Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Iemand hier ervaring mee

Zit bomvol functionaliteit. Ik begrijp niet waarom firma's absurd dure laadpalen plaatsen eigenlijk.

Bedrijven doen dat deels om thuis laden te kunnen terugbetalen, of ik zie toch niet direct iets in die kabel dat zo'n monitoring zou toelaten.

En anderzijds wordt er gewoon ook gebruik/misbruik gemaakt om extra door te rekenen want het wordt via lease betaald en de werkgever & werknemer hebben gewoon geen keuze.

Een speciaal stopcontact wel, waarmee je zelfs tot 22kW kan gaan.
Bij ons op het werk kreeg je de keuze tussen zo'n type laadkabel of een laadpaal.
22kW, da's meer dan 90 Ampère... zelfs bij een 3-fasig net (3×230) bij je thuis, ga je al een behoorlijke electriciteits aansluiting nodig hebben aan het publieke net (bv 3x40A) om die 22kW te halen.
Edit: op 3fasig 3x400v netwerk is dat "maar" 55A, da's al meer haalbaar...

Laatst bewerkt:
Een laadpaal van 22 kW wordt inderdaad niet geplaatst bij mensen thuis wegens te duur en weinig voordeel. Maar zo speciaal is het ook niet, je hebt gewoon 3x32A nodig op een 230V/400-huisaansluiting. Wijken uit de jaren 70 werden standaard op 3x40A 230V/400 aangesloten dus het kan wel.
95 procent van de laadpalen bij particulieren zijn een 1x32A op 230V (7.2kW) ofwel 3x16A (11kW)
Jouw berekening vind ik vreemd.

22kW, da's meer dan 90 Ampère... zelfs bij een 3-fasig net (3×230) bij je thuis, ga je al een behoorlijke electriciteits aansluiting nodig hebben aan het publieke net (bv 3x40A) om die 22kW te halen.
22kW hè, geen 66kW.

Wel, bijvoorbeeld bij mij thuis: ik woon in een wijk waar men 230v tussen twee fasen heeft (en geen 400v, zoals op een 3fasig netwerk met 230v naar de neutre). Om die 22kW te trekken, heb ik dus 95A nodig (in de veronderstelling dat dat laadstation overweg kan met 3x230 zonder neutre, wat meestal niet het geval is dacht ik).
Ikzelf heb het geluk om idd 3x40A binnen te krijgen, maar ik heb buren die maar enkelfasig 32A binnenkrijgen. Veel meer dan een granny charger zullen ze niet kunnen gebruiken als ze ook nog willen koken op hun inductie vuur op hetzelfde moment.

Wel, bijvoorbeeld bij mij thuis: ik woon in een wijk waar men 230v tussen twee fasen heeft (en geen 400v, zoals op een 3fasig netwerk met 230v naar de neutre). Om die 22kW te trekken, heb ik dus 95A nodig (in de veronderstelling dat dat laadstation overweg kan met 3x230 zonder neutre, wat meestal niet het geval is dacht ik).
Ikzelf heb het geluk om idd 3x40A binnen te krijgen, maar ik heb buren die maar enkelfasig 32A binnenkrijgen. Veel meer dan een granny charger zullen ze niet kunnen gebruiken als ze ook nog willen koken op hun inductie vuur op hetzelfde moment.
Maar je hoeft niet met die kabel 22kW te laden hè. Je kan ook gewoon aan 2,3kW laden.
22kW wordt nooit op monofase gedaan. En zelfs zelden bij iemand thuis.
De meeste EV’s kunnen trouwens maar maximaal 11kW op 3 fasen en 7,2kW op 1 fase.

Dat is gewoon 32A 3 fasen krachtstroom stopcontact he. Op 1 fase krijg je dat niet voor elke. Bijna alle auto’s laden monofase maximaal op 32A (7.4kW ongeveer). Wil je 11kW of 22kW laden, dan moet je op 3 fases laden. Al zijn er maar weinig auto’s die 22kW doen, maar de duurdere doen het het wel. Of je het wil met het capaciteitstarief is een andere vraag.

Een laadpaal van 22 kW wordt inderdaad niet geplaatst bij mensen thuis wegens te duur en weinig voordeel. Maar zo speciaal is het ook niet, je hebt gewoon 3x32A nodig op een 230V/400-huisaansluiting. Wijken uit de jaren 70 werden standaard op 3x40A 230V/400 aangesloten dus het kan wel.
95 procent van de laadpalen bij particulieren zijn een 1x32A op 230V (7.2kW) ofwel 3x16A (11kW)
Jouw berekening vind ik vreemd.
Bij mij is de hoofdzekering 3x40A 230V/400 (gemeenschappelijke meter / zekeringskast maar mijn laadbox is er op aangesloten).
Laadbox kan max 32A laden (= 22 KW 3 fasig)

Ik kan dus aan 22 kW laden. ;)
Maar mijn wagen kan dit niet aan (max 11 kW). En zelfs als ik zoveel zou kunnen laden .. het capaciteitstarief zou enorm hoog zijn.

Dus echt nuttig is het niet.

lijkt mij eerlijk ook niet nuttig om hoger dan pakweg 11kW te laden thuis. Want meestal ben je voor langere periode thuis en kom je niet thuis met een lege batterij (meestal toch niet) lijkt me.

lijkt mij eerlijk ook niet nuttig om hoger dan pakweg 11kW te laden thuis. Want meestal ben je voor langere periode thuis en kom je niet thuis met een lege batterij (meestal toch niet) lijkt me.
Zelfs dat vind ik eigenlijk al heel hoog. Ik ben sinds het capaciteitstarief niet eens boven 4kW uitgekomen.
En als het dan eens echt nodig is, ga ik gewoon 5 minuutjes aan de snellader hangen onderweg.

Ik moet mij eens uitrekenen of het interessanter zou zijn om op te laden aan 1 fase of aan 3 fases in combinatie met zonnepannelen. Door de 3 fases moet ik met minstens ~4 kW opladen, waardoor er dus vaak van het net moet worden bijgehaald samen met PV opbrengst. Het is in ieder geval zo dat wanneer ik > 2 kW van het moet afhalen het interessanter is om gewoon niet te laden en het pas 'snachts/weekend te doen aan nachttarief.

Of het nog mogelijk is de laadpaal aan te passen naar 1 fase is een andere vraag.

Ik heb net een Zappi geïnstalleerd. Als ik het goed begrijp zal die uit zichzelf schakelen tussen 1 en 3 fase, afhankelijk van de modus (eco of niet) en de overproductie van de zonnepanelen. Al vanaf de panelen 1,4kw over hebben, kan er op 1 fase geladen worden.

Disclaimer: Dat staat in hun uitleg. Nog niet kunnen testen omdat mijn ombouw naar 3F en activeren van zonnepanelen pas volgende week zal gebeuren.

Ik heb net een Zappi geïnstalleerd. Als ik het goed begrijp zal die uit zichzelf schakelen tussen 1 en 3 fase, afhankelijk van de modus (eco of niet) en de overproductie van de zonnepanelen. Al vanaf de panelen 1,4kw over hebben, kan er op 1 fase geladen worden.

Disclaimer: Dat staat in hun uitleg. Nog niet kunnen testen omdat mijn ombouw naar 3F en activeren van zonnepanelen pas volgende week zal gebeuren.
Ja mijn Wallbox kan dat niet voor zover ik weet. Is ook iets waar ik vooraf niet goed over heb nagedacht of beseft jammer genoeg...

Vannacht vergeten laden en madam moet vandaag redelijk wa km’s doen.

Dan is het toch handig dat ik nu nog een paar uur aan 7kw kan bijsteken.

Laatst bewerkt:
Vannacht vergeten laden en madam moet vandaag redelijk wa km’s doen.

Dan is het toch handig dat ik nu nog een paar uur aan 7kw kan bijstelen.
Maar daar heb je dan snelladers voor. En zeker met een tesla gaat het wel erg vlot bij een snellader. Op 5 minuten heb ik er al 100km bereik bij als de batterij redelijk leeg is.

Maar daar heb je dan snelladers voor. En zeker met een tesla gaat het wel erg vlot bij een snellader. Op 5 minuten heb ik er al 100km bereik bij als de batterij redelijk leeg is.

Ja dat is waar. Maar voor mijn madam zorg ik dat ze comfort heeft en niet moet gaan laden langs de baan, want ze rijdt er niet veel mee en is al een beetje skeptisch ;-)

Als het voor mezelf was zou ik daar ook zo niet mee inzitten.

Terug
Bovenaan