Het fiscaliteit-topic

DogFacedGod

Well-known member
Omdat het cryptocurrency topic iedere 5 pagina's terug over belastingen gaat :p
Omdat veel mensen waarschijnlijk fiscale vragen hebben als zelfstandige (die niet gaan over TOW)?
Omdat veel mensen waarschijnlijk iets zien in de media en zich afvragen hoe het werkt?
Omdat mensen zich afvragen: Hoe zit het in elkaar als ik in het buitenland gaat werken?

Vragen in het genre "hoe je lening invullen op tax-on-web" best in de tax-on-web topic

Het zou voor zich moeten spreken:
Dit is geen plaats om serieus advies te vragen. Daarvoor heb je professionals.

Laatst bewerkt:
Aankopen met cryptocurrencies zijn in ieder geval belastingvrij.
Koop er dus gewoon wat euros mee ;)

Laatst bewerkt:
Top initiatief @DogFacedGod.

Ik zal de spits afbijten. Klopt het bovenstaande? Wordt een aankoop in bitcoin van een (al dan niet nieuwe) wagen belast?

Als het met de doelstelling is om de speculatiebelasting te ontwijken? Ik zou niet begrijpen waarom je daarmee de speculatiebelasting zou kunnen ontwijken. Of je nu een Porsche koopt met je crypto of je nu euro's koopt met je crypto, wat is het wezenlijk verschil?

Het is alsof een garagist zegt: Als ik een Citroen C3 ruil voor een nieuwe Porsche, dan heb ik geen winst gemaakt. Want ik heb geen euro's verdiend.
Het is alsof een huurmoordenaar zegt: Het was geen huurmoord. Ik heb een kilo cocaïne gekregen. Geen euro's
Het is alsof een zelfstandige zegt: Ik heb geen winst gemaakt. Ik heb een computer geruild (waarde 900 EURO) voor een container aan kledij (die 1.200EURO waard is).
Natuurlijk niet :p.

Ik was lang lang geleden op een voordracht van een advocatenkantoor over fiscaliteit en crypto. (Helaas heb ik de ppt. niet meer en het kantoor bestaat niet meer.)

Daar in het publiek een discussie gehad met iemand die het volgend plan had:
Hij wou zijn crypto "schenken" aan zijn kind. Zijn kind ging dan daarmee een huis kopen op naam van het kind waar (de vader) dan gratis voor de rest van zijn leven in ging wonen. Hij dacht: als ik mijn crypto "wegschenk" (tussen aanhalingstekens want echt wegschenken is het niet :p. Er hangt een duidelijk voorwaarde aan vast :p), dan heb ik geen meerwaarde.

Paar serieuze problemen met zijn aanpak: (Paar elementen zijn fictief)
1) Registreer je deze schenking of niet? Want zijn kind. Grote kans dat die aan de fiscus gaat mogen uitleggen hoe dat die een huis kan kopen zonder een lening :p.
2) Stel zijn kind zegt: Ik heb het gekregen van mijn ouders. ok maar je verlegt hier gewoon het probleem. Nu moeten de ouders uitleggen van waar het vandaan komt.
3) Ok de ouders tonen aan de fiscus hoe ze aan die coins zijn geraakt maar hij heeft enkel het bewijs van het kopen van 1 BTC bijvoorbeeld. En hij heeft er 10 geschonken. Ouders leggen later uit aan de fiscus dat ze met traden van 1 BTC naar 10 BTC zijn gegaan. (
4) Stel dat de fiscus het traden-verhaal geloofd maar hierdoor zeggen ze dus "speculatie" dus te belasten aan 33%.
Als je op moment van de schenking 10 BTC heeft gegeven dan heeft dat een geldwaarde. Waarde van 10 BTC op de dag van de schenking. Je hebt meerwaardes behaald. Je bent immers gegaan van 1 BTC naar 10 BTC door voortdurend te traden.

Extra mogelijk probleem:
5) Hoe verplicht je je kleine om jou gratis daarin te laten wonen? Recept voor familiale miserie in mijn ogen.

Nu in werkelijkheid ging dat over een HODL'er die heel vroeg bitcoins had. Ik denk dat die befaamde vragenlijst nog niet of nog maar pas bestond. Dus hoogstwaarschijnlijk zal die daar nooit belast op worden.

Laatst bewerkt:
Hoe zit dat met die vragenlijst? Stel ik cash €100k uit. Geef ik dat in op mijn belastingsbrief en krijg ik dan de vraag om die vragenlijst in te vullen van de fiscus en wordt er dan beslist of ik daar 33% op betaal? Of geef ik geen hol aan en als ik de vraag krijg van de fiscus dien ik zo een vragenlijst in te vullen? Of dien ik sowieso een ruling na uitcashen aan te vragen en vul ik dan de vragenlijst in?

Ik blijf er wel van overtuigd dat ik als goede huisvader handel (4 trades op 5 jaar, gedocumenteerd ook) dus ik vind niet dat ik iets moet aangeven, maar ik wil wel correct zijn.

Als het met de doelstelling is om de speculatiebelasting te ontwijken? Ik zou niet begrijpen waarom je daarmee de speculatiebelasting zou kunnen ontwijken. Of je nu een Porsche koopt met je crypto of je nu euro's koopt met je crypto, wat is het wezenlijk verschil?

Het is alsof een garagist zegt: Als ik een Citroen C3 ruil voor een nieuwe Porsche, dan heb ik geen winst gemaakt. Want ik heb geen euro's verdiend.
Het is alsof een huurmoordenaar zegt: Het was geen huurmoord. Ik heb een kilo cocaïne gekregen. Geen euro's
Het is alsof een zelfstandige zegt: Ik heb geen winst gemaakt. Ik heb een computer geruild (waarde 900 EURO) voor een container aan kledij (die 1.200EURO waard is).

Ik was lang lang geleden op een voordracht van een advocatenkantoor over fiscaliteit en crypto. (Helaas heb ik de ppt. niet meer en het kantoor bestaat niet meer.)

Hij wou zijn crypto "schenken" aan zijn kind. Zijn kind ging dan daarmee een huis kopen op naam van het kind waar (de vader) dan gratis voor de rest van zijn leven in ging wonen. Hij dacht: als ik mijn crypto "wegschenk" (tussen aanhalingstekens want echt wegschenken is het niet :p. Er hangt een duidelijk voorwaarde aan vast :p), dan heb ik geen meerwaarde.

1) Registreer je deze schenking of niet? Want zijn kind. Grote kans dat die aan de fiscus gaat mogen uitleggen hoe dat die een huis kan kopen zonder een lening :p.
2) Stel zijn kind zegt: Ik heb het gekregen van mijn ouders. ok maar je verlegt hier gewoon het probleem. Nu moeten de ouders uitleggen van waar het vandaan komt.
3) Ok de ouders tonen aan de fiscus hoe ze aan die coins zijn geraakt maar hij heeft enkel het bewijs van het kopen van 1 BTC bijvoorbeeld. En hij heeft er 10 geschonken. Ouders leggen later uit aan de fiscus dat ze met traden van 1 BTC naar 10 BTC zijn gegaan. (
4) Stel dat de fiscus het traden-verhaal geloofd maar hierdoor zeggen ze dus "speculatie" dus te belasten aan 33%.
Als je op moment van de schenking 10 BTC heeft gegeven dan heeft dat een geldwaarde. Waarde van 10 BTC op de dag van de schenking. Je hebt meerwaardes behaald. Je bent immers gegaan van 1 BTC naar 10 BTC door voortdurend te traden.

Extra mogelijk probleem:
5) Hoe verplicht je je kleine om jou gratis daarin te laten wonen? Recept voor familiale miserie in mijn ogen.

Nu in werkelijkheid ging dat over een HODL'er die heel vroeg bitcoins had. Ik denk dat die befaamde vragenlijst nog niet of nog maar pas bestond. Dus hoogstwaarschijnlijk zal die daar nooit belast op worden.
mbt tot het voorbeeld van de schenking: In dat het geval zal ie niet belast worden op het moment van de schenking of op de waarde op het moment van de schenking. Enkel op het moment dat het kind die bitcoins zou verkopen zou artikel 90,1° potentieel getriggerd kunnen worden.

In theorie zou je zoals bij aandelen kunnen lenen met je coins als onderpand maar cryptocurrency is zeer volatiel dus dat is vrij risicovol.

Hoe zit dat met die vragenlijst? Stel ik cash €100k uit. Geef ik dat in op mijn belastingsbrief en krijg ik dan de vraag om die vragenlijst in te vullen van de fiscus en wordt er dan beslist of ik daar 33% op betaal? Of geef ik geen hol aan en als ik de vraag krijg van de fiscus dien ik zo een vragenlijst in te vullen? Of dien ik sowieso een ruling na uitcashen aan te vragen en vul ik dan de vragenlijst in?

Ik blijf er wel van overtuigd dat ik als goede huisvader handel (4 trades op 5 jaar, gedocumenteerd ook) dus ik vind niet dat ik iets moet aangeven, maar ik wil wel correct zijn.

Eigenlijk moet je een risico-analyse maken.
1) Om hoeveel geld/hoeveel van je vermogen gaat het?
2) Wat heb ik uitgespookt? (buy and hold < occassioneel traden < dagelijks traden)

Gaat het over veel geld en heb je veel getradet? Best wel eens fiscaal advies halen, keer babbelen over ruling indienen zodat je later op twee oren kan slapen. (En niet achter de feiten doen maar voldoende op tijd.)
Heb je zuiver "buy and hold" en gaat het maar over een beperkt percentage van je totaal vermogen? Ik zou niets aangeven (maar hou natuurlijk wel alle stukken bij!)

De vragenlijst is onderdeel van de ruling. Rulingcommissie is onafhankelijk van de rest van de fiscus. Dus bij vragen van de fiscus kan men wel een andere vragenlijst gebruiken.

Geef ik dat in op mijn belastingsbrief en krijg ik dan de vraag om die vragenlijst in te vullen van de fiscus en wordt er dan beslist of ik daar 33% op betaal
Je vult zelf in hoe het belast wordt. Er is geen joker-code op een belastingsaangifte :p. Ook draai je bewijslast om want je aangifte is een bewijsstuk. Je verklaart daarop dat die inkomsten belast zijn als speculatie en dan ga je achteraf in bezwaar moeten gaan tegen je eigen "verklaring". Dan ga je zelf moeten bewijzen dat het niet ging over speculatie, lijkt mij. Dat ziet er mij toch geen goeie aanpak :p.

Iemand die mij een fiscaal expert met cryptokennis kan aanraden? Mag gerust in pm gebeuren.
Heb al redelijk wat kantoren opgebeld en ze weten meestal van toeten noch blazen als ge over crypto begint.

Iemand die mij een fiscaal expert met cryptokennis kan aanraden? Mag gerust in pm gebeuren.
Heb al redelijk wat kantoren opgebeld en ze weten meestal van toeten noch blazen als ge over crypto begint.

Ik heb een infosessie gevolgd crypto en fiscaliteit gegeven van deze https://mythra.be/en/ maar ze zijn blijkbaar gestopt. Misschien moet je eens uitzoeken waar die mensen nu zitten?

PPT teruggevonden :p

Wat wel raar is want het is exact dezelfde wetgeving en situatie als bij aandelen of andere vermogensmeerwaarden. Fiscaal gezien is er zo goed als niks uniek aan crypto, als je iets zinnigs kan zeggen over de fiscaliteit van meerwaarden op aandelen kan je dat eigenlijk 1 op 1 toepassen op crypto.

Dat is wel heel kort door de bocht.

Iemand die ooit roerende voorheffing of transactie belastingen betaald heeft op zijn crypto? Dacht het niet. Kunt moeilijk zeggen dat het hetzelfde als het je uitkomt en niet als het je niet uitkomt.

Roerende voorheffing betaal je op niet om de verkoop van aandelen of iets anders op dat vlak loopt het ook exact gelijk, er is inderdaad geen transactietax op maar da's enkel zo voor een paar specifieke zaken.

Het enige wat er toe doet is die meerwaardebelasting, je ziet dat ook in die ppt die DogFacedGod, verander daar wat specifieke termen en jargon en je kan diezelfde ppt gebruiken om uit te leggen wanneer bvb aandelen handelen op de beurs belastbaar kan zijn. Er staat daar niks nieuws in dat uniek is voor crypto.

Dat is wel heel kort door de bocht.

Iemand die ooit roerende voorheffing of transactie belastingen betaald heeft op zijn crypto? Dacht het niet. Kunt moeilijk zeggen dat het hetzelfde als het je uitkomt en niet als het je niet uitkomt.

Transactiebelasting is nu wel specifiek voor aandelen.
Op geld wisselen in andere koers betaal je geen belasting.

Roerende voorheffing. Je kan geen dividenden krijgen van crypto. Je belegt geen geld in een vennootschap. (Je kan misschien dividenden krijgen in cryptovaluta omdat een vennootschap beslist om in crypto te betalen.
Wat wel zeker kan, "staken" levert interesten op. Interesten zijn roerende inkomsten dus belastingen te betalen.

Ik denk dat die advocatenkantoren hun hand in het vuur niet willen steken? Nog geen rechtszaken hierover dus wie wil de pionier zijn :p. Want het is zoals Beryl zegt. Dat het gaat over crypto maakt eigenlijk weinig uit. Kan evengoed goudstaven, opties of playstations of 3D kaarten (al die scalpers, vallen bijvoorbeeld op zijn minst onder artikel 90 :p)

Extra mogelijk probleem:

Dus eigenlijk, als ik een wagen van stel 30k koop in btc, moet ik het jaar erop op mijn belastingsbrief bij 'divers inkomen' 30.000 euro invullen?

Terug
Bovenaan