Het kostenplaatje van alleenstaanden

Kinderen blijven 9/10 een bewuste keuze. Alsof we een probleem zouden hebben als we het kindergeld zouden afschaffen.

Zijn er eigenlijk landen waar het kindergeld niet bestaat? En waar er daardoor een probleem is dat er te weinig zijn?

Serieuze vraag trouwens.
Studeren na 18 jaar is ook een bewuste keuze, en zo nog tientallen zaken waar de overheid van beslist dat ze die wil stimuleren.

Verder betwijfel ik dat er ergens langlopende studies zijn gedaan over generaties heen naar het effect van kindergeld op het geboortecijfer, waar je dan nog enkel dat effect uit kan isoleren.

In Rusland waren er regio's waar je een serieuze bonus kreeg voor kinderen en wil/wou men ook "singles propaganda" bestrijden. Die gekke weg gaan we hier uiteraard niet uit.

Dus het argument is dat zij wat minder moeten krijgen en jij wat meer? Dat is toch redelijk arbitrair, nee? Allez, arbitrair is misschien het verkeerde woord. Hoeveel minder moeten zij dan krijgen, en hoeveel meer moet dat kinderloze singles opleveren?

Kinderen kosten geld. Ik kan best begrijpen dat pleegkinderen doorgaans meer zorg vereisen, en er daar meer financiële hulp voor wordt gegeven. Dit alles binnen onze maatschappelijke context waarin we dat soort zaken willen stimuleren. Willen we dat vanaf nu niet meer stimuleren, ook goed voor mij. Maar tussen honderden soms belachelijke subsidies, aftrekken, initiatieven, ... lijken kinderen me nu toch wel zowat het belangrijkste. Misschien zelfs meer dan volwassen singles die in dit land nu ook niet bepaald afzien.

Kinderloze singles moeten niet belast worden aan meer dan 50% van hun inkomen.
Ook niet op marginaal niveau.
Dat lijkt mij een redelijke, ethische grens.
Ik ben gerust voorstander van steun voor kinderen, zoals kindergeld/groeipakket, maar ik stel me wel de vraag waarom het "én én én" moet zijn, met ook nog eens minder belastingen betalen, ook nog eens korting op andere onrechtstreekse belastingen.
Volwassen singles zien niet af... spreek voor jezelf, de eerste jaren dat ik alleen woonde waren voor mij énorm krap.
De mensen in dit programma krijgen een hoop extra geld bovenop hun reguliere verdiensten, dat echt niet nodig lijkt.

Je kan een argument maken dat dat soort voordelen kunnen schalen volgens inkomen. Maar ik ben eerlijk gezegd nu niet echt warm te maken voor nog eens een herverdelende maatregel die ook allerhande mensen die het systeem beter bespelen door hun brutoloon laag te houden bevoordeelt.

Ik heb dat geld trouwens niet nodig, noch covert dat al de kosten maar goed. Als kinderloze single had ik infeite ook geen lagere belastingen nodig.

Dan moet je het niet zien als een nieuwe herverdelende maatregel maar als een andere invulling van een huidige herverdelende maatregel.

Bovendien als ik jouw carrière goed kan inschatten kan ik me inderdaad voorstellen dat je als kinderloze single geen lagere belastingen nodig had, want je bent je carrière gestart aan een extreem voordelig systeem qua belastingen (PhD (?)).

Economisch gezien is het ook gewoon veel efficiënter om gewoon geld te geven, voor eender welk van de voordelen die bestaan. Kindergeld of andere tov. 'dingen'. Hoewel ik er zeker van ben dat bepaalde zaken om andere redenen interessant kunnen zijn om op een andere manier uit te keren, is het puur economisch gezien altijd het interessantste om geld te geven zodat mensen er zelf over kunnen beslissen.

Kinderen krijgen al heel veel dat niet direct cash is voor de ouders ook natuurlijk. Meer dan in andere landen.
Neem nu bijvoorbeeld onderwijs dat quasi gratis is, ook dat is een steun voor de kinderen die niet neerkomt op een blanco cheque aan de ouders.

In België is het historisch zo gegroeid dat er 1001 vormen en manieren zijn om minder belastingen te betalen en uw inkomsten te verhogen. Het is gewoon serieus uit zijn voegen gebarsten en is op sommige vlakken lachwekkend en op andere wraakroepend.

Elk europees land heeft een of andere vorm van kinderbijslag.
Even chatGPT hiervoor gebruikt

Samenvatting per land (indicatief)​

LandWordt betaald?Richtbedrag per kind per maand
BelgiëJa± €190–€205
NederlandJa± €95–€136 (afhankelijk van leeftijd)
FrankrijkJa± €150–€345 (afhankelijk van gezin en inkomen)
DuitslandJa± €255
SpanjeJa (maar vaak inkomensafhankelijk en lager)± variabel, mogelijk doeluitkering ~€200
ItaliëJa (inkomensafhankelijk)± €50–€175

Belangrijke nuances​

• In Nederland en sommige andere landen worden de bedragen per kwartaal uitgekeerd.
  • In Frankrijk en Italië spelen inkomensgrenzen een grote rol in de hoogte van de uitkering.
  • In Spanje is het systeem meer gericht op lage-inkomensgezinnen en regionale variatie sterk.

Lijkt vooral een volkomen arbitraire grens.
Ik ben gerust voorstander van steun voor kinderen, zoals kindergeld/groeipakket, maar ik stel me wel de vraag waarom het "én én én" moet zijn, met ook nog eens minder belastingen betalen, ook nog eens korting op andere onrechtstreekse belastingen.
Tomato tomato. Het doet er niet toe hoe het heet, je kan de belastingsvoordelen afschaffen en alles in het groeipakket dumpen, dat zou dan volgens deze uitleg beter zijn? Zoals hier al zo veel aangehaald werd, kom je onder de streep met kinderen ruim negatief uit. Dus je zou beter een probleem hebben met het belasten van tweeverdieners i.p.v. uw pijlen op kinderen.en hun financiering te richten. Bv. samenstellen van inkomens onder hetzelfde dak om te belasten zou dan meer steek houden naar mijn mening, want dan bespaar je inderdaad wel wat t.o.v. alleenstaanden. Met kinderen gaat dat gewoonweg niet op.
Volwassen singles zien niet af... spreek voor jezelf, de eerste jaren dat ik alleen woonde waren voor mij énorm krap.
Tering naar de nering zetten, sinds mijn eerste maandloon heb ik op jaarbasis nooit meer dan het minimumloon uitgegeven (al is dat nu met een tweeverdieners gezin inderdaad gemakkelijk dan ooit), meestal nog een stuk minder. Eerst een jaar co housing maar dat was mijn ding niet. Mijn eerste huur (nieuwbouw maar in wat velen als een marginale wijk beschouwen) was destijds 64% van mijn uitgaven (totale uitgaven minder dan het minimumloon), voordeel was dat gas en elek dan maar 3% van mijn uitgaven was want kleiner dan een oud appartement en energiezuinig. Genoeg interessante maar goedkope hobby's en gratis activiteiten. Daarbij trouwens nog de halve wereld gezien, vlieg naar Azië en eenmaal je er bent kom je er met een habbekrats rond. Dus er was zelfs nog plaats voor dergelijke luxe. Ik vind dat niet moeilijk maar je moet tevreden zijn met of of i.p.v. en en. Dicht bij het werk huren zodat je geen auto nodig hebt. Vrienden bezoeken met fiets of openbaar vervoer, gewoon blijven maffen als je niet meer thuis raakt. Blij zijn als je dingen krijgt die nog dienst doen maar anderen niet meer kunnen/willen gebruiken. Mijn eerste wasmachine was 50 euro (van een overleden oud vrouwke) en heeft nog 7 jaar dienst gedaan (was niet kapot maar te klein geworden voor gezin van 5 intussen). Etc etc. Ik vond dat oprecht ook goede tijden, veel chiller dan nu met kinderen alleszins, je doet veel gratis werkuren als ouder die op termijn renderen voor de maatschappij.
De mensen in dit programma krijgen een hoop extra geld bovenop hun reguliere verdiensten, dat echt niet nodig lijkt.
Wat is "nodig"? Je moet.ook opletten dat je het niet interessant maakt om naar een eenverdienersmodel te gaan zodra er kinderen in het gezin zijn, dan zou het groeipakket misschien helemaal "nodig" zijn maar dat is dan wel minder interessant voor de welvaart van onze maatschappij. Maar zo een discussie past misschien beter elders dan bij deze over huishoudbudgetten.
Dan moet je het niet zien als een nieuwe herverdelende maatregel maar als een andere invulling van een huidige herverdelende maatregel.

Bovendien als ik jouw carrière goed kan inschatten kan ik me inderdaad voorstellen dat je als kinderloze single geen lagere belastingen nodig had, want je bent je carrière gestart aan een extreem voordelig systeem qua belastingen (PhD (?)).

Het blijft arbitrair hé. Het mag niet boven xx% zijn en die mensen hebben dat geld niet nodig. Zeg jij, op basis van een weinig gedetailleerd programma.

Het is niet makkelijk voor singles nee. Kinderloos zijn maakt dat trouwens doenbaarder, niet moeilijker, wat in feite deze discussie al zowat beslecht. Maar afzien? Jij hebt als single eigendom verworven ondanks een weinig ideale loopbaan in het onderwijs als ik me niet vergis. Ik weet niet in hoeveel landen singles daaraan moeten denken. De trend lijkt me daar dan ook dat we naar de globale situatie gaan.

In deze budgettaire tijden cadeau's uitdelen aan singles lijkt me moeilijk verdedigbaar eerlijk gezegd. Tenzij je er een nuloperatie van maakt door elders te snoeien, maar ook dan weet ik niet of dat nu principieel zo verdedigbaar is.

Als bursaal krijg je min of meer hetzelfde als iemand die niet in dat "voordelig" stelsel zit. Het voordeel is er vooral voor de universiteit. Mijn eerste loon was 1790 EUR/maand in 2009, netto. "Bruto" zou daar enkel RSZ nog bijkomen. Het is niet zo dat je als bursaal praktisch een gewoon brutoloon dan netto krijgt. Enige aftrekken kan je dan ook vergeten trouwens, en ik zou eens moeten nakijken wat dat voor het pensioen betekent.

Het wordt voordelig als je samenwoont/trouwt, wat een systeemfout is, maar dat was bij mij niet het geval. Uiteindelijk ben je beter gewoon werknemer waar je een grote lap bruto --> netto verliest. Wat na 4 jaar bursaal ook zo was. Dat is infeite ook mijn punt, iedereen staart zich blind op die verhouding, terwijl wat je in dit land qua levenskwaliteit krijgt met dat nettoloon volgens mij zeer competitief is met andere landen.

Laatst bewerkt:
Dit is een beetje arbitraire flauwekul hé, effe random een getal uitvinden dat op weinig gebaseerd is en zeggen "dit is de max, allé voor singles dan toch". En ook op het bovenste kleine stukje van mijn loon max 50% en niet meer!

Dat mensen een rist extralegale voordelen + op het onderste deel van je loon 0% belasting betalen, op een stukje 25% en op het (voor de gemiddelde vlaming) grootste deel 40-45% zeggen we er dan effe niet bij. De totale belastingdruk voor de meeste mensen komt niet eens in de buurt van de 50% die ze soms in hun hoofd hebben.

Het is markant hoe je hier zo hard door gaat op die kinder-gerelateerde uitgaven van overheid terwijl dat typische kosten zijn waar €1 uitgegeven zich globaal gezien in een veelvoud terug betaalt naar de maatschappij toe. Ondertussen staan de sluizen aan de andere kant open en stroomt het geld weg naar zaken waar de ROI voor de maatschappij veel lager of zelfs negatief uitvalt maar als mensen zich daar de receiving end bevinden hoor je ze natuurlijk niet.

Laat ons duidelijk zijn, zoals @Sylverscythe hierboven ook al aangeeft: Wetende dat kinderloze single globaal gezien (aanzienlijk) hoger op de sociale ladder staan dan alleenstaande ouders denk ik dat het veilig is om te veronderstellen dat kindergerelateerde voordelen echt niet buitensporig zijn...

Ik spreek nu effe niet specifiek over u maar gvd, er zijn nen hoop mensen die kunnen klagen en zagen over hoe ongelijk het allemaal verdeeld is die eigenlijk gewoon niet beseffen op wat voor manieren zijzelf of naasten ondersteund worden door een andere tak van hetzelfde systeem.

Lijkt vooral een volkomen arbitraire grens.

Dat lijkt jouw zo, mij lijk dat ethisch duidelijk niet zo, de helft is de grens vanaf dewelke je meer voor een ander dan voor jezelf werkt.
Op zich zou ik niet eens tegen dergelijke belastingtarieven zijn voor de héél rijken, maar in de praktijk zit je daar in België, zéér snel aan, en het snelst als kinderloze single.

Tomato tomato. Het doet er niet toe hoe het heet, je kan de belastingsvoordelen afschaffen en alles in het groeipakket dumpen, dat zou dan volgens deze uitleg beter zijn? Zoals hier al zo veel aangehaald werd, kom je onder de streep met kinderen ruim negatief uit. Dus je zou beter een probleem hebben met het belasten van tweeverdieners i.p.v. uw pijlen op kinderen.en hun financiering te richten. Bv. samenstellen van inkomens onder hetzelfde dak om te belasten zou dan meer steek houden naar mijn mening, want dan bespaar je inderdaad wel wat t.o.v. alleenstaanden. Met kinderen gaat dat gewoonweg niet op.

Doet er wel toe want het bepaalt de mate waarin de overheid kan sturen, dat was de essentie van de discussie hier.
Samentellen van inkomens onder één dak? Liefst niet, want dat is nu net reeds één van de discriminaties in het voordeel van gehuwden, cfr. het huwelijksquotiënt. Ik vind ook niet dat koppels meer belast moeten worden en ik misgun hen de "schaalvoordelen" niet.

Tering naar de nering zetten, sinds mijn eerste maandloon heb ik op jaarbasis nooit meer dan het minimumloon uitgegeven (al is dat nu met een tweeverdieners gezin inderdaad gemakkelijk dan ooit), meestal nog een stuk minder. ...

Irrelevant of toch minstens naast de kwestie. Tering naar de nering zetten is exact wat ik gedaan heb, me spiegelen aan het minimumloon heb ik wel niet gedaan want dan had ik nooit iets kunnen kopen.

Wat is "nodig"? Je moet.ook opletten dat je het niet interessant maakt om naar een eenverdienersmodel te gaan zodra er kinderen in het gezin zijn, dan zou het groeipakket misschien helemaal "nodig" zijn maar dat is dan wel minder interessant voor de welvaart van onze maatschappij. Maar zo een discussie past misschien beter elders dan bij deze over huishoudbudgetten.

Dit is toch de logica op z'n kop? If anything maken de huidige toeslagen en hogere belastingvrije som het interessanter om éénmaal er kinderen zijn, minder te gaan werken, want fiscaal gewoon interessanter. Verbaast me zelfs dat beiden in deze aflevering voltijds werkten.

Het blijft arbitrair hé. Het mag niet boven xx% zijn en die mensen hebben dat geld niet nodig. Zeg jij, op basis van een weinig gedetailleerd programma.

Het is niet makkelijk voor singles nee. Kinderloos zijn maakt dat trouwens doenbaarder, niet moeilijker, wat in feite deze discussie al zowat beslecht. Maar afzien? Jij hebt als single eigendom verworven ondanks een weinig ideale loopbaan in het onderwijs als ik me niet vergis. Ik weet niet in hoeveel landen singles daaraan moeten denken. De trend lijkt me daar dan ook dat we naar de globale situatie gaan.

In deze budgettaire tijden cadeau's uitdelen aan singles lijkt me moeilijk verdedigbaar eerlijk gezegd. Tenzij je er een nuloperatie van maakt door elders te snoeien, maar ook dan weet ik niet of dat nu principieel zo verdedigbaar is.

Tja, als jouw definitie van arbitrair hanteert, is alles dus arbitrair. Opnieuw: 50% is de grens waarboven je meer voor een ander dan voor jezelf werkt.

Weinig start van het loopbaan... klopt, gebrekige werkzekerheid, maar daarom ook uit de sector gestapt. Onvrijwillig deeltijds met interim-contracten werken zag ik niet zitten. Deel van wat het onderwijs qua werkzekerheid verziekt zijn net stelsels waarbij mensen vlot van deeltijds naar voltijds kunnen schakelen maar wel hun rechten op voltijdse tewerkstelling behouden maar dat is een ander debat...

Ik vind het in deze budgettaire tijden ook niet oké om systemen zoals het huwelijks quotiënt in stand te blijven houden, maar hey...
Ik zou ook geen "cadeaus" voor singles verwachten gewoon faire belastingtarieven.

Als bursaal krijg je min of meer hetzelfde als iemand die niet in dat "voordelig" stelsel zit. Het voordeel is er vooral voor de universiteit. Mijn eerste loon was 1790 EUR/maand in 2009, netto. "Bruto" zou daar enkel RSZ nog bijkomen. Het is niet zo dat je als bursaal praktisch een gewoon brutoloon dan netto krijgt. Enige aftrekken kan je dan ook vergeten trouwens, en ik zou eens moeten nakijken wat dat voor het pensioen betekent.

Het wordt voordelig als je samenwoont/trouwt, wat een systeemfout is, maar dat was bij mij niet het geval. Uiteindelijk ben je beter gewoon werknemer waar je een grote lap bruto --> netto verliest. Wat na 4 jaar bursaal ook zo was. Dat is infeite ook mijn punt, iedereen staart zich blind op die verhouding, terwijl wat je in dit land qua levenskwaliteit krijgt met dat nettoloon volgens mij zeer competitief is met andere landen.

Genoeg andere voordelen, zoals dankzij dat lage bruto inkomen toegang tot sociale leningen en andere discussies.

Dit is een beetje arbitraire flauwekul hé, effe random een getal uitvinden dat op weinig gebaseerd is en zeggen "dit is de max, allé voor singles dan toch". En ook op het bovenste kleine stukje van mijn loon max 50% en niet meer!

Dat mensen een rist extralegale voordelen + op het onderste deel van je loon 0% belasting betalen, op een stukje 25% en op het (voor de gemiddelde vlaming) grootste deel 40-45% zeggen we er dan effe niet bij. De totale belastingdruk voor de meeste mensen komt niet eens in de buurt van de 50% die ze soms in hun hoofd hebben.

Voor de derde keer: de helft is géén arbitrair getal, maar de grens waarboven je meer voor een ander werkt dan jezelf.
Extralegale voordelen zijn ook niet gelijk verdeeld.
Dus al die studies die spreken van een totale belastingdruk bij kinderloze alleenstaanden boven de 50% zijn onzin?

Het is markant hoe je hier zo hard door gaat op die kinder-gerelateerde uitgaven van overheid terwijl dat typische kosten zijn waar €1 uitgegeven zich globaal gezien in een veelvoud terug betaalt naar de maatschappij toe. Ondertussen staan de sluizen aan de andere kant open en stroomt het geld weg naar zaken waar de ROI voor de maatschappij veel lager of zelfs negatief uitvalt maar als mensen zich daar de receiving end bevinden hoor je ze natuurlijk niet.

Ook weer foute voorstelling. Ik heb niets tegen kindgerelateerde uitgaven. Ik heb iets tegen te grote sommen cash geld aan ouders geven, qua gebrek aan efficiëntie was dit programma daar een mooi voorbeeld van. 'case in point in plaats van alle ouders extra cash geld te geven waarbij sommigen het niet nodig hebben en anderen er dan weer slecht mee omgaan (bijvoorbeeld onbetaalde schoolfacturen) zou de overheid het ook rechtstreeks kunnen besteden. En voor degenen die hier communistische vibes bij krijgen: bij gezondheidszorg gebeurt bijna net hetzelfde, ouders betalen daar ook geen hogere RSZ-bijdrage per kind.

Mutualiteits-factuur voor dit jaar viel hier vandaag overigens weer in de bus:
Êén persoon: net geen € 30 per kwartaal.
Eén persoon plus X kinderen ten laste? Ook slechts € 30 per kwartaal.
Nu goed aansluiten bij een mutualiteit is niet helemaal verplicht, maar vaak wel aangeraden natuurlijk.

Andere issues zijn een ander debat.

Laat ons duidelijk zijn, zoals @Sylverscythe hierboven ook al aangeeft: Wetende dat kinderloze single globaal gezien (aanzienlijk) hoger op de sociale ladder staan dan alleenstaande ouders denk ik dat het veilig is om te veronderstellen dat kindergerelateerde voordelen echt niet buitensporig zijn...

Echt niet buitensporig? Ik zou bijna jouw eigen woorden gebruiken (cfr. arbitraire flauwekul).
Een gezin dat plots € 1200 en meer kon sparen per maand. In welke mate hebben die nog zoveel extra kindergeld en verhoogde belastingvrije som nodig? En in welke mate zou het niet gewoon eerlijker zijn als het fair van hun inkomen zou komen?

Ik spreek nu effe niet specifiek over u maar gvd, er zijn nen hoop mensen die kunnen klagen en zagen over hoe ongelijk het allemaal verdeeld is die eigenlijk gewoon niet beseffen op wat voor manieren zijzelf of naasten ondersteund worden door een andere tak van hetzelfde systeem.

Dat is zelfs compleet het tegenovergestelde van hoe het fiscale systeem zich verhoudt tegenover alleenstaanden, die aan datzelfde systeem zelfs bepaalde belastingen dubbel betalen (bijvoorbeeld de provinciebelasting, of basisdienstenbelasting in je gemeente).

Dat het systeem daarnaast ook goede dingen doet zoals zieken opvangen, werklozen ondersteunen, etc. is positief maar staat los van het inkomsten/personenbelasting debat.

Samenvatting per land (indicatief)​

LandWordt betaald?Richtbedrag per kind per maand
BelgiëJa± €190–€205
NederlandJa± €95–€136 (afhankelijk van leeftijd)
FrankrijkJa± €150–€345 (afhankelijk van gezin en inkomen)
DuitslandJa± €255
SpanjeJa (maar vaak inkomensafhankelijk en lager)± variabel, mogelijk doeluitkering ~€200
ItaliëJa (inkomensafhankelijk)± €50–€175

Belangrijke nuances​

• In Nederland en sommige andere landen worden de bedragen per kwartaal uitgekeerd.
  • In Frankrijk en Italië spelen inkomensgrenzen een grote rol in de hoogte van de uitkering.
  • In Spanje is het systeem meer gericht op lage-inkomensgezinnen en regionale variatie sterk.
Bedrag voor België klopt al niet, dus ik zou zo'n AI-lijstje niet blind geloven

En waarom, als je weet dat die regelmatig hallucineert bij de simpelste dingen?
Hoe moeten we weten wat klopt en niet klopt uit uw lijst? Zelf manueel gaan controleren?
En wat brengt dat dan bij in de discussie als het totaal fout kan zijn en we zonder bron niet eens manueel kunnen checken?

(Ja mijn excuses, maar ik krijg het schijt van de zin "even opgezocht via ai")

Tja, als jouw definitie van arbitrair hanteert, is alles dus arbitrair. Opnieuw: 50% is de grens waarboven je meer voor een ander dan voor jezelf werkt.

Weinig start van het loopbaan... klopt, gebrekige werkzekerheid, maar daarom ook uit de sector gestapt. Onvrijwillig deeltijds met interim-contracten werken zag ik niet zitten. Deel van wat het onderwijs qua werkzekerheid verziekt zijn net stelsels waarbij mensen vlot van deeltijds naar voltijds kunnen schakelen maar wel hun rechten op voltijdse tewerkstelling behouden maar dat is een ander debat...

Ik vind het in deze budgettaire tijden ook niet oké om systemen zoals het huwelijks quotiënt in stand te blijven houden, maar hey...
Ik zou ook geen "cadeaus" voor singles verwachten gewoon faire belastingtarieven.
Ik vind inzoomen op één cijfertje en niet naar de levenskwaliteit van die singles kijken arbitrair ja. Als ik zie hoe tot vrij recent singles met een bescheiden loon wel op zichzelf een eigendom konden verwerven zonder veel moeite, en dat misschien ook nu nog niet zo onoverkomelijk is mits wat discipline en/of het geluk thuis te wonen, lijkt me dat het allemaal wel meevalt als je dat vergelijkt met buurlanden.

We hebben in dit land algemeen een hoge belastingsdruk. Volgens mij ook omdat er in dit land niets kan of mag gebeuren of iedereen staat met zijn open hand klaar want "de overheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen". Daar nu specifiek gaan strijden voor de (kinderloze) single, en in deze discussie ten koste van wie kinderen heeft, vind ik misplaatst. Of je dat nu verpakt als een cadeau of een fair systeem, het geld gaat van ergens moeten komen om een groep te steunen die dat volgens mij objectief nu niet echt nodig heeft.

Het huwelijksquotiënt is trouwens in mijn ogen ook een overroepen argument. Wat "win" je daarbij? Zou het voor de gemiddelde persoon 3000 EUR/jaar zijn? Als "tegenverdienste" mag een partner binnen het huwelijk niet meer verdienen dan een zeer beperkt plafond. In de meeste situaties ben je financieel dus weldegelijk beter af door tenminste deeltijds te werken, tenzij je misschien de opvangkosten van meerdere kinderen kan uitsparen. Gohja, heden ten dage willen we dat iedereen gaat werken om zijn kinderen bij vreemden te duwen, dus dat zal in de toekomst nu wel afgeschaft worden, want het is een mooi symbooldossier en treft een kleine, weinig mondige groep.
Genoeg andere voordelen, zoals dankzij dat lage bruto inkomen toegang tot sociale leningen en andere discussies.
Kijk ik zou graag eens een lijst zien van al die andere voordelen, waarvan ik dus nog niemand heb weten profiteren na zowat 25 jaar op een universiteit te werken. Daarnaast is het ook weinig relevant, want het punt was dat ik het zogezegd makkelijk had met mijn geweldig statuut (van 4 jaar, als jonge twintiger), terwijl ik dus van geen enkele van die voordelen heb genoten. Misschien kunnen we gewoon wat minder hard doen alsof in dit land wonen als kinderloze single zo'n tranendal is?

Dit soort programma’s (geld gezocht, win-win, …) zijn er op expliciete vraag van de overheid.
Het leven wordt duurder, steeds meer mensen kampen met schulden dus is het de taak van de openbare omroep om de bevolking te onderwijzen met lichtvoetige programma’s.
Allemaal goed en wel, maar gisteren ging het er wel over.
Overheid maakt het leven duurder en de oplossing is om te gaan flexi-jobben. Uhu
:oink:

Specifiek in het geval van gisteren is flexijob misschien wel een goede oplossing maar het zit in het programma om flexijob te promoten bij de bredere bevolking.
Los van of daar nu een "agenda" achter zit, maar heel dat systeem van flexijobs lijkt me iets waar we als maatschappij zeer hard spijt van gaan krijgen. Als je hier op het forum wat leest heb je kennelijk al politie-agenten die minder leuke shifts proberen te ontduiken om dan gaan op te dienen in de horeca. Is dat wat we als maatschappij willen, vraag ik me af? En dan hebben we het nog niet over het effect op de schatkist.

Er zijn overigens wel degelijk wat forfetaire belastingen die singles nodeloos zwaarder treffen dan gezinnen. Alles dat op gezinsniveau belast wordt ipv. individueel niveau, dat begrijp ik niet persé.

Het vastrecht van water, waarbij je letterlijk minder vaste kosten hebt als je met meer personen bent, dat slaat nu toch nergens op? Ik ben echt niet mee wat daar de redenering achter is? Dat er een basisvolume per persoon is, dat is natuurlijk wel weer logisch.

Maar bijvoorbeeld de provinciebelasting is ook per gezin. Waarom is dit niet per persoon? De bevoegdheden van een provincie gaan toch vooral over individuen?

Dat soort zaken mag voor mij gerust aangepast worden, vooral omdat het niet logisch is.

Er zijn overigens wel degelijk wat forfetaire belastingen die singles nodeloos zwaarder treffen dan gezinnen. Alles dat op gezinsniveau belast wordt ipv. individueel niveau, dat begrijp ik niet persé.

Het vastrecht van water, waarbij je letterlijk minder vaste kosten hebt als je met meer personen bent, dat slaat nu toch nergens op? Ik ben echt niet mee wat daar de redenering achter is? Dat er een basisvolume per persoon is, dat is natuurlijk wel weer logisch.

Maar bijvoorbeeld de provinciebelasting is ook per gezin. Waarom is dit niet per persoon? De bevoegdheden van een provincie gaan toch vooral over individuen?

Dat soort zaken mag voor mij gerust aangepast worden, vooral omdat het niet logisch is.
Is het idee achter dat vastrecht niet dat je betaalt voor de kosten gelinkt aan de infrastructuur? Daarom dat het per aansluiting is en niet per gezinslid, aangezien elke wooneenheid een aansluiting heeft ongeacht het aantal mensen dat er woont.

Nu goed, het lappendeken van extra (soms verdoken) belastingen links en rechts zou inderdaad beter eens gerationaliseerd/gemoderniseerd worden.

In co-ouderschap krijg je ook het watervolume aan basistarief voor maar één persoon wanneer uw kinderen niet gedomicilieerd staan bij u, in plaats dat dat wordt verdeeld. Premies, korting onroerende voorheffing, belastingsaftrek enzoverder: Daar bestaan allemaal regelingen voor zodat het bij co-ouderschap verdeeld wordt over beide ouders. Maar water? Nope.

Als Belg is dat uw plicht om na te kijken welke voordelen je mogelijks kan genieten en of er eventueel mogelijkheden zijn om er via een omwegje toch voor in aanmerking te komen: dat gaat van 4/5 werken met andere bezigheid, lasten van kinderen verschuiven, domicilie wijzigen, loon wijzigen, facturen wat bijsturen, wat overdrijven, wat extra schade aanbrengen, de naam wijzigen, burgerlijke status wijzigen, ...
En zever verkopen en zagen, vooral veel zagen. :sarcastic:

En zever verkopen en zagen, vooral veel zagen. :sarcastic:
Niet echt, met optimalisaties zijn elke dag duizenden mensen bezig, op elk niveau - dat gaat van mensen die een uitkering genieten, samengestelde gezinnen, flexijobs, loonadministraties en boekhouders bij bedrijven en zelfstandigen, premies en subsidies, leningen, ... gezien de complexe structuren die ons land rijk is loont het soms wel de moeite om daar geld en tijd in te steken in bepaalde gevallen.

Vriend heeft verleden jaar nog in alle haast zijn dak vernieuwd omdat de premie anders niet meer van toepassing was - iets van een 10k, en geen voorwaarden m.b.t. inkomen. Ik denk dat je mss nog schrikken hoeveel mensen hier en daar een premie laten liggen.

Maar je moet het natuurlijk allemaal weten, en het is zowat onmogelijk om alles te weten.

Is het idee achter dat vastrecht niet dat je betaalt voor de kosten gelinkt aan de infrastructuur? Daarom dat het per aansluiting is en niet per gezinslid, aangezien elke wooneenheid een aansluiting heeft ongeacht het aantal mensen dat er woont.

Nu goed, het lappendeken van extra (soms verdoken) belastingen links en rechts zou inderdaad beter eens gerationaliseerd/gemoderniseerd worden.
Akkoord. Hetgeen ik dan ook kritiek op heb is niet een vaste kost per infrastructuur, maar wel dat dit dus niet het geval is. De aansluiting wordt goedkoper per gezinslid. Dit is best absurd.

Terug
Bovenaan