Het Kerstmenu

Shaddix

Well-known member
Crowdfunder FE
2 vragen:

1. Wat maken jullie klaar met kerst?

2. Iemand met een goed recept voor een hertenragout?

1. We halen af.
2. Ik zou zeggen ... Ajuin aanstoven en daarbij pancetta en paddestoelen met een stevige bite (oesterzwam), wildfond met blauwe Chimay, kruidentuiltje, schep perenstroop, peperkoek met scherpe mosterd. Dat is vrij klassiek, wel. Maar ge kunt daar weinig mee verkeerd doen.

Enige wat ik niet goed weet ... als de ragout kookt, droog je het vlees uit. Als je het laat pruttelen blijft de saus soms te lopend. Moet ik dan standaard het deksel er af laten? Fond met maïzena om aan te dikken lukt natuurlijk ook wel.

Enige wat ik niet goed weet ... als de ragout kookt, droog je het vlees uit. Als je het laat pruttelen blijft de saus soms te lopend. Moet ik dan standaard het deksel er af laten? Fond met maïzena om aan te dikken lukt natuurlijk ook wel.
Je kan ook een deel van de saus in een aparte pan overscheppen om zo verder te laten reduceren. Dan zorg je dat je vlees niet verder gaart, maar heb je wel een mooier gebonden saus.

Ik zet het vlees maar net onder en laat het dan enkele uren pruttelen met het deksel er op, op het einde doe ik het er soms af als mijn saus nog te lopend is.
Ik gebruik wel véél pepperkoek omdat ik graag een dikke saus heb, je kan ze altijd nog wat verdunnen met fond achteraf.

Ik zet mijn deksel pas op de pot als de saus de gewenste dikte heeft, kan toch snel 2u duren. Een beetje bloem meebakken met uw ajuinen net voordat ge afblust doet ook wonderen.

Ik zet mijn deksel pas op de pot als de saus de gewenste dikte heeft, kan toch snel 2u duren. Een beetje bloem meebakken met uw ajuinen net voordat ge afblust doet ook wonderen.
Inderdaad, sauzen die ge niet te waterig wilt best starten met een roux.
Andere tip, gisteren van mijn moeder gekregen die ik zelf nog nooit heb gebruikt, is uw vlees in bloem wentelen voor het aanstoven, dan zou het niet zo rap plat koken en ook uw jus al wat binden.

OT: parelhoen met veneursaus en aardappelbolletjes, boontjes met spek, gesuikerde wortel en crème brulee voor dessert.

Hier op kerstavond (onder ons 2):
- gegrilde kreeft met kruidenboter als voorgerecht
- lasagne van duif als hoofdgerecht
- mijn ma bakt eclairs/fruittaartjes/confituurtaartjes als dessert (heel de familie gaat er daar gaan halen :) )

op kerstdag (met de schoonouders):
- Coquilles met parmaham en crème van bloemkool als voorgerecht
- varkenskroon met kroketjes, wintergroenten & champignonsaus als hoofdgerecht
- zelfde desserts als kerstavond, mijn ma toch content dat ze kan bakken en ik moet dan geen moeite doen :p

Lasagne van duif o_O
Heel lekker hoor :) is een recept van mijn stiefmoeder. In plaats van de klassieke werk je met een roux op basis van wildfond/porto, mengeling van champignons als groenten en pecorino als kaas.
Is wel een heel herfstig/winters gerecht, maar wij zijn er verzot op :)

Dat heb ik nu nog nooit gehoord.
Maak je gehakt van de duif, of is het een soort kapotgestoofd vlees dat ge gebruikt voor uw lagen?

Ik vind het zonde van de duif, eet die eigenlijk altijd gebraden met een frietje. :unsure:

Dat heb ik nu nog nooit gehoord.
Maak je gehakt van de duif, of is het een soort kapotgestoofd vlees dat ge gebruikt voor uw lagen?

Ik vind het zonde van de duif, eet die eigenlijk altijd gebraden met een frietje. :unsure:
Gestoofd :)
En ik heb hier elk jaar een 40-tal jonge duiven die de vriezer ingedraaid worden (grootvader is een duivenspeler), dus ik eet ze ook wel regulier, maar ik maak er dus verschillende dingen mee.

Het is niet de bedoeling van ze kapot te stoven wel, ik fileer mijn karkassen en maak verse lasagnevellen. Het is dus niet dat die duif uren opstaat, blijft lekker sappig en mals. Uiteindelijk is alles op voorhand al gegaard, dan is het nog even de oven in om op te warmen en eten maar.

Hier nog eens gewoon gourmet.
Andere jaren maken we een paar gerechten klaar, maar nu gaan we het simpel houden :)

Hier is't de standaard kalkoen van +- 4kg
Champignon roomsauske , zelfgemaakte kroketten en de groentengarnituurkes zoals daar zijn : boontjes in spek gerold , geglaceerde wortelen en gegratineerde bloemkool. Droooooool.🤤🤤🤤
En normaal is't altijd kerstavond met de Poolse kant van m'n vriendin. Stiekem ben ik blij dat dat dankzij corona niet door kan gaan.
Kan ik het traditionele kerstmenu van m'n grootmoeder zaliger nog eens opdringen.
Win win situatie.

Hier wordt het kerstBBQ met hapjes:
Moinkballs, Chickenwings, Onion rings, Vlammetjes, Pens, lamskoteletjes, ...
Waarschijnlijk veel te veel, maar dat wordt dan een weekendje leftovers eten :p

Kerst BBQ zie ik ook wel eens zitten. Het wordt hier teppanyaki. Eigenlijk gourmet, maar dan met één grote plaat in plaats van pannekes. En de dag nadien een afhaalmenu met o.a. hertenfilet met grand-veneursaus. Fleske St.-Emilion bij opentrekken. Vrij klassiek en gemakkelijk.

Naar jaarlijkse traditie bij mijn ouders met Kerstavond : ne vetgemeste kalkoen met de klassieke champignon/truffel/pistachenoten vulling!
Hierbij gestoofde peertjes, airellekes en kroketjes met als afsluiter Irish Coffee.

Hier zijn we bij de beenhouwer kalkoenrollade in fine champagnesaus gaan afhalen. Eerste keer dat ik het met die saus heb gegeten en het was echt heel lekker. Verder de klassieke bijgerechtjes: kroketten, worteltjes en erwtjes, appeltje met veenbessen, rolletje spek met boontjes.

Vroeger at ik me al te barsten aan de aperitiefhapjes en dan volgde er nog roomsoep, hoofdgerecht en nagerecht (altijd weer die bûche). Dan was het al dooreten op karakter van bij het hoofdgerecht.

Wij hebben gisterenavond kerst gevierd. We hadden het kerstmenu besteld van foodbag.
Dat was wel behoorlijk wat werk, maar erg fijn om dat als gezin klaar te maken.
En 't was allemaal supperlekker.

Terug
Bovenaan