mij hier ook voor omdat die zenuw eenderzijds toch een hele periode gekneld zat en ook omdat er al schade is vastgesteld in mijn kuit. En ook omdat ik op net iets meer als een half jaar 3x ben geopereerd. Mijn lichaam heeft een paar serieuze beuken gehad nu met al die ingrepen en die PLIF is toch een zware ingreep dus zal alles op het gemak moeten doen in het begin. Is niet voor niets dat mijn arts al op voorhand had gezegd dat ik minstens 3 maanden moet revalideren. Nu tot half november "rust" en dan beginnen met geleidellijk aan rugschool vermoed ik. Als de pijn terug komt dan hoop ik niet dat het voor lang is want loop hier al lang genoeg mee rond. Heb soms hier een beetje het gevoel dat ik halvelings gevangen zit in huis als iedereen werken/school is. Vrolijk word ik daar niet van op die momenten.
Waarschijnlijk zal het eerst 1 op 1 kine zijn met massage en warmtebehandelingen en wat heel rustige oefeningen voor de spieren voor je op rugschool mag.
Ik moest 3 weken na de ALIF 1x naar de kine om correct te leren bewegen, dan twee weken later controle met scan bij neurochirurg die dan extra brief heeft gemaakt voor kine met een plan voor de volgende 3 maand en pas als dat allemaal vlot zoals het moet, evaluatie of ik (terug) naar de rugschool mag/moet. Die afspraak is voor mij eind november, ondertussen met kine wat rustig opbouwen. Deze week wel serieuze terugval qua pijn (puur spieren en gewrichten, uitstraling is quasi weg), maar nog altijd totaal niet te vergelijken met die eerste 2 weken na operatie.

Ik moest 3 weken na de ALIF 1x naar de kine om correct te leren bewegen
Wat bedoel je hiermee? Correct leren bukken/heffen?

Ik moest af en toe van de kine de afgelopen dagen over de gang heen en weer wandelen en de trap een beetje doen. Niks teveel natuurlijk. De nachtverpleger zei me om proberen door te gaan want als je traag en voorzichtig wandelt uw lichaam teveel opspant (on)bewust en dit tot meer pijn kan leiden. Heb met hem een paar keer geoefend hierop en indd ik was ervan verbaasd hoe vlot het gaat als je probeert om door te stappen ipv rustig wandelen.

Wat bedoel je hiermee? Correct leren bukken/heffen?

Ik moest af en toe van de kine de afgelopen dagen over de gang heen en weer wandelen en de trap een beetje doen. Niks teveel natuurlijk. De nachtverpleger zei me om proberen door te gaan want als je traag en voorzichtig wandelt uw lichaam teveel opspant (on)bewust en dit tot meer pijn kan leiden. Heb met hem een paar keer geoefend hierop en indd ik was ervan verbaasd hoe vlot het gaat als je probeert om door te stappen ipv rustig wandelen.
Bukken en heffen zal nog niet voor dan zijn, bij mij was het eigenlijk vooral kijken of ik de kine van het ziekenhuis nog goed volgde en via drukpunten kijken welke spieren/pezen/gewrichten het meeste last ondervonden. En ook wat leren focussen op ademen tijdens het bewegen, want ik had de eerste weken altijd het automatisme om adem in te houden bij te gaan zitten of liggen of rechtstaan, ... Op een heel slechte dag betrap ik mezelf daar nu ook nog soms op, maar het feit dat je jezelf er op betrapt is op zich ook al een goeie stap.

En idd, hier kreeg ik zelfde opmerking, ik was te voorzichtig in het begin, wat op zich voor de genezing geen probleem is, maar wel voor de pijn. Trappen heb ik nooit moeten doen in het ziekenhuis of bij kine, omdat ik thuis geen trappen nodig heb, hebben ze zich bewust ingezet op andere zaken, ondertussen wel al paar keer naar boven geweest uit mijzelf en dat gaat. Wandelen aan eigen tempo was ik vrij vlot mee weg, maar het mocht niet verder dan 50m zijn. :biglaugh:

Ik zit nu 12 weken na operatie en denk dat ik pas sinds een drietal weken aan de buig-/hefoefeningen begonnen ben. Er staat op zich geen gewichtslimiet meer op, het mag lastig en vermoeiend zijn, maar het moet pijnloos zijn. De ene dag is dat 5kg, de andere 15kg. Bij u zal dat waarschijnlijk wel wat sneller of meer zijn, omdat "enkel" de rugspieren getoucheerd zijn, over het algemeen zijn het bij mij de buikspieren die het pijnlijkst zijn. Of zoals deze week gewoon rondomrond met de dijspieren er bij. :unsure:

Is de les hier niet dat uw lichaam niet de capaciteit heeft om te doen wat je vroeger deed en dat terug hetzelfde doen de boel weer zal kapot maken?
Een hernia komt niet per se doordat je alles voorheen verkeerd deed he... Kan ook door één of enkele verkeerde bewegingen of verkeerd heffen komen. Het zou nogal vreemd zijn als je meteen als een gehandicapte moet gaan leven na een hernia. Dan kan half Vlaanderen opeens praktisch niets meer zelf doen als ik hoor hoeveel mensen ooit al een hernia gehad hebben.
( is eigenlijk zoals rokers en weet ik veel wat, als je uw gedrag niet aanpast moeten daar imo geen belastingscenten meer aan gespendeerd worden)
Vreemde vergelijking. Roken is een verslaving, zelfstandig dingen in huis en tuin doen hoort bij zelfstandig leven en lijkt me dan ook een basisbehoefte.

Als we op deze manier mensen gaan uitsluiten van sociale zekerheid terwijl ze ervoor afdragen, dan moeten ze het verplicht afdragen voor sociale zekerheid ook maar afschaffen.

De 2de dag is de ergste hadden ze me gezegd en ik was hier al sceptisch over maar nu moet ik er helemaal mee lachen. Al 3 dagen enorm veel pijn als ik wil rechtkomen nadat ik heb gelegen, meer als de befaamde '2de dag'. Precies alsof er iemand een mes in mijn onderrug duwt rechtsonder. Gisteren dan nog is die nietjes laten verwijderen wat ook absoluut geen deugd doet. Heb al alle dagen Tramadol Odis moeten bijnemen tegen de pijn. Wat dan wel weer positief is, is dat ik bijna zo vlot als voor de hernia kan wandelen. Ik ga nu dagelijks wandelen en dan heb ik amper nog last van iets. Je voelt wel alles in uw onderrug maar pijn is dat niet. Toch een beetje vooruitgang zeker?

Laatst bewerkt:
Vandaag op controle geweest. Moet rugschool gaan doen. Hij verwacht dat ik zeker nog 3 tot 6 maanden pijnen ga hebben in mijn rug. Zenuw zou zelfs nog een heel jaar vervelend kunnen doen. Het leek hem mss ook geen slecht idee om psychologische bijstand te regelen als ik rugschool ga doen want het gaat pijn doen daar zei hij. Werd ik al niet meteen vrolijk van maarja. Daarnet gebeld naar het ziekenhuis hier. 11 december pas intake gesprek. Dan kan je in mijn ogen even goed 1 januari zeggen... Das nog een hele poos. Ik had gehoopt om in januari terug aan de slag te gaan maar de combinatie werk en intensieve rugschool zie ik niet zitten ben ik nu aan het denken. Ik ben nu fysiek al helemaal kapot met op en af te rijden naar de afspraak. Die combo gaat niet lukken dus vrees ik.

Heb maar naar de Neurochirurg gemaild nu met de vraag om kine hier bij kinesist op te starten en dan 11 december in Geel rugschool te mogen opstarten ginder. Anders gaat het veel te zwaar worden denk ik voor mezelf. Khad echt gehoopt in januari terug aan de slag te gaan maar nu weet ik niet of dat gaat lukken eerlijk gezegd.

Ik ben na de tweede infiltratie een tijdje pijnloos geweest en had zelfs geen tintelingen niet meer in mijn tenen. Nu begint de pijn stilletjes aan terug te komen in m'n been (kuit). Niet echt dat ik al pijnstillers nodig heb, maar zo'n lichte zeurende pijn. Ik hoop dat dat geen teken is dat eens de medicatie volledig uitgewerkt is, ik terug de pijn van weleer ga krijgen. Moet volgende week op controle bij de neurochirurg, dus ik ben aan het twijfelen om alvast de derde infiltratie te vragen voordat de pijn te erg wordt.

Ik ben na de tweede infiltratie een tijdje pijnloos geweest en had zelfs geen tintelingen niet meer in mijn tenen. Nu begint de pijn stilletjes aan terug te komen in m'n been (kuit). Niet echt dat ik al pijnstillers nodig heb, maar zo'n lichte zeurende pijn. Ik hoop dat dat geen teken is dat eens de medicatie volledig uitgewerkt is, ik terug de pijn van weleer ga krijgen. Moet volgende week op controle bij de neurochirurg, dus ik ben aan het twijfelen om alvast de derde infiltratie te vragen voordat de pijn te erg wordt.
Als je er mee geholpen was, zou ik niet twijfelen om het te vragen, waarschijnlijk gaat hij het zelf voorstellen ook als je zegt dat je beter was, maar het weer wat erger wordt.

Idem wat @Remake zegt, niet twijfelen om te vragen.

Heb hier injectie gehad in mijn nek en dat hielp goed hoewel de tintelingen bleven. Maar na ongeveer 2 weken begon het weer slechter te gaan.

Het is momenteel nog niet zo slecht als voor de eerste injectie maar na de vreugde om 2 weken verbeteringen te zien is het nu wel teleurstellend.
De chirurg had het al gezegd dat dit mogelijk was natuurlijk.

Vermoed dat hij een 2de injectie zal voorstellen.
Of misschien wat bot verwijderen van de bone spur.

Ik heb altijd overal echt pijn van spanning op mijn spieren in mijn nek en hoofd. Dagelijkse spanningshoofdpijn hierdoor. Al verschillende foto's laten nemen en 'fysiek' is er niks verkeerd, geen hernia's of andere zaken die ze op foto kunnen zien.

Heb al vaak getwijfeld om toch eens botox ofzo te proberen, want is nu echt al bijna 3 jaar dat ik iedere dag hoofdpijn heb ... dat begint toch ook echt wel te wegen op mijn gemoed soms

Werk/stress gerelateerd? Doet ge iets van fysieke inspanningen? Of net te weinig en enkel bureauwerk?

Werk/stress gerelateerd? Doet ge iets van fysieke inspanningen? Of net te weinig en enkel bureauwerk?
Ik heb een vrij chille job dus daar kan ik niet over klagen. Het is wel aan de bureau spijtig genoeg.

Ik beweeg vrij veel, stretchen, zwemmen, wandelen, tennis, lopen, ... Maar het probleem zit hem in verschillende zaken ondertussen

1. Ik heb veel te lang gewacht om het structureel aan te pakken, jaren aan een stuk last gehad en naar de kine geweest, beetje massage en dan was het even terug beter. Maar nu helpt kiné al enkele jaren niks meer.
2. Chille job, maar het is wel een bureau job.
3. Bad posture ontwikkeld doorheen de jaren en ik vind het enorm moeilijk om dit aan te passen.
4. Ik heb héél vaak gewoon spanning uit mezelf. Ik betrap bij mezelf meerdere keren per dag dat ik mijn kaken klem of mijn voeten echt enorm opspan.
5. Iedere keer als ik iets van sport of oefeningen doe - zelfs onder begeleiding- dan verandert er niks of wordt het zelfs tijdelijk even slechter. En ik verlies dan steeds de motivatie om die oefeningen te blijven herhalen. Het is ook een mentale strijd ondertussen.

Qua medicatie blijft het voorlopig enkel nog beperkt tot regelmatig een dafalgan, maar dat kan ook niet blijven duren.

Edit: Nekschool ook al gevolgd maar halverwege dat traject heeft mijn verloofde me bedrogen en ik zat dan mentaal helemaal niet op de juiste plaats waardoor ik dat traject dus niet afgemaakt heb en mijn kans daar dus verpest heb.

Edit: Nekschool ook al gevolgd maar halverwege dat traject heeft mijn verloofde me bedrogen en ik zat dan mentaal helemaal niet op de juiste plaats waardoor ik dat traject dus niet afgemaakt heb en mijn kans daar dus verpest heb.
Eventueel eens terug oppikken? Kan alleen spreken voor de rugschool maar daar kan ik ook gewoon terug voor x aantal tijd zonder iets van voorschrift/gesprek. Heb wel het originele traject volledig uitgedaan, met dus de volledige begeleiding in het begin.

Moest ge dat zelf ook hebben uitgedaan, zou'k eens gewoon bellen en vragen voor een volgende sessie.

4. Ik heb héél vaak gewoon spanning uit mezelf.
Iets van intens gamen na het werk? Kruipt hier van tijd ook wel slecht in mijn bovenrug en nek. Achter bureau zitten grotendeels opgegeven(en Hunt) en sindsdien wel geen last meer.

Eventueel eens terug oppikken? Kan alleen spreken voor de rugschool maar daar kan ik ook gewoon terug voor x aantal tijd zonder iets van voorschrift/gesprek. Heb wel het originele traject volledig uitgedaan, met dus de volledige begeleiding in het begin.

Moest ge dat zelf ook hebben uitgedaan, zou'k eens gewoon bellen en vragen voor een volgende sessie.

Iets van intens gamen na het werk? Kruipt hier van tijd ook wel slecht in mijn bovenrug en nek. Achter bureau zitten grotendeels opgegeven(en Hunt) en sindsdien wel geen last meer.

Je krijgt het natuurlijk maar 1 keer terug betaald en ik ben na mijn periode om het terug opnieuw op te pikken. Deze keer zou het dus volledig voor mijn eigen rekening zijn, wat wel héél duur is natuurlijk :s

Als je er mee geholpen was, zou ik niet twijfelen om het te vragen, waarschijnlijk gaat hij het zelf voorstellen ook als je zegt dat je beter was, maar het weer wat erger wordt.
Idem wat @Remake zegt, niet twijfelen om te vragen.
Hij zei dat een derde infiltratie niet zou uithalen. Hij heeft terug kinesitherapie voorgeschreven en als dat niet voldoende helpt zou hij zenuwen dichtschroeien ofzoiets. Als dat niet helpt, is het operatie. Ze hadden tegen mij wel gezegd dat het een neurochirurg is die snel wil overgaan tot opereren, dus ik hoop dat dat er niet te snel van komt.

De kinesist is me nu de McKenzie methode aan het leren. Iemand die hier ervaring mee heeft? Lijkt op het eerste zicht wel te helpen, maar als je dat je hele leven moet blijven doen is dat wel zuur.

Vorige week donderdag was het serieus prijs hier... mij wa overzet met in den hof te werken. Niet echt iets voelen inschieten maar eerder een serieuze overbelasting denk ik. Moest toevallig naar de kiné nadien en daarna een paar uur in mijn bed gelegen... toen ik terug uit mijn bed wou komen geraakte ik gewoon niet volledig recht. Ben dan zo met mijn romp 10-15° naar achter gebogen den trap afgewaggeld en aan mijn vrouw moeten vragen om de ovenschotel uit te halen want dat kon ik niet. Nu kan ik der weeral half mee lachen maar het was toch al even geleden dat het nog zo erg geweest is. Een kleine week rust en onstekingsremmers heeft gelukkig redding kunnen brengen.

@utolor. niet bekend met McKenzie maar ik doe sowieso ook wel alle dagen strech en core stability oefeningen en ik voel dat ik daar wel mee geholpen ben (los van mijn maleurke vorige week). Het lost de kern van het probleem niet op, en die druk/uitstraling vanuit mijn onderrug naar mijn linker been gaat nooit meer echt weg maar ik heb er wel minder last van.

Hij zei dat een derde infiltratie niet zou uithalen. Hij heeft terug kinesitherapie voorgeschreven en als dat niet voldoende helpt zou hij zenuwen dichtschroeien ofzoiets. Als dat niet helpt, is het operatie. Ze hadden tegen mij wel gezegd dat het een neurochirurg is die snel wil overgaan tot opereren, dus ik hoop dat dat er niet te snel van komt.

De kinesist is me nu de McKenzie methode aan het leren. Iemand die hier ervaring mee heeft? Lijkt op het eerste zicht wel te helpen, maar als je dat je hele leven moet blijven doen is dat wel zuur.
Ik zou mss een 2de opinie vragen elders? Zenuwen dichtschroeien is ook maar een tijdelijke oplossing, dat groeit terug. Kan je jaarlijks om gaan dan.

Kine kan zowiezo geen kwaad en alleen maar helpen. Kheb wat oefeningen bekeken uit die Methode en mij hebben ze nu bij de kine ook wat oefeningen aangeleerd om thuis te doen en ik herken er wel een paar. Probleem hier is dat mij niks lukt daarvan buiten in liggende positie mijn knieën opheffen. Ik ga nu 3x per week naar de kine en ik geraak amper van de massage tafel af en dat mag je letterlijk nemen. Dan nog zo'n apparaat erop voor de zenuwirritatie te minderen in mijn been en dan mag ik 10 mins op de fiets rijden. Daarna is mijn bobijntje af.

Vorige week donderdag was het serieus prijs hier... mij wa overzet met in den hof te werken. Niet echt iets voelen inschieten maar eerder een serieuze overbelasting denk ik. Moest toevallig naar de kiné nadien en daarna een paar uur in mijn bed gelegen... toen ik terug uit mijn bed wou komen geraakte ik gewoon niet volledig recht. Ben dan zo met mijn romp 10-15° naar achter gebogen den trap afgewaggeld en aan mijn vrouw moeten vragen om de ovenschotel uit te halen want dat kon ik niet. Nu kan ik der weeral half mee lachen maar het was toch al even geleden dat het nog zo erg geweest is. Een kleine week rust en onstekingsremmers heeft gelukkig redding kunnen brengen.
Gij klinkt mij gelijk mijn vader! Die heeft dat van tijd ook aan de hand als die in de hof zijn eigen overwerkt.

@utolor. niet bekend met McKenzie maar ik doe sowieso ook wel alle dagen strech en core stability oefeningen en ik voel dat ik daar wel mee geholpen ben (los van mijn maleurke vorige week). Het lost de kern van het probleem niet op, en die druk/uitstraling vanuit mijn onderrug naar mijn linker been gaat nooit meer echt weg maar ik heb er wel minder last van.
Misschien is het iets waarmee ik dan ook zal moeten leren leven. Heeft met m'n tinnitus ook effe geduurd voordat ik het kon aanvaarden dat dat er voor altijd zal zijn, maar na de aanvaarding krijg je rust en wordt het vanzelf minder een bottleneck in je leven. Ik hoop dat dat hetzelfde met de hernia zal zijn, hoewel dat natuurlijk pijn doet en tinnitus niet.

Ik zou mss een 2de opinie vragen elders? Zenuwen dichtschroeien is ook maar een tijdelijke oplossing, dat groeit terug. Kan je jaarlijks om gaan dan.
Ah oké, ik wist niet dat dat maar iets tijdelijk was... Maar misschien wel voldoende om je lichaam de hernia te laten opruimen en je spieren sterker te maken zodat tegen dat de zenuwen terug gegroeid zijn, er geen druk meer opkomt?

Kine kan zowiezo geen kwaad en alleen maar helpen. Kheb wat oefeningen bekeken uit die Methode en mij hebben ze nu bij de kine ook wat oefeningen aangeleerd om thuis te doen en ik herken er wel een paar. Probleem hier is dat mij niks lukt daarvan buiten in liggende positie mijn knieën opheffen. Ik ga nu 3x per week naar de kine en ik geraak amper van de massage tafel af en dat mag je letterlijk nemen. Dan nog zo'n apparaat erop voor de zenuwirritatie te minderen in mijn been en dan mag ik 10 mins op de fiets rijden. Daarna is mijn bobijntje af.
Ik doe nu voorlopig enkel die oefening waarbij je al staand naar achter moet buigen en als het ware de hernia terug naar binnen drukt. Allez, zo legde mijn kinesist het toch uit. Was nog maar de eerste sessie, dus de volgende sessie zal hij waarschijnlijk de andere oefeningen ook aanleren.

Als je zegt dat je 3x per week naar de kine gaat, krijg je dan nog wel iets terugbetaald? Mijn kinesist waarschuwde me al dat hij hoopt dat ik een hospitalisatieverzekering heb want dat het anders duur kan worden door de vele sessies die ik al gehad heb en de verminderde terugbetaling.

Je doet precies ook wel veel op een sessie bij de kine. Bij mij is het altijd 1 ding, dus ofwel massage, ofwel dryneedling, ofwel in zo'n toestel ondersteboven hangen, ...

Terug
Bovenaan